Annons
Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Nya avtalet: ”Måste titta på var gränsen för undervisningstid går”

Publicerad 1 mars 2018

Om en månad ska det nya läraravtalet vara i hamn. En viktig del i förhandlingar som pågår just nu är hur mycket lärare undervisar.
– Det måste finnas gränser för hur mycket är det rimligt att undervisa, säger LR-ordförande Åsa Fahlén.

Fakta

Skol-OSA

  • Arbetsmiljöverket utfärdade sista mars 2016 nya föreskrifter, Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA), AFS 2015:4. Människor ska inte bli sjuka på grund av exempelvis ohälsosam arbetsbelastning eller kränkande särbehandling.
  • Skol-OSA är ett skolanpassat stödmaterial till Arbetsmiljöverkets föreskrifter om Organisatorisk och Social Arbetsmiljö.
  • I skol-OSA finns texter som utvecklar och förklarar OSA:s paragrafer, samt texter som riktar sig direkt till lokala och centrala samverkansgrupper, skyddskommitté eller motsvarande.
  • Tanken är att ombud och chefer ska kunna läsa mer om OSA-paragraferna, men också få reda på hur man kan jobba med OSA i skolan och förskolan så att arbetsmiljön blir bättre.
  • I skol-OSA finns en verktygssida där du kan hitta olika verktyg för arbetsmiljöarbete, exempelvis OSA-checklistor och förslag till riskbedömningar.
  • Under rubriken ”Arbetsbelastning – prioritera bland arbetsuppgifter” står det att:
  • ”I arbetsmiljöarbetet ska otydligt arbetsinnehåll och gränslöst arbete motverkas. Arbetsgivaren ska se till att arbetstagarna känner till vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras när tillgänglig tid inte räcker till.”

Relaterat

Den 31 mars ska avtalsförhandlingarna mellan lärarfacken och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) vara klara. Avtalet omfattar över 200 000 kommunalt anställda medlemmar och de två stora områdena är höjda lärarlöner och en förbättrad arbetsmiljö.

Arbetsmiljöfrågan har Åsa Fahlén tidigare pekat ut som den allra viktigaste.

– Lärare måste få möjligheter att leverera kvalitativ undervisning och att göra det utan att stressa ihjäl sig, sa hon till Skolvärlden när förhandlingar inleddes.

Enligt Lärarnas Riksförbunds förhandlingschef Peter Henriksson är den första fasen i förhandlingarna nu avklarad, där man noggrant gått igenom yrkandena och gjort en faktabaserad genomlysning av vad skolan behöver och varför.

Nu är det dags att prata om: hur gör vi det då?

– Det finns stora utmaningar eftersom motparten vill att huvudmännen ska var så självständiga och fria som möjligt, säger Peter Henriksson.

– En annan skiljelinje är att vi vill träffa ett skolavtal medan SKL typiskt sett vill ha vad de kallar ett medarbetaravtal. De vill ha samma lösningar för alla inom avtalsområdet, så långt det går, och vi anser att skolan står inför särskilda utmaningar som kräver särskilda lösningar. Så vi vill få till ett avtal som tar hand om skolans faktiska problem.

Åsa Fahlén vill att huvudmän och skolor ska bli bättre på att använda de föreskrifter som faktiskt redan finns. För snart två år sedan kom Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) som i hög grad har bäring på skolan och som säger att arbetsgivaren ska se till att arbetstagarna känner till vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras när tiden inte räcker till.

– Det svåra med läraruppdraget är att man fyller det med så många uppgifter att man inte räcker till. Då måste det finnas en tydlighet i hur man ska prioritera.

Lärarnas Riksförbund vill att arbetsgivaren mycket tydligare ska använda den nya skol-OSA:n.

– Vårt mål är att man får till stånd ett bra arbetsmiljöarbete på varje skola. Och det måste ske på plats, eftersom det är så olika förutsättningar på varje skola. Vi måste tillbaka till att fokusera på det skolan faktiskt är till för – utbildning och bildning. Allt som sker på skolan ska stödja detta. Vi måste bli bättre på att skala bort annat.

I en intervju med tidningen Arbetet lyfter Åsa Fahlén också frågan om att begränsa hur mycket undervisning en lärare får ha, liksom avsatt tid för planering och efterarbete.

– När vi tittar på vad som ska ingå i lärares arbetsuppgifter och hur man prioriterar, måste det finnas gränser för hur mycket är det rimligt att man undervisar. Det går självklart inte att undervisa 35 timmar i vecka, men var går gränsen?

– Lägger man in en lektionstimme till så medför det också väldigt mycket arbete runt omkring och det är något som arbetsgivare tyvärr inte har full förståelse för. Vi vill diskutera förutsättningarna för undervisningen samt att man får tid för planering och efterarbete. Och så måste det vägas mot övriga arbetsuppgifter. Har man mycket annat ryms inte lika mycket undervisning. Det vill vi diskutera

 Och det tar ni upp i förhandlingarna?

– Jag kan inte ge detaljer om det när vi är mitt uppe i förhandlingar men ja, vi lyfter problematiken. Vi tycker inte att vi kan utföra ett kvalitativt arbete med den arbetsbelastning som är nu. Sen hur vi ska lösa detta, där är vi inte ännu.

Och utöver detta?

– Varje skola måste ha ett kontinuerligt arbetsmiljöarbete. Det måste vara något som hela tiden pågår. Vi tar också upp problemet med att det saknas lärare. Det är främst ett problem för arbetsgivaren, men vi som arbetstagarföreträdare vill vara delaktiga i att få till en bra skola och en bra arbetsmiljö. Det trycker vi också på. Har arbetsgivaren verkligen förstått vad lärarbristen innebär? Få dem att ta sitt ansvar för kompetensförsörjningen.

Peter Henriksson, tror du att ni få igenom det ni önskar?

– Ja du, det ju en så kallad 10 000-kronorsfråga. Det bästa svar jag kan ge är att jag hoppas det. Och jag vill gärna tro det. Och än så länge vet vi inget annat, säger Peter Henriksson.

Kommer ni bli klara om en månad som det är tänkt?

–  Vi är fortfarande helt överens om att det är vår tidsplan.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons