Annons
Karin Bobergs senaste utflykt gick till Medelhavsmuseet i Stockholm. Foto: Magnus Glans

Planera rätt för en säker utflykt

Publicerad 22 april 2018

Fakta

Karins tips för en lyckad utflykt

  • Planera noga och tänk igenom vart ni ska, vad ni ska göra där, hur ni ska ta er dit och vem som ska ha vilken roll under dagen. 
  • Ge tydlig information i god tid till dina medföljande kollegor och till eleverna. Berätta både de praktiska detaljerna, som hur ni ska resa under dagen, och vad du förväntar dig av alla. 
  • Spara allt prat om matsäcken till sist. Så fort du nämnt den slutar eleverna ta in annan information. 
  • Se till att vara tillräckligt många vuxna från skolan med på utflykten. Om något händer och ni behöver dela upp er – hur många behöver ni vara då?
  • Ge tydlig information till vårdnadshavarna om utflykten. Starttid och sluttid är extra viktigt att kommunicera. 
  • Se till att ha med en skoltelefon med kontaktuppgifter till alla vårdnadshavare så att du snabbt kan nå dem om det behövs.   
  • Promenera gärna tillsammans till utflyktsmålet. Samla ihop er då och då och prata om det ni ser. Samtalen kan vara minst lika intressanta som det ni ska besöka. 

Utflykter ger nya dimensioner till undervisningen – men innebär stort ansvar och kräver god planering. Läraren och utflyktsproffset Karin Boberg ger sina bästa tips för en lyckad dag med eleverna. 

Varför utsätter jag mig för det här?”. Tanken slår SO-läraren Karin Boberg nästan varje utflyktsmorgon innan hon går till skolan. Lärarens ansvar för eleverna, det så kallade tillsynsansvaret, kräver lite extra när man ger sig av från skolans område.

Ändå åker Karin gärna iväg med sina elever. Bara under det här läsåret har hon varit på fem utflykter med sin sjundeklass på Glömstaskolan i Huddinge. Med bra planering är det nämligen inga problem att ordna utflykter som blir både trygga och roliga, enligt Karin. 

Karins senaste utflykt gick till Medelhavsmuseet i Stockholm, men vart man åker spelar mindre roll tycker hon. 

– Att lämna skolbyggnaden med klasskompisarna är det stora äventyret. Vi lär oss saker även när vi väntar på bussen, i det oväntade mötet på vägen och av samtalen vi har under dagen. 

Vad är viktigast att tänka på när man planerar en utflykt?

 – God framförhållning och tydlig kommunikation är A och O. Det går inte att ta ett beslut från en dag till en annan och tänka ”nu sticker vi”. Som ansvarig vuxen måste jag ha tänkt igenom allt: vart vi ska, vad vi ska göra där, hur vi ska ta oss dit och inte minst vem som ska ha vilken roll, säger Karin. 

Hur informerar du alla som ska med?

– Till de vuxna som ska följa med brukar jag lämna skriftliga instruktioner om vad som gäller under dagen och vad jag förväntar mig att de ska göra. Jag som ordnar utflykten blir regissören. Jag vill göra det yttersta för mina kollegor, så att de också ska bemästra dagen. Ibland har jag med nya kollegor som inte har varit på utflykt med elever och som inte vet hur man tar vuxenrollen. Då är det viktigt att vi pratar igenom allt. Det finns ingenting som är självklart, säger Karin. 

Det är viktigt även för eleverna att veta i förväg hur dagen kommer se ut och vilka regler som gäller. De får informationen vid flera olika tillfällen, mer detaljerat ju närmre utflykten de kommer. 

– Jag kan inte tänka att bara för att jag har gått igenom instruktionerna en gång så vet de vad som gäller. Så funkar det absolut inte med högstadieelever, säger Karin. 

Jag vill inte att min klass är de som gör att medpassagerarna byter vagn.

När utflyktsdagen väl kommer brukar alla vara i god tid. Glömstaskolan ligger en bit utanför Stockholm, så när klassen skulle till Medelhavsmuseet behövde de åka både buss och tåg för att ta sig dit. Även om det, som Karin säger, är emot en högstadieelevs natur att gå på led så är principen densamma: alla går i samlad trupp med en vuxen först och en sist. Inför varje nytt moment samlar Karin och hennes kollega ihop gruppen. Karin vill att eleverna ska lära för livet och går till exempel igenom innan hur de ska bete sig i kollektivtrafiken. 

– Jag berättar hur jag själv känner när jag är ledig och tåget invaderas av högljudda elever. Jag vill inte att min klass är de som gör att medpassagerarna byter vagn. Det är också viktigt att jag som vuxen är aktiv under resan och går omkring på tåget. Både för att eleverna ska lyckas, men också för att se så att ingen går av på fel plats. 

Ofta går Karin av med klassen några stationer tidigare än vad som behövs så att de får promenera en bit tillsammans. Då och då stannar de till, samlar ihop sig och pratar om vad de ser. Det blir också ett tillfälle för Karin att stämma av med sin kollega. 

– Det ger otroligt mycket att få vara med i elevernas samtal under de här promenaderna, som när vi går förbi ambassaderna och ser alla flaggor. ”Är det där Turkiets ambassad? Därifrån kommer farmor!”. Eller när vi ser de dyra bilarna på Strandvägen. ”Titta Karin, hur mycket pengar behöver man för att köpa en Corvette?” De blir så engagerade och ställer massor av frågor, fast de i vanliga fall vill vara så långt från oss vuxna som möjligt. 

Framme vid museet går Karin noga igenom vilka regler som gäller där inne, var de ska samlas efteråt och vad eleverna ska göra om det händer något. Hon har alltid med sig en skoltelefon som eleverna kan ringa till. I telefonen finns nummer till eleverna och deras föräldrar. Det är viktigt att snabbt kunna nå vårdnadshavarna om det skulle vara något. 

Själv tar jag aldrig med föräldrar och förväntar mig att de ska ha ansvar.

Eleverna får en enkel uppgift som de ska lösa på museet. Visst har det hänt att museipersonal har fått påminna elever om ordningsreglerna, men det brukar ändå gå väldigt bra tycker Karin. Nyckeln tror hon är att alla är så väl förberedda på vad som gäller. 

Hemresan är det enklaste på hela dagen. Alla är trötta och vill hem. Det är en utmaning att ha med en hel klass på Stockholms centralstation, men även det brukar fungera bra. Eleverna känner sig lite osäkra där och är själva angelägna om att hålla koll på de vuxna, berättar Karin. 

Hur många vuxna behöver man vara på en sådan här aktivitet?

– Minst två. Gärna fler. Man behöver tänka på vilka oförutsedda saker som kan hända och hur man ska lösa dem. Allt beror på hur gamla eleverna är. Om det är en elev som har svårt att ta till sig information så tänker man kanske att då får det barnet ha med en förälder. Men det funkar inte så, för föräldern har inget ansvar. Själv tar jag aldrig med föräldrar och förväntar mig att de ska ha ansvar. Det vilar helt på oss som är anställda på skolan.  

Finns det någon typ av utflykt du inte skulle göra?

– Badutflykter vet jag faktiskt inte om jag skulle ta med barn på. Inte heller att åka skridskor på sjön. Det är ett för stort riskmoment och för många faror som jag inte kan förutse. Man får välja aktiviteter där man under rimliga gränser kan förutse vad som kan hända. Jag som lärare har ju ansvaret och måste kunna garantera och upprätthålla lugnet. 

Trots stort ansvar och mycket förberedelser åker du på många utflykter. Varför?

– Jag tror på gemensamma minnen av sådant man gör. Det vi gör utanför vardagen bygger relationer och stärker oss som grupp. Det är roligt när man har klasserna i flera år och vi kan bygga upp förväntningarna tillsammans. Mina elever kommer redan och frågar när vi ska åka någonstans nästa gång, säger Karin. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Delvis distansundervisning i Stockholm i höst

Corona

På måndag väntas Stockholms stad fatta ett beslut om distansundervisning till hösten.

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Var är höstplanen för lärarna?”

Terminsstart

Lärare som återvänder till jobbet vittnar om arbetsgivare utan plan för att skydda personal och elever från smitta och överbelastning. Lärarnas Riksförbund är kraftigt kritiska.

Annons

Facket räknar med besvärlig skolstart

Corona

Pandemin och ett lapptäcke av åtgärder runt om i landet bäddar för en orolig skolstart.

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Annons
Annons

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons