presstraffen
Foto: Gustav Karlsson

”Resultaten kan dröja till en bit in i nästa mandatperiod”

Både Jan Björklund och Fredrik Reinfeldt är mycket nöjda med sitt nya skolpaket.Men det kan fortsätta dröja innan resultaten ökar.– Det tar tid att få fullt genomslag, säger Fredrik Reinfeldt till Skolvärlden.

På fredagen presenterade regeringen sitt stora skolpaket till höstens budgetproposition.

Statsminister
Fredrik Reinfeldt (M) hoppas att fyrdubblingen av antalet karriärtjänster ska få fler att söka sig till läraryrket.
– Vi tror att lärarna är väldigt betydelsefulla och nu finns det 4 000 förstelärare från och med terminsstarten. Med den satsningen vi nu gör byggs det ut till 15 000 från nästa höst. Vi tror att det gör läraryrket mer attraktivt och att det är rätt typ av drivkraft till att nå bättre resultat i svensk skola, säger han till Skolvärlden.

Regeringen satsar också på ökad matematik i mellanstadiet, en timme mer i veckan.
– Det lägger en grund för att vi ska kunna få fram fler naturvetare, ingenjörer och andra yrken som bygger på att man ska kunna mycket matematik. Det är viktigt för Sverige som kunskapsnation, säger Fredrik Reinfeldt.

När kommer man märka skillnad av din regerings skolpolitik?
– I en mening märker man ju redan skillnaden. Tolvåringar märker att de får betyg, vi har skapat en tydligare kunskapsinriktning och fler nationella prov. Förstelärarna kommer in och blir fler nästa år.

När ser vi skillnad i resultat då?

– Vi har bett professorn Per Thullberg att titta på detta, och han talar om att det kommer dröja till en bit in i nästa mandatperiod innan det blir förändringar. Dagens resultat återspeglar mycket reformer från 70- och 80-talen, det är sådana förskjutningar.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) anser att satsningen på matematik som man nu gör är väldigt viktig.
– Matematik är det stora krisämnet i skolan, det är det ämne som flest elever misslyckas i och många tycker det är svårt, säger han till Skolvärlden.

Enligt Jan Björklund behöver lärarna kompetensutvecklas.
– I skolan har det funnits en trend att lärarna inte längre undervisar utan låter eleverna jobba självständigt mycket. Detta har lett till att lärarnas förmåga att faktiskt undervisa gått ner genom åren. Vi behöver återta detta, för trenden att eleverna ska lära sig själv fungerar för en del, men ganska många kommer väldigt mycket efter.

Lärarlyftet fortsätter också. Är du nöjd med lärarlyftet?
– Ja, i huvudsak är jag det. Det ger möjlighet för många lärare att fylla på sina kunskaper – antingen i ett ämne man redan är utbildad i, eller något man inte har utbildning i.

I en granskning
som Svenska Dagbladet gjort kan man läsa att många av de som nu börjar som förstelärare inte fått lönehöjningen fast, utan under en bestämd tid.
Jan Björklund är kritisk och kan tänka sig att agera.
– Jag gillar inte det. Men vi har efter dialog med flera kommuner förstått att man har valt att göra så första året som en tillfällig lösning för att det var snabba puckar.

Så nästa år kommer det se annorlunda ut?
– Ja, det är vad vi får höra. Men om det inte händer är jag inte främmande för att reglera detta.
 
Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund är överlag mycket nöjd med regeringens nya satsning.
– Vi tror att det är nödvändigt och bra att det blir fler karriärstjänster. Men det är viktigt att alla förstår långsiktigheten i det här. Nu vet vi att vissa inte har gjort det permanent. Det är olyckligt, eftersom det ska vara stadigvarande och en del av lärarnas löner.

Bo Jansson är också positiv till flera av de andra delarna, såsom satsningen på läsning och den utökade matematiken.
Men han vill ha stadieindelade timplaner – istället för en som går över hela grundskolan.
– Först då går det att kontrollera hur mycket exempelvis matematik eleverna har egentligen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm