jonas-hallrobot

Jonas Hall är lärare i matematik och fysik på Rodengymnasiet och deltar i projektet.

Digitalt

Roboten i Jonas klassrum styrs av en lärare i Kina

Rodengymnasiet i Norrtälje kommun fick besök av en robot, styrd av en kinesisk lärare som satt på andra sidan jorden.

Nominerad till Guldäpplet

Jonas Hall är nominerad till Guldäpplet och en av finalisterna som årligen delas ut till en eller flera lärare som med stöd av IT i sin undervisning förnyat lärandet och inspirerar elever och kollegor. 

Man har beslutat att kalla det för en robot men man kan även kalla det för en avatar. Projektet är ett initiativ från Microsoft för att inspirera och visa upp vad som är möjligt.

– Man hoppas att kunna visa upp den glädjen som finns i att undervisa. Sedan hoppas man även kunna inspirera människor och visa upp möjligheterna som finns när man spränger gränser och hoppar in i ett klassrum på en skola som inte ens ligger i samma land. Vad kommer man då se? Vilka kulturella och skillnader och likheter kommer man att hitta? Man pratar mycket om skolor och jämför med andra länder hela tiden, det här är ett sätt att sluta jämföra och i stället börja sammarbeta med varandra, säger Jonas Hall som är lärare i matematik och fysik på Rodengymnasiet. Han är även den lärare som är med i projektet.

Roboten levererades till Rodengymnasiet och under ett lektionstillfälle fick en kinesisk lärare hålla i en lektion från andra sidan jorden genom roboten.

– I och med att vi sammarbetar med Kina så är språket en barriär. Det löste man genom att Microsoft hade ett program som direktöversatte konversationerna. Meddelandet gick fram men det blev såklart en del tossigheter i översättningen. Vid ett tillfälle när läraren bad om att nästa sida i presentationen skulle visas översattes det på engelska till “Please invite the teacher to dinner on the next page”. Vilket resulterade i mycket fniss och skratt.  Men i övrigt fungerade det bra. Eleverna tyckte att det var kul och de lärde sig saker som de inte kunde förut. Jag ser det som ett bra första försök, berättar Jonas Hall.

I slutet av oktober är det planerat att Jonas Hall ska göra samma sak på den kinesiska skolan.

– Roboten ska först levereras och sedan ska vi se vilka förutsättningar som finns, efter det ska jag sätta ihop något som passar, berättar Jonas Hall.

Roboten är tänkt att fungera som ett komplement och ska inte ta över undervisningen som redan finns. På det här sättet kan de få till mötet mellan lärare och elev.

– I dag delar vi mycket med varandra, som undervisningsmaterial, inspelade lektioner med mera.  Men allt som läggs ut idag är statiskt. Det finns inget möte med läraren. Det här ger mer än bara referensmaterial. Syftet är att fler ska hitta lyckan i lärandet och dela med sig av det. Om någon är väldigt bra på att lära ut en sak kan den nu göra det för flera klasser. Men läraren som är i klassrummet ska inte fungera som någon form av assistent till roboten. Tanken är inte att jag ska ersätta den kinesiska läraren i hennes arbete och hon ska inte heller ersätta mig. Jag som lärare kommer fortfarande stå för undervisningen och sedan kan jag koppla in andra lärare med hjälp av roboten, säger Jonas Hall.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm