matte_programmering_per_bodelius
Digitalisering

Läraren: Så blir programmering roligt

Programmera egna mobilappar är inte lika svårt som det låter. Det menar matteläraren Per Bodelius, som låtit sina elever göra just det.
– Även de som först var motsträviga mot programmering tyckte att det var skoj, säger han.

Till hösten är det skarpt läge för de nya formuleringarna om digitalisering och programmering i grundskolans och gymnasiets läroplaner. I ett projekt bland niondeklassare på Zederslundsskolan i Motala har läraren Per Bodelius redan under våren testat att låta eleverna programmera egna appar, som spel för mobilen.

Själv är han till vardags gymnasielärare i matematik och musik i Mjölby och har genomfört projektet i Motala lite vid sidan om. Per Bodelius började fundera på vad man skulle kunna göra för att få alla elever att tycka att programmering är spännande, började leta efter användbara program och fastande för Livecode, vars programspråk han beskriver som ”språknära” och fungerar lite som Power Point.

– Man får snabbt resultat i programmet och eleverna skapar något på riktigt, säger Per Bodelius.

Som undervisningsmetod kombinerade Per Bodelius video- och textbaserade programmeringsuppgifter som han, tillsammans med en tekniklärare på Zederslundsskolan, testade på elever i årskurs nio.

– Även de som först var motsträviga tyckte att det var skoj. Fördelen är att de kunnat göra egna appar som de sedan ”tagit hem”. Det tror jag är ett roligt lockbete. Vi körde fyra gånger per grupp och då hann de göra enklare spel. En del fortsatte sedan att utveckla det vidare.

Det låter som att du är på banan inför förändringarna till hösten.

– Jag har tidigare arbetat med programmering och skrivit undervisningsmaterial inom ämnet, och jag tycker att det är väldigt positivt att man nu inför programmering i skolan. Men samtidigt innebär det stora utmaningar för landets lärare.

Nu ska han ägna sommarledigheten åt att färdigställa projektets resultat i ett läromedel.

– Jag upplever att många lärare känner sig väldigt osäkra. Det är otydligt formulerat i direktiven, och vi är inte helt på det klara med hur vi ska lägga upp undervisningen.

Utmaningen är ännu större i gymnasiets matematikkurser, där programmering främst kommer in i de senare kurserna och på en högre nivå, säger Per Bodelius. Han tror dock att det kommer bli enklare om några år, när eleverna som kommer från grundskolan har med sig mer förkunskaper i programmering.

– Då kommer man kunna gå mer direkt till att börja koda. Men idag, när eleverna är mer oförberedda, kommer det vara svårt att göra något bra av det, säger Per Bodelius och tillägger:

– Vissa lärare är mer intresserade av detta än andra, och det blir nog de som får ta sig an uppgiften till en början. Det ska bli spännande att få vara med på den här resan.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm