Annons
Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund, Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledare, Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, Lina Hultqvist, Sveriges Elevkårer, Jakob Amnér, Sveriges elevråd – SVEA och Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Samling för en skola fri från trakasserier och övergrepp

Publicerad 11 december 2017

Relaterat

Debatt ”Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier”, skriver företrädarna för landets elever, lärare och skolledare med anledning av #metoo-rörelsen.

Trots att majoriteten av eleverna trivs bra i skolan har vi den senaste tiden kunnat läsa vittnesmål från grundskolan och gymnasieskolan som beskriver såväl sexuella trakasserier som regelrätta övergrepp. I #MeToo-uppropen #tystiklassen, #räckupphanden och #ickegodkänt beskrivs en oacceptabel verklighet. Det är oförsvarbart att det sker övergrepp mellan elever, mellan elever och lärare och även att skolledare och lärare förgriper sig på kollegor.

Som företrädare för landets elever, lärare och skolledare är vi djupt berörda och skakade av de berättelser som kommer fram. Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier.

Varje elev och förälder ska kunna känna sig trygg med att alla skolledare och lärare arbetar metodiskt och medvetet för att förebygga sexuella trakasserier och, om det förebyggande arbetet ändå inte räckt till, att eventuella händelser utreds och att relevanta åtgärder vidtas.  Allt annat är oacceptabelt.

Elevernas berättelser vittnar om att det bland dem finns en rädsla för att lärare utövar makt och främjar en tysthetskultur genom att använda betygsinstrumentet på ett repressivt sätt. Och att skolledare inte reagerar. Låt oss åter understryka att ett sådant agerande från en lärares eller en skolledares sida är fullständigt oförsvarligt.

Det finns redan idag vägar att minimera riskerna för sådan maktutövning. Genom att anställa behöriga och legitimerade lärare säkrar man som arbetsgivare att det finns kunskaper i organisationen kring vad myndighetsutövningen innebär. En skolorganisation där det ges tid för utrymme till sambedömning av elevernas arbeten skapar ytterligare öppenhet och transparens i betygssättningen, vilket bör minimera utrymmet för maktmissbruk.

Vi måste se till att alla elever känner till hur man anmäler om man blivit utsatt i skolmiljön. Ingen elev ska behöva hålla tyst om övergrepp av rädsla för repressalier eller för att man inte tror att ens anmälan kommer att tas på allvar. Huvudmännens system för klagomålshantering och Skolinspektionen är fristående instanser som har i uppgift att ta emot och hantera anmälningar gällande skolan. Alla ska känna till att de kanalerna finns.

Brott som begås i skolmiljö ska alltid polisanmälas.

Får en skolledare kännedom om att sexuella trakasserier ägt rum har hen skyldighet att agera. Detta gäller självklart oavsett vem som varit inblandad. Brott som begås i skolmiljö ska alltid polisanmälas. Alla kränkningar som kommer till skolledarens kännedom ska anmälas till huvudmannen. Har en legitimerad lärare agerat klandervärt ska det anmälas till Skolinspektionen för hantering i Lärarnas ansvarsnämnd. Har en elev gjort det så ska disciplintrappan i Skollagen användas. För att kunna säkra den fortsatta skolgången för en drabbad elev är det viktigt att rektor har mandat att vidta de åtgärder som bedöms nödvändiga.

I dag saknas tydligt lagstöd för rektorer för fristående skolor att kunna flytta på elever om föräldrarna motsätter sig det. Det är inte rimligt att en elev som ofredats själv tvingas byta skola alternativt möta sin förövare i skollokalerna varje dag. Denna situation måste lösas för att alla skolledare ska kunna ta fullt ansvar för en trygg och säker skolmiljö.

Vi lärare och skolledare är övertygade om att en överväldigande majoritet av våra medlemmar redan idag agerar fullt professionellt gentemot elever och respekterar våra respektive yrkesetiska riktlinjer. Att dessa upprop samlar så många berättelser visar att vi trots allt har arbete kvar att göra.

För att garantera en ytterligare ökad etisk medvetenhet bland våra medlemmar kommer vi som företräder elever, lärare och skolledare att initiera ett gemensamt arbete. Vi vill söka resurser för lokala möten och samtal kring hur vi kommer vidare i dessa viktiga frågor.

Det absolut avgörande är att de samtal som nu inletts i #MeToo-uppropens spår fortsätter och att medvetenheten hålls vid liv. Eftersom skolan är den kollektiva verksamhet som den är med en mängd fysiska möten kommer konflikter att uppstå även i framtiden. Men de kommer förhoppningsvis aldrig mer att bagatelliseras eller slätas över.

De verktyg vi använder idag räcker uppenbarligen inte till.

Det som beskrivs i #MeToo-uppropen är framför allt ett strukturellt problem, och det kräver strukturella åtgärder. Nu har vi chansen att bestående förändra begränsande och destruktiva normer, värderingar och strukturer genom att gemensamt sätta stopp för sexismen och tystnadskulturen. För att lyckas behöver vi stöd och hjälp från omvärlden.

Det är dags att gå från ord till handling.

  • Vi ska ta vårt ansvar

Vi som ordförande för Sveriges elev-, lärar- och skolledarorganisationer kommer att ta ansvar utifrån våra respektive roller. Vad är det som gör att de mål och handlingsplaner som finns redan idag inte fungerar fullt ut? Hur kan vi arbeta annorlunda?

Vi vill vara tydliga med att det är skolledare och lärare som har ansvar för att verksamheten ska fungera utifrån gällande lagar och regler. Elevföreträdarna är viktiga samarbetspartners och bidrar genom att sprida kunskap, jobba förebyggande och genom att ge eleverna en samlad, och därmed starkare, röst.

Vi kommer tillsammans med medlemmar och ombud på varje skola ta den nödvändiga diskussionen som leder till en skola fri från trakasserier.

  • Rundabordssamtal om en skola fri från sexuella trakasserier

Vi vill med detta öppna brev bjuda in företrädare från uppropen, regeringsföreträdare, ansvariga myndigheter och övriga intressenter i skolan till ett rundabordssamtal om hur vi ska förebygga, bemöta och motarbeta sexism, trakasserier och övergrepp i skolmiljö.

  • Regeringen bör snarast ge Skolinspektionen i uppdrag att utreda och kartlägga den faktiska förekomsten av sexuella trakasserier i våra skolor.

Vi måste få data och dokumentation på vad det är som sker, var det sker och varför det sker. Skolan ska erbjuda alla en trygg och säker arbetsmiljö. De verktyg vi använder idag räcker uppenbarligen inte till.

  • Uppmaning till föräldrar

Vi som representerar elever, lärare och skolledare kan göra mycket, men vi kan inte göra allt. Om inte föräldrar tar sitt ansvar för att tillsammans med sina barn sätta rätt normer och värderingar kommer vi i skolan ha svårare att lyckas med vårt uppdrag. Vi uppmanar därför samtliga föräldrar att aktivt ta diskussionen med sina barn.

Jakob Amnér, Sveriges elevråd – SVEA

Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund

Lina Hultqvist, Sveriges Elevkårer

Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledare

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons