Annons

Så kan lärare stärka nyanlända elever

Publicerad 13 februari 2018

Studiehandledningen på modersmålet är ett viktigt stöd för att nyanlända elever ska klara skolan.
– En svag punkt är samarbetet mellan läraren och handledaren, säger Karin Sheikhi som skrivit en bok om hur studiehandledningen kan utvecklas.

Fakta

Om boken

Karin Sheikhi är fil. dr, lektor i svenska som andraspråk och ämnesföreträdare vid Mälardalens högskola.

Tamar Ucar har lång erfarenhet som studiehandledare, kvalitetsutvecklare och förstelärare.

Tillsammans har de skrivit boken Studiehandledning för flerspråkiga elever – kunskapsutveckling genom modersmålet.

Tidigare har de också arbetat tillsammans inom bland annat Skolverkets satsningar.

Relaterat

För nyanlända och flerspråkiga elever som ännu inte erövrat det svenska språket kan studiehandledning på modersmålet vara helt avgörande. Studiehandledning innebär att eleverna får stöd i undervisningen på sitt modersmål så att de kan utvecklas i alla ämnen samtidigt som de lär sig svenska och är en lagstadgad rättighet för alla elever som behöver det. Fungerar den bra är den ett viktigt redskap för att nyanlända elever ska lyckas i skolan.

Karin Sheikhi är lektor i svenska som andraspråk vid Mälardalens högskola och har nyligen kommit ut med en bok om hur skolan kan organisera och utveckla studiehandledningen. Medförfattare är Tamar Ucar som själv har lång erfarenhet som studiehandledare.

– Vi hoppas att boken ska hjälpa till att stärka studiehandledningens ställning i skolan och vänder oss till både studiehandledare lärare och rektorer. Alla har ett ansvar för att handledningen ska bli bra, säger Karin Sheikhi.

Studiehandledningens utmaningar uppmärksammades av Skolinspektionen i höstas. Deras granskning visade att alla elever inte får tillräckligt stöd för att kunna nå kunskapskraven och att den studiehandledningen som ges inte alltid är anpassad till elevens behov. Karin Sheikhi delar den bilden.

– Alla elever får inte den studiehandledning de har rätt till enligt lag, det vet vi. Det är också mycket varierande kvalitet på handledningen. Vi gjorde en egen liten studie i samband med att vi skrev boken och vi ser att det finns en viss okunskap om studiehandledning både bland huvudmännen men även bland lärarna själva. Om inte lärarna vet hur de ska utnyttja studiehandledarna så blir det förstås inte optimalt. Samtidigt som det ska sägas att det finns oerhört många goda krafter som är engagerade i detta.

Men mer kunskap behövs och det är också ett skäl till att Karin Sheikhi och Tamar Ucar skrivit boken.

– Studiehandledning är inget permanent stöd utan är aktuellt så länge eleven inte kan tillgodogöra sig undervisning på svenska. Exakt när eleven klarar sig utan handledning är en bedömningsfråga och det kan se olika ut för olika elever. Det kanske bara behövs i vissa ämnen, vid vissa tillfällen och så vidare.

Avgörande för att handledningen ska fungera men ”en svag punkt” är samarbetet mellan läraren och handledaren. Det är läraren som vet vilket stöd eleven behöver och det måste kommuniceras till handledaren.

– Annars hittar studiehandledaren och eleven på något eget. Handledningen måste vara en integrerad del av undervisningen, säger Karin Sheikhi och tillägger att när det inte fungerar så är det ofta på grund av praktiska skäl, som att lärare och handledare inte har någon möjlighet att träffas.

– Skolan eller huvudmannen, beroende på hur studiehandledningen organiseras i kommunen, måste skapa strukturer för att lärare och handledare ska kunna mötas kring eleven. Det måste finnas rutiner på plats för hur studiehandledningen ska fungera. Det är viktigt för att det inte ska bli personbundet.

I boken beskriver Karin Sheikhi och Tamar Ucar hur skolan kan organiserar och utveckla studiehandledningen från huvudmannanivå till klassrummet. De ger också konkreta råd om hur lärare och studiehandelare kan arbeta tillsammans.

– Huvudmannen har ansvar för att avsätta pengar för ändamålet i budget, ha en plan för hur studiehandledningen ska se ut och skapa strukturer för kommunikation.

På skolnivå är det rektors ansvar att se till att planen efterlevs.

– Rektor måste avsätta tid för samverkan och fortbilda personalen, gärna ämneslärare och studiehandledare tillsammans.

Och vad konkret kan lärare göra för att få det att fungera?

– Fortbildning är viktigt och vi ser att många fortbildar sig just nu. Alla lärare behöver ha kunskap om modersmålets betydelse för lärandet för att veta hur man kan använda studiehandledningen på bästa sätt. Ibland hör vi att lärare tycker att studiehandledningen stör mer än det stöttar och då har man inte riktigt fattat vilket stöd man faktiskt kan ha av detta om det används på rätt sätt.

 – Det är värdefullt att lärare och studiehandledare ges möjlighet att mötas och att fortbilda sig tillsammans.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons