lararlonerna_samband
Skolkrisen del 3

Så lite satsar kommunerna på lärarna

Lön spelar roll – för elevernas resultat. 
​Det visar OECD:s rapport ”What makes schools successful”.
Svenska lärarlöner ligger långt efter OECD-snittet och svenska elevers resultat är i brant utförsbacke.

Trots att svenska lärarlöner har ökat relativt mycket de senaste två åren är det långt kvar till OECD-snittet.

OECD-rapporten ”What makes schools successful?” från december 2013 slår fast att det spelar roll hur resurserna som läggs på skolan används, liksom att det finns ett tydligt samband mellan höjda lärarlöner och förbättrade resultat för eleverna i matematik.

Det land som har bäst resultat i matematik i Pisa 2012, Sydkorea, satsar också mest på lärarlöner i förhållande till BNP, bruttonationalprodukten, per person. Det visar OECD:s analys av den svenska skolan från februari i år.

Sydkorea satsar dubbelt så mycket på lärarlöner som Sverige, som hamnade på 28 plats av 34 länder i  matematik i Pisa 2012.

I Sydkorea tjänar en högstadielärare 182 procent av BNP per person, i Sverige är motsvarande siffra 92 procent medan Danmark ligger på 136 procent och Finland på 121 procent.

OECD-rapporten slår också fast att svenska högstadielärares löneutveckling är betydligt sämre än i de flesta andra länder. Skillnaden mellan ingångslönen och den högsta lönen för en högstadielärare är 31 procent och för en gymnasielärare är det 34 procent. Genomsnittet för alla OECD-länder är nästan dubbelt så mycket, 61 respektive 62 procent.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm