Ny som lärare

Så vill Karin vägleda nya lärare: ”Inga pekpinnar”

Karin Råhlin

Läraren Karin Råhlin har sammanställt vad hon själv hade velat veta när hon började som lärare: ”Inte lätt att omsätta det du har lärt dig i praktiken”.

| Foto: Jonas Ljungdahl

Läraren Karin Råhlin vill ge nyexaminerade lärare en bra start på yrkeslivet.
Därför har hon sammanfattat vad hon själv hade velat veta när hon började som lärare för snart 20 år sedan.
– Det är inte alltid så lätt att omsätta det du har lärt dig i praktiken, säger hon.

Karin Råhlin är legitimerad högstadielärare i svenska och engelska på Norregårdskolan i Växjö sedan 2015 och har varit verksam som lärare sedan 2004.
Hon arbetar också 20 procent som verksamhetsutvecklare på Pedagog Växjö, en sajt för och av pedagoger. Den består av allt ifrån vetenskapliga artiklar till blogginlägg, boktips och förslag på lektionsupplägg. Sajten bygger på att lärare lär av varandra.

– Jag har alltid gillat att ha små sidoprojekt och känner att det tillför någonting i min lärargärning. Jag har haft uppdrag som arbetslagsledare, sitter med i utvecklingsgruppen, och har bland annat gått samtalsledarutbildning. För pedagog.vaxjo.se har jag arbetat lite sedan starten 2018. Det är en sajt som ska inspirera och bidra till att lärare kan utveckla varandra, säger hon.

”Man kan känna sig vilsen”

I artikelserien ”Ny som lärare” på sajten delar Karin Råhlin med sig av sina erfarenheter som mångårig handledare åt VFU-studenter, samt vad hon själv
hade velat veta när hon började för snart 20 år sedan. Hon säger att hon alltid tyckt om att handleda lärarstudenter.

– Jag är väldigt intresserad av de här delarna. Man kan lätt känna sig lite vilsen när man kommer ut och ska jobba på riktigt. Det är inte alltid så lätt att omsätta det du har lärt dig i praktiken. Texterna är inte skrivna som några pekpinnar eller facit kring hur det ska vara. Jag vill att texterna ska få den som läser att reflektera och fundera och förhoppningsvis finna lite inspiration.

– Mitt mer oerfarna lärarjag har funnits med och sedan har jag haft förebilder genom yrkeslivet som också bidragit till tankar som lyfts.

”Vänta alltid in lugnet innan du börjar en lektion”, är ett av Karin Råhlins råd. Foto: Jonas Ljungdahl

Kan du nämna några vanliga frågor från VFU-studenter?

– När studenter kommer ut på VFU tänker många att ”läraryrket är att genomföra lektioner” och att ”jag ska genomföra lektioner så att jag kommer i mål”. Du glömmer kanske bort, för du har inte erfarenheten, att du gör det för eleverna. Hur kan jag lyfta blicken och se saker ovanifrån för att det ska bli så bra som möjligt?

– Det är svårt i början och därför behöver man samtala för att medvetandegöra studenterna. Att VFU- handledare lägger tid på att hålla kvalitativa samtal är jätteviktigt.

Alla kan ta del av den

Vilken respons har du fått på artikelserien?

– Positiv respons, vilket är jätteroligt. Jag har hört från några studenter som tycker att de haft hjälp i sina tankegångar runt sitt framtida yrke. Trots att serien riktar sig till nyutexaminerade lärare kan alla ta del av den. Jag vill också betona att det här är inget nytt under solen; många före mig har skrivit om liknande saker.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm