Annons

Skolexperten: "Vårt skolsystem ökar segregationen"

Publicerad 9 november 2018

Relaterat

Skolan ska utjämna skillnader mellan elever – men en ny rapport visar att det är precis tvärtom.  
– Vårt nuvarande skolsystem ökar segregationen, istället för att minska den, säger German Bender som är en av rapportförfattarna.

I rapporten ”Ett söndrat land – skolval och skolsegregation i Sverige” har German Bender och Per Kornhall undersökt skolsegregationen i 30 medelstora svenska kommuner. 

Med skolsegregation menas att barn går i skolor med barn som liknar dem själva, socioekonomiskt och etniskt. I rapporten fann man skolsegregation i 28 av 30 kommuner och i över hälften av dem fanns en skolsegregation i hög grad orsakad av friskolesystemet. Välutbildade och svenskfödda föräldrar väljer bort skolor med barn till lågutbildade och barn till föräldrar med invandrarbakgrund, menar man i rapporten. 

– Vårt nuvarande system söndrar och bryter ner mer än det enar och rustar, fastslog German Bender, programchef för arbetsmarknad på tankesmedjan Arena Idé, under det seminarium där rapporten presenterades. 
 
Forskning visar att skolsegregation minskar likvärdigheten och ökar risken för motsättningar och polarisering, eftersom människor med olika bakgrund har mindre kontakt med varandra. Därtill visar forskning ett samband mellan skolsegregation och långtgående konsekvenser för samhället:  

– Det påverkar elevens utbildnings- och yrkesval, inkomst, sysselsättning och arbetslöshet, hälsa, sociala tillit och en rad andra faktorer, berättar German Bender.

Per Kornhall, fil dr och oberoende skolexpert, menar att segregationen också påverkar lärarnas situation:

– Det ligger grundläggande i skolans uppdrag att man är till för alla barn. Det här är ett system som är motsatt de värderingar man annars är satt att upprätthålla i klassrummet. 

Vi valde en prioritering och det var skola, skola, skola.

Även Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, vittnade om ett ”nästintill omöjligt uppdrag” för lärare och studie- och yrkesvägledare på starkt segregerade skolor med en hög andel utrikesfödda och barn till lågutbildade föräldrar: 

–  Vi ser att det är en högre andel obehöriga lärare på dessa skolor – och det handlar självklart inte om att lärare inte vill jobba med de här barnen. Det handlar om att situationen blir övermäktig och att man inte kan verka på ett bra sätt. 

En av de kommuner som haft stora problem med skolan är Södertälje. År 2011 hade kommunen sämst skolresultat i Sverige, enormt segregerade skolor och oerhört svårt att rekrytera lärare. Vändningen blev kraftfulla insatser berättar Boel Godner (S) som är ordförande för kommunstyrelsen:

– Vi valde att ha en prioritering i Södertälje kommun och det var skola, skola, skola. Det är där vi möter alla barn och har möjlighet att skapa jämlikhet i en otroligt segregerad kommun. 

Då hade man testat allt. En uppsjö av projekt hade genomförts och man hade bussat elever från en skola till en annan. Ingenting funkade – skolresultaten fortsatte att dala:

– Vi bestämde där och då att alla pengar ska gå till våra lärare. Det ska vara kunskap i klassrummen och lärare som jobbar hos oss ska se varenda unge. Sedan var det viktigt att se till att alla lärare är en del av en stor gemenskap, för givetvis kan det vara utmanande att jobba i våra skolor, förklarar Boel Godner.

Åsa Fahlén höll med om att det handlar om både lön och arbetsmiljö för att rekrytera lärare till djupt segregerade skolor i utanförskapsområden: 

– Det handlar också om att man måste få ett professionellt friutrymme. Läraryrket är inte intressant om någon talar om för mig vad jag ska göra.

– Sedan kan det också handla om mindre klasser, mer stödresurser runt omkring och tid för för- och efterarbete mellan lektionerna. 

När det kommer till åtgärder mot segregationen i sig såg skolforskaren Jonas Vlachos tre möjliga åtgärder:

– För det första handlar det om boendet – kan man bygga boende som är mer integrerat än vad det är idag? Det kan man troligen, men det tar tid. 

Alternativ två är att ändra i skolvalssystemet, menade Jonas Vlachos:

– Det är politiskt otroligt känsligt att peta i, men jag tror att man måste göra det. 

Slutligen såg han en tredje väg genom att göra en större socioekonomisk kompensation genom omfördelning av resurser, dels från stat till kommun och dels till skolorna. Vilket skulle innebära att skära ner på resurser till skolor som har socioekonomiskt starka elever, något som sällan är särskilt populärt.

– Men det är där segregationens prislapp kommer sättas – hur mycket är vi villiga att betala för att upprätthålla systemet och istället hantera konsekvenserna? Jag tror att den rimliga vägen är att både titta på skolvalssystemet och fördelningen av resurser.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet.  

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Annons
Annons

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

Annons

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Annons
Annons
Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Annons
Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons