anna_ekstrom_0

Sju skolprofiler, nio frågor – och nio svar från Anna Ekström. Foto: Nozhan Radnahad.

Av lärare för lärare

Anna Ekström svarar på lärarnas egna frågor

Anna Ekström går in på sitt första läsår som ny utbildningsminister och Skolsverige vill veta vad hon ska göra för att förbättra skolan.
Skolvärlden lät sju skolprofiler ställa sina egna frågor om skolans framtid till Anna Ekström. 

Här ser du lärarnas frågor – och svaren från Anna Ekström

Ingrid Pihl, lärare på Pitholmsskolan och ordförande för LR i Piteå och Norrbotten.

Ragnar Sjölander, lärare och ordförande för Lärarnas Riksförbund i Stockholm.

Alexander Skytte, lärare i idrott och hälsa på Skälbyskolan i Järfälla.

​​​​​​​Per Kornhall, oberoende skolexpert och författare.

​​​​​​​Sara Bruun, lärare i engelska på Ringsjöskolan i Höör.

​​​​​​​David Spak, studie- och yrkesvägledare på en F-9-skola.

​​​​​​​Rebecca Roth, lärarstudent och ordförande för LR Stud.

Ingrid Pihl, lärare på Pitholmsskolan och ordförande för LR i Piteå och Norrbotten.

​​​​​​​Per Kornhall, oberoende skolexpert och författare.

I januari bytte socialdemokraten Anna Ekström, 59, statsrådspost på utbildningsdepartementet och blev Sveriges nya utbildningsminister efter Gustav Fridolin (MP). 

Direkt efter utnämnandet startade diskussionen om vad som bör finnas med på ministerns ”att göra-lista” för att förbättra skolan de kommande åren. 

Skolvärlden lät sju personer som arbetar inom skolans värld ställa sina egna frågor till Anna Ekström i en webbtv-intervju. Här följer ett axplock av frågorna från intervjun.

Ingrid Pihl, lärare på Pitholmsskolan och ordförande för Lärarnas Riksförbund i Piteå och Norrbotten, har under många år arbetat hårt för att lyfta lärarnas arbetssituation. I intervjun frågar hon Anna Ekström om hur hon skulle motivera en ung student att välja en femårig lärarutbildning i dag. 

Anna Ekström svarar genom att lyfta fram några av de grundläggande delarna med yrket.

– Yrket består till stor del av att jobba med ämnen som man är ruggigt intresserad av. Läraryrket innehåller också en stor komponent av undervisning, att umgås, att leda, och att betyda någonting för unga människor. Och läraryrket innehåller en väldigt stor komponent av oerhört tydligt ledarskap, säger Anna Ekström. 

– Jag har svårt att tänka mig en svårare ledarskapsuppgift än att leda arbetet i ett klassrum med så många olika individer. Egentligen är det en gåta att vi har lyckats försämra attraktionskraften i det här viktiga yrket. Det är det viktigaste yrket som finns och det är det svåraste yrket som finns. 

Vi har stora problem med segregationen, det är vi allt mer överens om.

Den oberoende skolexperten Per Kornhall ställer en fråga till ministern som handlar om hur hon egentligen tänker arbeta med segregationen i skolan – när den inte ens finns nämnd i januariöverenskommelsen. 

– Du har rätt i att januariavtalet innehåller mer på vissa områden och mindre på andra. Men jag skulle inte riktigt hålla med dig om att januariavtalet inte innehåller möjligheter att göra någonting åt segregationen – även om just ordet segregation inte nämns, svarar Anna Ekström på frågan och fortsätter:

– Vi har stora problem med segregationen, det är vi allt mer överens om. Jag är fullt inställd på att arbeta med januariavtalet för att bryta segregationen som jag tycker är väldigt skadlig för svensk skola. Vi är överens du och jag Per att vi måste bryta segregationen i den svenska skolan och jag är fast bestämd att jag kommer att jobba med det med de verktyg som jag har på departementet. 

Läraren Alexander Skytte undervisar till vardags i ämnet idrott och hälsa på Skälbyskolan i Järfälla. Hans fråga till utbildningsministern handlar om inkluderingen i skolan och hur regeringen konkret tänker arbeta för att göra skolans miljö tillgänglig för alla elever.

– Vi har en del skrivningar i det januariavtal som vi ska jobba med under mandatperioden som handlar om inkludering. Jag är övertygad, och jag tror att vi tycker lika där, att man mycket väl kan ha en inkluderande skola där alla elever känner att de faktiskt har ett sammanhang och hör till en klass – samtidigt som man har en placering där man tar hänsyn till olika elevers individuella behov. 

Anna Ekström tillägger att hon kommer att arbeta hårt för att se till så att man säkerställer de ekonomiska resurserna till skolorna, men även se till så att lärarna med rätt utbildning finns på plats.  

– Vi måste jobba mycket med att säkerställa att fler vill bli lärare och att fler stannar kvar i läraryrket, och att de lärare som finns i skolan också får en sådan fortbildning att de känner att de får verktygen att använda sig av när de ska jobba med eleverna, säger hon. 

Här kan du se hela intervjun med Anna Ekström:

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm