gul balk betyg sara

Sara Bruun är grundskollärare i engelska på Ringsjöskolan i Höör.

Betyg

Sara Bruun om betygssättning under pandemin: Vi pratar om ”covid-F”

”Covid-F”, fjärrundervisning, press utifrån och en helt ny vardag som ger dåligt samvete.
Den stundande betygssättningen ställer enorma krav på lärare.
– Jag tycker inte att eleverna ska drabbas för att jag som lärare inte har kunnat undervisa dem ordentligt, säger läraren Sara Bruun.

Förutsättningarna inför betygssättningen under coronapandemin är annorlunda och kan innebära att underlaget inför betygssättningen är mindre brett än under normala omständigheter.

Men hur mycket påverkar coronapandemin betygssättningen för lärare och hur har elevernas kunskapsnivå påverkats av den ovanliga pandemisituationen?

Sara Bruun är grundskolelärare i engelska på Ringsjöskolan i Höör och hon ser hur betygssättningen under coronapandemin ställer enorma krav på lärare och att krisen slår hårdare på de yngre eleverna.

Hur påverkar coronapandemin betygssättningen generellt i Sverige tror du?

– Betygssättningen kommer inte vara rättssäker i år över huvud taget. Inga nationella prov och samtidigt kan lärare bara bedöma elever utifrån det lilla de har varit i klassrummet. Man tappar så många elever av att ha undervisning på distans – de rinner mellan fingrarna på en, säger hon och fortsätter:

– Vi är en del lärare som har pratat om begreppet ”covid-F”. Vi brukar göra mitt-i-terminen-bedömningar och under pandemin upplever många av oss att det är fler elever som markeras på underkänt eftersom de inte har gjort ett smack när de har varit hemma. Det är väldigt många elever som i stället bara har varit hemma och spelat Fifa (tv-spelet, reds anm) i sängen. De eleverna behöver man fiska upp nu.

Hur ska du göra det?

– Jag vet inte riktigt. Man behöver vara mycket på tårna inför varje lektion och tänka på helt nya sätt via distans. Proven du alltid har haft fungerar inte längre, det är utmanande.

Hur har svenska elevers kunskapsnivå påverkats av viruskrisen upplever du?

– Jag tror att det varierar i åldrarna. I grundskolan upplever jag att eleverna inte har samma förmåga som äldre elever att ta eget ansvar, vilket gör att de inte är där de förväntas vara. Nu när de är tillbaka i klassrummet har man varit tvungen att lära eleverna hur det är att gå i skolan igen, det har de helt glömt. Pandemin slår hårdare på de yngre eleverna helt enkelt.

LÄS MER – ”VET ATT DET FINNS HÅRT TRYCK FRÅN LEDNINGSHÅLL”

Många oroas över att coronapandemin kan leda till att lärare blir ”för snälla i betygssättningen”. Hur ser du på det?

– Jag tänker jättemycket på det. Jag tycker ju faktiskt inte att eleverna ska drabbas för att jag som lärare inte har kunnat undervisa dem ordentligt. Är det rätt? Det är inte lätt att svara på den frågan. Men visst kan det uppfattas som att lärare blir för snälla i betygssättningen.

Ser du och dina kollegor en ökning av påtryckningar utifrån att sätta högre betyg?

– Jag upplever att trycket på lärare, från alla möjliga håll, är konstant i Skolsverige. Jag tycker inte att påtryckningarna har ökat på grund av pandemin.

I nästan alla ämnen finns det några delar av kunskapskraven som är svåra att examinera på distans – hur ska lärare tänka i dessa situationer?

– Jag undervisar i engelska och där har bedömningen av skrivuppgifter inte gått att genomföra på distans. Jag kan inte veta om det är eleven eller hens mormor som har gjort uppgiften.

Hur löser du den biten då?

– Jag har varit tydlig med mina elever att man ska se skrivuppgifterna som övningar och nu när de kommer tillbaka kör vi bedömningsuppgifter i klassrummet. I exempelvis historieämnet har man inget krav på att eleven ska visa sina kunskaper i skrift, så där kan eleven i stället exempelvis spela in sig själv och då kan du höra vad eleven har lärt sig. Vi som har språkämnena har det skriftliga kravet på oss och måste tänka annorlunda. Det är inte helt lätt, säger hon och tillägger:

– Jag vet matematiklärare som har löst bedömningsproblematiken med att eleven ska filma hur de räknar ut tal – det kan vara en väg att gå.

LÄS MER – ”SVÅRT ATT FÅ IN ORDENTLIGT UNDERLAG”

Kan de nya digitala sätten leda till nya vägar att examinera även efter pandemin?

– I dag tvingas lärare tänka i nya banor och bedömningsformer. Några av dessa banor kan vi fortsätta tänka inom även i framtiden. Det behöver inte alltid vara så att eleven ska visa sina kunskaper via ett prov.

Är detta den svåraste betygssättningsperioden någonsin för dig som lärare?

– Det skulle jag säga. Dels för att det ger ett dåligt samvete att jag inte har kunnat ge eleverna den undervisningen som de borde ha och sedan dilemmat kring vilket betyg jag ska sätta till sommaren.

Om du fick dela med dig av ett tips till landets lärarkollegor – vad tycker du att man ska akta sig för eller tänka extra på nu när det kommer till att bedöma elevernas kunskaper i coronakrisen?

– Ett tips kan vara att fundera på: hur vet du vad din elev kan? Vi lärare ser ju tydligt hur kunskapsklyftorna bara ökar i och med coronapandemin. Stora familjer som bor trångt hemma i en liten lägenhet kan jämföras med elever som har tillgång till ett eget rum där man i lugn och ro kan fokusera på sina studier. Är det rätt att vi ska sätta lägre betyg på elever med sämre studieförutsättningar i hemmet? Jag blir upprörd bara jag tänker på det.

Hur tänker du kring ett sådant dilemma?

– Det finns inga svar på den frågan. Utan man behöver tänka på hur jag som lärare vet vad eleven kan.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm