Annons
Läraren Mihaela Popa och Lustigkulla skolans rektor Roger Wisberg.

Skolan löste lärarkrisen – med tydlig pedagogisk idé

Publicerad 14 augusti 2019

Lärarbristen slår hårt mot flera kommuner och under sommaren har många rektorer fortsatt haft svårt att rekrytera behöriga lärare. 
På Lustigkulla skola har man lyckats lösa lärarkrisen – genom att satsa på en tydlig pedagogisk inriktning.

Lustigkulla skola i Kosta hade tidigare en av de lägsta behörighetsgraden i Kronobergs län, med bara 18 procent legitimerade lärare förra året, rapporterar Sveriges Radio

I dag är läget annorlunda och nu har skolan genom att inrikta sig på en tydlig stil löst en svår lärarbrist som funnits en längre tid.

 – Tidigare har det varit stor omsättning på lärare och rektorer. Det har funnits olika anledningar till det. Bland annat beror det på att vi är en skola som ligger en bit ifrån de större städerna. Det är en hård konkurrens där ute, säger skolans rektor Roger Wisberg.

Det Lustigkulla skola bland annat har gjort är att man har man valt att fokusera en tydlig pedagogisk idé. 

När Roger Wisberg började arbetat på Lustigkulla skola för ett år sedan införde han det nya upplägget. Innan han blev rektor på skolan arbetade han i fem år som utvecklingsledare i olika kommuner. Under den perioden fick han upp ögonen för vad som är en bra pedagogisk inriktning.

Så vad är skolas tydliga pedagogiska idé?

– Den tydliga pedagogiska idén är egentligen att vi jobbar med ett formativt förhållningssätt och på ett språkutvecklande förhållningssätt, det är grundinriktningen på skolan. Det handlar om att vi försöker synliggöra elevernas lärande på olika sätt. Vi arbetar med olika former av tekniker i klassrummet och hur man tydliggör mål och syfte för eleverna för att det ska bli meningsfullt för eleverna, säger Roger Wisberg.

Den tydliga inriktningen verkar ha gett resultat i form av antalet legitimerade lärare som har rekryterats under det senaste året. I dag är sex av sju klasslärare är legitimerade eller väntar på sin legitimation.

– Den tydliga pedagogiska idén har påverkat rekryteringen. Men det är inte bara den som är avgörande, utan även hur man jobbar med det. När jag jobbade som utvecklingsledare så arbetade jag ofta med att stötta rektorer i deras utvecklingsarbete och jag såg ofta att man hade ganska bra planer för vad man ville genomföra. Men sedan såg jag att i klassrummet så blev det ingen större skillnad –  så det handlar också om hur man genomför det. 

På skolan har man därför även valt att satsa på något som kallas ”Teacher Learning Community” (TLC) som kortfattat går ut på att lärarna göra en plan för vad de ska genomföra för aktiviteter i undervisningen, och att de andra lärarna får chansen att tycka till och reflektera tillsammans innan något genomförs. 

– Efter genomförandet diskuteras detta kollegialt och utvärderas hur det har gått. Vilket gör att om man jobbar med samma pedagogiska idéer så gör det också att det blir större genomslagskraft. 

Är det så viktigt att ha en tydlig pedagogisk idé när man rekryterar nya lärare? 

– Jag tror det. Man vill jobba på en skola där man har en tydlig idé om vad man ska göra och hur man kan utveckla det tillsammans. Att det finns tydliga ramar, men att man inom ramarna ändå har en professionell frihet att utforma det på sitt sätt. Eftersom varje klass och varje elev kan se olika ut. 

En av de nyanställda lärarna på skolan heter Mihaela Popa, klasslärare i årskurs 1, och hon började på skolan för bara några dagar sedan.

Var det den tydliga inriktningen viktig i ditt beslut att börja arbeta på skolan? 

– Absolut, den var väldigt viktigt. Just att skolan jobbar språkutvecklande gynnar alla elever, men speciellt de som är flerspråkiga. Men också det formativa förhållningssättet är viktigt då det stärker lärandet och utvecklingen av eleverna, säger hon och fortsätter: 

– Men sedan är det även så klart viktigt att skolan hade tydliga mål och var ärliga med upplägget. När jag anställdes fanns det en tydlighet från ledningens sida hur man arbetar på skolan och det kändes väldigt tryggt när jag tog mitt beslut. 

Roger Wisberg tror att skolan är inne på rätt spår och nu handlar det fortsatta arbetet kring att utveckla det man har inlett.

– Arbetet kommer att utvecklas hela tiden tillsammans på skolan. Den här inriktningen vi arbetar med är ingen raketforskning för att lyckas locka lärare, men det verkar fungera bra för oss, säger han.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons