Annons
Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är en nyckel till bra undervisning att ställa rätt frågor. Foto: Lars Rindeskog

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Publicerad 17 oktober 2019

Fakta

Malin och Tommy

  • Malin Larsson är lärare i svenska i årskurs 7–9 och förste-lärare på Alviksskolan. 2014 tilldelades hon ”Svensklärar-priset”. 
  • Tommy Lucassi är lärare i matematik, NO och teknik. Han är ämnesutvecklare och utbildningsledare på Hermods.

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är aktuella med den nya boken ”Vässa undervisningen – en liten handbok i konsten att ställa stora frågor”. 

I boken har duon samlat hundratals konkreta frågor som lärare i grundskolan och på gymnasiet kan använda i undervisningen.

– Rätt ställda frågor får elever att tänka ett varv till och lockar fram det bästa ur eleverna. Vi vill frigöra oss ifrån inrotade tankesätt, säger Malin Larsson.

Som lärare kan man på så sätt få både eleverna och lektionerna att lyfta – men då är det viktigt att ställa noga genomtänkta och särskilt utformade frågor.

– Varje gång vi planerar våran undervisning börjar vi alltid med att förbereda några bra frågor som vi vill ställa till eleverna, just för att väcka deras engagemang, tillägger Tommy Lucassi.

Vad är det som gör en fråga bra? 

– Frågan måste vara konkret och verklig för att ge eleverna så mycket som möjligt. Det handlar om att formulera frågorna på ett sätt som gör att eleverna inte bara kan svara ja eller nej – utan att det i stället ska trigga igång en djupare tankeverksamhet, säger Tommy Lucassi.  

Malin Larsson fyller i och menar att frågorna dessutom alltid måste beröra eleverna. 

– En bra fråga gör att eleven tvingas gräva djupt i innehållet, men också i sig själva. För mig är det viktigt att elevernas kreativitet kommer igång.

För att man som lärare ska få så ärliga svar som möjligt från eleverna är det viktigt att få barnen att känna att de är på en trygg plats och att de får vara sig själva när de svarar. 

– Hela undervisningen måste genomsyra kreativitet och öppenhet, för det leder till bättre frågor och svar, säger Malin Larsson. 

Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst.

Frågorna i boken är framtagna och indelade i 14 kategorier och är inspirerade av aktuell forskning från såväl Dylan Wiliam som John Hattie. Malin Larssons och Tommy Lucassis frågeexempel är tänkta att ge inspiration till lärare för att utveckla och anpassa egna frågor till lektionerna.

– Kan man få till arbetssättet med att ställa de stora frågorna kommer eleverna må bra, känna sig trygga och i slutändan nå bättre resultat – det är jag helt övertygad om. Nyckeln är att bygga upp ett förtroende tillsammans med sina elever och på så sätt få till ett samarbete, säger Malin Larsson.

Har ni någon favoritfråga som ni själva använder mycket i er egen undervisning? 

– Jag gillar de så kallade ”meta-frågorna” eftersom du gör dina elever medvetna och får dem att skapa tilltro till sitt eget tänkande. Det är alltså frågor där eleven ska kunna resonera kring sitt eget tänkande och lärande, säger Tommy Lucassi och fortsätter:

– Om en elev kör fast på en uppgift i klassrummet kan jag till exempel fråga: Vilken metod använde du när du skulle lösa problemet? Då kan man visa eleven vad det finns för metoder som fungerar och vid ett senare tillfälle kan jag fråga eleven om hur hen använde metoden. Då är man inne på en djupare nivå och då upptäcker jag mycket som lärare. 

Det finns ett kapitel i boken som fokuserar på hur man som lärare kan finslipa och utveckla sina egna frågor att bli bättre. Hur gör man det bäst? 

– Ta gärna hjälp av en kollega för att bli bättre på att formulera bra frågor som får eleverna att tänka större tankar. Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst, säger Malin Larsson. 

14 FRÅGEKATEGORIER SOM KAN LYFTA UNDERVISNINGEN

1) ”Jävlar anamma-frågor”

  • Handlar om: Frågor som skapar en klassrumsmiljö där eleven vågar testa att göra fel och det får eleverna att utvecklas. 
  • Exempel: Vad gör du när du stöter på ett hinder? Vad får dig att bli rädd att svara fel?

2) ”Inuti den svarta lådan-frågor”

  • Handlar om: Att komma åt elevernas djupaste tänkande generellt. Här vill man ställa frågor som ger de utvecklande svaren. 
  • Exempel: Kan du ge tre goda råd till karaktären och motivera dina goda råd? (Funkar bra inom svenskundervisningen.)

3) ”Metafrågor”

  • Handlar om: Att eleven ska vara medveten om sitt eget tänkande, det ökar deras prestationer och gör dem mer självständiga. 
  • Exempel: Tycker du att din metod är tillräckligt bra? Vem sa något du tyckte var klokt?

4) ”Nå sitt barn-frågor”

  • Handlar om: Att samarbeta med hemmet. Det kan vara frågor som föräldrar ställer, frågor som inte enbart krafsar på ytan. 
  • Exempel: Vad var det mest komplicerade du lärde dig i dag? Vilken lärare inspirerade dig i dag och varför?

5) ”Strategifrågor”

  • Handlar om: Att få eleverna att förstå att man inte bara är smart av sig själv, utan att man måste göra saker strategiskt, i en viss ordning, för att lyckas.

6) ”Källanalytiska frågor”

  • Handlar om: Att elever ska ha ett förhållningssätt till källor som är positivt, nyfiket, omtänksamt och sakligt. Eleverna gör helt enkelt en analys av källkritiken. 
  • Exempel: Hur ansvarar du för det du själv publicerar? På vilket sätt visar du att du är ansvarsfull mot källan?

7) ”Jag checkar mina frågor-frågor”

  • Handlar om: Hur du utgår ifrån elevernas nuläge och ser över vad du själv behöver för att lyckas möta eleverna där de står. Helt enkelt att du som lärare finslipar och utvecklar dina egna frågor. 
  • Exempel: Får dina frågor eleverna att tänka självständigt? Ökar dina frågor elevernas kritiska blick?

8) ”Lägga sig i-frågor”

  • Handlar om: Att interagera och vara engagerad i sin omgivning. Att eleverna lägger sig i klasskompisars arbeten och på så vis samarbetar och blir lärarresurser för varandra.
  • Exempel: Hur gör din kompis när hen behöver hjälp?

9) ”För att jag vill att du ska må bra-frågor”

  • Handlar om: Att bygga relationer till våra elever och att skapa trivsel i klassrummet och efter skolan.
  • Exempel: När känner du att du blir tagen på allvar i skolan? Vem i skolan motiverar dig?

10) ”Utanför klassrummet-frågor”

  • Handlar om: De gyllene tillfällena då du som lärare får chansen att socialisera med dina elever utanför klassrummet.
  • Exempel: Berätta om ditt bästa ”lifehack”? Vad gör dig glad?

11) ”Fostrans-frågor”

  • Handlar om: Lärare har ett fostransansvar enligt läroplanen. Det är bättre att ta det ansvaret än att skylla på föräldrar som lärare. Det här handlar om frågor du kan ställa till dina kollegor.
  • Exempel: Vilka strategier ger du dina elever för att de ska lyckas att komma i tid till dina lektionen?

12) ”Följdfrågor”

  • Handlar om: Frågor du kan ställa för att fånga ögonblicket då man inte har fått något svar eller ett kort svar. Dessa hjälper eleverna att hålla tempot uppe och styra dem i en viss riktning.
  • Exempel: Tror du att du skulle svara likadant om du bodde på andra sidan jordklotet?

13) ”Få vara delaktig-frågor”

  • Handlar om: Elevdemokrati. Man bjuder in eleverna till att komma med önskemål och förslag på hur undervisningen kan gå till.
  • Exempel: Hur ska vi lägga upp lektionerna för att få bästa möjliga arbetsro för alla? Finns det något jag gör, som lärare, som försvårar din inlärning?

14) ”Frågor på vägen”

  • Handlar om: Att ställa frågor till sig själv som lärare där man checkar sin egen undervisning.
  • Exempel: Ger du eleverna förutsättningar att dela svaren på frågorna du ställer så att de får ta del av varandras tankar, känslor, idéer och åsikter?

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons