Arbetsmiljö

Nio av tio arbetsgivare söker lärare som ”brinner”

”Det räcker inte med att vara en lärare som gör sitt jobb på arbetstid”

marcus-larsson-annons

– Det är lätt att tänka på ”utbränd” när man tänker på ”brinner”. Någonting brinner, sedan brinner det ut, säger läraren och skoldebattören Marcus Larsson.

Kompetens och erfarenhet räcker inte – för att väcka arbetsgivarens intresse behöver arbetssökande lärare ”brinna” för sin uppgift.
I över 90 procent av platsannonserna på Arbetsförmedlingen nämns ordet som en viktig egenskap.
– Vad det egentligen betyder är att man ska vara beredd att göra nästan vad som helst, säger läraren och skoldebattören Marcus Larsson.

Det finns 324 lediga jobb som grundskolelärare och gymnasielärare att söka på Arbetsförmedlingens sajt Platsbanken i dagsläget.

Men vilka egenskaper och kompetenser är egentligen de mest eftertraktade? En genomgång av platsannonserna avslöjar att ordet ”brinner” förekommer i sammanlagt 299 av annonserna.

Marcus Larsson är lärare och engagerad i Tankesmedjan Balans. Han anser att kravet framför allt är problematiskt utifrån ett hälsoperspektiv.

”Slösurfar på platsbanken. Läser krav för lärare. Man måste kunna hantera stress och brinna för sitt jobb. Som här på Praktiska gymnasiet i Södertälje. Är det inte lite synd att det ska vara viktigt för lärare att tåla stress? Borde inte andra kvalitéer vara viktigare?”, skrev han på Twitter redan 2018.

I dag, tre år senare, är arbetsbeskrivningarna aktuella på nytt och personer i skolans värld både uppmärksammar och ifrågasätter ordvalen på sociala medier.

– Jag tycker att man ska akta sig för att söka supermänniskor. Exakt vad som ska stå i annonsen istället är svårt att säga, men det hade varit väldigt häftigt att läsa en annons där arbetsgivaren söker en lärare som kan göra ett gott arbete under reglerad arbetstid, säger Marcus Larsson.

Att arbetsgivare så pass ofta betonar vikten av att den sökande brinner för sin uppgift vittnar enligt honom om att lärare förväntas bidrar utöver anställningen.

– Det räcker inte med att vara en lärare som gör sitt jobb på arbetstid på ett bra sätt, utan du ska även brinna för verksamheten och eleverna, säger Marcus Larsson.

Han hänvisar till en studie från Högskolan i Gävle som visar att lärare som engagerar sig mer med elever och kollegor utöver själva undervisningen riskerar att bli utbrända i större utsträckning än lärare som är mindre engagerade.

– Ord som ”brinner” antyder just att man som lärare behöver göra mer än vad man egentligen hinner med. Det är lätt att tänka på ”utbränd” när man tänker på ”brinner”. Någonting brinner, sedan brinner det ut. Jag har tidigare varit fackligt huvudskyddsombud och sett det hända här så många gånger. Kompetenta lärare som levt för sina elever och gett precis allt men som plötsligt hamnat i total utmattning. Flera av dem har inte tagit sig tillbaka till yrket. De har brunnit ut.

En förklaring till att ordet används flitigt i annonserna är att finns en ”orimlig balans mellan krav och resurser” i skolan, säger Marcus Larsson.

– Det finns klara belägg för att kraven ökar, samtidigt som resurserna minskar. Vem ska då kompensera för den ständiga glidningen? Ja, det blir ju de som jobbar inom verksamheten. Hur kan man kompensera det? Jo, man kan engagera sig mer.

– Här uppstår lätt det som brukar kallas för samvetsstress – stress som kommer sig av att inte räcka till för dem man ska hjälpa – och det är nog extra vanligt hos människor med stort engagemang. Om man inte ger det där extra drabbas eleverna, de man brinner för. Och så smäller det plötsligt i väggen.

Det här beteendet är något arbetsgivare har ansvar för att hjälpa lärare att sluta med. Inte uppmuntra, fortsätter han.

– Arbetsgivaren ska såklart inte helt ta bort lärares önskan att bidra med så mycket som möjligt för sina elever, men om brinnandet innebär att man ska göra mer än vad anställningen innebär så blir det ett hälsoproblem.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm