bepp_och_elin
Foto: Åsa Larsson
NO

Nyfikenhetens skyddsänglar

Hur skapar man lust och kreativitet i skolan och hur får man eleverna att behålla sin nyfikenhet. Programledaren Beppe Singer pratade om ämnet på Bokmässan tillsammans med kollegan Elin Ek.

– Vi vill vara nyfikenhetens ambassadörer och skyddsänglar.

Så beskrev Beppe Singer sin och kollegan Elin Eks mission under ett samtal om lust, kreativitet och nyfikenhet i skolan. Båda är välkända programledare från Sveriges television och båda har nyligen gett ut böcker på temat skapande. I slöjd såväl som i NO.

– Jag har valt ut mina favoritexperiment som man kan göra tillsammans med sina barn hemma i köket, eller låta barnen experimentera själva, berättade Beppe Singer.

Han har alltid varit nyfiken. Men något händer i skolan, menar han. Det är lätt att den genuina nyfikenheten och lusten försvinner när mycket blir tävling, prestation och betyg.

Han berättade om en lärare som totalt förstörde hans egen lust för naturvetenskapliga ämnen för en lång tid framåt.

– Det var en klassisk situation. Jag fick frågan om lösningen på en ekvation och där satt jag med redan dåligt självförtroende och chansade – med en liten förhoppning om att det kunde vara rätt. Men det var det inte och jag fick vad jag då uppfattade som en utskällning. För mig lät det som han sa att jag var dum i huvudet och att alla andra skrattade. Det var ett litet ögonblick som fick oerhörd betydelse för mig, säger Beppe Singer till Skolvärlden efter seminariet.

Det tog många år innan han upptäckte glädjen i NO igen. Även detta på grund av, eller tack vare, en lärare.

– En pedagog med hjärtat på rätta stället helt enkelt. Att få möta empatiska lärare är oerhört viktigt och något alla borde få göra.

Under seminariet berättade han att boken ”Beppe testar” egentligen handlar om psykologi snarare än om vetenskap.

– Det jag vill göra är att ge barnen positiva känslor inför ämnen som senare i skolan faktiskt skapar ångest hos många. Jag vill skapa positiva upplevelser kopplade till NO tidigt så att de i sjuan, åttan känner igen ämnena som något kul och positivt. Sen är det svårt att komma bort från tävlingsmomenten i skolan men jag försöker plocka bort den där ångesten som kan komma sen.

– Men det handlar absolut inte om att göra lekstuga av allting. Jag tar bildningsuppdraget på stort allvar.

Experimentboken som Beppe Singer skrivit innehåller rubriker som ”Magiskt slajm” och ”Blanda egen pruttsaft”.

Skulle man kunna använda den i skolan?

– Självklart! Den funkar från förskolan upp till gymnasiet, det beror helt på hur du som pedagog väljer att formulera dig kring experimenten.

Lärare tror ibland att eftersom man har en gymnasieklass så måste experimenten vara avancerade, säger han.

– Det måste de absolut inte. Du kan blanda ”pruttsaft” med sjuttonåringar och se hur den byter färg och bubblar. Men, du måste förklara det på ett sätt som är anpassat efter läroplanen. Det finns en konstig hierarkisk ordning när det gäller experiment i skolan där man tror att det bara är förskolebarn som får göra de roliga, bubblande grejerna. Så ska det inte vara! Var inte rädd för att ha kul.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm