rosanamansson01

Rosana Månsson, lärare i spanska och engelska på Lorensbergaskolans högstadium i Ludvika.

Flextid

Lärare positiv till elevers flextid: ”Kräver struktur”

Språkläraren Rosana Månsson på Lorensbergaskolan i Ludvika ser både fördelar och möjliga fallgropar med ett flextids-system för elever likt det som provas i Tyskland.

I tyska Aachen har en gymnasieskola infört flextid för eleverna. De får själva välja om de vill börja klockan 8 eller hellre komma en timme senare.

Rosana Månsson är lärare i spanska och engelska på Lorensbergaskolans högstadium i Ludvika, och ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund, och tror att ett liknande upplägg skulle kunna fungera även i Sverige. Men hon påminner samtidigt om att delar av svensk skola redan tidigare fått kritik för att lämpa över för stort ansvar på eleverna.

– Jag tror att det skulle fungera bra på gymnasiet, men i grundskolan behöver saker och ting vara mer planerade. Det handlar inte bara som sovmorgon, det handlar om att ta ansvar för sin inlärning, och det kan man behöva fostras in i stegvis, säger hon.

Hon har förstås som alla andra lärare mött eleverna som befinner sig i ett töcken i början av skoldagen.

– En del elever är alltid trötta på morgnarna, och vissa kommer alltid sent. Det kan bero på olika saker, de kanske sitter uppe sent eller har olika svårigheter men de kan vara jätteduktiga elever när de väl kommer igång. Den här flexibiliteten skulle vara hjälpsam, säger hon.

Skulle den gynna dig som lärare?

– Om systemet fungerar vore det mer effektivt om elever som sitter och inte hänger med i stället kunde välja att ta det senare. Och om mina elever mår bättre så mår jag bättre. Sen är det klart att jag som person skulle vilja ha mer tid på morgonen. Mindre stress att lämna mina barn på dagis till exempel.

När Rosana Månsson själv växte upp i Brasilien fick hon och hennes skolkamrater välja om de ville gå i skolan på förmiddagen eller eftermiddagen.

– Jag har alltid varit morgonpigg så jag valde att gå hela grundskolan och gymnasiet på förmiddagarna. Då började vi sju på morgonen. Mina kompisar som hade en annan dygnsrytm gick på eftermiddagarna, och det var ju jättebra. Sen finns det såklart många andra saker som skiljer systemen åt så det går inte att jämföra rakt av.

Men hon höjer ett varnande finger för merarbete.

– Ska man börja med en sådan här sak måste man vara väldigt noga med schemaläggningen. Flexibilitet kräver struktur, och det krävs att det finns en särskild tjänst avsatt för schemat så att inte lärarna drabbas.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm