Annons
Sara Olsson i Linköping har fått en bra introduktion under sin första termin som lärare. Foto: Satu Knape

Ny i yrket: Så lyckades Sara få en bra start

Publicerad 20 mars 2019

Relaterat

Sara Olsson har fått allting hon behöver för att den första tiden som lärare ska gå så smärtfritt som möjligt. Men så visste hon också redan från början vilka krav hon kunde ställa.

Sara Olsson är nyexaminerad och jobbar sin första termin som lärare i biologi och teknik för högstadiet på kommunala Folkungaskolan i Linköping. Hon är förvånad över att det faktiskt går lättare att möta verkligheten efter studietiden än hon väntat sig.

– Det är vanligt att man bygger upp en känsla av att det kommer vara jobbigt när man först kommer ut i arbete efter examen, men jag har faktiskt inte upplevt det. Jag känner mig trygg och det är kul att gå till jobbet, säger hon.

Skollagen (2 kap. 22 a §) anger att en nyanställd, behörig lärare ska inleda en introduktionsperiod med start dag ett. Skolverket slår fast att läraren under den perioden har rätt till mentorsstöd kring planering, undervisning, bedömning, dokumentation och utvecklingssamtal, med mera. Skolans rektor ska se till att både den nyanställde och mentorn ges goda förutsättningar. 

Företrädare för Lärarnas Riksförbunds studerandeförening menar att verkligheten ofta är en annan. Att det är upp till den nyexaminerade att själv vara påläst om sina rättigheter och våga ställa krav på arbetsgivaren för att få någon introduktion över huvud taget.

Sara Olsson har en mentor i biologi och en annan i teknik, och de har tid avsatt för att sitta ner med henne och prata om vadhelst hon behöver. Sara Olsson upplever att de är genuint intresserade av att stötta henne.

– Vi har en stående tid i schemat då vi kan sätta oss och gå igenom sådant jag behöver hjälp med, och så är de tillgängliga lite när som helst om jag har någon fråga. Vi sitter i samma rum. Det känns som att de är glada att jag är här, och det gäller mina andra kollegor också. Det finns en bra kultur med kollegialt lärarande på skolan och alla hjälper varandra mycket, inte bara oss nya, säger hon.

Sara Olsson var inte särskilt orolig för hur det skulle gå när hon började jobba. Förstås fanns det en och annan fundering som ”tänk om det blir alldeles för mycket” eller ”tänk om kulturen bland lärarna är jättenegativ”, men hon hade sett till att åtminstone det formella stödet skulle finnas på plats.

– Jag tog upp att jag ville ha en mentor och tid för reflektion redan vid intervjun, och när jag sedan blev erbjuden jobbet så såg jag till att det också blev så. Så det här var någonting jag sa att jag ville ha och då fick jag det, säger hon.

Hon var aktiv i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening (LR Stud) under hela studietiden, och hade därför bra koll på vad hon har rätt till och vad hon kunde förvänta sig av en arbetsgivare.

– Att man har koll själv är nog dessvärre jätteviktigt. Det är inte nödvändigtvis så att arbetsgivaren undanhåller stödet med vilja, men man tänker inte på det. Det borde självklart finnas en rutin för det, och det borde det göra överallt. Men jag tror tyvärr att det är ganska ovanligt, säger Sara Olsson. 

Det är inte nödvändigtvis så att arbetsgivaren undanhåller stödet med vilje, men man tänker inte på det.

Från Linköpings kommuns håll hänvisar man till Skolverkets föreskrifter som säger att nyexaminerade lärare ska erbjudas minst ett års introduktion med stöd av en legitimerad och erfaren mentor. Men det är upp till varje enskild rektor att se till att omsätta det i praktiken, och Sara Olsson vet att det finns andra nyanställda lärare i kommunen som inte har någon mentor.

Själv har hon inte bara två mentorer, hon har även tid avsatt för reflektion. Tiden är visserligen inte schemalagd, men hon tycker inte att det är något större problem eftersom det finns gott om luft i schemat ändå.

– Jag har fått jättemycket gråtid, alltså tid mellan lektioner. Och det behövs verkligen när man är ny, för att saker och ting tar mycket längre tid då. Jag har inte gjort en hel planering förut, och på VFU:n har jag inte täckt hela undervisningsinnehållet. Man behöver tid för att läsa in sig på ämnet och förbereda sig så att man är trygg när man kliver in i klassrummet och ska hålla lektion. Planeringstiden är nästan det viktigaste som ny tycker jag. 

Mentorerna hjälper inte bara till genom samtal och tips på hur man hanterar föräldrakontakter eller undervisar ett visst moment på ett fiffigt sätt. De är också mer handgripligen inblandade emellanåt.

– Jag har ju ganska praktiska ämnen, så ibland hjälper de till att hitta material eller förbereda klassrummet. Men vi pratar mycket om undervisning och planering, hur man ska dokumentera, bra sätt att hålla koll på elevernas kunskapsutveckling och mycket annat, säger Sara Olsson.

Sara Olsson pratar mycket med sina mentorer om bland annat undervisning, planering och dokumentation. Foto: Satu Knape

Hon tycker det är skönt att ha specifikt utvalda personer att gå till, men tror också att det är viktigt med öppenhet och generositet i lärarkollegiet i stort.

– Det väldigt skönt om det finns en kultur där man kan fråga den som finns närmast. Här är folk verkligen snälla och hjälpsamma, jag känner att de vill ta hand om mig så att jag ska vilja stanna kvar. Det säger de till mig.

Sara Olsson tycker det är svårt att föreställa sig hur det hade varit att komma till skolan och börja jobba utan att få det stöd hon har nu. Men en sak är hon säker på: hon hade varit betydligt mer stressad.

– Planeringstiden hade jag saknat jättemycket. Jag hade fått lov att jobba alldeles för många timmar. Jag sitter här 45 timmar i veckan som det är nu. Och tryggheten i sig att veta att man alltid har någon som hjälper en gör att man blir mycket mindre stressad. Det är väldigt viktigt.

Hon tror också att det i sin tur skulle spilla över på eleverna.

– Så fort man blir stressad eller otrygg så märks det i klassrummet. Och det är självklart att undervisningen hade påverkats negativt om jag inte kunde ha lika välplanerade lektioner. Och när det är dags för betygsättning skulle jag bli mycket mer osäker. Där känner jag att jag vill ha någon som backar upp mig såhär i början.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Sofia: Därför är jag lärare

Jag är lärare

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Sofia Björk i Malmö om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Annons
Annons

Forskning om särskilt begåvade elever – med lärarna i fokus

Särskild begåvning

Forskningen om särskilt begåvade barn utgår ofta från elevens perspektiv. Men i Elisabet Mellroths nya avhandling får lärarna stå i centrum.

Annons

Jonas Linderoth är tillbaka från tystnaden: ”Är orolig hela tiden”

Intervju

Jonas Linderoth lever fortfarande med konsekvenserna av att för en kort stund under 2016 ha varit skoldebattens mest kontroversiella person.

Reportage

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Sedan staten gick in och tog över Storvretskolan i Botkyrka jobbar två personer från Skolinspektionen heltid på skolan, ledningen har bytts ut och eleverna tar av sig skor och jackor i klassrummen. 
Men går det att vända en skola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan en månad in i processen.

Annons
Annons

Tiyodora är länken till modersmålet

Modersmål

På Scheeleskolan i Köping hänger den arabiska modersmålsundervisningen ihop med resten av undervisningen. Länken heter Tiyodora Abdulahad som i fjol prisades för sitt arbete.

Annons
Granskning undervisningstid

Lärarnas undervisningstid har ökat med två veckor per läsår

Granskning

Under 2000-talet har grundskole- och gymnasielärarnas genomsnittliga undervisningstid ökat med motsvarande två veckor per läsår. På många skolor tas det inte längre in vikarier när lärare är korttidssjuka eller behöver vabba, visar en ny undersökning.

Skolverket svarar på NP-kritiken: ”Vi kan inte förklara det”

Nationella prov

Under årets nationella prov i engelska fick flera skolor ta emot fel hörförståelse – årskurs 6 istället för årskurs 9. Så hur kunde det ske?  
– Det undrar jag också, säger Anders Boman som är enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Sara Bruun: ”Lärarna förtjänar en ursäkt”

Nationella prov

”Det är skandal att hanteringen runt något som ska vara så viktigt är så usel!” Sara Bruun ryter till efter att Skolverket har skickat ut  f e l  nationella prov till flera skolor.

S-ledamoten: Inför premie för lojala lärare

Lärarlöner

De lärare som stannar på skolan istället för att byta arbetsgivare i sökandet efter högre lön borde premieras. Det tycker socialdemokraten Nermina Mizimovic.
– Det behövs en strategi för att behålla lärare på ett och samma ställe. För elevernas skull, säger hon.

Hej, lokalombud!

Anja: Därför är jag lokalombud

Lokalombud

Anja Nilsson är lärare och lokalombud på Fjälkinge Skola i Kristianstad. Hon tycker det är viktigt att någon driver de frågor som är viktiga för skolan och dess personal och har därför arbetat fackligt genom hela sin lärargärning.

Betygsforskaren: Inget pekar på ordningsomdömen som en bra idé

Ordning och reda

En majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men forskare varnar för att det kan befästa ojämlikheter och helt missa målet att minska oredan.
– Idén är ogenomtänkt och bygger inte på ordentliga utredningar, säger Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebro universitet.

”Hem- och konsumentkunskap är mer än bara matlagning”

Hem- och konsumentkunskap

Hem- och konsumentkunskapen ges minst antal timmar i hela grundskolan, få söker sig till lärarutbildningen och det finns flera praktiska problem för den som vill gå den.
– Det är ologiskt att vi får så lite tid, säger Karin Hjälmeskog, universitetslektor i pedagogik vid Uppsala Universitet.

”Det är utbildade lärare vi saknar – inte en ny yrkesgrupp som assistenter”

Debatt

”Nu har väl alla våra politiker, oavsett partitillhörighet, experimenterat klart med svensk skola”, skriver skolledaren Eva Myrehed Karlsson.

Kommentera

Lärarhyllningarna på Twitter: ”Min lärare blev min räddning”

Första läraren

Rektorn Sirkka Persson tröttnade på den negativa mediebilden av skolans värld och efterfrågade berättelser om den allra första läraren. 
– Jag kände bara att lärare är så sjukt viktiga så jag vill skapa något positivt.

 

 

Läraren började filma sina lektioner – då höjdes studieron

Undervisning

Läraren Jonas Vikström hade tidigare ofta problem med strulande lektionsgenomgångar och missnöjda elever. Men allting vände när han började filma alla genomgångar i klassrummet med en videokamera. Nu pekar resultaten uppåt.

”LR:s ordförande håller tyst om Academedias brister”

Debatt

”Det känns som ett slag i ansiktet när Åsa Fahlén skriver en debattartikel tillsammans med en av dem som är direkt ansvariga för Academedias brister, vd-n Marcus Strömberg”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: LR:s friskolekritik är tydlig

Replik

”Att skriva en artikel med en annan aktör innebär att man inte kan få med alla de delar som man själv önskar men det kan ändå ha ett värde. Ingen ska tveka om att förbundets hållning att aktiebolag ska fasas ut från skolan ligger fast”, skriver Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

Två av tre utbildningar till lågstadielärare har brister

Granskning

Sammanlagt måste hälften av grundlärarutbildningarna på svenska lärosäten rätta till brister inom ett år för att inte bli av med examensrätten. Det visar Universitetskanslersämbetets nya utvärdering.

Lärarna i Norrtälje har fått nog: ”Förstår att det var droppen”

Nedskärningar

Efter flera år av besparingskrav samlades lärare idag utanför kommunfullmäktiges möte för en manifestation mot nedskärningarna i Norrtälje.
– Skolsituationen är ganska förtvivlad, säger Anna-Karin Lönnström som är kommunombud för Lärarnas Riksförbund.

 

Lundin och Diaz: Så arbetar vi inkluderande med digitala verktyg

Inkludering

Att arbeta inkluderande med digitala verktyg i klassrummet är dåligt för ingen, nödvändigt för vissa och bra för alla. Det menar lärarna Joanna Lundin och Patricia Diaz. Nu vill de inspirera fler.

”Läromedel riktade till lärarna är en central del i lärarhantverket”

Debatt

”En skola utan gedigna läromedel som alla lärare har tillgång till liknar hantverkens situation på medeltiden. Det är förvånande att vi tar så lätt på den saken i många kommuner och friskolor”, skriver Ruhi Tyson, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik på Stockholms Universitet.

Kommentera

Fackets larm: Spara inte på utsatta skolan

Hot och våld

Med en måluppfyllelse på 38 procent och dagliga problem med våld, skrik och stök ska Vivallaskolan bantas med 6 tjänster.
– Sätter inte kommunledningen in de åtgärder som krävs så kopplar jag in Arbetsmiljöverket, det är inget snack, säger Bengt Olov Johansson, huvudskyddsombud.

”Vår hjärna älskar internet”

Digitalisering

En ökad digitalisering innebär större möjligheter för undervisningen i skolan. Men det ökar samtidigt risken för att påverka elevernas lärande negativt, säger gymnasieläraren Elias Granath.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Halv miljard mindre till yrkesutbildningar i vårbudgeten

Vårbudgeten

Regeringens förslag till vårändringsbudget innehåller kraftiga neddragningar i stödet till yrkesinriktade utbildningar både på gymnasiet och i vuxenutbildningen.
– Både näringsliv och offentlig sektor skriker efter utbildat folk och så gör man såhär. Jag förstår det inte, säger Mats Sternbring på LR.

”Våldsspiralen kommer snurra fortare i våra skolor”

Debatt

Psykologen Annika Laestadius skriver ett förtvivlat öppet brev till Anna Ekström: ”Våldsspiralen kommer snurra allt fortare i våra skolor framöver, och lärarna kommer att utsättas för ännu mer risker gällande hot och våld”.

Kommentera

”Varningsklockorna borde ringa för de i grundskolan”

Slutreplik

”Att vifta bort vår kritik mot förslaget om kunskapsområdet Framtidsval som obefogad oro och missförstånd känns alltför lättvindigt”, skriver studie- och yrkesvägledarna i Uddevalla.

Kommentera

Skolpsykologen: Så skapas nyfikenhet

SETT-mässan

Människan är född till att vara nyfiken. Ändå försvinner nyfikenheten många gånger någonstans på vägen genom skolsystemet. Vad är det som händer på vägen och vad kan trigga igång nyfikenheten hos eleverna? Skolpsykologen John Kaneko som har nyfikenhet som avhandlingsämne försökte ge svar under årets SETT-mässa.

OECD: Ojämlikheten i svensk skola kan bli förödande

Systemkritik

Resultatraset har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten, enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan.
– Sverige är ett jämförelsevis jämlikt land, men OECD antyder att ”om ni inte tar tag i det här är ni illa ute”, säger regeringens särskilda utredare Björn Åstrand.

Läraren om lärarassistenter: ”Bygger på en djup okunskap”

Lärarassistenter

En ny satsning på 475 miljoner kronor till lärarassistenter ute i kommunerna blir verklighet redan till hösten. Men satsningen delar kåren.
– Jag tycker att det bygger på en djup okunskap om hur svensk skola fungerar, säger mellanstadieläraren Petra Åkerström.

Skolchef klarade inte att spara på skolan – får sparken

Nedskärningar

Hässleholms skolchef Eva Andersson skulle spara 49 miljoner kronor från den budget hon föreslagit. Ett omöjligt uppdrag menade hon. Nu petas hon från posten. 

Ordningsomdömen

”Respektlöst och nedsättande med betyg som mäter vårt beteende”

Debatt

”Att införa betyg som ska mäta vårt beteende är nedsättande, inhumant och fullkomligt respektlöst. Vi är inte små hundvalpar som går att träna i lydnad och sedan ge tuggben ifall vi beter oss efter en mall”, skriver fyra elever i Huddinge.

Kommentera

Jan Björklunds svar: De flesta kommer tycka det är ganska bra

Politik

Många lärare hyser misstro till förslaget omdömen i ordning. 
Nu svarar Liberalernas partiledare Jan Björklund på kritiken.

L-läraren: Bättre med betyg än omdöme i ordning

Politik

Läraren och politikern Mårten Hemström går emot sitt eget parti och tycker det är fel att införa ett ordningsomdöme. Däremot skulle han gärna se betyg i ordning och uppförande.

”Tvinga mig inte att rangordna mina elever efter beteende”

Debatt

Maria Wiman, lärare i Huddinge, skriver ett öppet brev till Jan Björklund (L): ”Vi är många lärare som är trötta på att skoldebatten inte betonar orsakerna som är grunden till ordningsproblemen från första början”.

Kommentera

Ris och ros bland lärare om förslaget

Ordningsomdömen

En riksdagsmajoritet vill att skriftliga omdömen i ordning införs i svensk skola. Reaktionerna bland lärare andas både optimism och misstro kring förslaget.

Professorn: Därför är jag tveksam till ordningsbetyg

Ordning

Kritiken mot mot förslaget om skriftliga ordningsomdömen är stor bland framför allt lärare.
– Ingen kan egentligen uttala sig om effekten kring detta än så länge, säger Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Högskolan Väst.

Läraren i Norge: De har en stor effekt här

Ordning

I Norge har betyg i ordning och uppförande i skolan funnits länge.
– Jag tycker det fungerar bra med betygen, säger läraren Anders Lundblad.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons