Annons

Det lovar partierna om skolan inför valet

Publicerad 8 september 2017

Relaterat

Hur står partierna om det skulle vara val i dag? För Skolvärlden förklarar riksdagspartierna vad de skulle göra för skolan om de sitter i regeringen om ett år.
Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar och analyserar politikernas svar.

LENA HALLENGREN (S), ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi ska förbättra lärarnas förutsättningar och arbetsmiljö. Därför måste de insatser vi nu gör för högre lärarlöner, bättre kompetensutveckling, minskad administration, möjligheter att anställa annan personal som avlastar lärarna och högre kvalitet i lärarutbildningarna fortsätta. Vi vill också utöka satsningarna på elevhälsan, studie- och yrkesvägledningen och andra personalresurser så att lärarna får möjlighet att vara just lärare. Fortsättningarna för lärare och rektorer att skapa trygghet, en bra arbetsmiljö och studiero i skolan ska stärkas.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Samhället har under lång tid värderat läraryrket för lågt. Lärarlönelyftet är en unik satsning från staten på en yrkesgrupps löner och en viktig pusselbit för att öka läraryrkets attraktivitet. Trots att satsningen tagits fram tillsammans med parterna inom skolan så kunde implementering av reformen fungerat bättre. Satsningen ska inte användas lokalt som tillfälligt bidrag som bara tekniskt fördelas utan ska vara en katalysator för en lokal lönebildning där lärare ska uppvärderas och få högre lön för det arbete de gör.

Jenny Madestam: ”Socialdemokraterna menar att de initierat flera viktiga reformer för lärarna under den gångna mandatperioden. Det är egentligen inget parti som är helt emot de saker som S här räknar upp. Den kritik som riktats mot lärarlönelyftet instämmer uppenbart regeringen själva delvis i. Att öka läraryrkets statur har länge diskuterats men tycks hittills inte fungerat för någon regering. Med ett år kvar till valet är frågan om den sittande kommer lyckas”. 

CHRISTER NYLANDER (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En liberal utbildningsminister ser till så att vi får på plats ett professionsprogram som innebär tydliga karriärvägar och bra fortbildningsmöjligheter. Lärarnas befogenheter i klassrummet stärks genom skollagsändringar. Vi hoppas också kunna inleda ett återförstatligande av skolan.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Lärarlönerna behöver fortsatt höjas och karriärvägar skapas. Det lönelyft som regeringen genomförde innebar många problem. Vi stod bakom att tre miljarder skulle satsas men sättet det genomfördes på kunde varit betydligt bättre.

Jenny Madestam: ”Liberalerna behöver komma upp med nya idéer om skolan efter Jan Björklunds tid som utbildningsminister. Att skolan alltjämt har problem kräver förslag på nya reformer. Väljarna associerar L med skolan och således finns ett utrymme att agera inom. Att höja lönerna och skapa karriärmöjligheter är inga direkta nyheter. L har länge drivit kravet på att återförstatliga skolan. Det som återstår är att få med sig fler partier än V och SD på denna linje”.

ANNIKA ECLUND (KD), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Skolforskningsinstitutet ska få i uppdrag att granska skolans offentligfinansierade fortbildning så att den utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Lärare ska också ges möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling med delvis bibehållen lön. Vi vill satsa på att utbilda fler speciallärare och svenska som andraspråkslärare samt ge mer resurser till elevhälsan. För att minska osäkerheten kring karriärtjänsterna vill vi att ska staten ges huvudansvar för att utforma kriterierna samt processerna för tillsättning av förstelärare. Det behöver också tillskjutas mer resurser till lärarutbildningen så att lärarstudenterna får fler undervisningstimmar. Vi vill också underlätta för civila samhället att bidra och delta i skolans verksamhet för att både öka tryggheten men också avlasta lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Om vi varit i regeringsställning skulle vi ha styrt upp kriterierna för karriärlärartjänsterna samt implementerat lärarlönelyftet på ett tydligare och mer genomarbetat sätt. Vi skulle också prioriterat satsningar på personal som avlastar för den ordinarie klassläraren. Vi hade också ställt krav på att lärare erbjuds kvalitativ forskningsbaserad fortbildning.

Jenny Madestam: ”Kristdemokraterna vill öka den statliga styrningen av skolan i och med önskan om nationella kriterier för förstelärare. En fråga som hänger i luften är om partiet, likt Liberalerna, helt och hållet vill förstatliga skolan?! Att öka civilsamhällets inflytande i skolan är helt i linje med partiets idéarv, men frågan är hur detta inflytande ska ske praktiskt, inte minst för vidmakthållande av en likvärdig skola liksom kravet på opartiskhet”.

CAMILLA WALTERSSON GRÖNWALL (M), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Moderaterna kommer att investera i fler skickliga lärare som har mer tid över till undervisningen och eleverna. För detta krävs både höjda behörighetskrav till lärarutbildningen och bättre fungerande vägar till läraryrket. Vi kommer också att ställa högre krav på att alla nya lärare ska få med sig mer kunskaper i ledarskap, andraspråksinlärning, digitalisering och specialpedagogik. Pisa- och Timss-undersökningarna visar också att satsningar på lärarnas kompetensutveckling stärker elevernas lärande och kunskaper. Alla lärares rätt till kompetensutveckling ska stärkas. Därför vill vi också bygga upp professionsutvecklingscentra och bygga upp ett stabilt professionsprogram som skapar bättre och tydligare karriärvägar för lärarna.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Trots att det är regeringen som har styrt skolan sedan 2014 har Moderaterna och Alliansen drivit på regeringen för att rensa i lärarnas administrativa arbete så att lärarna kan fokusera mer på sitt huvuduppdrag: elevernas kunskaper. Framöver kommer vi att försöka uppmärksamma de problem som uppkommit med regeringens lärarlönelyft. Skickliga lärare ska ha bra betalt, men inget lärarlag gynnas av otydliga kriterier i karriärtrappan.

Jenny Madestam: ”Moderaterna fokuserar på att stärka lärarna som profession. Partiet tar även åt sig äran för, enligt dem, positiva saker som den nuvarande regeringen har genomfört. Detta signalerar att partierna är tämligen överens om vilka satsningar som är nödvändiga för lärarna. Skolan är ett viktigt politikområde för Moderaterna – även om detta inte alltid uppfattas av väljarna”.

ULRIKA CARLSSON (C), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– I dag är lärarbristen akut och det är tufft för många som jobbar inom skolan. Vi vill att lärarna ska kunna fokusera på eleverna. Därför vill vi minska deras administrativa arbete och se till att de får hjälp av fler lärarassistenter. Vi vill att det ska finnas flera vägar till yrket. Satsningar som Teach for Sweden eller fristående lärarutbildningar är bra för att locka fler personer till att vilja bli lärare.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Centerpartiet har tyvärr inte fått ta beslut om skolan sedan förra valet. När vi sist gjorde det tydliggjorde vi karriärvägarna för lärarna för att stärka lärarkåren. Om vi vinner valet 2018 vill vi fortsätta på det spåret och bygga ut karriärsystemet samt införa en kompetensutvecklingsgaranti. Dagens regering har inte tagit ansvar för lärarbristens konsekvenser. Med många obehöriga lärare blir bördan på de legitimerade lärarna alltför stor. Därför vill vi tillfälligt slopa kravet på lärarlegitimation vid betygsättning.

Jenny Madestam: ”Likt flera andra partier betonar centerpartiet vikten av att minska lärarnas administrativa börda, och behovet av kompetensutveckling. Att skapa enklare vägar in i läraryrket kan utmana betoningen på professionalism/professionen, och är således ett kontroversiellt förslag. Centern har hittills hamnat i skymundan med sin skolpolitik inom Alliansen”.

DANIEL RIAZAT (V), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– En likvärdig och högkvalitativ skola kräver goda arbetsvillkor för såväl lärare som den övriga skolpersonalen. Vänsterpartiet vill därför se fler anställda, minskad arbetsbörda kland annat genom färre nationella prov och mindre administration. Vi anser även att satsningar på bättre elevhälsa, studie- och yrkesvägledning och studiehandledare på modersmålet leder till en bättre situation för lärarna och skolan i sin helhet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har genom vårt budgetsamarbete med regeringen bland annat fått igenom 10 miljarder kr till välfärdssatsningar så som skolan. Vi skulle dock önska att vi kunde få igenom ännu större satsningar. 

Jenny Madestam: ”Vänsterpartiets skolpolitik är på flera punkter en motsats till de stora förändringar som den förra regeringen, med Jan Björklund som minister, drev igenom. Detta skymtar t.ex. i svaret om färre nationella prov. V vill framhäva att det är dem som drivit igenom 10 miljarder på välfärdssatsningar. De satsningar i princip samtliga partier säger sig vilja göra för lärarna instämmer V i, men med tillägget att göra ytterligare mer (mer pengar)”.

ELISABET KNUTSSON (MP), ledamot av riksdagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Vi vill fortsätta arbetet med att ge lärarna mer tid för kärnan i det pedagogiska uppdraget. Det handlar bland annat om att minska byråkratin, rikta resurser till skolor som har tuffast förutsättningar samt prioritera fler pedagoger före fler jobbskatteavdrag. Förslagen från utredningen ”Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner” kommer att innehålla viktiga förslag att genomföra både före och efter valet.

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Att stora reformer, som ”Nationella skolutvecklingsprogram” och ”Samverkan för bästa skola”, från tidigt skede ska omfatta förskolan i stället för att den ska inkluderas efterhand. Sveriges förskolelärare är del av en sammanhållen profession och därför borde för­skolan tänkas in från början.

Jenny Madestam: ”För miljöpartiet är skolan en paradfråga (utöver miljöfrågan), och detta behöver partiet lyfta fram i och med kommande valrörelse. I svaret framkommer att MP i princip vill göra samma satsningar som flertalet övriga partier. Det som dock skiljer MP är att de här tar upp förskolelärarna, vilka inte sällan glöms bort i den politiska diskussionen om lärarna/skolan”.

STEFAN JAKOBSSON (SD), ledamot av riks­dagens utbildningsutskott

Vad ska ni göra för lärarna om ni sitter i regeringen efter valet?

– Långsiktighet. Se till att skapa politik som är så brett förankrat att det gäller över tid oavsett vem som vinner val. Via Singa­poremodellen införa lönetrappor och möjligheter att utvecklas inom läraryrket. Återanställa kringpersonalen som numera används som kommunal budgetregulator. Förstatliga skolhälsovården bland annat. 

Vad borde ditt parti ha gjort bättre för lärarna sedan förra valet?

– Vi har suttit som vågmästare i sju år och alltid valt det förslag som är bäst för skolan, men många gånger behövt välja mellan pest och kolera. Det finns bara ett parti som inte fått chansen att regera och vi hoppas den dyker upp den 9 september 2018. 

Jenny Madestam: ”Skolan är inte Sverigedemokraternas paradfråga, vilket delvis framkommer i svaren. Att skolan ska styras mer långsiktigt och med bred politisk förankring är sannolikt få emot. Att utvecklas inom läraryrket och ha möjlighet till högre lön är inte heller kontroversiellt. SD har tidigare framfört krav på att skolan i sin helhet ska förstatligas, vilket förenar dem med Liberalerna och Vänsterpartiet. SD:s skol/lärarpolitik skulle sannolikt behöva utvecklas än mer, inte minst då partiet aspirerar på att bli ett brett parti, som når regerings­makten”.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Kommunaliseringen 30 år sedan

Göran Persson: Kommunaliseringen var aldrig den stora frågan

Intervju

30 år har gått sedan kommunaliseringen av skolan – blev det som Göran Persson hade tänkt sig?

Annons
Annons

Utredaren fick munkavle – nu säger han sin åsikt

Kommunaliseringen

Leif Lewin utredde effekterna av kommunaliseringen på uppdrag av regeringen, men skulle inte ge några rekommendationer. Nu säger han sin åsikt.

Annons

30 år efter kommunaliseringen: ”Minns hur lärare sörjde tillsammans”

Kommunaliseringen

”Det är 30 års förlorad tid av arbetsglädje för lärare”, säger Hans Eric Lindahl som deltog i lärarstrejkerna hösten 1989.

Läraren: ”Jag vill be om ursäkt för alla mina snedsteg”

Debatt

Signaturen ”Mister Magister” vill göra avbön och skriver: ”Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Förlåt.”

Kommentera
Annons
Annons

Skolans duoundervisning lyfter elever i behov av stöd

Särskilt stöd

Med en noga genomtänkt lärmiljö och en modell med duolärarskap har ESS-gymnasiet i Stockholm lyckats lyfta både elever och personal.

Annons
Pisa 2018

Forskaren: Pisa-kritiken blir konspiratorisk

Pisa

Uppmärksamheten kring elever som undantogs från Pisa-studien har fått för stora proportioner, menar Ulf Fredriksson på Stockholms universitet.

Så vill SPSM göra skolan mer likvärdig: ”Ska knacka på”

Pisa

Staten måste se över var stödet behövs som bäst, enligt generaldirektören Fredrik Malmberg.

Pisa: Svenska elever presterar allt bättre

OECD

Presterar nu bättre än OECD-genomsnittet.

Så ser lärarna på Pisa-resultaten

Pisa 2018

Lärarprofilerna Alexander Skytte, Sara Bruun och Mikael Bruér förklarar hur de ser på Pisa-resultaten.

Anna Ekström: ”Svensk skola står stark tack vare lärarna”

Pisa

Anna Ekström (S) är glad men ser anledning till eftertanke efter de senaste Pisaresultaten. Roger Haddad (L) menar att det är effekterna av Liberalernas politik vi ser.

Åsa Fahlén: Resultaten får inte leda till mer nedskärningar

Nedskärningar

”Galet att skära ner på skolan”, säger Åsa Fahlén.

Moderaterna: ”Skolministern kan inte vara glad”

Politik

M-politikern menar att många resultat är oroväckande.

Per Kornhall: Pisa fortsätter luta rätt – och fel

Kommentar

Per kornhall kommenterar Pisa-resultatet: ”Det borde innebära att svensk skola kan få lite andrum och arbeta med mer långsiktiga reformer.”

Debatt: ”Svenska skolan sviker fortfarande de svagaste”

Debatt

”Tre attityder, unika för Sverige, står i vägen för den framgång som vi vill uppnå”, skriver läraren och politikern Emma Köster.

Kommentera

Forskaren sågar Pisa-studien: ”Det är otroligt förstorat”

Kritik

Malin Ideland tycker att det läggs alldeles för stor vikt vid studien.

OECD-chefen: ”Det kommer bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för OECD:s utbildningskontor, till Skolvärlden.

Alexander Skytte: Vem är en skicklig lärare?

Blogg

”Därför är jag tveksam till att det skulle fungera att flytta ’särskilt skickliga lärare’ till utsatta områden”, skriver Alexander Skytte.

Efter SD:s förslag: Det strider mot både lag och erfarenhet

Politik

Skapa internat för särskilt problematiska elever och sätt nyanlända i egna skolor. Det är ett par av SD:s nya skolförslag.

Åsa Wikforss om kampen mot ”Fake news”: Lärare har en viktig roll

Filosofi

Professorns bok ”Alternativ fakta” ska delas ut till alla som läser tredje året på gymnasiet.

”Årets gymnasielärare”: Brukar få höra att jag är tydlig

Lärargalan

Samhällskunskaps- och historieläraren Björn Grönqvist från Karlstad kammade hem titeln.

Lön

Granskning: De som fick lönelyft missgynnas av kommunerna

Rapport

Lärare som får del av lärarlönelyftet missgynnas lönemässigt om man bortser från de statliga pengarna, visar Statskontorets granskning.

Läraren Hannas öppna brev till kommunen: Här är min önskelista

Debatt

”Välkommen till Vallentuna, vi erbjuder inte lika villkor för alla elever. Det här är min önskelista till jul”, skriver Hanna Ståhlnacke, lärare i Vallentuna.

Kommentera

Fridolins nya uppdrag: Säkra kvaliteten i läromedel

Läromedel

”Det är ett drömuppdrag”, säger Gustav Fridolin.

Särskilt stöd

Unik dom: Diskriminering när elev inte fick stöd i tid

Särskilt stöd

Malmö stad tvingas betala 20 000 kronor i diskrimineringsersättning.

”Nedskärningarna kan drabba utsatta elever hårt”

Särskilt stöd 

SPSM:s generaldirektör varnar för att kommunernas nedskärningar kan drabba de utsatta eleverna hårt.

Hjälpmedel vid nationella prov

Sara Bruun: ”Alla barn har rätt att lära sig och att kunna läsa”

Blogg

”Det är varje barns rättighet att läsa och att kunna läsa. Att inte kunna läsa ordentligt är i allra högsta grad diskriminerande”, skriver Sara Bruun. 

”Elever som tas ifrån sina hjälpmedel under provet far illa”

Replik

”En elev med dyslexi som anses behöva hjälpmedel för att nå kunskapsmålen måste få använda sina hjälpmedel även under nationella proven. Allt annat är helt galet”, skriver debattörerna. 

Kommentera

Ny dom: Diskriminering att förbjuda hjälpmedel vid nationella prov

Läs- och skrivsvårigheter

Örebro kommun ska betala 10 000 kronor i skadestånd till en elev med dyslexi som inte fått använda sina vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska.

Förstatligad skola: Så tänker utredaren

Skolsystemet

Regeringens särskilda utredare Björn Åstrand lutar mot att föreslå en trestegsraket för ett statligt övertagande av skolans finansiering.

Forskning: Ingen ökning av avhopp från läraryrket

Lärarbrist

De senaste 20 åren har fler lämnat läraryrket än jämförda yrken. Men någon trend att allt fler hoppar av finns inte enligt ny forskning.

Digitalt

Ny rapport: Så ser dina elevers internetvanor ut

Digitalt

Sju av tio mellanstadieelever anser att de har fått undervisning i skydd mot kränkningar på internet.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna tvätta skolans gardiner för att spara pengar

Arbetsuppgifter

Nya rutiner väcker ilska på skolor i Piteå – får dumpa alla textilier eller städa själva.

Debatt

”Att hantera elever som utmanar, stökar och beter sig otrevligt”

Debatt

”Är det ett tecken på svaghet när man som lärare etablerar goda relationer till de elever som borde rätta sig i ledet? Nej, det är inte svagt utan smart”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera
Särskilt stöd

Efter kritiken: Kommunen tvärvänder om särskilt stöd för elever

Särskilt stöd

Kommunen meddelar att man kommer att se över tilläggsbelopp för särskilt stöd.

Blogg

Mikael Bruér: ”Vi behöver fler dåliga exempel”

Blogg

”Det är inte lärarna som det går bra för vi behöver prata om, utan de som inte orkar eller de som känner sig dåliga. Vi behöver ge dem en känsla av att de duger”, skriver Mikael Bruér. 

Nedskärningar i skolan

Facket varnar: Nya budgeten kommer drabba lärarna hårt

Besparingar

De kraftiga besparingar som väntar skolorna i Stockholm kommer att drabba lärarna hårt. 
– Det är ett allvarligt läge, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR Stockholm.

Debatt

”Lärarförsörjningen är ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”

Replik

”Det är ljuv musik för mig att höra ett sådant fackligt engagemang, men lärarförsörjningen är och förblir ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

”Det saknas konstruktiva förslag från LR vad gäller lärarbristen”

Debatt

”Jag vill att LR nu vaknar till liv, med all den urkraft som bra facklig verksamhet kan vara”, skriver Liane Blom, lokalombud på Bergslagens folkhögskola.

Kommentera

Hon forskar om särskilt stöd på gymnasiet: ”Finns väldigt lite kunskap”

Särskilt stöd 

Forskaren Anna Öhman genomför just nu en studie av särskilt stöd på gymnasiet.

vuxenutbildning

Lokala vuxenutbildningens projekt sprids i Europa

Vuxenutbildning

Vux Huddinges integrationsprojektet sprids till andra länder. 

Lönegranskning

Tre erfarna lärare berättar: Yngre fick högre lön än vi

Löner

När lärarstudenten var klar med sin utbildning anställdes hon på samma skola som hon gjorde sin praktik på.
– Hon fick 4 000 kronor mer i månadslön än vad jag hade. Det svider, säger Stina som var studentens handledare.

Ny statistik: Så mycket halkar erfarna lärare efter i lön

Löner

Erfarna lärare som arbetat länge på samma arbetsplats har ofta betydligt sämre löneutveckling än yngre och mindre erfarna kollegor, visar en ny analys av 20 000 lärares löner.

Forskning

Hans forskning ska lyfta skillnader mellan skolreformer

Forskning

Forskargrupper från fyra länder ska i ett nätverk jämföra forskning av utbildningsreformer.

Debatt

”Ge barn i särskolan rätt till obligatorisk förskoleklass”

Debatt

”Även barn i särskola borde ha rätt till tio års grundskola enligt likvärdighetsprincipen”, skriver debattörerna.

Kommentera

Facket vill skrota elevens val: Tiden behövs till annat

Tidsbrist

”Stoffträngseln” i skolans ämnen har blivit synlig genom debatten om nya kursplaner. Ett bra tillfälle att ta bort elevens val, menar LR.

Forskarna: Nationella proven måste omarbetas

NP

Digitala och externt rättade nationella prov står inför dörren. Men för att fungera vid betygsättning måste själva uppgifterna anpassas, menar flera forskare.

Läxförhör istället för prov – så får hon över fler elever från F till E

Bedömning

Helena Kvarnsells elever har skriftligt läxförhör varje vecka: ”Fantastiskt betygsunderlag”.

HÖK 18

6 av 10 ombud: Kommunerna lever inte upp till avtalet

Avtalet

Många kommuner lever inte upp till skrivningarna i avtalet HÖK 18, enligt Skolvärldens enkätundersökning bland fackligt aktiva lärare.

Åsa Fahlén: ”Jag är jättebekymrad”

HÖK 18

LR:s ordförande Åsa Fahlén är inte överraskad över kritiken mot HÖK 18.
– Situationen är i dag oerhört bekymmersam på många håll på grund av alla nedskärningar.

Digitala verktyg

Forskarens tips: Så lyfter du undervisningen med digitala verktyg

Digitala verktyg

Mattias Rundberg forskar på digitala verktyg i skolan för att se vilken effekt de har på lärandet. 

Intervju

Jörgen Tholin: Därför är det svårt att motverka glädjebetyg

Betygsutredningen

Hur upptäcker vi systematisk betygsinflation och vad kan vi göra åt den? Regeringens särskilda utredare Jörgen Tholin har ett halvår på sig att finna svar.

Debatt

”Lärare lockas inte av marknadsskolan”

Debatt

”Enda sättet att få fler att vilja bli lärare är att göra svenska skolan till den likvärdiga och högkvalitativa skola den var innan de borgerliga partiernas friskolereform genomfördes”, skriver debattörerna.

Kommentera
Lärarassistenter

En av tre utnyttjar inte extrapengar till lärarassistenter

Statsbidrag

Intresset blev inte lika stort som regeringen hoppades på.

Sökte inte bidrag: ”Var för knepigt”

Lärarassistenter

Gotland valde att inte utnyttja bidraget – Västerås sökte 5,47 miljoner.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Forskning

Agneta Gulz: Så skapar du motivation hos eleverna

Undervisning

Hur arbetar man bäst för att skapa motivation i klassrummet? Forskaren Agneta Gulz ger sina viktigaste tips.

Debatt

”Vi behöver tydligare tag hemifrån – inte hårdare tag i skolan”

Debatt

”Det är dags att på djupet rannsaka föräldrarollen för att ge skolan den chans den förtjänar och den auktoritet den behöver”, skriver debattören Peter Östling.

Kommentera

Kommuner kan bryta mot lagen för att locka friskolor

Kommunerna

Sockrade hyresavtal till enskilda aktörer strider mot kommunallagen.
– Kommunerna gör jättemycket tokigheter som strider mot lagen, säger juridikprofessor Lotta Lerwall.

Skolutveckling

Kornhall: En bra skola är ingen slump

Skolutveckling

”På den här skolan kan vi se betydelsen av en klok skolledning och vuxna som arbetar tillsammans och aldrig ger upp”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Låt inte eleverna läsa vad skräp som helst”

Debatt

”När skärmar kräver så mycket av våra ungdomars tid måste vi vara modiga och våga viga mycket tid åt läsningen”, skriver svenskläraren Karin Herlitz.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons