Annons
Marie Nilsson Nordfors, specialpedagog och förstelärare, är aktuell med boken ”Lära för livet".

Så skapas meningsfullt lärande för elever i särskolan

Publicerad 15 augusti 2019

Fakta

Mer om Marie Nilsson Nordfors:

Marie Nilsson Nordfors arbetar som specialpedagog och förstelärare på Häggviks gymnasium i Sollentuna.
Hon har en fil. mag. i specialpedagogik och jobbar även som fortbildare för Lärarfortbildning AB samt med läromedelsutveckling.

När elever i särskolan upplever undervisningen som begriplig, hanterbar och meningsfull blir de motiverade.
Det menar specialpedagogen Marie Nilsson Nordfors som är aktuell med en ny bok om hur lärare kan utveckla undervisningen och skapa meningsfullt lärande.

Marie Nilsson Nordfors arbetar som specialpedagog och förstelärare på Häggviks gymnasium i Sollentuna. Just nu är hon aktuell med boken ”Lära för livet – motiverande undervisning i särskolan” som åskådliggör grundläggande forskning och pedagogisk praktik inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan. 
 
Idén till boken växte fram då Marie Nilsson Nordfors kom i kontakt med föreläsaren Susanne Weiner Ahlström som höll i ett föredrag om hur man som lärare kan arbeta med elevernas förmågor. Det blev en ögonöppnare för Marie Nilsson Nordfors.
 
– Susanne visade mig något som kallades för ”förmågecirkeln” där hon hade sammanfattat alla förmågor som eleverna ska utveckla utifrån läroplanen i samtliga ämnesområden. Förmågorna delades upp i en cirkel där allt konkretiserades och förtydligades. Cirkeln samlade ihop och sorterade olika begrepp som beskrev vad eleven skulle utveckla, säger Marie Nilsson Nordfors.
 
Förmågecirkeln tar upp fem grundförmågor: ansvar, reflektion, samarbete, kreativitet och kommunikation. 

Marie Nilsson Nordfors har sedan utvecklat cirkelupplägget och förtydligat det ännu mer för hennes elever i form av färgkodade bildkort. 
 
– Jag tycker att många lärare tidigare mest använde sig av det centrala innehåller i sin undervisning. Många ville bara checka av att man hade gjort alla delar – men de brydde sig inte så mycket om de hade eleverna med sig. Jag ville jobba mer med elevernas förmågor, inte bara centralt innehåll och kunskaper. Har man däremot de här förmågorna då kan man ta till sig av kunskaper.

De färgkodade förmågekorten.
 
I boken illustrerar Marie Nilsson Nordfors hur lärare kan bli bättre på att tolka läroplanen och hur man använder den så att det gagnar ens elever, skapar motivation och känna att undervisningen är kul. 
 
– Mina elever älskar arbetssättet med förmågorna och det har dessutom förenklat mycket för mig som lärare – samtidigt lär sig eleverna mycket mer än tidigare. Det gäller att försöka få eleverna att förstå vad det är jag förväntar mig att de ska lära sig. Då gäller det att visualisera målen, det är det jag gör med hjälp av de här förmågekorten, säger hon. 

Förutom användandet av förmågekorten belyser Marie Nilsson Nordfors gärna vikten av att arbeta med reflektion i undervisningen. 

– Även elever som inte har något tal måste få möjlighet att reflektera kring saker. Många av mina elever har inget tal, så om jag ställer en fråga kan inte jag få ett svar direkt. Då måste jag jobba mycket med bildstöd och visualisera saker så att de själva kan ge tillbaka, säger hon och fortsätter: 
 
– Får eleverna chansen att reflektera då får det chansen att lära sig någonting. Man kan inte bara matas med saker och sitta och ta emot, då tänker inte hjärnan. Som lärare måste man bara ge eleverna chansen. 
 
Vad har du för tips till lärare när det kommer till bitarna du lyfter? 
 
– Det är att hela tiden ställa du-frågor till eleverna och ge dem alternativ att svara på en fråga. Till exempel om man har tittat på en film gemensamt så pratar man kring det här och ger de möjlighet, med hjälp av bildstöd eller kommunikationsappar, där de har olika valmöjligheter. Ge eleverna möjlighet att välja, för då kan de reflektera. 
 
Titt som tätt besöker Marie Nilsson Nordfors olika särskolor runt om i landet och passar då gärna på att gästa klassrummen. Hon menar att det finns många lärare i dag som inte ger alla elever möjlighet till reflektion. 
 
– Tyvärr gör inte alla lärare det här i dag. De som inte har möjlighet att uttrycka sig får bara sitta passiva. Jag ser även att många lärare är stressade över det centrala innehållet i läroplanen. Det finns lärare som försöker gå igenom de abstrakta delarna med eleverna trots att det inte förstår. Och förstår inte eleverna någonting så tappar de motivationen.   
 
Lärare har en skyldighet att anpassa undervisningen så att eleverna förstår och känner lust och motivation, menar hon.
 
– Det handlar mycket om att skapa en positiv stämning i klassrummen, och att man får tillgång till en elevs hjärta innan man får tillgång till hjärnan. Det handlar mycket om att eleverna ska känna trygghet i gruppen. 
 
Hur kan man mer som lärare i särskolan utveckla sin egen undervisning och skapa meningsfullt lärande som ger eleverna möjlighet att förstå och göra sig förstådda?
 
– Mitt motto är att allt jag gör ska eleverna förstå. Jag kan aldrig tillåtas prata över elevernas huvuden, utan jag måste alltid känna att jag har dem med mig. Sedan är det klart att de inte kan förstå allt från början, utan jag måste så klart utmana eleverna. Gör man saker bara för att det står i läroplanen och så har du inte med dig hela gruppen alls, då är det meningslöst lärande. Man måste verkligen ha en fingertoppskänsla – att man inte är på en för hög eller låg nivå. Det är största utmaningen att jobba inom särskolan. 
 
I boken belyser du många metoder och verktyg. Vilket verktyg skulle du vilja lyfta lite extra när det kommer till att motivera eleverna? 
 
– Det skulle vara kommunikationsappen ”Widgit Go” som jag använder hela tiden, till allt i undervisningen. Det verktyget är bra för att det går att anpassa appen till olika stationer. Du kan skapa egna aktiviteter och upplägg att använda för kommunikation, språkutveckling och kognitivt stöd. Med hjälp av appen blir eleverna aktiva och utvecklar kommunikation och språk.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Delvis distansundervisning i Stockholm i höst

Corona

På måndag väntas Stockholms stad fatta ett beslut om distansundervisning till hösten.

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Var är höstplanen för lärarna?”

Terminsstart

Lärare som återvänder till jobbet vittnar om arbetsgivare utan plan för att skydda personal och elever från smitta och överbelastning. Lärarnas Riksförbund är kraftigt kritiska.

Annons

Facket räknar med besvärlig skolstart

Corona

Pandemin och ett lapptäcke av åtgärder runt om i landet bäddar för en orolig skolstart.

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Annons
Annons

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons