Annons

Så ska skolan fungera bättre för elever med adhd

Publicerad 28 augusti 2018

Fakta

Mer om rapporten:

Här kan du läsa SPSM-rapporten "Insatser i skolan för elever med adhd”. 

Relaterat

Svensk skola har stora problem med att ge en likvärdig undervisning. 
En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.

Antalet elever som får diagnosen adhd har ökat de senaste åren. Enligt de senaste beräkningarna från Socialstyrelsen har ungefär tre till sex procent av alla barn i skolåldern adhd. 

Samtidigt pekar Skolvärldens senaste undersökning på att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), såsom adhd och autism, inte får den hjälp eller det stöd de har rätt till och att lärarna inte har möjlighet att ge dem en likvärdig undervisning.

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetar för att skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga för alla elever. I en ny rapport – ”Insatser för elever med adhd” – vill myndigheten ge skolor värdefulla evidensbaserade pedagogiska tips om hur man skapar en bra och tillgänglig skola för elever med adhd. 

Cecilia Löfberg arbetar som FoU-samordnare på SPSM och hon upplever att det finns ett stort behov ute på skolorna om att vilja få tydligare tips om forskning när det gäller adhd. 

– Vi hoppas att man i skolorna ska kunna ta till sig av den här skriften och framförallt få inspiration och idéer av den senaste evidensbaserade forskningen, säger Cecilia Löfberg.

Vad är det forskningen visar att man ska tänka på för att skolan ska fungera bättre för eleverna med adhd?

– Framförallt handlar det om att titta på helheten och att titta på hur lärandemiljön ser ut på skolan är jätteviktigt. Sedan är det viktigt att komma ihåg att alla elever med adhd inte fungerar på samma sätt och har samma behov av stöd. Därför är det viktigt att inte använda sig av en eller några återkommande speciella insatser bara för att eleven har adhd, utan också titta på vad som fungerar för just den eleven. Så man ska inte bara titta på individen, men samtidigt inte glömma bort individen, säger Cecilia Löfberg.

Även om forskningsrapporten bygger på studier genomförda i andra kontexter än den svenska, så är de utvalda för att de kan genomföras även i svenska skolor. Även den svenska Skolinspektionen har i sin rapportering uttryckt att många lärare uttrycker att de inte får tillräckligt med kunskap för att ta hand om elever med adhd. 

– Man vet i dag inte som lärare vilka insatser som hjälper bäst. Så lärare behöver börja reflektera mer över sin undervisning, men också sinsemellan i lärarlaget hjälpa varandra mer. Man behöver vara med på varandras lektioner mer och arbeta mer tillsammans, säger Cecilia Löfberg och tillägger: 

– Det gör man redan på många skolor redan, men det behövs absolut ibland påminnas om det. För många gånger får tyvärr inte lärare den kunskap de behöver för att göra ett bra jobb med de här eleverna. 

Andra viktiga faktorer för att skolan ska fungera bättre för elever med adhd är – förutom att titta på sina egna undervisningsformer som lärare – är att sätta fokus på lärandemålen, ge snabb feedback som lärare och en bra samverkan med hemmet.

– Det är också viktigt hur mötet med eleverna ser ut. Vad kan man som lärare göra om det uppstår en situation i ett klassrum där du upplever att en elev är störande eller tar plats från andra elever – vad kan man då snabbt göra för att underlätta den situationen? Då handlar det exempelvis om att kanske försöka använda humorn eller att be eleven göra något ärende som inte är direkt kopplat till det här beteendet och inte använda hela klassen som åskådare när man konfronterar eleven. Det kan verka självklart för många. Men det är ändå bra att bli påmind om sådana här saker.

Rent generellt, tycker du att skolorna tar elever med adhd på allvar?

– Det är jättesvårt att säga. Det ser väldigt olika på skolorna. Vad vi vet är att det är svårt för många elever att få det stöd som de behöver. Den här forskningen är gjord på elever som har fått diagnosen adhd, men det är inte alla som har fått diagnosen – och då kan det vara ännu svårare att få det stöd som behövs, säger Cecilia Löfberg.

Men för att fler elever ska kunna få den undervisningsmiljön som de behöver så måste svenska skolor jobba betydligt mer med lärmiljön, menar hon. 

– Jag tror att om en elev har fått en diagnos så jobbar skolorna på allvar med att ge det stöd eleven behöver. Men man kan ändå behöva mer kunskap på området, för det finns inte tillräckligt på alla skolor i dag. 

Om det är något som SPSM vill se mer av inom forskningen på området framöver så är det att få mer kunskap om hur det går för de här eleverna att nå målen i skolan. 

– Mycket av den forskning vi har gått igenom handlar om att elever med adhd ska hitta studiero, utveckla sin förmåga att strukturera eller höja sitt engagemang i klassrumssituationen. Nu behöver vi veta mer om hur detta inverkar på elevernas möjligheter att nå kunskapsmålen. Det är nästa steg att ta i forskningen, säger Cecilia Löfberg

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Här får alla grundskollärare lokalt lönelyft

Lärarlöner

Grundskollärare i Luleå lovas extra löneförhöjning – på en procent.
– Bra, men för lite till för få, säger Ingela Hörnell på LR.

Annons

Modellen minskade mobbning i skolorna med 40 procent

Forskning

Gävle kommuns skolor minskar mobbning kraftigt genom att arbeta med forskningsbaserade Gävlemodellen. 

Lärarbristen

Nytt nätverk vill bota lärarbristen: ”Behovet är akut”

Forskning

"Vi måste arbeta på bred front för att komma framåt".

Annons
Annons
Debatt

”Gymnasieskolan ska inte vara lika för alla”

Debatt

”Friare utformning av program bör uppmuntras, och gymnasieexamen genom ett frivilligt examensprov likt International Baccalaureate-systemet bör införas”, skriver Erik Berg (L) och Linn Rydberg (L).

Kommentera
Annons
Coronaviruset

Kornhall: Ta forskarnas kritik mot FHM på allvar

Corona

”Antingen är man på Folkhälsomyndigheten inte tillräckligt kunnig eller så försöker man vilseleda”, skriver Per Kornhall.

Lärarens öppna brev till Anna Ekström: Du kan fortfarande rädda liv

Debatt

"Att stoppa huvudet i sanden, är som vi alla förstår, inte en konstruktiv strategi", skriver gymnasieläraren.

Kommentera

Uppdaterad: 23 frågor och svar om corona

Corona

Det här gäller för dig som lärare.

”Arbetsgivare måste sluta misstänkliggöra lärare”

Corona

För att regeringens beslut om distansundervisning ska få effekt krävs en större tillit, enligt LR. 

Här får alla lärare 5 000 kr i extra coronalön

Lön

Kommunala gymnasielärare i Trollhättan och Vänersborg får ett tillskott på decemberlönen som tack för insatser under pandemin.

Nya regler: Större möjligheter till distansundervisning

Corona

Anna Ekström: "Det ska vara lätt att göra rätt också för lärare."

Läraroro efter ökad smitta på gymnasiet: ”Svårt att hålla distans”

Corona

Högst smittotal bland unga – nu kommer krav på att återigen stänga gymnasier.

”Vi har ingen tid till velande – agera nu”

Debatt 

”Pandemin tar inte hänsyn till jullov”, skriver gymnasieeleven Rasmus S Andersson.

Kommentera

Elevassistenter kan leda till sämre elevresultat

Forskning

Ny forskningsöversikt väcker frågor om elevassistenternas roll i skolan.

Arbetsmiljö

Föräldrar använder status som påtryckningsmedel

Arbetsmiljö

Poängterar titlar och tar med juridiska ombud på betygssamtal – påstridiga föräldrar problem för skolor i välbärgade områden. 

”Förtal av lärare tas inte på allvar av rektorer och huvudman”

Debatt 

"Relationen mellan elev och lärare blir skev om läraren trippar runt och är rädd", skriver gymnasieläraren Gunilla Margareta Zuleta.

Kommentera

”SFI-elever riskerar stora kunskapstapp med distansundervisning”

Debatt

”Det är av yttersta vikt att eleverna inom vuxenutbildningen kan upprätthålla sin undervisning”, skriver Maria Nilsson (L) och Anna Manell (LK).

Kommentera

Skolverkets GD hyllar LR-kritik i läckt e-post

Kritik

”Osmakligt”, ”skamligt” och ”feberdrömskt”. Det är några lärarreaktioner på Skolverkets generaldirektör Peter Fredrikssons e-post, skickat till Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund.

Arbetsmiljö

Facket larmar: Hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärare på Anders-Olofskolan i Ragunda kommun larmar om en ohållbar arbetsmiljö. Detta har fått facket att kräva åtgärder.

Ny fortbildning i läs- och skrivsvårigheter från SPSM

Resurser

Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter.

Debatt

”Inför offentlighetsprincipen för samtliga skolor”

Debatt

"Vi måste kunna känna oss trygga med att alla huvudmän tar uppdraget på allra största allvar", skriver Daniel Riazat (V).

Kommentera
Likvärdighetsdebatten

Det betyder Academedias ”slopning” av skolkön – egentligen

Skolkö

Academedia-VD:n Marcus Strömbergs rapporterade vilja att slopa skolkön visar sig kraftigt överdriven.

Kornhall: Argumentation med köpt forskning

Likvärdighet

”Ett av de mest försåtliga sätten är att klä sin argumentation i lånta forskarkläder”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Mer läromedel i skolans undervisning”

Debatt

”För att målet om mer läromedel i skolans undervisning ska nås krävs att befintliga hinder rivs eller nedmonteras”

Kommentera

Panelen: så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Lärare svarar på tre aktuella frågor.

Debatt

”Stärk skyddet mot politisk diskriminering i skolan”

Debatt

"Vi har mängder av exempel på politiskt aktiva som mer eller mindre öppet nekats anställning inom grund- och gymnasieskolan", skriver Mikael Strandman (SD) och Michael Rubbestad (SD).

Kommentera

Analys av lärarlegitimationen: ”Facken var framgångsrika”

Utbildningspolitik

”Facken hade genomslag i sin opinionsbildning.”

Debatt

”Utöka idrott och hälsa med 100 timmar i grundskolan”

Debatt

”Vi vill utöka ämnet idrott och hälsa från nuvarande 600 timmar till 700 under grundskoletiden”, skriver Gudrun Brunegård (KD).

Kommentera

Kommunen betalar facken skadestånd efter tvist

Fackligt

"Det har varit väldigt tydligt för oss att vi hade rätt."

Debatt

”MUF och SSU måste skilja på förslag och beslut”

Replik

”Det är felaktigt av företrädare för M och S att hävda att KD vill avskaffa modersmålsundervisningen” skriver Kasper Avenbrand (KD).

Kommentera

”KDU berättar inte hela sanningen om förslaget”

Slutreplik

”Det var partistyrelsen som lade fram förslaget om att avskaffa modersmålsundervisning inför Kristdemokraternas partifullmäktige”

Kommentera

Historielärare: ökat fokus på bedömning

Forskning

Mätbara resultat har blivit viktigare för historielärare och tidspress gör att de prioriterar att undervisa i modern historia, visar ny studie. 

Coronaviruset

Läraroro efter ökade sjuktal: ”Läget har förvärrats”

Corona

Mer än var tionde lärare sjukskriven – kollegor tvingas sköta undervisningen i flera klasser samtidigt. 

Ny HD-dom: Brist på stöd är diskriminering

Stöd

HD: Elever med stödbehov har rätt till skadestånd om insatserna dröjer.
– Jättebra att det här kommer, säger NPF-experten Kenth Hedevåg.

Fortsatta kopplingar till extremism – friskola måste stänga

Nedstängning

Eleverna riskerar att utsättas för radikalisering, enligt Skolinspektionens beslut som skolan nu planerar att överklaga. 

”Barn som flytt hit måste få kosta pengar”

Debatt

”Vi pratar om en likvärdig skola. Det kommer vi inte i närheten av så länge vi inte lyfter skolor i våra så kallade särskilt utsatta områden”

Kommentera
BETYG OCH BEDÖMNING

Efter kritiken – ämnesbetyg ersätter kursbetyg

Betyg

Kursbetygen ska slopas och ersättas av ämnesbetyg.

Läromedel

Hela listan: Kommunerna som lägger mest – och minst – på läromedel

Rapport

Elever som bor i olika kommuner får inte samma förutsättningar att klara skolan.

Debatt

”Vill vi vara professionella lärare eller servicepersonal?”

Debatt

”Landets lärare bör resa sig i gemensamt motstånd mot skolkoncernernas expansion”, skriver Marcus Larsson.

Kommentera
Coronaviruset

Folkhälsomyndigheten undersöker covid i skolan

Corona

En pilotstudie ska undersöka immunitet för covid-19 hos elever och lärare.

LR om FHM:s pilotstudie: ”Viktigt att det undersöks”

Corona

”Det är viktigt att detta undersöks”, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR i Stockholm.

”Det är dags för nationella riktlinjer för skolans hantering av covid-19”

Debatt

”Som lärare väntar jag otåligt på nationella rekommendationer från Skolverket”, skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

Grundskolor stänger efter smittspridning

Coronavirus

Två grundskolor i Huddinge går över till distansutbildning.

Debatt

”Personalbristen krockar med måluppfyllelse och elevers behov”

Debatt

”Vi jobbar för att det handlar om liv och död, men det är nog inte så länge till vi orkar”, skriver specialpedagogen Cecilia Rosenlund.

Kommentera

Regeringen ser över svenskämnena – ska bli mer rättvist

Språk

Alltför många elever får inte den svenskundervisning som de behöver – "Behöver vända och vrida på alla stenar för att hitta samtliga problem."

Debatt

Läraren: ”Ta bort utvecklingssamtalen”

Debatt

”Jag ser utvecklingssamtalen som tidskrävande bromsklossar”, skriver läraren Simon Sandström.

Kommentera
Lärarutbildningen

Grönt ljus för lämplighetsprov på lärarutbildningar

Beslut

Regeringen inför möjlighet till höjda antagningskrav på förskollärar- och lärarutbildningar.

Liberalerna: Därför vill vi ha obligatoriska test

Replik

”Fler ska inte bara vilja söka sig till lärarutbildningen, lika viktigt är det att fler slutför och tar lärarexamen.”, skriver Roger Haddad (L).

Kommentera

Debatt: Återinför USK:en och öka läraryrkets attraktivitet

Debatt 

”Vi måste slå ett slag för vikten av en rimlig arbetsbelastning”, skriver läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Arbetsmiljö

Skolan flaggar om dålig arbetsmiljö: ”Kan bli livsfarligt”

Arbetsmiljö

”Vi blev lovade en ombyggnation, men den rann ut i sanden”, säger skyddsombudet Andreas Ludvigsson.

Hörselpedagogens tips för lugnare klassrum

Arbetsmiljö

Läraren och hörselpedagogen Anita ger tips för mindre buller.

Betyg från åk 4 blir verklighet nästa läsår

Betyg

Rektor ska kunna besluta om att införa betyg från årskurs 4 från och med höstterminen 2021 meddelar regeringen. ”Oseriöst”, menar Lärarnas Riksförbund.

Arbetsmiljö

Alexander Skytte: 5 förslag för att göra läraryrket hållbart

Blogg

”Detta är mina fem förslag för att göra läraryrket till ett hållbart och attraktivt yrke som lockar rätt människor.”

Distansundervisning

Språklärare stöttar varandra i distansundervisningen

Språk

Utmaning att hålla elevers motivation uppe – över 100 lärare möttes online för att utbyta råd och erfarenheter. 

engelskspråkiga skolor

Kraftig ökning av engelskspråkiga skolor i Sverige

Internationella skolor

Skolverkets generaldirektör: ”Problematiskt”.

Anna Ekström: ”Svenska ska vara huvudspråket i svenska klassrum”

Internationella skolor

”Vi drar i nödbromsen om det behövs”.

IES: ”Vi är en del av lösningen för att motverka segregation”

Replik

"Tillståndet att delvis undervisa på engelska är inte villkorslöst", skriver Robin Kirk Johansson, skolchef för Internationella Engelska Skolan.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons