Annons
Karin Bobergs senaste utflykt gick till Medelhavsmuseet i Stockholm. Foto: Magnus Glans

Planera rätt för en säker utflykt

Publicerad 22 april 2018

Fakta

Karins tips för en lyckad utflykt

  • Planera noga och tänk igenom vart ni ska, vad ni ska göra där, hur ni ska ta er dit och vem som ska ha vilken roll under dagen. 
  • Ge tydlig information i god tid till dina medföljande kollegor och till eleverna. Berätta både de praktiska detaljerna, som hur ni ska resa under dagen, och vad du förväntar dig av alla. 
  • Spara allt prat om matsäcken till sist. Så fort du nämnt den slutar eleverna ta in annan information. 
  • Se till att vara tillräckligt många vuxna från skolan med på utflykten. Om något händer och ni behöver dela upp er – hur många behöver ni vara då?
  • Ge tydlig information till vårdnadshavarna om utflykten. Starttid och sluttid är extra viktigt att kommunicera. 
  • Se till att ha med en skoltelefon med kontaktuppgifter till alla vårdnadshavare så att du snabbt kan nå dem om det behövs.   
  • Promenera gärna tillsammans till utflyktsmålet. Samla ihop er då och då och prata om det ni ser. Samtalen kan vara minst lika intressanta som det ni ska besöka. 

Utflykter ger nya dimensioner till undervisningen – men innebär stort ansvar och kräver god planering. Läraren och utflyktsproffset Karin Boberg ger sina bästa tips för en lyckad dag med eleverna. 

Varför utsätter jag mig för det här?”. Tanken slår SO-läraren Karin Boberg nästan varje utflyktsmorgon innan hon går till skolan. Lärarens ansvar för eleverna, det så kallade tillsynsansvaret, kräver lite extra när man ger sig av från skolans område.

Ändå åker Karin gärna iväg med sina elever. Bara under det här läsåret har hon varit på fem utflykter med sin sjundeklass på Glömstaskolan i Huddinge. Med bra planering är det nämligen inga problem att ordna utflykter som blir både trygga och roliga, enligt Karin. 

Karins senaste utflykt gick till Medelhavsmuseet i Stockholm, men vart man åker spelar mindre roll tycker hon. 

– Att lämna skolbyggnaden med klasskompisarna är det stora äventyret. Vi lär oss saker även när vi väntar på bussen, i det oväntade mötet på vägen och av samtalen vi har under dagen. 

Vad är viktigast att tänka på när man planerar en utflykt?

 – God framförhållning och tydlig kommunikation är A och O. Det går inte att ta ett beslut från en dag till en annan och tänka ”nu sticker vi”. Som ansvarig vuxen måste jag ha tänkt igenom allt: vart vi ska, vad vi ska göra där, hur vi ska ta oss dit och inte minst vem som ska ha vilken roll, säger Karin. 

Hur informerar du alla som ska med?

– Till de vuxna som ska följa med brukar jag lämna skriftliga instruktioner om vad som gäller under dagen och vad jag förväntar mig att de ska göra. Jag som ordnar utflykten blir regissören. Jag vill göra det yttersta för mina kollegor, så att de också ska bemästra dagen. Ibland har jag med nya kollegor som inte har varit på utflykt med elever och som inte vet hur man tar vuxenrollen. Då är det viktigt att vi pratar igenom allt. Det finns ingenting som är självklart, säger Karin. 

Det är viktigt även för eleverna att veta i förväg hur dagen kommer se ut och vilka regler som gäller. De får informationen vid flera olika tillfällen, mer detaljerat ju närmre utflykten de kommer. 

– Jag kan inte tänka att bara för att jag har gått igenom instruktionerna en gång så vet de vad som gäller. Så funkar det absolut inte med högstadieelever, säger Karin. 

Jag vill inte att min klass är de som gör att medpassagerarna byter vagn.

När utflyktsdagen väl kommer brukar alla vara i god tid. Glömstaskolan ligger en bit utanför Stockholm, så när klassen skulle till Medelhavsmuseet behövde de åka både buss och tåg för att ta sig dit. Även om det, som Karin säger, är emot en högstadieelevs natur att gå på led så är principen densamma: alla går i samlad trupp med en vuxen först och en sist. Inför varje nytt moment samlar Karin och hennes kollega ihop gruppen. Karin vill att eleverna ska lära för livet och går till exempel igenom innan hur de ska bete sig i kollektivtrafiken. 

– Jag berättar hur jag själv känner när jag är ledig och tåget invaderas av högljudda elever. Jag vill inte att min klass är de som gör att medpassagerarna byter vagn. Det är också viktigt att jag som vuxen är aktiv under resan och går omkring på tåget. Både för att eleverna ska lyckas, men också för att se så att ingen går av på fel plats. 

Ofta går Karin av med klassen några stationer tidigare än vad som behövs så att de får promenera en bit tillsammans. Då och då stannar de till, samlar ihop sig och pratar om vad de ser. Det blir också ett tillfälle för Karin att stämma av med sin kollega. 

– Det ger otroligt mycket att få vara med i elevernas samtal under de här promenaderna, som när vi går förbi ambassaderna och ser alla flaggor. ”Är det där Turkiets ambassad? Därifrån kommer farmor!”. Eller när vi ser de dyra bilarna på Strandvägen. ”Titta Karin, hur mycket pengar behöver man för att köpa en Corvette?” De blir så engagerade och ställer massor av frågor, fast de i vanliga fall vill vara så långt från oss vuxna som möjligt. 

Framme vid museet går Karin noga igenom vilka regler som gäller där inne, var de ska samlas efteråt och vad eleverna ska göra om det händer något. Hon har alltid med sig en skoltelefon som eleverna kan ringa till. I telefonen finns nummer till eleverna och deras föräldrar. Det är viktigt att snabbt kunna nå vårdnadshavarna om det skulle vara något. 

Själv tar jag aldrig med föräldrar och förväntar mig att de ska ha ansvar.

Eleverna får en enkel uppgift som de ska lösa på museet. Visst har det hänt att museipersonal har fått påminna elever om ordningsreglerna, men det brukar ändå gå väldigt bra tycker Karin. Nyckeln tror hon är att alla är så väl förberedda på vad som gäller. 

Hemresan är det enklaste på hela dagen. Alla är trötta och vill hem. Det är en utmaning att ha med en hel klass på Stockholms centralstation, men även det brukar fungera bra. Eleverna känner sig lite osäkra där och är själva angelägna om att hålla koll på de vuxna, berättar Karin. 

Hur många vuxna behöver man vara på en sådan här aktivitet?

– Minst två. Gärna fler. Man behöver tänka på vilka oförutsedda saker som kan hända och hur man ska lösa dem. Allt beror på hur gamla eleverna är. Om det är en elev som har svårt att ta till sig information så tänker man kanske att då får det barnet ha med en förälder. Men det funkar inte så, för föräldern har inget ansvar. Själv tar jag aldrig med föräldrar och förväntar mig att de ska ha ansvar. Det vilar helt på oss som är anställda på skolan.  

Finns det någon typ av utflykt du inte skulle göra?

– Badutflykter vet jag faktiskt inte om jag skulle ta med barn på. Inte heller att åka skridskor på sjön. Det är ett för stort riskmoment och för många faror som jag inte kan förutse. Man får välja aktiviteter där man under rimliga gränser kan förutse vad som kan hända. Jag som lärare har ju ansvaret och måste kunna garantera och upprätthålla lugnet. 

Trots stort ansvar och mycket förberedelser åker du på många utflykter. Varför?

– Jag tror på gemensamma minnen av sådant man gör. Det vi gör utanför vardagen bygger relationer och stärker oss som grupp. Det är roligt när man har klasserna i flera år och vi kan bygga upp förväntningarna tillsammans. Mina elever kommer redan och frågar när vi ska åka någonstans nästa gång, säger Karin. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Statsbidrag

Kommunen la statsbidrag för likvärdighet på rektorslöner

Statsbidrag 

Härryda kommun får skarp kritik för sin hantering av statsbidraget för ökad likvärdighet. Trots varningar har kommunen valt att lägga riktade pengar på annat än de var avsedda för – bland annat rektorslöner.

Skolverket: ”Det blir bevakning på Härryda”

Statsbidrag 

Chefen för statsbidragsenheten på Skolverket reagerar när Skolvärlden informerar honom om bidragen till Härryda. 
– Vi kommer att följa upp det här när pengarna är använda. Det blir en bevakning på Härryda, säger Andreas Spång.

Annons
Annons
Annons

Skolans mentorssatsning ska locka fler behöriga lärare

Arbetsmiljö

På Pajala centralskola infördes heltidsmentorer i höstas för att underlätta för lärarna. Nu hoppas fack och lärare att satsningen utökas – och att införandet kan locka fler behöriga lärare till kommunen.

Lärarnas vanligaste frågor om betyg

Betyg och bedömning

Hur ”särskilt beaktar” man provresultat, och var går gränsen för F? Det är betygstider och Skolverket tar just nu emot tusentals frågor från lärare som söker tydlighet.

Annons
Annons

Forskaren: Appar lika effektiva som läs- och skrivträning

Tekniska hjälpmedel

Elever lär sig att läsa och skriva lika bra av att använda appar som av att träna på traditionellt vis. Men bara om de har skriv- och lässvårigheter, visar en undersökning från Linnéuniversitetet.

Annons
Lön

Hot om strejk i Norge – lärare kräver bättre lön

Strejk

Det kan bli lärarstrejk i Norge på fredag. Tusentals lärare står redo att gå ut i strejk om parterna inte når en överenskommelse kring löneutvecklingen.

Så mycket ökar lärarlönerna

Löner

Lärares löner fortsätter öka. Enligt ny statistik fick både gymnasielärare och grundskolelärare en tusenlapp mer i plånboken varje månad under 2018.  

Hon fick Pennsvärdet 2019: ”Började gråta när jag fick beskedet”

Pennsvärdet

Pedagogiska par, trelärarsystem och enskilda samtal med 43 elever varje vecka. Under tjugo års tid har läraren Pavlina Spanos utvecklat ett framgångsrikt arbetssätt på Enbacksskolan i Tensta. Nu tilldelas hon Pennsvärdet.

Otrygga arbetsmiljön på skolan får fler lärare att sluta: ”Inte hållbart”

Arbetsmiljö

Lärare och fack har slagit larm om kaoset på Vivallaskolan i Örebro med sjukskrivna lärare och ordningsproblem. Nu lämnar fler behöriga lärare skolan.

För få sökte lärarutbildning – nu ställs den in

Lärarutbildning

Det blir inga antagningar till Karlstads lärarutbildning som kombinerar studier med jobb. För få har sökt för att det ska fungera ekonomiskt.

Lärarmarschen

Lärarmarschen tog över gatorna i Göteborg

Lärarmarschen

2000 lärare protesterade i Göteborg på söndagen för en dräglig arbetsmiljö och mot sparkrav på skolan.
– Sådana här gräsrotsinitiativ visar tydligt att situationen inte håller. Det är bra att lärarna säger ifrån, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén som deltog i protesterna.

Här protesterar tusentals mot nedskärningarna i skolan

Lärarmarschen

”Vi bygger, bygger upp och ni river, river ner” skanderade flera tusen personer som samlats på Mynttorget i Stockholm. Under lördagen protesterade lärare mot nedskärningarna och en allt tuffare arbetsmiljö i landets kommuner.

Alla nedskärningar får lärarna att koka

Spara på skolan

Inför valet 2018 talades det om satsningar på skolan. I verkligheten har det blivit precis tvärtom. Under rubriken ”effektiviseringar” skär kommuner över hela Sverige i anslagen till skolan.
 – Många lärare mår mycket dåligt, säger Peter Nilsson, LR:s kommunombud i Sjöbo.

”Fler lämnar yrket på grund av arbetsmiljön”

Demonstration

På lördag går Malmös lärare samman i en protestmarsch mot nedskärningar i skolan.
– Det kommunen kallar för effektiviseringar bryter mot vårt kollektivavtal, säger LR:S distriktsordförande Catharina Niwhede.

Anna Ekström om marschen: ”Jag välkomnar det”

Lärarmarschen

I helgen samlas lärare i hela Sverige för att demonstrera mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö.

Protest mot skolnedskärningar: ”Lärarna går på knäna”

Lärarmarsch

På lördag samlas lärare i Jönköping för att protestera mot kommunens skolnedskärningar.

Nedskärningarna i Umeå slår hårt mot grundskolan

Nedskärningar

Besparingar på skolan i Umeå har framförallt drabbat grundskolan. Arbetsbördan ökar och lärare får vikariera för varandra.
– Vi får fler moment och saker som ska göras på färre händer, säger Dan Åberg biträdande kommunombud i Umeå.

”Lärarmarschen är bara början”

Spara på skolan

Lärarna i Uppsala har fått nog av kommunens besparingar på skolan. På lördag samlas demonstranter för att protestera mot nedskärningarna.

”Många uttrycker frustration för hur de ska orka”

Nedskärningar

I Huddinges budgetförslag för 2020 väntas besparingar på 35 miljoner. Nu protesterar lärare från kommunen i Lärarmarschen.
– Allting ska bli så effektivt – många uttrycker frustration för hur de ska orka, säger specialläraren Elisabet Engberg.

”Det handlar om våra sämre arbetsvillkor”

Demonstration

I helgen samlas lärare i sex svenska städer för att demonstrera mot nedskärningar i skolan. Gymnasieläraren Mattias Axelsson i Göteborg hoppas att det kommer ge lärarna en gemensam styrka.

Alexander Skytte bloggar: ”Marschen har börjat – och vi kommer inte att stanna”

Lärarmarschen

"Dagen D närmar sig då förskolans, skolans och fritidshemmens yrkesgrupper kommer manifestera mot nedskärningar och en fortsatt försämrad arbetsmiljö." Det skriver Alexander Skytte, grundare av Lärarmarschen och bloggare på Skolvärlden.

Kortare förberedelseklass ledde till gymnasiebehörighet

Nyanlända

På Renforsskolan i Vindeln har man kortat ned förberedelseklassen för nyanlända och resultaten har gått upp. Nu blir majoriteten behörig till gymnasiet.
– Vi gör på ett annat sätt och det har visat sig ge väldigt fina resultat, säger Lligo Matson, lärare i matematik och NO.

Stockholm sämre än snittet på att erbjuda särskilt stöd

Särskilt stöd

Stockholms stad har anmälts till Skolinspektionen för bristande stöd till elever. 

Lärare hängdes ut på sociala medier

Sociala medier

Lärare i Skövde hängdes ut på Instagram – och facket menar att skolan inte gör tillräckligt för att stoppa det.
– Som det är nu är risken stor att många lärare kommer att fortsätta utsättas, menar kommunombudet Johan Østerstrøm.

Betyg

660 lärare i upprop: Provbetyget lurar elever och föräldrar

Betyg

Mer än 660 lärare har gått samman i ett upprop om hur det sammanvägda betyget på nationella proven lurar elever i engelska.

Läraren på spetsutbildningen: Finns elever som inte skulle känna sig hemma

Spetsutbildning

Spetsutbildningarna på högstadiet och gymnasiet är uppskattade – men tillgängligheten är inte likvärdig över skolsverige. 

Här tvingas lärarna undervisa i korridorerna

Arbetsmiljö

Håstaskolan i Hudiksvall har i flera år haft problem med brist på utrymme. Lärarna sitter med eleverna i korridorer och skolans bibliotek när det inte finns någon plats. 

Framtidsarbetet i fokus på LR:s extrakongress

Fackligt

Lärarnas Riksförbund höll i veckan en extrakongress i Stockholm för att stämma av framtidsarbetet inom förbundet. 

Lista

Ny rankning: Bästa och sämsta skolkommunerna

Lista

Hur lyckas din kommun med skolan utifrån sina förutsättningar? En ny ranking försöker ta reda på just det – och Bengtsfors hamnar i topp. 

”Skolan har förlorat fotfästet”

Debatt

”Vi skulle kunna bygga en ny modern vision om god och framgångsrik undervisning. Många väntar ivrigt på en Ellen Keys efterträdare”, skriver Rolf Ekelund, filosofie magister och utbildad ämneslärare.

Kommentera
Matematik

Forskning: ”Problemlösning måste bli större i matematiken”

Matematik

Rutinuppgifter och utantillinlärning är det som dominerar matematikundervisningen. Men forskningen pekar på problemlösning för att eleverna ska utvecklas.

Arbetsmiljö

Arbetstidsmodell minskade extraarbetet för lärarna

Arbetsmiljö

På Ferlinskolan i Filipstad används en arbetstidsmodell för att undvika extraarbete för lärare. 

Per Måhl: ”Digitala lärplattformar förstör betygssättandet”

Betyg

Bedömning och betygssättning hör inte hemma i de digitala lärplattformarna menar betygsexperten Per Måhl.
– Jag anser att de digitala lärplattformarna förstör betygssättandet.

Majoriteten av lärarna planerar lektioner utanför arbetstid

Arbetsmiljö

I en enkät från Karlstads universitet med 2 200 lärare säger majoriteten att de jobbar med sin lektionsplanering och efterarbete utanför arbetstiden.

Religiösa föräldrar pressar lärare att ändra undervisningen

Skolinspektionen

En skola i Jukkasjärvi hotas med vite på en halv miljon. Föräldrar har pressat lärare till att undvika obligatoriska moment i undervisningen – bland annat är sex- och samlevnadsundervisningen bristfällig på skolan och lärare undviker populärmusik i undervisningen.

Ny granskning: Särskolan får mindre stöd och uppmärksamhet

Särskola

En granskning från Riksrevisionen visar att grundsärskolan inte får samma stöd och uppmärksamhet från regeringen och Skolverket som grundskolan. Bland annat får grundsärskolan färre bedömningsstöd och sämre kunskapsuppföljning än andra skolformer.

Kristina: Därför är jag studie- och yrkesvägledare

SYV

Kristina Salenstedt Linder är studie- och yrkesvägledare på Blackebergs gymnasium i Stockholm. Här berättar Kristina om varför hon är syvare – och vad hon skulle vilja förändra.

Ann-Charlotte: Därför är jag lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Ann-Charlotte Jönsson i Mörrum om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Skolinspektionen: Lärare gör fel vid betygssättning

Betyg

Elevernas kunskaper utvärderas inte tillräckligt vid betygsättning vilket riskerar att ge eleverna olikvärdiga betyg. Det slår Skolinspektionen fast i en granskning som gjorts inom kursen svenska 3 på gymnasiet.

Skolans ledning åtalas – skulle starta bank med skolpengen

Brott

Fem tidigare styrelseledamöter i friskolekoncernen Al-Azhars stiftelse åtalas för grova ekobrott. Den tidigare styrelsen misstänks ha låtit föra ut elva miljoner kronor ur skolverksamheten för att starta en bank.

Skadestånd till facken efter att kommunen bröt mot MBL

Fackligt

Staffanstorps kommun har utestängt fackförbunden från budgetarbetet – två år i rad. Nu tvingas de betala 200 000 kronor för brott mot medbestämmandelagen.

Debatt

”LR behöver förtydliga arbetstiden”

Debatt

”Jag yrkar att LR förtydligar för medlemmarna att enligt avtalet ska lärare arbeta 45,5 h”, skriver Lars Thomsen i Jokkmokk.

Kommentera
Hej, lokalombud!

Stellan i Norrtälje: Därför är jag lokalombud

Lokalombud

Stellan Armandsson är lokal- och huvudskydsombud i Norrtälje. Han tycker det är viktigt att känna solidaritet med medlemmarna och göra deras situation bättre.

Betyg

Föräldern skällde ut mig i mitt eget hem

Blogg

”Där i mitt eget kök skällde en för mig främmande person ut mig. Jag kommer ihåg min utsatthet. Oron som samtalet väckte hos mig”, skriver läraren Karin Boberg.

OECD-rapporten som g(l)ömdes bort

OECD-rapport

”Det här var alltså något som Carl Bildt och de andra i den regeringen kände till. Ändå valde man att genomföra reformer på det sätt man gjorde.”
Per Kornhall har läst den g(l)ömda rapporten om svensk skola.

Lärarstrejk

Strejkande lärare i Polen: ”Vill behandlas med värdighet”

Strejk

Lärarstrejken i Polen avslutas tillfälligt efter nästan tre veckors protester – men det betyder inte att kampen är över enligt facket. Lärarna tänker ta upp strejken i höst om inget förändras.

”Spara inte på skolan – satsa istället”

Debatt

”Kommuner som satsar mera målmedvetet, strukturerat och långsiktigt på att få eleverna och lärarna att må bra fysiskt mentalt och socialt kommer att gå vinnande ur det här”, skriver Acki Wästlund.

Kommentera
Hot och våld

Var fjärde lärare har utsatts för hot och våld

Undersökning

Var fjärde lärare uppger att de har utsatts för hot och våld under det senaste läsåret. Det visar Skolverkets senaste attitydundersökning.

Sofia: Därför är jag lärare

Jag är lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Sofia Björk i Malmö om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Forskning om särskilt begåvade elever – med lärarna i fokus

Särskild begåvning

Forskningen om särskilt begåvade barn utgår ofta från elevens perspektiv. Men i Elisabet Mellroths nya avhandling får lärarna stå i centrum.

Jonas Linderoth är tillbaka från tystnaden: ”Är orolig hela tiden”

Intervju

Jonas Linderoth lever fortfarande med konsekvenserna av att för en kort stund under 2016 ha varit skoldebattens mest kontroversiella person.

Reportage

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Tiyodora är länken till modersmålet

Modersmål

På Scheeleskolan i Köping hänger den arabiska modersmålsundervisningen ihop med resten av undervisningen. Länken heter Tiyodora Abdulahad som i fjol prisades för sitt arbete.

Granskning undervisningstid

Lärarnas undervisningstid har ökat med två veckor per läsår

Granskning

Under 2000-talet har grundskole- och gymnasielärarnas genomsnittliga undervisningstid ökat med motsvarande två veckor per läsår. På många skolor tas det inte längre in vikarier när lärare är korttidssjuka eller behöver vabba, visar en ny undersökning.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons