Annons
Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är en nyckel till bra undervisning att ställa rätt frågor. Foto: Lars Rindeskog

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Publicerad 17 oktober 2019

Fakta

Malin och Tommy

  • Malin Larsson är lärare i svenska i årskurs 7–9 och förste-lärare på Alviksskolan. 2014 tilldelades hon ”Svensklärar-priset”. 
  • Tommy Lucassi är lärare i matematik, NO och teknik. Han är ämnesutvecklare och utbildningsledare på Hermods.

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är aktuella med den nya boken ”Vässa undervisningen – en liten handbok i konsten att ställa stora frågor”. 

I boken har duon samlat hundratals konkreta frågor som lärare i grundskolan och på gymnasiet kan använda i undervisningen.

– Rätt ställda frågor får elever att tänka ett varv till och lockar fram det bästa ur eleverna. Vi vill frigöra oss ifrån inrotade tankesätt, säger Malin Larsson.

Som lärare kan man på så sätt få både eleverna och lektionerna att lyfta – men då är det viktigt att ställa noga genomtänkta och särskilt utformade frågor.

– Varje gång vi planerar våran undervisning börjar vi alltid med att förbereda några bra frågor som vi vill ställa till eleverna, just för att väcka deras engagemang, tillägger Tommy Lucassi.

Vad är det som gör en fråga bra? 

– Frågan måste vara konkret och verklig för att ge eleverna så mycket som möjligt. Det handlar om att formulera frågorna på ett sätt som gör att eleverna inte bara kan svara ja eller nej – utan att det i stället ska trigga igång en djupare tankeverksamhet, säger Tommy Lucassi.  

Malin Larsson fyller i och menar att frågorna dessutom alltid måste beröra eleverna. 

– En bra fråga gör att eleven tvingas gräva djupt i innehållet, men också i sig själva. För mig är det viktigt att elevernas kreativitet kommer igång.

För att man som lärare ska få så ärliga svar som möjligt från eleverna är det viktigt att få barnen att känna att de är på en trygg plats och att de får vara sig själva när de svarar. 

– Hela undervisningen måste genomsyra kreativitet och öppenhet, för det leder till bättre frågor och svar, säger Malin Larsson. 

Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst.

Frågorna i boken är framtagna och indelade i 14 kategorier och är inspirerade av aktuell forskning från såväl Dylan Wiliam som John Hattie. Malin Larssons och Tommy Lucassis frågeexempel är tänkta att ge inspiration till lärare för att utveckla och anpassa egna frågor till lektionerna.

– Kan man få till arbetssättet med att ställa de stora frågorna kommer eleverna må bra, känna sig trygga och i slutändan nå bättre resultat – det är jag helt övertygad om. Nyckeln är att bygga upp ett förtroende tillsammans med sina elever och på så sätt få till ett samarbete, säger Malin Larsson.

Har ni någon favoritfråga som ni själva använder mycket i er egen undervisning? 

– Jag gillar de så kallade ”meta-frågorna” eftersom du gör dina elever medvetna och får dem att skapa tilltro till sitt eget tänkande. Det är alltså frågor där eleven ska kunna resonera kring sitt eget tänkande och lärande, säger Tommy Lucassi och fortsätter:

– Om en elev kör fast på en uppgift i klassrummet kan jag till exempel fråga: Vilken metod använde du när du skulle lösa problemet? Då kan man visa eleven vad det finns för metoder som fungerar och vid ett senare tillfälle kan jag fråga eleven om hur hen använde metoden. Då är man inne på en djupare nivå och då upptäcker jag mycket som lärare. 

Det finns ett kapitel i boken som fokuserar på hur man som lärare kan finslipa och utveckla sina egna frågor att bli bättre. Hur gör man det bäst? 

– Ta gärna hjälp av en kollega för att bli bättre på att formulera bra frågor som får eleverna att tänka större tankar. Jag har hållit på med att finslipa mina egna frågor hur länge som helst, säger Malin Larsson. 

14 FRÅGEKATEGORIER SOM KAN LYFTA UNDERVISNINGEN

1) ”Jävlar anamma-frågor”

  • Handlar om: Frågor som skapar en klassrumsmiljö där eleven vågar testa att göra fel och det får eleverna att utvecklas. 
  • Exempel: Vad gör du när du stöter på ett hinder? Vad får dig att bli rädd att svara fel?

2) ”Inuti den svarta lådan-frågor”

  • Handlar om: Att komma åt elevernas djupaste tänkande generellt. Här vill man ställa frågor som ger de utvecklande svaren. 
  • Exempel: Kan du ge tre goda råd till karaktären och motivera dina goda råd? (Funkar bra inom svenskundervisningen.)

3) ”Metafrågor”

  • Handlar om: Att eleven ska vara medveten om sitt eget tänkande, det ökar deras prestationer och gör dem mer självständiga. 
  • Exempel: Tycker du att din metod är tillräckligt bra? Vem sa något du tyckte var klokt?

4) ”Nå sitt barn-frågor”

  • Handlar om: Att samarbeta med hemmet. Det kan vara frågor som föräldrar ställer, frågor som inte enbart krafsar på ytan. 
  • Exempel: Vad var det mest komplicerade du lärde dig i dag? Vilken lärare inspirerade dig i dag och varför?

5) ”Strategifrågor”

  • Handlar om: Att få eleverna att förstå att man inte bara är smart av sig själv, utan att man måste göra saker strategiskt, i en viss ordning, för att lyckas.

6) ”Källanalytiska frågor”

  • Handlar om: Att elever ska ha ett förhållningssätt till källor som är positivt, nyfiket, omtänksamt och sakligt. Eleverna gör helt enkelt en analys av källkritiken. 
  • Exempel: Hur ansvarar du för det du själv publicerar? På vilket sätt visar du att du är ansvarsfull mot källan?

7) ”Jag checkar mina frågor-frågor”

  • Handlar om: Hur du utgår ifrån elevernas nuläge och ser över vad du själv behöver för att lyckas möta eleverna där de står. Helt enkelt att du som lärare finslipar och utvecklar dina egna frågor. 
  • Exempel: Får dina frågor eleverna att tänka självständigt? Ökar dina frågor elevernas kritiska blick?

8) ”Lägga sig i-frågor”

  • Handlar om: Att interagera och vara engagerad i sin omgivning. Att eleverna lägger sig i klasskompisars arbeten och på så vis samarbetar och blir lärarresurser för varandra.
  • Exempel: Hur gör din kompis när hen behöver hjälp?

9) ”För att jag vill att du ska må bra-frågor”

  • Handlar om: Att bygga relationer till våra elever och att skapa trivsel i klassrummet och efter skolan.
  • Exempel: När känner du att du blir tagen på allvar i skolan? Vem i skolan motiverar dig?

10) ”Utanför klassrummet-frågor”

  • Handlar om: De gyllene tillfällena då du som lärare får chansen att socialisera med dina elever utanför klassrummet.
  • Exempel: Berätta om ditt bästa ”lifehack”? Vad gör dig glad?

11) ”Fostrans-frågor”

  • Handlar om: Lärare har ett fostransansvar enligt läroplanen. Det är bättre att ta det ansvaret än att skylla på föräldrar som lärare. Det här handlar om frågor du kan ställa till dina kollegor.
  • Exempel: Vilka strategier ger du dina elever för att de ska lyckas att komma i tid till dina lektionen?

12) ”Följdfrågor”

  • Handlar om: Frågor du kan ställa för att fånga ögonblicket då man inte har fått något svar eller ett kort svar. Dessa hjälper eleverna att hålla tempot uppe och styra dem i en viss riktning.
  • Exempel: Tror du att du skulle svara likadant om du bodde på andra sidan jordklotet?

13) ”Få vara delaktig-frågor”

  • Handlar om: Elevdemokrati. Man bjuder in eleverna till att komma med önskemål och förslag på hur undervisningen kan gå till.
  • Exempel: Hur ska vi lägga upp lektionerna för att få bästa möjliga arbetsro för alla? Finns det något jag gör, som lärare, som försvårar din inlärning?

14) ”Frågor på vägen”

  • Handlar om: Att ställa frågor till sig själv som lärare där man checkar sin egen undervisning.
  • Exempel: Ger du eleverna förutsättningar att dela svaren på frågorna du ställer så att de får ta del av varandras tankar, känslor, idéer och åsikter?

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Fjärr- och distansundervisning

Fjärrundervisning ska tillåtas i fler ämnen

Regeringsbeslut

Nu kommer fler elever kunna få utbildning på distans.

Annons
Annons

Eva har en arbetsplats – men lektion på fyra orter

Reportage

Hur är det att undervisa elever som inte befinner sig fysiskt framför dig?

Annons

Skolverket: ”Det ska inte ersätta reguljär undervisning”

Fjärr- och distansundervisning

En möjlighet för fler elever att få behöriga lärare, menar myndigheten.

Hot och våld

Forskaren om trygghetsutspelet: ”Våldet har inte eskalerat”

Trygghet

Regeringen har tillsatt en utredning om trygghet och studiero i skolan. Men pedagogikprofessor Johannes Lunneblad tror inte att större befogenheter är vad lärarna eftersöker.

Annons
Annons

Tuffare trygghetsregler: ”Lärare ska inte vara rädda”

Arbetsmiljö

Mobilförbud, porrstopp och fler avstängda elever. Det är några av punkterna i regeringens utredning om trygghet och studiero.

Annons

Rebecca hotades till livet av förälder

Hot mot lärare

Rebecca Karlsson gjorde en orosanmälan och blev mordhotad av den utpekade föräldern. 
– Som lärare har jag en skyldighet att göra det, säger hon till Skolvärlden.

13 ordningsfrågor – det här får och måste du göra

Lista

Vad får och måste lärare göra för att stoppa ett slagsmål mellan elever? LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck reder ut vad som gäller.

skolsegregation

Lärarfacken: Förbjud kötid för att få in elever på friskolor

Friskolor

Lärarfacken vill ändra antagningen till friskolor genom att ta bort kötid som urvalskriterium.

Lärarassistenter

Skolverket: Här är 6 områden där lärarassistenter kan avlasta lärare

Utredning

”Tanken är att lärare ska använda sin tid till det som verksamheten behöver.”

Forskning: Så påverkas lärarna av lärarassistenter

Avlastning

Mindre psykiskt ansträngande – men lika mycket att göra.

Blogg

David Haas: Vad bestämmer en lärares status?

Blogg

”För mig är läraryrket ett statusyrke, oavsett vilka ämnen du har eller i vilken skolform du undervisar.”

Debatt

”Rör inte min yrkesstolthet”

Debatt

”Vårt bästa härligaste arbete blir inte mer attraktivt på arbetsmarknaden när tryggheten urholkas och vi låter kränkningskulturen segra”, skriver läraren Ellinor Lundsten.

Kommentera
Sociala medier

Yrkesetiska rådet om sociala medier: ”Lärare bör tänka efter en extra gång”

Etik

Lärare som använder sin lärarroll i kommersiella syften riskerar att skada hela yrkeskåren, menar rådet.

Lärarledarskap

Regeringen ser över timplanerna – elevens val kan försvinna helt

Timplaner

Regeringen ger Skolverket i uppdrag att se över timplanerna för grundskolan.

Granskning: Skolornas lokalkris

Sju av tio kommuner är i akut behov av nya skollokaler

Skolornas lokalkris

Under de kommande fem åren behöver sju av tio kommuner nya skollokaler, bland annat för att klara växande elevkullar. Det visar en ny undersökning av Skolvärlden.

Fackets kamp ledde till en ny idrottshall

Skolornas lokalkris

Efter flera år av diskussioner och ihärdigt fackligt arbete fick Lerbäckskolan i Lund till slut en ny idrottshall som invigdes för bara några veckor sedan.

De drabbades av näsblod och hudsprickor i skolans miljö

Skolornas lokalkris

Elever, lärare och annan personal på Svartedalsskolan på Hisingen i Göteborg drabbas återkommande av bland annat onormal trötthet, näsblod och sprickor i huden.

Studie- och yrkesvägledning

Så skapades syv-lyftet på Gotland

SYV

Projektet ”Kompetenta Gotland” har som mål att höja utbildningsnivån på ön.
– Jag kan se början på en förändring och en samsyn, säger Susanne Svensson, studie- och yrkesvägledare.

NO och matematik

Här sköter studenter mattehjälpen för att minska avhoppen

SI-pass

Under ledning av högskolestudenter får gymnasieelever diskutera kniviga problem. Samtalen sker under friare former än på de vanliga lektionerna.

Så fungerar SI-pass: ”Dominoeffekt ända ner i grundskolan”

SI-pass

Nu ska modellen med SI-pass spridas till över 30 kommuner i sydligaste Sverige. 

Varannan ämneslärarutbildning brister – Ma och Sv värst

Granskning

Nästan hälften av landets ämneslärarutbildningar har kvalitetsbrister, visar Universitetskanslersämbetets nya utvärdering.

Debatt

”Vem är ’skolan’ i medias rapportering?”

Debatt

”I de flesta människors ögon är ’skolan’ lärare, men det är viktigt att vi pratar om rätt saker”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Arbetsmiljö

Efter kränkningarna – facken anmäler Hörby till Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljö

Facken köper inte kommunens svar på kritik om kränkningar och skräckvälde.

Kommunledningen sprider skräck i Hörby – ”Folk är rädda”

Arbetsmiljö

Mobbning och kränkningar sprids från kommunledningen ut i verksamheterna i Hörby kommun, enligt sju fackliga organisationer som slår larm.

Kongressen 2020

Här är förbundsstyrelsens alla förslag till kongressen

Kongressen 2020

LR:s ordförande Åsa Fahlén summerar varje enskild proposition.

Forskning

Forskning: Rektorer tvingas nedprioritera likabehandlingsarbetet

Forskning

”Det saknas förutsättningar”, säger forskaren Greta Lindberg.

Slöjförbud i skolan

Skolverket: Inte tillåtet med slöjförbud i skolan

Politik

Enligt Skolverkets bedömning är det inte tillåtet att förbjuda skolelever att bära slöja.

Nedskärningar

”Det talas inte klarspråk – när blev en nedskärning en anpassning?”

Blogg

 Får man inte säga nedskärningar i skolan längre?, undrar David Haas.

Lärare inför egen Lex Maria efter sparkrav

Nedskärningar

Lärarnas svar på kommunens nya nedskärningsbudget: Vi anmäler skolan varje gång brist på resurser leder till att elever inte får hjälp.

Rättsprocess

Kritiserade friskolan tvingas stänga

Dom

Förvaltningsrätten går på Skolinspektionens linje när det gäller Elma school.

Prickad huvudman fortsätter driva skola – i decennier

Rättsprocess

Skolinspektionen vill stänga skolan men ägaren driver den vidare – trots 20 år av anmälningar, betalningsförelägganden och indragna tillstånd.

Lärare fick inte ut lön från kritiserade skolan: ”Horribelt”

Stockholm

Flera lärare har haft problem med att få ut sina löner, enligt Lärarnas Riksförbund.

Blogg

Att hantera ”efter lovet-dilemmat”

Blogg

”Ska vi på måndagen efter ett lov köra på som vanligt – eller behövs det en bufferttimme eller två för att väcka alla till skolvardagen igen?”, frågar sig Karin Boberg.

Debatt

”Varför sparka på svängdörrar när det finns betongväggar?”

Debatt

”Någonting behöver vridas om ordentligt, något som gör att vågen vänder, och det är inte mer lokala pengar som är den kortsiktiga lösningen”, skriver Jens S West.

Kommentera

Ny forskning: Förstelärare gör läraryrket mer attraktivt

Utvärdering

Lägre personalomsättning på skolor som har förstelärare, visar forskning från IFAU.

ny facklig organisering

Detaljer för ny organisering – så kan den bli verklighet

Fackligt

Nu presenterar Lärarnas Riksförbund detaljerna kring hur en eventuell ny organisering skulle kunna se ut.

Per Kornhall: ”Lärare har mycket att vinna”

Fackligt

Skolexperten Per Kornhall om ny eventuell facklig organisering för lärare. ”Lärare har mycket att vinna på det”, skriver han.

Sex- och samlevnadsundervisning

”Att med undervisning ta avstånd från övergrepp är inte att döma unga”

Slutreplik

Skolans undervisning om pornografi ska ta upp att det som sker i porrfilmer är på riktigt, skriver Marcus Svensson.

Kommentera

”Icke-dömande samtal innebär inte att man förhärligar porr”

Replik

Öppna samtal och kunskap är förutsättningen för att unga ska få de verktyg de behöver, skriver RFSU i en replik.

Kommentera

”Förmedla kunskaper och värden – inte barns upplevelser av pornografi”

Debatt

Skolans undervisning ska ta ställning mot fenomen som existerar i vårt samhälle, skriver Marcus Svensson.

Kommentera

RFSU tipsar: Så pratar du med eleverna om porr

Sexualkunskap

Utgå från elevernas erfarenheter och låt dig inte skrämmas av propaganda, råder Kalle Röcklinger.

Kommun backar från kritiserat komvux-besked: ”Stor facklig seger”

Komvux

Ville ta bort klassrumsundervisningen – nu tar Härnösands kommun ett omtag efter stark kritik.

Lärarlyftet förlängs: öppnar för fler med behörighet

Nytt beslut

Lärarlyftet ska ge ämnesbehörighet även i ämnen där läraren inte undervisar. Beslutet välkomnas av LR.

Debatt

”Betyg måste kunna överklagas – under ordnade former”

Debatt

”Möjligheten att överklaga sina betyg skulle frånta föräldrar skälen att försöka utöva påtryckningar på lärarna i frågan om deras betygssättning”, skriver debattörerna.

Kommentera
Arbetsmiljö

De tog krafttag för arbetsmiljön – nu vill lärarna stanna

Arbetsmiljö

Genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete lyckades ledningen och personalen tillsammans förbättra både stämning, arbetstider och lokaler. 

Politik

”Era förslag löser inte segregationen, Liberalerna”

Debatt

”Det vi behöver är inte fler förslag från er politiker”, skriver Linnea Lindquist, rektor i Hammarkullen.

Kommentera

Förstatligande och högre lärarlön ska få ordning på utsatta skolor

Politik

Statlig styrning och mer pengar ska få ordning på de mest utsatta skolorna och locka fler behöriga lärare, enligt Liberalernas nya förslag.

Arbetsmiljö

Lärare och elever sjuka – rivningsmärkt skola drivs vidare

Arbetsmiljö

Akuta astmabesvär, sårig hud och rinnande ögon.

Lön

Ny lönestatistik: Lägsta utveckling för lärare på flera år

Lön

”Det är oroväckande”, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Coronaviruset

Lärare isoleras från skola – vistades i samma område som coronasmittad

Corona

”Det är en bra försiktighetsåtgärd”, säger Frida Hagelin, biträdande huvudskyddsombud för LR i Kungsbacka.

Debatt

”Vi måste lyfta läraryrkets vita fläckar”

Debatt

”Med rätt verklighetsbild kan vi fördela resurserna rätt och göra de mest lönsamma prioriteringarna”, skriver Beata Kull.

Kommentera
Debatt

”Trygghet är en förutsättning för att lära sig”

Debatt

Ideologi, resursbrist och förutfattade meningar väger ofta tyngre än att ta reda på vad eleven verkligen behöver, skriver debattörerna.

Kommentera

”NPF-säkring” kan bli en business på bekostnad av eleverna

NPF

Det gäller att ha ett kritiskt förhållningssätt till trender, skriver Sara Bruun.

Regeringens förslag: Vill göra stora förändringar i komvux

Politik

Regeringen vill att komvux ändras om för att stärka integrationen.

Debatt

”Kan inte alla skolor få vara bra skolor?”

Debatt

”Den svenska skolan blir alltmer ojämlik”, skriver Erica Lindberg, socionom och förälder. 

Kommentera
Granskning tystnadskultur

Granskning: Varannan lärare är tyst av rädsla för att straffas

Granskning

Enligt varannan tillfrågad lärare råder det en tystnadskultur inom den svenska skolan. Fyra av tio lärare uppger att de har straffats efter att ha framfört kritik mot verksamheten.

Före detta läraren skriver själv: ”Den som är kritisk ställs i skamvrån”

Krönika

Före detta läraren Mikael Bruér skriver själv om svårigheten att stå upp för sina åsiker utan att bli åsidosatt och bortvald.

Juristen: Det här gäller om yttrandefrihet på skolor

Juridik

Offentligt anställda lärare har en mycket långtgående yttrandefrihet, säger Matteus Canevall som är förbundsjurist på LR.

Läraren Gunilla: ”Vi får inte kritisera i sociala medier”

Tystnadskultur

Den som kritiserar nedskärningar inom skolan kan bli inkallad till högre chef för ”håll käften-samtal”, berättar läraren Gunilla.

Debatt

Malmö stad: ”Grundskolepedagoger ska inte ersätta behöriga lärare”

Debatt

Att låta obehöriga bli "grundskolepedagoger" handlar inte om att ersätta behöriga lärare, skriver Martin Strand på Malmö stad.

Kommentera

”Det är dags att förstatliga skolan”

Debatt

”Svensk skola är för viktig för att läggas i händerna på felprioriterande kommunpolitiker”, skriver Erik Berg, utbildningspolitisk talesperson för Luf.

Kommentera
Lärarbrist

Skolverkets larm: Lärare kan tvingas vänta över ett år på legitimation

Lärarbrist

Skolverket sågar regeringens förslag att flytta delar av myndigheten till Härnösand, med längre väntetiden för lärarlegitimation som följd.

Debatt

”Lärare som gör ett bra jobb motarbetas ständigt”

Debatt

Sverige hade kunnat vara Europas bästa skolnation, skriver Douglas Thor från Muf.

Kommentera
Förintelsens minnesdag

Läraren Olle Linton prisas för sitt arbete mot nazism

Stockholm

Menar att skolan har en viktig roll när det kommer till att motverka nazism.

Föräldrarelationer

Forskaren: Föräldrar kan bli en arbetsmiljörisk för lärare

Forskning

Ett nytt forskningsprojekt ska förebygga att lärare hängs ut av missnöjda föräldrar i sociala medier.

”Så kan vi lärare förebygga konflikter med föräldrar”

Debatt

”Vad kan vi tänkas göra för att försöka förebygga situationer som leder till att föräldrar agerar påstridigt eller rent av otrevligt?”, frågar sig läraren Jonas Nilsson. Här är hans förslag.

Kommentera
Lov och frånvaro

Här är loven flexibla: ”Kan ta ut dagarna när eleven har behov”

Skollov

Eleverna har 14 dagars ”semester” att ta ut under terminen.

Elever på semester utan lov riskerar böter

Lov

En vecka in på vårterminen var alla elever inte tillbaka från semestern.

Politik

Oppositionen ger till skolan – genom att ta från skolan

Budget 2020

En halv miljard som regeringen vigt åt lärarassistenter ska finansiera oppositionens extra pengar till välfärden.

Malmö vill anställa obehöriga lärare – i sju år

Lärarbrist

Obehöriga lärare ska bli ”grundskolepedagoger” och kunna anställas på lång sikt för att mota lärarbristen.

Hot och våld

M: Inför ny brottsrubricering för våld mot skolpersonal

Förslag

”Vi måste visa och markera att det inte är acceptabelt att hota eller misshandla skolpersonal”, säger Kristina Axén Olin.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons