Forskning

”Skolan är huvudleverantör till utanförskap”

I mer än 30 år har nationalekonomen Ingvar Nilsson studerat missbrukare, kriminella, långtidssjuka, arbetslösa, ungdomar med adhd med flera, för att ta reda på hur mycket olika former av utanförskap kostar samhället och hur mycket det är värt att lyckas bryta det. En sak som dessa grupper har gemensamt är att deras skolgång inte fungerat.

 – Skolan är en av huvudleverantörerna till utanförskap i samhället. Det är jättetydligt att om du misslyckas i skolan så ökar sannolikheten att du ska misslyckas även längre fram i livet, med arbete, psykisk ohälsa, oönskade graviditeter, allting, säger han till Skolvärlden.

Han vill inte säga att skolans misslyckande är det som utlöser alla dessa problem.

– Det är ju kopplat till ett antal andra sociala fenomen, men skolan är en väldigt förklarande faktor.

Ingvar Nilssons nya rapport visar att det skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt att satsa 10 000 statliga kronor per lärare för att minska risken att eleverna misslyckas. Men han poängterar att det är avgörande att pengarna går till rätt saker, i rätt skede.

– När det går dåligt för våra elever så är ju frågan, var kastar vi in våra resurser? I Sverige kastar vi ofta in dem under högstadie- eller gymnasietiden. I Finland kastar man in resurserna i lågstadietiden. Det som händer i svensk skola är att barn som har det problematiskt och inte knäcker läskoden i lågstadiet går igenom mellanstadiet och högstadiet och misslyckas, känner sig dumma och korkade och är stigmatiserade. Rent mänskligt är det förfärligt, och på ett ekonomiskt plan ett oerhört slöseri. Det finns hur många exempel som helst på elever som inte fått det stöd de hade behövt från början förrän de kommer till gymnasiet.

Under våren har ju de politiska blocken närmast tävlat i att annonsera satsningar på lågstadiet. Då är de rätt ute?

– Ja, men då försöker man ofta hitta en satsning som är lätt att beskriva. Mindre klasser är naturligtvis bra på ett sätt, men det är otroligt dyrt jämfört med vilken effekt det har. Det handlar om att satsa där det ger som mest effekt.

Vilket är?

Det är nästa steg, och då är det väl skolfolk som ska in, inte ekonomer. Vi överlåter till dem som vet bättre att komma fram till det. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm