bocker-712
Läsmetod

Ny lässtrategi framgångsrik

Metoden "ömsesidigt lärande" har gett utmärkt resultat på Lindåsskolan i Emmaboda.
- Eleverna har vågat ställa frågor, reflekterat och diskuterat innehållet mer genom det här projektet. Alla kan lära sig att läsa fort, men det viktiga är att du förstår vad du läser, säger Lotta Lejon Stenberg, ansvarig för Lindås skolbibliotek, till Barometern.

När Pisa-rapporten, som kom i höstas, visade att svenska elever har dålig läsförståelse började specialläraren Kerstin Chytraeus fundera på vad som skulle kunna bryta trenden. Redan efter jul startades ett läsförståelseprojekt utifrån metoden ”Reciprocal teaching” för årskurs 3-6. Kerstin Chytraeus involverade också Lotta Lejon Stenberg, ansvarig för Lindås skol- och folkbibliotek.

En gång i veckan har eleverna samtalat i mindre grupper. Samtalen har handlat om att utifrån bokomslag bilda sig hypoteser om handling, eleverna har fått ställa egna frågor om innehåll, funderat över vad ord betyder, och med egna ord sammanfattat texter.

Att upplägget gett resultat visar en jämförelse mellan ett läsförståelsetest som gjordes strax efter nyår, och ett helt nyligen.

– De allra flesta läser snabbare och gör färre fel. I höst ska vi gå vidare och inkludera eleverna i årskurs ett och uppåt. Att just den här metoden fungerat bra tror jag beror mycket på tiden. Vi har inte haft ett antal böcker som vi måste hinna med före ett prov utan grupperna har haft läsning och diskussioner i sin takt. Vi har märkt att elever blivit duktigare på att diskutera innehåll, säger Kerstin Chytraeus till Barometern.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm