Annons
Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är en nyckel till bra undervisning att ställa rätt frågor. Foto: Lars Rindeskog

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Publicerad 17 oktober 2019

Fakta

Malin och Tommy

  • Malin Larsson är lärare i svenska i årskurs 7–9 och förste-lärare på Alviksskolan. 2014 tilldelades hon ”Svensklärar-priset”. 
  • Tommy Lucassi är lärare i matematik, NO och teknik. Han är ämnesutvecklare och utbildningsledare på Hermods.

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är aktuella med den nya boken ”Vässa undervisningen – en liten handbok i konsten att ställa stora frågor”. 

I boken har duon samlat hundratals konkreta frågor som lärare i grundskolan och på gymnasiet kan använda i undervisningen.

– Rätt ställda frågor får elever att tänka ett varv till och lockar fram det bästa ur eleverna. Vi vill frigöra oss ifrån inrotade tankesätt, säger Malin Larsson.

Som lärare kan man på så sätt få både eleverna och lektionerna att lyfta – men då är det viktigt att ställa noga genomtänkta och särskilt utformade frågor.

– Varje gång vi planerar våran undervisning börjar vi alltid med att förbereda några bra frågor som vi vill ställa till eleverna, just för att väcka deras engagemang, tillägger Tommy Lucassi.

Vad är det som gör en fråga bra? 

– Frågan måste vara konkret och verklig för att ge eleverna så mycket som möjligt. Det handlar om att formulera frågorna på ett sätt som gör att eleverna inte bara kan svara ja eller nej – utan att det i stället ska trigga igång en djupare tankeverksamhet, säger Tommy Lucassi.  

Malin Larsson fyller i och menar att frågorna dessutom alltid måste beröra eleverna. 

– En bra fråga gör att eleven tvingas gräva djupt i innehållet, men också i sig själva. För mig är det viktigt att elevernas kreativitet kommer igång.

För att man som lärare ska få så ärliga svar som möjligt från eleverna är det viktigt att få barnen att känna att de är på en trygg plats och att de får vara sig själva när de svarar. 

– Hela undervisningen måste genomsyra kreativitet och öppenhet, för det leder till bättre frågor och svar, säger Malin Larsson. 

Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst.

Frågorna i boken är framtagna och indelade i 14 kategorier och är inspirerade av aktuell forskning från såväl Dylan Wiliam som John Hattie. Malin Larssons och Tommy Lucassis frågeexempel är tänkta att ge inspiration till lärare för att utveckla och anpassa egna frågor till lektionerna.

– Kan man få till arbetssättet med att ställa de stora frågorna kommer eleverna må bra, känna sig trygga och i slutändan nå bättre resultat – det är jag helt övertygad om. Nyckeln är att bygga upp ett förtroende tillsammans med sina elever och på så sätt få till ett samarbete, säger Malin Larsson.

Har ni någon favoritfråga som ni själva använder mycket i er egen undervisning? 

– Jag gillar de så kallade ”meta-frågorna” eftersom du gör dina elever medvetna och får dem att skapa tilltro till sitt eget tänkande. Det är alltså frågor där eleven ska kunna resonera kring sitt eget tänkande och lärande, säger Tommy Lucassi och fortsätter:

– Om en elev kör fast på en uppgift i klassrummet kan jag till exempel fråga: Vilken metod använde du när du skulle lösa problemet? Då kan man visa eleven vad det finns för metoder som fungerar och vid ett senare tillfälle kan jag fråga eleven om hur hen använde metoden. Då är man inne på en djupare nivå och då upptäcker jag mycket som lärare. 

Det finns ett kapitel i boken som fokuserar på hur man som lärare kan finslipa och utveckla sina egna frågor att bli bättre. Hur gör man det bäst? 

– Ta gärna hjälp av en kollega för att bli bättre på att formulera bra frågor som får eleverna att tänka större tankar. Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst, säger Malin Larsson. 

14 FRÅGEKATEGORIER SOM KAN LYFTA UNDERVISNINGEN

1) ”Jävlar anamma-frågor”

  • Handlar om: Frågor som skapar en klassrumsmiljö där eleven vågar testa att göra fel och det får eleverna att utvecklas. 
  • Exempel: Vad gör du när du stöter på ett hinder? Vad får dig att bli rädd att svara fel?

2) ”Inuti den svarta lådan-frågor”

  • Handlar om: Att komma åt elevernas djupaste tänkande generellt. Här vill man ställa frågor som ger de utvecklande svaren. 
  • Exempel: Kan du ge tre goda råd till karaktären och motivera dina goda råd? (Funkar bra inom svenskundervisningen.)

3) ”Metafrågor”

  • Handlar om: Att eleven ska vara medveten om sitt eget tänkande, det ökar deras prestationer och gör dem mer självständiga. 
  • Exempel: Tycker du att din metod är tillräckligt bra? Vem sa något du tyckte var klokt?

4) ”Nå sitt barn-frågor”

  • Handlar om: Att samarbeta med hemmet. Det kan vara frågor som föräldrar ställer, frågor som inte enbart krafsar på ytan. 
  • Exempel: Vad var det mest komplicerade du lärde dig i dag? Vilken lärare inspirerade dig i dag och varför?

5) ”Strategifrågor”

  • Handlar om: Att få eleverna att förstå att man inte bara är smart av sig själv, utan att man måste göra saker strategiskt, i en viss ordning, för att lyckas.

6) ”Källanalytiska frågor”

  • Handlar om: Att elever ska ha ett förhållningssätt till källor som är positivt, nyfiket, omtänksamt och sakligt. Eleverna gör helt enkelt en analys av källkritiken. 
  • Exempel: Hur ansvarar du för det du själv publicerar? På vilket sätt visar du att du är ansvarsfull mot källan?

7) ”Jag checkar mina frågor-frågor”

  • Handlar om: Hur du utgår ifrån elevernas nuläge och ser över vad du själv behöver för att lyckas möta eleverna där de står. Helt enkelt att du som lärare finslipar och utvecklar dina egna frågor. 
  • Exempel: Får dina frågor eleverna att tänka självständigt? Ökar dina frågor elevernas kritiska blick?

8) ”Lägga sig i-frågor”

  • Handlar om: Att interagera och vara engagerad i sin omgivning. Att eleverna lägger sig i klasskompisars arbeten och på så vis samarbetar och blir lärarresurser för varandra.
  • Exempel: Hur gör din kompis när hen behöver hjälp?

9) ”För att jag vill att du ska må bra-frågor”

  • Handlar om: Att bygga relationer till våra elever och att skapa trivsel i klassrummet och efter skolan.
  • Exempel: När känner du att du blir tagen på allvar i skolan? Vem i skolan motiverar dig?

10) ”Utanför klassrummet-frågor”

  • Handlar om: De gyllene tillfällena då du som lärare får chansen att socialisera med dina elever utanför klassrummet.
  • Exempel: Berätta om ditt bästa ”lifehack”? Vad gör dig glad?

11) ”Fostrans-frågor”

  • Handlar om: Lärare har ett fostransansvar enligt läroplanen. Det är bättre att ta det ansvaret än att skylla på föräldrar som lärare. Det här handlar om frågor du kan ställa till dina kollegor.
  • Exempel: Vilka strategier ger du dina elever för att de ska lyckas att komma i tid till dina lektionen?

12) ”Följdfrågor”

  • Handlar om: Frågor du kan ställa för att fånga ögonblicket då man inte har fått något svar eller ett kort svar. Dessa hjälper eleverna att hålla tempot uppe och styra dem i en viss riktning.
  • Exempel: Tror du att du skulle svara likadant om du bodde på andra sidan jordklotet?

13) ”Få vara delaktig-frågor”

  • Handlar om: Elevdemokrati. Man bjuder in eleverna till att komma med önskemål och förslag på hur undervisningen kan gå till.
  • Exempel: Hur ska vi lägga upp lektionerna för att få bästa möjliga arbetsro för alla? Finns det något jag gör, som lärare, som försvårar din inlärning?

14) ”Frågor på vägen”

  • Handlar om: Att ställa frågor till sig själv som lärare där man checkar sin egen undervisning.
  • Exempel: Ger du eleverna förutsättningar att dela svaren på frågorna du ställer så att de får ta del av varandras tankar, känslor, idéer och åsikter?

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons