Annons
NV-eleverna på Malmö latinskola har vatten som tema Foto: David Polberger

Skolan där hållbarhet är en grön tråd

Publicerad 29 december 2014

Fakta

Modellskolan

  • Modellskolan är ett projekt som 2012–2016 drivs av Naturskyddsföreningen, i samarbete med Malmö stad och Malmö högskola, på Malmö latinskola. Lärande om hållbar utveckling ska genomsyra hela skolan och alla ämnen. Utvärderare/följeforskare följer projektet och återkopplar kontinuerligt resultat, observationer och reflektioner i syfte att bidra till lärande. En viktig del i projektet är att sprida erfarenheter vidare.

Enligt projektplanens syfte ska Modellskolan bland annat:

  • Genom metoden Lärande för hållbar utveckling (LHU) skapa lust och engagemang som kan påskynda omställningen i övriga skolor i Sverige och i samhället i stort.
  • Dokumentera processer genom forskningscirklar och -studier.
  • Förändra lärarnas attityd till LHU.
  • Genom att vara det föredömliga exemplet bli den nya normen för hur skolor ska organiseras och hur undervisningen ska struktureras.

Naturskyddsföreningen kom tidigare i år med rapporten ”Modellskolan på Malmö latin – lärande utvärdering år 1”. I den konstateras bland annat:

  • Att alla lärare inte känner delaktighet och är med på banan. ”Rektorerna behöver vara mer delaktiga i arbetet med utvecklingen av lärande för hållbar utveckling (LHU) – till exempel genom att göra uppföljning i medarbetarsamtalen”.
  • Lärarna har uppskattat att få inspiration och projektförslag från externa samarbetspartners. 
  • Att de lärare som kommit igång att testa arbetssätt med LHU främst finns inom ämnen som naturkunskap, samhällskunskap och engelska. ”Medan LHU upplevs ha en ganska given plats i dessa ämnen kan andra lärare behöva hjälp att få en ingång i sitt ämne. Det gäller exempelvis musik. En ingång kan vara att tänka utanför kursmålen och arbeta mot examensmålen i stället.”

Relaterat

Om det är svenska, engelska eller biologi på schemat spelar ingen roll. På Malmö latinskola ligger hållbar utveckling som ett raster över all undervisning.
– Det ger oss en identitet och ett fokus i vårt utvecklingsarbete, säger Gunilla Håkansson, lektor i biologi.

Det är inga futtiga mål som lärarna, eleverna, skolledningen och all annan personal på Malmö latin, en gymnasieskola med anor från 1400-talet, har att sträva mot. Om det pågående projektet Modellskolan faller väl ut ska Malmö latinskola bli ”Naturskyddsföreningens flaggskepp i skolsatsningen och vara den skola som visar vägen för ett hållbart samhälle”. 

Nedtyngande eller inspirerande? Gunilla Håkansson räcker upp handen för det senare. Skolan har genomgått en omfattande ombyggnad och omorganisation. Inför nyöppningen i augusti 2013 fick både lärare och skolledare söka om sina tjänster. Vid det laget hade projektet ”Modellskolan”, ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen, Malmö stad och Malmö högskola redan inletts, i syfte att göra Malmö latin till en föregångsskola vad gäller lärande för hållbar utveckling. 

– Vi visste att hela skolan skulle genomsyras av detta, så de som sökte sig hit var nog med på tanken och inställda på att de vill jobba med hållbar utveckling, säger
Gunilla Håkansson, som undervisar i biologi och naturkunskap.

Hon och några elever har precis varit i Stockholm och medverkat på Naturskyddsföreningens höstkonferens. Den här novemberveckan väntar en innovationsmässa i Malmö. Eleverna ska visa upp vad de åstadkommit i projektet ”Visionörerna” (en ordlek för visionära entreprenörer), där ettorna på det naturvetenskapliga programmet fått i uppdrag av miljöförvaltningen att komma med konkreta lösningar på hållbarhetsproblem. En grupp har arbetat med hållbar stadsförnyelse och har använt sig av spelet Minecraft för att skissa upp ett nytt bostadsområde. En annan har av återvunnet material konstruerat ”framtidshybrider” som konstverk.

– Eleverna är inskolade i ett sätt att jobba som känns tryggt och invant och en del tycker att det är tramsigt att till exempel bygga modeller. Andra säger att det är jättekul och att det ger en djupare förståelse för problemlösning. Många tycker att vi jobbar mer kreativt nu, och de flesta uppskattar det ämnesövergripande arbetet, säger Gunilla.

Hennes elever har bland annat varit på studiebesök på ekologiska institutionen på Lunds universitet och fått höra om deras forskning där, samt träffat en forskare från Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp som föreläst om vattensjuka jordar. Andra lärares klasser har haft undervisning utomhus. Några elever har med våtdräkter och cyklop på fått utforska havsbotten vid Ribersborgsstranden.

– Vi vill jobba utåtriktat, ihop med andra aktörer i samhället. Det är bra för eleverna att komma utanför skolan. Vi brukar säga att det vi gör ska vara ”viktigt och på riktigt”, säger Gunilla. 

Hon har samarbetat med lärare i fysik och kemi när NV-eleverna haft vatten som tema, men i arbetslaget finns även lärare i svenska och engelska. Att hållbar utveckling inte ska avgränsas till de naturvetenskapliga ämnena är en viktig del i arbetet med Modellskolan. I svenska passar hållbar utveckling utmärkt när eleverna ska skriva argumenterande texter, i engelska finns mängder av material om ”sustainable development”, konstaterar Gunilla.

– Hela skolan ska genomsyras av detta och vi har mycket samarbeten mellan ämnena. Det underlättar vårt fokus, men som alltid är det tiden som fattas. Första året handlade mycket om att pröva sig fram. Nu försöker vi hitta strukturer och gör till exempel en årsklocka för varje årskurs om vilka teman som är lämpliga och när. Vi försöker också knyta ihop arbetslagen och samarbeta mer.

Hon beskriver skolbibliotekarien som en spindel i nätet, liksom projektledaren från Naturskyddsföreningen, som har ett eget arbetsrum på skolan.

– Naturskyddsföreningen har varit jätteviktig, speciellt i början. De har kommit med förslag och inspiration i uppstartsprocessen. Det är bra att ha någon som påminner en, men tanken är att vi ska stå mer och mer på egna ben.

Modellskolan följs och utvärderas kontinuerligt av forskare från Malmö högskola och är en pilotstudie av hur det går att implementera lärande för hållbar utveckling. Projektet avslutas formellt 2016 – men inte arbetet. Malmö latinskola vill bli en mer relevant utbildningsanordnare i det moderna samhället och ser hållbar utveckling som en röd tråd in i framtiden.

Lär sig era elever mer än de på ”vanliga” skolor?
– Det är en komplex fråga. Kanske, om vi lyckas inspirera dem och få dem att känna sig engagerade. Eleverna säger själva att det känns mer på riktigt. Kanske kan vi få dem att använda det de lär sig om hållbar utveckling och kännedom om vilka aktörer som finns i samhället. Men om de får högre betyg än andra – det vet jag inte.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Kommunaliseringen 30 år sedan

Göran Persson: Kommunaliseringen var aldrig den stora frågan

Intervju

30 år har gått sedan kommunaliseringen av skolan – blev det som Göran Persson hade tänkt sig?

Annons
Annons

Utredaren fick munkavle – nu säger han sin åsikt

Kommunaliseringen

Leif Lewin utredde effekterna av kommunaliseringen på uppdrag av regeringen, men skulle inte ge några rekommendationer. Nu säger han sin åsikt.

Annons

30 år efter kommunaliseringen: ”Minns hur lärare sörjde tillsammans”

Kommunaliseringen

”Det är 30 års förlorad tid av arbetsglädje för lärare”, säger Hans Eric Lindahl som deltog i lärarstrejkerna hösten 1989.

Läraren: ”Jag vill be om ursäkt för alla mina snedsteg”

Debatt

Signaturen ”Mister Magister” vill göra avbön och skriver: ”Alla pedagogiska experiment som jag har gjort. Alla trender som jag har hoppat på. Förlåt.”

Kommentera
Annons
Annons

Skolans duoundervisning lyfter elever i behov av stöd

Särskilt stöd

Med en noga genomtänkt lärmiljö och en modell med duolärarskap har ESS-gymnasiet i Stockholm lyckats lyfta både elever och personal.

Annons
Pisa 2018

Forskaren: Pisa-kritiken blir konspiratorisk

Pisa

Uppmärksamheten kring elever som undantogs från Pisa-studien har fått för stora proportioner, menar Ulf Fredriksson på Stockholms universitet.

Så vill SPSM göra skolan mer likvärdig: ”Ska knacka på”

Pisa

Staten måste se över var stödet behövs som bäst, enligt generaldirektören Fredrik Malmberg.

Pisa: Svenska elever presterar allt bättre

OECD

Presterar nu bättre än OECD-genomsnittet.

Så ser lärarna på Pisa-resultaten

Pisa 2018

Lärarprofilerna Alexander Skytte, Sara Bruun och Mikael Bruér förklarar hur de ser på Pisa-resultaten.

Anna Ekström: ”Svensk skola står stark tack vare lärarna”

Pisa

Anna Ekström (S) är glad men ser anledning till eftertanke efter de senaste Pisaresultaten. Roger Haddad (L) menar att det är effekterna av Liberalernas politik vi ser.

Åsa Fahlén: Resultaten får inte leda till mer nedskärningar

Nedskärningar

”Galet att skära ner på skolan”, säger Åsa Fahlén.

Moderaterna: ”Skolministern kan inte vara glad”

Politik

M-politikern menar att många resultat är oroväckande.

Per Kornhall: Pisa fortsätter luta rätt – och fel

Kommentar

Per kornhall kommenterar Pisa-resultatet: ”Det borde innebära att svensk skola kan få lite andrum och arbeta med mer långsiktiga reformer.”

Debatt: ”Svenska skolan sviker fortfarande de svagaste”

Debatt

”Tre attityder, unika för Sverige, står i vägen för den framgång som vi vill uppnå”, skriver läraren och politikern Emma Köster.

Kommentera

Forskaren sågar Pisa-studien: ”Det är otroligt förstorat”

Kritik

Malin Ideland tycker att det läggs alldeles för stor vikt vid studien.

OECD-chefen: ”Det kommer bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för OECD:s utbildningskontor, till Skolvärlden.

Alexander Skytte: Vem är en skicklig lärare?

Blogg

”Därför är jag tveksam till att det skulle fungera att flytta ’särskilt skickliga lärare’ till utsatta områden”, skriver Alexander Skytte.

Efter SD:s förslag: Det strider mot både lag och erfarenhet

Politik

Skapa internat för särskilt problematiska elever och sätt nyanlända i egna skolor. Det är ett par av SD:s nya skolförslag.

Åsa Wikforss om kampen mot ”Fake news”: Lärare har en viktig roll

Filosofi

Professorns bok ”Alternativ fakta” ska delas ut till alla som läser tredje året på gymnasiet.

”Årets gymnasielärare”: Brukar få höra att jag är tydlig

Lärargalan

Samhällskunskaps- och historieläraren Björn Grönqvist från Karlstad kammade hem titeln.

Lön

Granskning: De som fick lönelyft missgynnas av kommunerna

Rapport

Lärare som får del av lärarlönelyftet missgynnas lönemässigt om man bortser från de statliga pengarna, visar Statskontorets granskning.

Läraren Hannas öppna brev till kommunen: Här är min önskelista

Debatt

”Välkommen till Vallentuna, vi erbjuder inte lika villkor för alla elever. Det här är min önskelista till jul”, skriver Hanna Ståhlnacke, lärare i Vallentuna.

Kommentera

Fridolins nya uppdrag: Säkra kvaliteten i läromedel

Läromedel

”Det är ett drömuppdrag”, säger Gustav Fridolin.

Särskilt stöd

Unik dom: Diskriminering när elev inte fick stöd i tid

Särskilt stöd

Malmö stad tvingas betala 20 000 kronor i diskrimineringsersättning.

”Nedskärningarna kan drabba utsatta elever hårt”

Särskilt stöd 

SPSM:s generaldirektör varnar för att kommunernas nedskärningar kan drabba de utsatta eleverna hårt.

Hjälpmedel vid nationella prov

Sara Bruun: ”Alla barn har rätt att lära sig och att kunna läsa”

Blogg

”Det är varje barns rättighet att läsa och att kunna läsa. Att inte kunna läsa ordentligt är i allra högsta grad diskriminerande”, skriver Sara Bruun. 

”Elever som tas ifrån sina hjälpmedel under provet far illa”

Replik

”En elev med dyslexi som anses behöva hjälpmedel för att nå kunskapsmålen måste få använda sina hjälpmedel även under nationella proven. Allt annat är helt galet”, skriver debattörerna. 

Kommentera

Ny dom: Diskriminering att förbjuda hjälpmedel vid nationella prov

Läs- och skrivsvårigheter

Örebro kommun ska betala 10 000 kronor i skadestånd till en elev med dyslexi som inte fått använda sina vanliga hjälpmedel vid nationella proven i svenska.

Förstatligad skola: Så tänker utredaren

Skolsystemet

Regeringens särskilda utredare Björn Åstrand lutar mot att föreslå en trestegsraket för ett statligt övertagande av skolans finansiering.

Forskning: Ingen ökning av avhopp från läraryrket

Lärarbrist

De senaste 20 åren har fler lämnat läraryrket än jämförda yrken. Men någon trend att allt fler hoppar av finns inte enligt ny forskning.

Digitalt

Ny rapport: Så ser dina elevers internetvanor ut

Digitalt

Sju av tio mellanstadieelever anser att de har fått undervisning i skydd mot kränkningar på internet.

Arbetsmiljö

Här ska lärarna tvätta skolans gardiner för att spara pengar

Arbetsuppgifter

Nya rutiner väcker ilska på skolor i Piteå – får dumpa alla textilier eller städa själva.

Debatt

”Att hantera elever som utmanar, stökar och beter sig otrevligt”

Debatt

”Är det ett tecken på svaghet när man som lärare etablerar goda relationer till de elever som borde rätta sig i ledet? Nej, det är inte svagt utan smart”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera
Särskilt stöd

Efter kritiken: Kommunen tvärvänder om särskilt stöd för elever

Särskilt stöd

Kommunen meddelar att man kommer att se över tilläggsbelopp för särskilt stöd.

Blogg

Mikael Bruér: ”Vi behöver fler dåliga exempel”

Blogg

”Det är inte lärarna som det går bra för vi behöver prata om, utan de som inte orkar eller de som känner sig dåliga. Vi behöver ge dem en känsla av att de duger”, skriver Mikael Bruér. 

Nedskärningar i skolan

Facket varnar: Nya budgeten kommer drabba lärarna hårt

Besparingar

De kraftiga besparingar som väntar skolorna i Stockholm kommer att drabba lärarna hårt. 
– Det är ett allvarligt läge, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR Stockholm.

Debatt

”Lärarförsörjningen är ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”

Replik

”Det är ljuv musik för mig att höra ett sådant fackligt engagemang, men lärarförsörjningen är och förblir ett tydligt ansvar för arbetsgivaren”, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

”Det saknas konstruktiva förslag från LR vad gäller lärarbristen”

Debatt

”Jag vill att LR nu vaknar till liv, med all den urkraft som bra facklig verksamhet kan vara”, skriver Liane Blom, lokalombud på Bergslagens folkhögskola.

Kommentera

Hon forskar om särskilt stöd på gymnasiet: ”Finns väldigt lite kunskap”

Särskilt stöd 

Forskaren Anna Öhman genomför just nu en studie av särskilt stöd på gymnasiet.

vuxenutbildning

Lokala vuxenutbildningens projekt sprids i Europa

Vuxenutbildning

Vux Huddinges integrationsprojektet sprids till andra länder. 

Lönegranskning

Tre erfarna lärare berättar: Yngre fick högre lön än vi

Löner

När lärarstudenten var klar med sin utbildning anställdes hon på samma skola som hon gjorde sin praktik på.
– Hon fick 4 000 kronor mer i månadslön än vad jag hade. Det svider, säger Stina som var studentens handledare.

Ny statistik: Så mycket halkar erfarna lärare efter i lön

Löner

Erfarna lärare som arbetat länge på samma arbetsplats har ofta betydligt sämre löneutveckling än yngre och mindre erfarna kollegor, visar en ny analys av 20 000 lärares löner.

Forskning

Hans forskning ska lyfta skillnader mellan skolreformer

Forskning

Forskargrupper från fyra länder ska i ett nätverk jämföra forskning av utbildningsreformer.

Debatt

”Ge barn i särskolan rätt till obligatorisk förskoleklass”

Debatt

”Även barn i särskola borde ha rätt till tio års grundskola enligt likvärdighetsprincipen”, skriver debattörerna.

Kommentera

Facket vill skrota elevens val: Tiden behövs till annat

Tidsbrist

”Stoffträngseln” i skolans ämnen har blivit synlig genom debatten om nya kursplaner. Ett bra tillfälle att ta bort elevens val, menar LR.

Forskarna: Nationella proven måste omarbetas

NP

Digitala och externt rättade nationella prov står inför dörren. Men för att fungera vid betygsättning måste själva uppgifterna anpassas, menar flera forskare.

Läxförhör istället för prov – så får hon över fler elever från F till E

Bedömning

Helena Kvarnsells elever har skriftligt läxförhör varje vecka: ”Fantastiskt betygsunderlag”.

HÖK 18

6 av 10 ombud: Kommunerna lever inte upp till avtalet

Avtalet

Många kommuner lever inte upp till skrivningarna i avtalet HÖK 18, enligt Skolvärldens enkätundersökning bland fackligt aktiva lärare.

Åsa Fahlén: ”Jag är jättebekymrad”

HÖK 18

LR:s ordförande Åsa Fahlén är inte överraskad över kritiken mot HÖK 18.
– Situationen är i dag oerhört bekymmersam på många håll på grund av alla nedskärningar.

Digitala verktyg

Forskarens tips: Så lyfter du undervisningen med digitala verktyg

Digitala verktyg

Mattias Rundberg forskar på digitala verktyg i skolan för att se vilken effekt de har på lärandet. 

Intervju

Jörgen Tholin: Därför är det svårt att motverka glädjebetyg

Betygsutredningen

Hur upptäcker vi systematisk betygsinflation och vad kan vi göra åt den? Regeringens särskilda utredare Jörgen Tholin har ett halvår på sig att finna svar.

Debatt

”Lärare lockas inte av marknadsskolan”

Debatt

”Enda sättet att få fler att vilja bli lärare är att göra svenska skolan till den likvärdiga och högkvalitativa skola den var innan de borgerliga partiernas friskolereform genomfördes”, skriver debattörerna.

Kommentera
Lärarassistenter

En av tre utnyttjar inte extrapengar till lärarassistenter

Statsbidrag

Intresset blev inte lika stort som regeringen hoppades på.

Sökte inte bidrag: ”Var för knepigt”

Lärarassistenter

Gotland valde att inte utnyttja bidraget – Västerås sökte 5,47 miljoner.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Forskning

Agneta Gulz: Så skapar du motivation hos eleverna

Undervisning

Hur arbetar man bäst för att skapa motivation i klassrummet? Forskaren Agneta Gulz ger sina viktigaste tips.

Debatt

”Vi behöver tydligare tag hemifrån – inte hårdare tag i skolan”

Debatt

”Det är dags att på djupet rannsaka föräldrarollen för att ge skolan den chans den förtjänar och den auktoritet den behöver”, skriver debattören Peter Östling.

Kommentera

Kommuner kan bryta mot lagen för att locka friskolor

Kommunerna

Sockrade hyresavtal till enskilda aktörer strider mot kommunallagen.
– Kommunerna gör jättemycket tokigheter som strider mot lagen, säger juridikprofessor Lotta Lerwall.

Skolutveckling

Kornhall: En bra skola är ingen slump

Skolutveckling

”På den här skolan kan vi se betydelsen av en klok skolledning och vuxna som arbetar tillsammans och aldrig ger upp”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Låt inte eleverna läsa vad skräp som helst”

Debatt

”När skärmar kräver så mycket av våra ungdomars tid måste vi vara modiga och våga viga mycket tid åt läsningen”, skriver svenskläraren Karin Herlitz.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons