Annons

Så kan lärare förbättra proven

Publicerad 27 oktober 2014

Var noggrann, sätt dig in i kunskapskraven och fokusera på det som är relevant. Där har ni tre av universitetslektorn Christina Wikströms tips till lärare som utformar prov. 

Relaterat

– Det vanligaste felet är att man börjar med att skriva frågorna, då är det lätt att provet handlar mycket om ett visst ämne och betydligt mindre om ett annat, även om ämnena i sig bedöms som lika viktiga i kunskapskraven, säger Christina Wikström, universitetslektor på Umeå Universitet vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.

Hon är en av talarna på veckans Skolforum i Stockholm. Att göra frågorna för komplicerade, så att svaren mer ger svar på elevens läsförståelse än den faktiska kunskapen i ämnet, är en annan fälla som det gäller att se upp med.

– Vissa elever, som är extremt skrivkunniga, kan också få högre betyg än de förtjänar just för att de har en förmåga att uttrycka sig. Som lärare är det lätt att charmas av svaren och därmed ge högre poäng än svaret rent faktamässigt motiverar.

Enligt Christina Wikström finns det en rad stolpar att luta sig emot när prov ska konstrueras:

  • Sätt dig in i kunskapskraven och utforma provet därefter.
  • Fokusera på det som är relevant.
  • Tänk till på var skiljelinjen för kunskapskravet ska gå
  • Gör hellre tio frågor som är relevanta och med rätt svårighetsgrad, än femton där en del antingen är för enkla eller för svåra.
  • Var oerhört tydlig med vad du efterfrågar.
  • Ha klart för dig hur uppgifterna i provet ska rättas.
  • Berätta för eleverna hur uppgifterna ska rättas. På så vis vet eleven exakt vad du är ute efter, samtidigt som läraren slipper drunkna i för många sidors läsning på exempelvis en uppsatsfråga.

Otydliga frågor och frågor som kan ha flera olika svar, men där läraren på förhand bestämt sig för vilket som är det rätta, är två vanliga fel som görs, säger Christina Wikström.

– Öppna frågor kan också bedömmas som orättvisa, att eleven inte förstod vad som efterfrågades och därför fick sämre poäng.

Prov med en snäv tidsgräns är också ett problem, enligt Christina Wikström.

– Det är ett dåligt sätt att mäta elevers kunskaper på. Två lika duktiga elever kan ha olika lätt att få ut all kunskap under tidspress, säger hon.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Coronaviruset

Corona i skolan: Pressat läge efter stort personalbortfall

Corona

Tio medarbetare på Bredaredskolan har insjuknat, flera i Covid-19. 

Annons
Annons

LR: Även mellanstadiet ska kunna övergå till distans

Corona

Facket öppet för distansundervisning i tidigare årskurser: ”Men det är en väldigt komplicerad fråga”.

Annons

Coronaeffekt: Så slår inställda lektioner mot högstadiet

Rapport

Praktiska ämnen värst drabbade. 

Politik

SD: Lärare och elever ska bara prata svenska i skolan

Politik

”I skolan ska svenska språket vara det talade språket.”

Annons
Annons
Idrott och hälsa

Panelen: Så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Fyra idrottslärare svarar på tre aktuella frågor.

Annons
Lärarnas arbetsmarknad

Här är läraregenskaperna arbetsgivare rankar högst

Lista

15 mest efterfrågade kompetenserna.

Betyg

Riksdagsbeslut: Skolor får ge betyg i årskurs 4

Betyg

”Det är olyckligt att man behandlar skolan på det sättet.”

Forskaren om tidiga betyg: ”Politikerna har inte lyssnat på oss”

Betyg

”Betyg i årskurs 4 används som en bricka i det politiska spelet.”

YRKESLÄRARE

Granskning: Så ser kvaliteten ut på yrkeslärarutbildningarna

Yrkeslärare

UKÄ har granskat kvaliteten på landets yrkeslärarutbildningar. 

SFI

Otydliga riktlinjer slår hårt mot SFI-elever

SFI

”Som lärare känner jag en samvetsstress över att inte räcka till.”

Fackligt

Vab, vobb eller välgörenhet – detta gäller när lärare är hemma

Expertråd

LR:s ombudsman Fredrik Alm reder ut vem som ansvarar för undervisning och bedömning när du är borta från jobbet

Forskning

Forskare: Musiklyssning till läxorna skadar studierna

Forskning

"Musiken gör det svårare att förstå innebörden i en text".

Coronaviruset

Nya munskyddsråd får facklig kritik: ”Frustrationen stiger”

Corona

”Det finns ingen logisk förklaring till varför försiktighetsprincipen inte ska gälla även i klassrummen.”

Lärarpris

Frigjord från räkneboken – lärare prisas för kreativ undervisning

Prisad

”I matematik glöms det ofta bort att alla inte har samma utgångsläge.”

Nationella prov

Skolverkets besked: Digitala nationella prov försenas

Nationella prov

EU-dom försenar införandet av digitala nationella prov. 

Fackligt

Kravet på brottsmisstänkt lärare slopas efter fackliga protester

Fackligt

"Det känns bra eftersom kravet saknar laglig grund"

Lärare tvingas berätta om brottsmisstankar

Fackligt

"Det strider mot grundlagen."

Särskilt stöd

Nytt lagförslag: Krav på specialpedagog eller speciallärare i elevhälsan

Utredning klar

Bristen på utbildade lärare, speciallärare och -pedagoger försvårar lagförslag i ny utredning.
– Det är huvudmännens ansvar, säger utbildningsminister Anna Ekström.

2 av 3 lärare: Elever får inte särskilt stöd

Särskilt stöd

Samtidigt har lärarnas dokumentation ökat – trots att den skulle minska.

Saknas: 5 000 speciallärare för att täcka behovet

Speciallärare

Kravet: Att staten tar ansvar för finansieringen av skolan.

”Lärarna har väldigt svårt att möta behovet”

Speciallärare

Tidsbrist vanligaste orsaken till att alla elever inte kan få stöd.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons