Annons
Aina Bigestans är SFI-lärare och universitetslektor vid Stockholms universitet.

”SFI:s problem har kvarstått i decennier”

Publicerad 23 april 2018

Fakta

Rapporten i korthet

Skolinspektionen granskade SFI-undervisningen i 15 kommuner och verksamheter av varierande storlek och med geografisk spridning. 
Kritiken i rapporten handlar främst om två saker:

  • Undervisningen behöver individanpassas
    Grupperna är väldigt heterogena och elevena har många skilda behov och utbildningsmål
  • Undervisningen behöver knyta an till vidare studier och arbetsliv
    Eleverna behöver undervisning som kan förenkla deras möjligheter till fortsatta studier eller yrkesliv.

Läs rapporten här.

Relaterat

SFI-undervisningen brister i hänsyn till elevernas olika bakgrund, och elever hoppar av – på grund av leda.
– Man måste börja se SFI som den investering det är, säger läraren och universitetslektorn Aina Bigestans.

En och samma lärare ska undervisa en grupp elever med extremt olika skolbakgrund och livserfarenheter, och bristen på behöriga lärare är stor. Skolinspektionens senaste rapport sätter fingret på en av konsekvenserna: Elevers språkutveckling försenas, och därmed deras inträde på arbetsmarknaden. De som upplever att undervisningen ligger på en för låg nivå tappar motivationen och väljer ibland att hoppa av sin utbildning. Samtidigt rapporterar SVT Nyheter att köerna för att ens få påbörja sin SFI-utbildning på flera håll i landet är så långa att den lagstadgade maximala väntetiden på tre månader överskrids.

Aina Bigestans är universitetslektor i utbildningsvetenskap med inriktning på språk och språkutveckling, vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk på Stockholms universitet. Hon har dessutom en bakgrund som lärare i både Svenska som andraspråk (SVA) och SFI med start på 70-talet. Och hon menar att rapporten i princip speglar samma problem man har diskuterat sedan dess.

– Jag tycker att rapporten som sådan är bra. Men den är ju inte överraskande, den tar upp gamla och välkända problem. Det är en extremt heterogen elevgrupp, undervisningen ska anpassas till de olika elevernas förutsättningar, och det är problem med behörighet. Det har alltid påtalats och förutsättningarna har alltid varit problematiska. SFI är sällan högprioriterat, säger hon.

Det faktum att SFI-lärare på sina håll misslyckas med att skapa en undervisning som engagerar och utmanar alla elever på rätt sätt, och att det problemet har funnits i decennier, tror hon beror på en kombination av faktorer. Men hon menar att kortsiktig ekonomisk snålhet sannolikt är ett tungt vägande skäl.

– Det är alltid flera faktorer inblandade i komplexa problem. Men i grunden så tror jag inte att man ser SFI som en investering tillräckligt mycket. Många politiker pratar om hur viktigt det är att de som kommer hit ska lära sig svenska, men de pratar inte lika ofta om varför. Anledningen är ju att de ska kunna bidra till samhället, och alltså är deras språkundervisning en långsiktig investering i samhället. Men det ses mest som en kostnad, säger hon.

Den kortsiktiga snålheten kan ta sig olika uttryck, menar Aina Bigestans. Som exempel nämner hon Kalla fakta-skandalen med utbildningsföretaget Astar, som misskötte sitt SFI-uppdrag åt Stockholms stad.

–  Vi på Nationellt centrum uttalar oss inte om val av driftsform, om det är offentligt eller privat spelar ingen roll. Men upphandlingar måste göras med fokus på kvalitet. Jag misstänker att om man lägger det billigaste anbudet, så kanske lärarna också får en tyngre arbetsbörda. En dåligt skött upphandling är en dålig investering.

En annan faktor hon pekar ut som skadlig är att det endast krävs 30 högskolepoäng för att bli behörig i SFI, utöver lärarexamen. Enligt Aina Bigestans är det helt omöjligt att lära sig allt som krävs för att jobba med en heterogen SFI-klass på bara 30 poäng.

­– Om du har ett djup i dina ämneskunskaper är du också beredd på att andraspråksutveckling fungerar på sitt eget vis. Det räcker inte med 30 poäng för att tillgodogöra sig det här. Det är orimligt lågt med tanke på uppdragets komplexitet, och Skolinspektionens rapport visar på vilka utmaningar det innebär.

Ett par saker hon saknar i Skolinspektionens rapport är bristen på pedagogisk kompetens att undervisa vuxna, och en undersökning av hur mycket tid lärarna har till förberedelser och efterarbete.

– Man konstaterar i rapporten att vuxenpedagogisk utbildning saknas. Men det finns inga sådana formella krav. Det kanske borde utredas närmare. Sen tror jag tror inte att lärarna får den tiden de behöver, de har en ganska stor arbetsbörda. Det hade jag velat se i rapporten, det går ju att kolla.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Arbetsmiljö

Kraven sänks – nu minskar dokumentationen för lärare

Arbetsmiljö

Lärarna i Lund får till hösten sänkta krav på dokumentation. Kommunen och lärarfack har nått en överenskommelse som innebär att det blir mycket färre saker som grundskolelärare måste fylla i kring sina elever.

 

Annons
Annons

Skarapolitiker vill satsa på professionell frihet – skolchef avgår

Professionell frihet

En satsning på lärares professionella frihet eller detaljstyrning av rektorer? I Skaras nya budget skriver politikerna att skolorna inte ska behandla reglerad arbetstid som arbetsplatsförlagd tid. Det fick skolchefen att säga upp sig.

Annons

Så hittade Fredrik tillbaka till läraryrket: ”Jag var nära att krascha”

Läraryrket

Fredrik Andersson lämnade läraryrket för tillverkningsindustrin – en paus som gav nytändning att jobba i skolan.

Statsbidrag

Fler huvudmän kan bli återbetalningsskyldiga

Granskning

Skolhuvudmän som tar emot statsbidrag med ena handen och skär i personalkostnader med den andra kan tvingas betala tillbaka pengarna. Nästa vecka faller de första domarna.

Annons
Annons
TALIS

Ekström om Talis: Vi måste fortsätta stärka läraryrket

Talis

Utbildningsminister Anna Ekström är nöjd med resultaten i Talis-undersökningen, men ser trenden där lärare och rektorer byter arbetsplats som oroande.

Så ser svenska lärare på sitt arbete

Talis

Hur är det att vara lärare i Sverige idag? Under onsdagen presenteras resultaten från världens största internationella lärarenkät – Talis.

Annons

”Jag orkar inte vara lärare längre”

Debatt

"Nedskärningar, dokumentation, kundtänk och täckande för kollegor har dragit all lust ur mig, det går inte längre. Efter fem år har jag nu firat min sista skolavslutning" skriver före detta läraren Douglas Rinaldo.

Kommentera

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Forskning

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons