utbildningspolitiska_talespersoner_presskonferens_rosenbad_10_dec

Gustav Fridolin (MP), Helene Hellmark Knutsson (S), Camilla Waltersson Grönvall (M), Ulrika Carlsson (C), Christer Nylander (L) och Annika Eclund (KD).

| Foto: Mårten Färlin
Utredning

Ska bli enklare för nyanlända att bli lärare

Regeringen ska tillsammans med alliansen förenkla för nyanlända att komma in i läraryrket, bland annat genom att utfärda legitimationer snabbare.

I dag presenterade utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) och minister för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson (S), tillsammans med alliansens utbildningspolitiska talespersoner nya skolrelaterade delar ur migrationsöverenskommelsen, under en pressfrukost på Rosenbad.  

Sedan tidigare är det klart att en utredare ska se över friskolornas kösystem för att kunna ta in fler nyanlända, samt möjligheten att placera elever på andra skolor än den som ligger närmast hemmet, i syfte att uppnå en jämnare fördelning i kommunerna. 

Nu beslutar regeringen om ett tilläggsdirektiv inom ramen för utredningen, som bland annat handlar om att se över hur akademisk kompetens ska kunna tas tillvara i den svenska skolan – till exempel i form av lärare och studiehandledare.

| MISSING http://skolvarlden.se/sites/default/files/styles/large/public/gustav_fridolin_2015.jpg?itok=OjT-UZkB |– Det viktiga är nu att ge alla nya eleverna bästa möjliga förutsättningar. Det rör sig därför om ett snabbt utredningsarbete som ska redovisas i mars 2016, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

Utredaren ska analysera vilka kompetenser och kunskaper som efterfrågas i skolan och matcha dessa behov med asylsökande, både kort- och långsiktigt.

– Det råder lärarbrist i Sverige, säger Helene Hellmark Knutsson och fortsätter:

– Men det innebär också möjligheter, och nu måste vi ta tillvara de som kommer till landet. Vi har varit dåliga på detta och många akademiker jobbar under sin kompetensnivå.

Foto: Mårten Färlin

I syfte att snabbare få ut akademiker på arbetsmarknaden ska utredaren se över processen med att utfärda legitimationer.

– Många sitter sysslolösa under den långa handläggningstiden som kan uppstå. Det är tre myndigheter som är inblandade i legitimationsarbetet och om de inte har samma bild av vad som krävs för att nå legitimation eller inte samverkar på ett bra sätt så kan det dra ut på tiden.

Regeringen har just infört tillfälliga uppehållstillstånd. Hur långsiktig är den här lösningen om många ändå inte får stanna kvar i landet?

– Eftersom de tillfälliga tillstånden inte gäller retroaktivt så har vi omkring 200 000 personer som kommer att få permanent uppehållstillstånd. Det är viktigt att vi tar tillvara på den här kompetensen med kort etableringstid. Och även om man inte blir kvar i Sverige så är kunskaps- och kompetensutbyte värdefullt både för svensk skola och för individen.

Foto: Mårten Färlin

Christer Nylander, utbildningspolitisk talesperson i Liberalerna, håller med.

– Det är alltid bättre att vara sysselsatt än att inte vara det, och det är därför vi tillsätter utredningen. Det värsta som kan hända om man får beskedet om man måste lämna Sverige, är att man åtminstone har lärt sig lite grann, och det är inte så dumt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm