Nya siffror visar att Skolvärldens räckvidd fortsätter att öka – 137 000 läser nu magasinet.
Skolvärlden fortsätter att växa – rekordstort. Under årets första månader ökade magasinet i räckvidd igen och når nu 137 000 läsare.
– Skolvärlden har inte haft så många läsare på tolv år, säger chefredaktör Jonas Fond.
Motiveringen till Skolvärldens guld i kategorin ”effekt och engagemang” i Swedish content awards 2021:
Prenumerera eller annonsera
När Kantar Sifo på tisdagen presenterade sin räckviddsrapport ”Orvesto konsument 2021:1” för de fyra första månaderna under 2021 var det återigen glada nyheter för Skolvärlden.
Magasinet nådde under den här perioden 137 000 läsare vilket är en uppgång med 5 000 jämfört med samma period förra året. Jämfört med 2019, som då var ett rekordår för Skolvärlden, är dagens siffror en ökning med 26 000 läsare. Så stora siffror har Skolvärlden inte kunnat visa upp sedan 2009.
– Med tanke på att Skolvärldens upplaga är 97 200 når Skolvärlden med andra ord närmare 40 000 fler läsare än vad upplagan ligger på. Det är fantastiska siffror som tydligt visar att fler än de som får tidningen vill ta del av vårt innehåll, säger Jonas Fond.
Räckvidden under årets fyra första månader är hela 41 procent större än upplagan.
”Vi lyfter frågor som ligger nära yrkesvardagen”
– Det här är i vanlig ordning mycket siffror att ta till sig, men det viktiga att förstå är att Skolvärlden fortsätter vara en viktig aktör inom utbildningsområdet. Vi kan påverka makthavare och fortsätta granska huvudmän och göra det på en arena som växer sig större år för år.
– I förlängningen är det viktigt för Lärarnas Riksförbunds medlemmar att ha en kompetent och pålitlig redaktion som bevakar deras område och når många med innehållet, menar Jonas Fond.
Ett bevis på att Skolvärldens journalistik uppskattas är priset i den prestigefyllda tävlingen Swedish content awards i slutet av maj. Skolvärlden tog guld i kategorin ”effekt och engagemang” (läs motiveringen i faktarutan här intill) i konkurrens med flera andra starka redaktioner.
– Att vi med vår i jämförelse lilla redaktion kan konkurrera ut andra med större budgetar och fler anställda visar att enträget och engagerat innehåll är oerhört betydelsefullt. Jag tror att Skolvärldens läsare känner att vi är på lärarnas och syvarnas sida och att vi lyfter frågor som ligger nära deras yrkesvardag, säger Jonas Fond.
I mars sjösatte Skolvärlden den nya webben, med ny modern design, tydligare upplägg och bland annat enklare sökfunktion. Det har förbättrat läsupplevelsen och antalet besökare har ökat även där.
– Samtidigt fortsätter Skolvärlden att ”bygga ut” det digitala personalrummet för lärare och syvare på sociala medier. Antalet följare och interaktioner växer på Facebook, Instagram och Twitter vilket gör att fler får ta del av vårt innehåll i takt med att många delar våra artiklar, förklarar Jonas Fond.