isak_teknik
Undervisning 

Ny forskning: Lågpresterande vinnare med digitala verktyg

Digitala lärverktyg kan höja elevernas skolresultat och särskilt de lågpresterande, visar ny forskning. Alla är inte övertygade.
– Jag är inte övertygad om att själva undervisningen i skolan kan revolutionernas på det sättet som många teknikfrälsta menar, säger högstadieläraren och debattören Isak Skogstad.

Under de senaste åren har mängder av skolor i Sverige investerat i datorer, surfplattor och andra former av digital teknik till undervisningen. Men samtidigt vittnar många lärare ständigt om att det ofta saknas kunskap om hur tekniken ska användas i klassrummet.

Färska studier som har genomförts i Nederländerna visar att digitala lärverktyg höjer elevernas skolresultat. Forskningssammanställningen ”Digital tools in education”, som presenterades av Studieförbundet näringsliv och samhälle (SNS), visar framför allt att digitala verktyg är användbara vid matematik och språkundervisning på högstadiet och särskilt för de lågpresterande.

De positiva effekterna beror på möjligheterna till individanpassning av uppgifter och återkoppling. Men bara om de används på rätt sätt och läraren har den kompetens som krävs.

Nationalekonomen Carla Haelermans vid Maastrichtuniversitetet har genomfört åtta olika klassrumsstudier på högstadieskolor i Nederländerna och i rapporten summerar hon lärdomar från den internationella forskningslitteraturen om digitala lärverktyg i skolan.

– Mina studier visar att det är viktigt att lärarna förstår syftet med att införa digitala verktyg i undervisningen. Och att de vet hur de ska använda dem. Därför är kompetensutveckling för lärare viktigt om vi vill att digital teknik ska vara till nytta i skolan, säger Carla Haelermans i ett pressmeddelande.

Isak Skogstad, högstadielärare, debattör och tidigare ordförande för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening, diskuterar gärna den digital teknikens vara eller icke vara i skolan. Han har tidigare bland annat skrivit att om vi vill höja kunskapsresultaten borde vi snarare kasta ut datorerna ur klassrummet än att investera i fler.

– Jag tycker det är bättre att satsa på undervisning. Se till att lärarna får mer tid till för- och efterarbete så att man kan planera lektionerna bättre. Det är dyrt med kvalitet på undervisningen, det går inte att ersätta med att alla elever ska få en Ipad helt plötsligt och sitta med på lektionerna, säger Isak Skogstad och fortsätter:

– I praktiken så vet alla lärare som arbetar med datorer i klassrummet att strul med teknik är väldigt vanligt förekommande, och det kan bli stor frustration och gå ut över undervisningen. Mycket tid läggs på att åtgärda problem med datorer och reparationer när tekniken går sönder. Om man som skolhuvudman väljer att köpa in teknik till elever då tycker jag att man ska fundera både en och två gånger innan man gör det. När skolor väl har köpt in datorer för stora summor pengar så är pengarna slut och man har inte råd att köpa in kvalitativa läromedel. Det är dumdristig användning av skolans begränsade resurser.

Isak Skogstad är medveten om att det finns studier som visar att vissa typer av insatser för elever som sker med hjälp av digitala lärverktyg har effekter. Men det som han främst vänder sig emot är att ofta används sådana här studier som argument för skolan ska fortsätta att satsa på teknik och inköp av datorer.

– Det största problemet tycker jag är att skolor slentrianmässigt har köpt in teknik för stora summor pengar utan att göra det på någon solid grund. Det finns starka kommersiella krafter inom det här fältet som också verkar för att sprida evangeliet vidare. Tittar man däremot på evidensen om just teknikanvändning i undervisningen så skulle jag hävda att den är förhållandevis svag. Det är inte kostnadseffektivt att satsa på det.

Ska man strunta i forskning som visar att det bidrar till förbättrade resultat?

– Det tycker jag inte, det är jätteintressant. Men sedan ska man inte sticka under stolen med att vi vet att de flesta insatserna gynnar elevernas resultat. Det är ytterst få insatser som gör att eleverna lär sig mindre. Jag tror att man kan nyttja teknikens fördelar exempelvis med läxarbete eller stöd utanför skolan. Däremot är jag inte övertygad om att själva undervisningen i skolan kan revolutionernas på det sättet, som många av de här teknikfrälsta menar, säger Isak Skogstad.

Kommentera