Annons
Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund, Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledare, Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, Lina Hultqvist, Sveriges Elevkårer, Jakob Amnér, Sveriges elevråd – SVEA och Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Samling för en skola fri från trakasserier och övergrepp

Publicerad 11 december 2017

Relaterat

Debatt ”Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier”, skriver företrädarna för landets elever, lärare och skolledare med anledning av #metoo-rörelsen.

Trots att majoriteten av eleverna trivs bra i skolan har vi den senaste tiden kunnat läsa vittnesmål från grundskolan och gymnasieskolan som beskriver såväl sexuella trakasserier som regelrätta övergrepp. I #MeToo-uppropen #tystiklassen, #räckupphanden och #ickegodkänt beskrivs en oacceptabel verklighet. Det är oförsvarbart att det sker övergrepp mellan elever, mellan elever och lärare och även att skolledare och lärare förgriper sig på kollegor.

Som företrädare för landets elever, lärare och skolledare är vi djupt berörda och skakade av de berättelser som kommer fram. Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier.

Varje elev och förälder ska kunna känna sig trygg med att alla skolledare och lärare arbetar metodiskt och medvetet för att förebygga sexuella trakasserier och, om det förebyggande arbetet ändå inte räckt till, att eventuella händelser utreds och att relevanta åtgärder vidtas.  Allt annat är oacceptabelt.

Elevernas berättelser vittnar om att det bland dem finns en rädsla för att lärare utövar makt och främjar en tysthetskultur genom att använda betygsinstrumentet på ett repressivt sätt. Och att skolledare inte reagerar. Låt oss åter understryka att ett sådant agerande från en lärares eller en skolledares sida är fullständigt oförsvarligt.

Det finns redan idag vägar att minimera riskerna för sådan maktutövning. Genom att anställa behöriga och legitimerade lärare säkrar man som arbetsgivare att det finns kunskaper i organisationen kring vad myndighetsutövningen innebär. En skolorganisation där det ges tid för utrymme till sambedömning av elevernas arbeten skapar ytterligare öppenhet och transparens i betygssättningen, vilket bör minimera utrymmet för maktmissbruk.

Vi måste se till att alla elever känner till hur man anmäler om man blivit utsatt i skolmiljön. Ingen elev ska behöva hålla tyst om övergrepp av rädsla för repressalier eller för att man inte tror att ens anmälan kommer att tas på allvar. Huvudmännens system för klagomålshantering och Skolinspektionen är fristående instanser som har i uppgift att ta emot och hantera anmälningar gällande skolan. Alla ska känna till att de kanalerna finns.

Brott som begås i skolmiljö ska alltid polisanmälas.

Får en skolledare kännedom om att sexuella trakasserier ägt rum har hen skyldighet att agera. Detta gäller självklart oavsett vem som varit inblandad. Brott som begås i skolmiljö ska alltid polisanmälas. Alla kränkningar som kommer till skolledarens kännedom ska anmälas till huvudmannen. Har en legitimerad lärare agerat klandervärt ska det anmälas till Skolinspektionen för hantering i Lärarnas ansvarsnämnd. Har en elev gjort det så ska disciplintrappan i Skollagen användas. För att kunna säkra den fortsatta skolgången för en drabbad elev är det viktigt att rektor har mandat att vidta de åtgärder som bedöms nödvändiga.

I dag saknas tydligt lagstöd för rektorer för fristående skolor att kunna flytta på elever om föräldrarna motsätter sig det. Det är inte rimligt att en elev som ofredats själv tvingas byta skola alternativt möta sin förövare i skollokalerna varje dag. Denna situation måste lösas för att alla skolledare ska kunna ta fullt ansvar för en trygg och säker skolmiljö.

Vi lärare och skolledare är övertygade om att en överväldigande majoritet av våra medlemmar redan idag agerar fullt professionellt gentemot elever och respekterar våra respektive yrkesetiska riktlinjer. Att dessa upprop samlar så många berättelser visar att vi trots allt har arbete kvar att göra.

För att garantera en ytterligare ökad etisk medvetenhet bland våra medlemmar kommer vi som företräder elever, lärare och skolledare att initiera ett gemensamt arbete. Vi vill söka resurser för lokala möten och samtal kring hur vi kommer vidare i dessa viktiga frågor.

Det absolut avgörande är att de samtal som nu inletts i #MeToo-uppropens spår fortsätter och att medvetenheten hålls vid liv. Eftersom skolan är den kollektiva verksamhet som den är med en mängd fysiska möten kommer konflikter att uppstå även i framtiden. Men de kommer förhoppningsvis aldrig mer att bagatelliseras eller slätas över.

De verktyg vi använder idag räcker uppenbarligen inte till.

Det som beskrivs i #MeToo-uppropen är framför allt ett strukturellt problem, och det kräver strukturella åtgärder. Nu har vi chansen att bestående förändra begränsande och destruktiva normer, värderingar och strukturer genom att gemensamt sätta stopp för sexismen och tystnadskulturen. För att lyckas behöver vi stöd och hjälp från omvärlden.

Det är dags att gå från ord till handling.

  • Vi ska ta vårt ansvar

Vi som ordförande för Sveriges elev-, lärar- och skolledarorganisationer kommer att ta ansvar utifrån våra respektive roller. Vad är det som gör att de mål och handlingsplaner som finns redan idag inte fungerar fullt ut? Hur kan vi arbeta annorlunda?

Vi vill vara tydliga med att det är skolledare och lärare som har ansvar för att verksamheten ska fungera utifrån gällande lagar och regler. Elevföreträdarna är viktiga samarbetspartners och bidrar genom att sprida kunskap, jobba förebyggande och genom att ge eleverna en samlad, och därmed starkare, röst.

Vi kommer tillsammans med medlemmar och ombud på varje skola ta den nödvändiga diskussionen som leder till en skola fri från trakasserier.

  • Rundabordssamtal om en skola fri från sexuella trakasserier

Vi vill med detta öppna brev bjuda in företrädare från uppropen, regeringsföreträdare, ansvariga myndigheter och övriga intressenter i skolan till ett rundabordssamtal om hur vi ska förebygga, bemöta och motarbeta sexism, trakasserier och övergrepp i skolmiljö.

  • Regeringen bör snarast ge Skolinspektionen i uppdrag att utreda och kartlägga den faktiska förekomsten av sexuella trakasserier i våra skolor.

Vi måste få data och dokumentation på vad det är som sker, var det sker och varför det sker. Skolan ska erbjuda alla en trygg och säker arbetsmiljö. De verktyg vi använder idag räcker uppenbarligen inte till.

  • Uppmaning till föräldrar

Vi som representerar elever, lärare och skolledare kan göra mycket, men vi kan inte göra allt. Om inte föräldrar tar sitt ansvar för att tillsammans med sina barn sätta rätt normer och värderingar kommer vi i skolan ha svårare att lyckas med vårt uppdrag. Vi uppmanar därför samtliga föräldrar att aktivt ta diskussionen med sina barn.

Jakob Amnér, Sveriges elevråd – SVEA

Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund

Lina Hultqvist, Sveriges Elevkårer

Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledare

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons