Annons
Läraren Johanna Svahn har deltagit i utvecklingsprojektet om elevcoachning på Sjöstadsskolan i Stockholm. Foto: Privat

Skolans elevcoachning ökade elevernas hälsa och närvaro

Publicerad 8 januari 2020

Nyligen avslutades ett utvecklingsprojekt om elevcoachning på en kommunal skola i Stockholm. 
Resultatet visar att de elever som blev coachade under två terminer generellt ökade både sin hälsa, närvaro och måluppfyllelse.

Under vårterminen 2018 inledde läraren Johanna Svahn ett utvecklingsprojekt om elevcoachning på den kommunala skolan Sjöstadsskolan i Stockholm, med hjälp av bidrag från Specialpedagogiska skolmyndigheten.  

Elevcoachning kan kortfattat beskrivas som en metod för att utveckla elevens potential. Coachens roll, i det här fallet Johanna Svahn, är att lyssna aktivt, ställa de rätta frågorna, uppmana till handling, ge feedback, inspirera och motivera den coachade till att ta ansvar för sin egen situation och utveckling.

Eleverna som ingick i projektet har varit grundskoleelever som uppvisade något eller flera symptom på att de befann sig i en så kallad ”gråzon” och på sikt riskerade att bli hemmasittare. Det handlade om elever som hade frånvaro, dalande eller låg måluppfyllelse eller som personal upplevde som stressade. Målet har varit att bromsa in en negativ trend och vända det uppåt.

Inom loppet av ett år har Johanna Svahn arbetet halvtid på skolan med fokus på att coacha eleverna systematiskt och mäta vad det kunde få för effekt.

I slutet av 2019 avslutades projektet och nu presenteras resultatet i en ny rapport, som Johanna Svahn själv har skrivit. 

Resultatet visar att de elever som blev coachade under två terminer generellt ökade både sin hälsa, närvaro och måluppfyllelse. De elever som blev coachade enbart en termin ökade generellt också sin hälsa, medan närvaron var oförändrad och måluppfyllelsen gick ner något.

– Det är intressanta resultat som verkligen åskådliggör hur viktigt det är att arbeta systematiskt med detta. Hade eleverna fått möjligheten att bli coachade ytterligare någon termin är det möjligt att även närvaron och måluppfyllelsen hunnit vända uppåt för de som bara fick coachning under en termin, säger Johanna Svahn. 

För den som inte känner till vad rollen innebär, vad mer definierar en elevcoach?

– Det handlar om att hjälpa eleven att förändra sin skolsituation till bästa möjliga. Det är en person som lyssnar in var eleven befinner sig och vad eleven verkligen vill förändra. Skillnaden mellan en elevcoach, mentor och lärare är att elevcoachen inte säger till eleven vad hen ska göra eller på vilket sätt – utan det är elevens utgångspunkt som är i fokus. Det verkar vara ett arbetssätt som eleverna uppskattar och gör att de blir mer motiverade, säger hon.

Johanna Svahn menar att alla lärare skulle gynnas av att arbeta mer med ett coachande förhållningssätt. 

– Det kan vara att man ställer mycket öppna frågor och hjälper eleverna att hitta sina egna strategier för att lära. Det kan leda till en bättre inlärning i längden. I mentorsrollen passar det utmärkt.

I projektet har det visat sig att mentorerna och eleverna på skolan tycker att det är givande med ytterligare en person som inte har rollen som betygssättande – vilket gör att eleverna kan öppna upp sig.

– De förstår att jag är där för deras skull och supportar. Det blir en annan roll som är viktig. Införandet av en elevcoach gör samtidigt att lärarna kan fokusera mer på undervisningen, säger hon.

Både elever, vårdnadshavare, mentorer och skolans elevhälsoteam såg positiva effekter av coachningen och flertalet uttryckte en önskan om att insatsen skulle fortsätta erbjudas på skolan.

– De flesta hade även en god uppfattning om vad coachning som metod betydde. För både mentorerna och kuratorn hade elevcoachningen varit en avlastning medan det för speciallärarna hade inneburit viss stress i att försöka hantera nya framkomna behov. Den framtagna ärendegången verkade fungera väl.

Enligt rapporten försvårades dock samarbetet med personalen på grund av tidsbrist och en otydlighet kring elevcoachens roll och dess uppdragsbeskrivning. Det fanns bland annat en osäkerhet kring hur elevernas egna uppkomna behov och förslag skulle bemötas.

– Att få in elevcoachningen i skolans struktur och processer för elevhälsoteamet var önskvärt, frågan var hur detta skulle kunna lösas på bästa sätt.

Vad är viktigt att tänka på när man implementerar elevcoachen på en skola och stötte du på några hinder under projektets gång?

– Det behöver verkligen vara supertydligt ifrån skolledningen vad det är man tänker kring elevcoachens roll. För att samarbetet ska fungera bra med lärarna och berörda i elevhälsoteamet är det oerhört viktigt att det är tydligt vad uppdraget är, vad det består i och nogsamt beskriver hur det ska se ut, säger Johanna Svahn.

Arbetet med elevcoacherna kommer dock inte att fortsätta på Sjöstadskolan i nuläget, då det inte finns budget till satsningen, berättar Johanna Svahn.

– Som det ser ut nu så finns det inte möjlighet till att satsa vidare tyvärr. Det är skolledningen, eleverna och mentorer väldigt ledsna för. Men jag är tacksam för att skolledningen i flera år har satsat på individuell elevcoachning, både före projektet och under tiden som medfinansiärer till SPSM.

Hur kommer du att arbeta för att elevcoachningen ska bli implementerat framöver?

– Nu har jag inlett ett samarbete med Skolcoacherna som på uppdrag av kommuner, skolor och Skolverket coachar och utbildar skolpersonal i det här. Skolcoacherna ligger även bakom boken ”Coachning: ett verktyg för skolan”. Mallar för elevcoachning som man har tagit fram och presenterar i boken har jag använt i projektet, säger hon och tillägger:  

– Jag brinner för att få in elevcoachning och utbildade elevcoacher på landets skolor. Så nu hoppas jag få berätta mer om projektet för fler skolor, förhoppningsvis vill fler skolor testa och implementera det här. Drömmen är att varenda skola ska ha en eller fler utbildade elevcoacher i sitt elevhälsoteam.  

Läs rapporten ”Ökad närvaro och måluppfyllelse med professionell elevcoachning” på SPSM:s webbplats här.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Efter övervakningskritiken – skolans kameror plockas ner

Bevakning

Men många frågor kvarstår, enligt facket. 

Annons
Annons

Lärarstudenter: Bristande corona-anpassning kan kosta oss vår examen

VFU

Hårda närvaroregler under VFU-perioden ligger fast trots restriktioner som tvingar studenter att stanna hemma.
– Det är befängt, säger LR:s studerandeordförande Rebecca Roth.

Annons
Arbetsmiljö

LR:s krav: Lärare måste få ett stärkt rättsskydd

Arbetsmiljö

LR vill att lärare ska omfattas av ett starkare rättsskydd.

”Digitala verktyg kan vara en naturlig del av klassrummet”

Litteratur

Det finns många fördelar med digitala verktyg enligt matematiklärarna Camilla Askebäck Diaz och Helena Kvarnsell.

Annons
Annons

Elev begär ut gamla prov – lärare beordras leta fram dem

Sekretesslagstiftning

Åtta lärare i Göteborg har beordrats lämna ut alla prov de använt de senaste fem åren.

Annons
Anställningstrygghet

LR: Därför säger vi nej till las-förslaget

Las

Båda lärarfacken gör som LO och säger nej till las-förslaget.

”Försämra inte vår trygghet – det är nu vi behöver den som mest”

Replik

”Om vi lärare vill ha arbetsplatser där man vågar höja rösten måste vi göra allt vi kan för att försvara och stärka anställningstryggheten”, Robert Armblad, lärare i Växjö.

Kommentera

Debatt: ”Förnyad LAS inget hot mot legitimerade lärare”

Debatt

"Är det någonting vi lärare behöver så är det en rörligare arbetsmarknad", skriver debattören. 

Kommentera

”Vilket värde har vår värdegrund?”

Debatt

”Att undervisa i enlighet med den värdegrund som gäller enligt svensk läroplan har blivit problematiskt.”

Kommentera
Vuxenutbildning

LR kräver bättre arbetsvillkor för vuxenlärare

Komvux

"Sverige är beroende av en befolkning med höga kunskaper."

Blogg

Skytte: ”Skickliga lärare ska inte till förorterna – de är redan där”

Blogg

”En skicklig lärare i innerstan blir inte skicklig per automatik i orten.”

Hot och våld mot lärare

Facket om ökade skolvåldet: ”Behövs mer stöd”

Våld mot lärare

Ombuden är överens – krävs ytterligare resurser. 

Debatt

”Satsning på lärlingsutbildning kan minska gängkriminaliteten”

Debatt

”Med hjälp av yrkesutbildning kan vi pressa ner ungdomsarbetslösheten och underlätta integrationen”, skriver Susanne Christenson och Paula Hammerskog på AcadeMedia.

Kommentera

Skyddsombudens dag: ”Är det nästan varje dag”

Skyddsombudens dag

Örebros huvudskyddsombud Carin Arnesson upplever att skyddsombuden varit extra uppskattade just nu.

Studie: ”Vad får lärare och elever ut av ämnesintegrering?”

Forskning

”Vinsterna är många med ämnesintegrering.”

Lärarstudent

Allvarlig trend på Gotland – bara två lärarstudenter går kvar

Student

Lärarstudenterna på Gotland blir färre och färre. 

Läraren: ”Det går inte alls att hålla avstånd”

Corona

”Rekommendationerna efterlevs definitivt inte.”

 

Lärarmordet i Frankrike

Efter lärarmordet i Frankrike: Kommer förena kåren

Utrikes

I fredags mördades läraren Samuel Paty.

Svensk skola dålig på att kompensera för socioekonomisk bakgrund

Likvärdighet

Elevers socioekonomiska bakgrund påverkar skolresultaten mer i Sverige än EU-genomsnittet, visar ny rapport.

skolverkets lägesbedömning

Skolverkets varning i bedömning av skolan

Arbetsmiljö

"Äntligen har man förstått att det kommunala självstyret har gått alldeles för långt."

Anna Ekström: ”Viktigt att bryta negativ utveckling”

Arbetsmiljö

Utbildningsministern välkomnar Skolverkets förslag om ökad statlig närvaro.

Därför är jag besviken på Skolverkets lägesbedömning

Blogg

Så här skulle Per Kornhall vilja att Skolverket skrev i stället.

coronaviruset

Forskare: Hälften hade undvikit smitta om högstadiet stängt

Corona

Hälften så många högstadielärare skulle ha smittats och blivit allvarligt sjuka om även högstadiet hade stängt i våras, enligt en ny studie.

Debatt

”Skolkoncerner får för stor skolpeng”

Debatt

”Vi vill att alla elever ska få utvecklas och lyckas oavsett förutsättningar, men privata vinstdrivande företag kommer alltid ha som främsta mål att öka sin vinst”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Öka kunskapen om språkstörning i skolan”

Debatt

Språkstörningen påverkar inlärning och förståelse i alla skolämnen och kan även ge negativa effekter på socialt samspel, skriver debattörerna. 

Kommentera
Hot och våld mot lärare

Förälder tog stryptag på lärare – döms för våld mot tjänsteman

Våld mot lärare

Tidigiare friad pappa döms efter betygsdispyt: ”Allt annat hade varit en katastrof.”

Lärarna: Personalbrist grunden till våldsdåden på våra skolor

Hot och våld

Efter flera våldsamma händelser på högstadieskolor i Östersund pekar lärarna ut nedskärningar i personal som grundproblemet.

Läraren: ”Metoden är underordnad vår roll”

Undervisningsmetod

Hur man som lärare hanterar en undervisningsmetod är betydligt viktigare än valet av metod enligt läraren Svante Holmberg.

”Varför får inte de äldre barnen del av regeringens läsmiljoner?”

Debatt

Regeringens årliga satsning på läsning är bra men lämnar också en del frågetecken. Och varför sitter inga lärare med i läsrådet? Det skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera

Överskott på 27 miljoner – men skolan förlorar 40 lärartjänster

Nedskärningar

Sparåtgärderna i Lund grundskolor har gått så långt att det nu finns ett överskott på 27 miljoner kronor. Samtidigt har lärarna, lärar- och elevassistenterna blivit färre, och eleverna fler.

Kartläggning ska ge fler behöriga lärare

Legitimation 

En av tre grundskollärare i Norrköping saknar behörighet: ”Det är katastrof. Gör man inget radikalt kommer det att bli sämre”

Ny studie: Talängsliga elever skuldbelägger sig själva

Forskning

”Många elever tycker det känns läskigt och motigt att delta muntligt i engelskundervisningen”

Läraren om talängslan: ”Okej att vara rädd”

Talrädsla

”Det är många elever som är talängsliga och i all den här ängslan så är det främmande språket värst”, säger läraren Daniel Sandin

dokumentation

Lärarprotest mot övernitiska dokumentationskrav i Malmö

Arbetsmiljö

Digitala matriser leder till dubbelarbete och krockar med Skolverkets allmänna råd, enligt LR Malmö.
– Det rör sig om tusentals klick, säger biträdande kommunombud Andreas Lindahl.

Debatt

”Det är inte det fria skolvalet som leder unga in i kriminalitet”

Replik

”Vi måste vara beredda att införa många åtgärder för att alla elever ska lyckas”, skriver företrädare för Moderaterna i en replik.

Kommentera

”Ett segregerat skolsystem kan leda till att unga mister sina liv”

Debatt

"Det är dags att göra upp med ett skolsystem som möjliggör segregation och förstärker ojämlikheten", skriver Gunilla Svantorp (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S).

Kommentera
friskolekoncernernas ekonomi

De största friskolornas överskott motsvarar årslön för 8000 lärare

Friskolekoncerner

Sammanlagt rörelseresultat: Över fem miljarder kronor de senaste fem åren.

Debatt

”KD:s förslag är inget annat än ett självmål”

Debatt

”Att fler behärskar sina modersmål stärker Sverige”, skriver företrädare för Liberalerna med anledning av KD:s förslag att skrota modersmålsundervisningen i alla skolor.

Kommentera

”KD sätter politiskt spel före elevernas lärande”

Debatt

”Förslag som rymmer den här typen av kunskapsförakt handlar snarare om politiskt spel”, skriver riksdagsledamoten Linus Sköld (S) om KD:s utspel att avskaffa modersmålsundervisningen.

Kommentera
Studie- och yrkesvägledning

Över 1000 vägledare saknas: ”Man känner sig otillräcklig”

Syv

Bristen på vägledare leder till enorma kostnader, enligt LR.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolstatistiken tillgänglig igen – men bara gamla uppgifter

Sekretess 

Äldre statistik om såväl fristående som kommunala skolor blir åter tillgänglig via Skolverkets webb, efter nytt rättsligt ställningstagande.

BETYG OCH BEDÖMNING

”Särskilt beakta” – en lagstiftning som inte fungerar

Bedömning

”Detta PM har aldrig publicerats av Skolverket men innehåller mycket som förtjänar att komma fram i ljuset”, skriver Nicklas Mörk.

Lärare beordras till mer undervisningstid: ”Väldigt olyckligt”

Arbetsmiljö

Skolledning och lärarfack oeniga om arbetstiden. 

Utsatta områden

Ny studie: Det här saknar lärare i utsatta områden

Rapport

"Varken lärarstudenter eller lärare känner att de har beredskap att möta den verklighet som är". 

Lärarlöner

Svenska lärarlöner långt efter grannländerna

Lönestatistik

Svenska lärare tjänar långt mindre än kollegor i många europeiska länder, visar en ny EU-rapport.

Saco: Två av tre lärarutbildningar lönar sig inte

Löner

SACO:s nya rapport om livslöner visar att två av tre lärarutbildningar innebär en ekonomisk förlust.

Kommuncheferna: ”Vårt förtroende för kommundirektören är förbrukat”

Arbetsmiljö

Kommunchefer i Hörby anklagar högsta ledningen för att skapa rädsla och en tystnadskultur.

Internationella lärardagen

Turkiska lärare kämpar för demokrati och barns rätt till utbildning

Fackligt

Engelskläraren Özgur Bozdogan berättar om sin fackliga kamp i Turkiet för demokratiska rättigheter och barns rätt till utbildning.

Derya förlorade allt men vägrar ge upp kampen

Internationellt

Derya Yulcu hade jobbat 20 år som lärare i lågstadiet när hon plötsligt blev uppsagd utan att få veta varför. 

I Argentina är lärarna krisens hjältar

Skolvärlden i Argentina

Skolvärlden åkte till Buenos Aires för att ta reda på vad som driver lärarna.

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

Friades för strypgrepp på lärare – nu tas fallet upp i hovrätten

Hot och våld

Enligt vittnen misshandlade pappan sonens lärare för att han inte satt ett A i betyg.

Debatt

”Lagstadga resursskolan som den sista skolformen”

Debatt

”Den här målgruppen är inte osynlig för att den inte finns. Utan för att begreppet omfattande behov är tvetydigt”, skriver grundskolechefen Aiman Jihar.

Kommentera

Alexander Skytte: ”Läraren ska inte sära på vänner”

Blogg

”Jag som lärare ska inte sära på vänner. För vänskap är något fint.”

”Att återkoppla är viktigt i ett demokratiskt samhälle”

Feedback

För att väcka tankar som leder till kunnande ska man enligt författaren och specialpedagogen Helena Wallberg ställa frågor, vara specifik och undvika påståenden. 

 

”Tillsynsansvaret – visst kan jag strunta i det?”

Blogg

”Hur ofta pratas det om det här på våra arbetsplatser?”

Coronaviruset

FHM: Familjeisolering gäller inte elever i grundskolan

Corona

Lärarnas Riksförbund: "Viktigt att lärarnas som känner oro tas på allvar."

Dyster rapport: Så kan pandemin slå mot lärarnas pension

Pension

Pandemin riskerar att minska lärarnas pension kraftigt.    

LR efter kraschade förhandlingar: Dra tillbaka las-förslaget

Arbetsrätt

LR:s ordförande Åsa Falhén befarar drastiska konsekvenser för lärarna om las-utredningen drivs igenom.

Pisa 2018

OECD godkänner Sveriges Pisa-resultat

Pisa

Men det finns reservationer.

Kornhall: Vi behöver en analys av vad som händer med Pisa-testerna

Pisa

”Pisa-undersökningarna är för viktiga för att korrumperas på olika sätt”.

Här har eleverna lunch under lektionstid

Skolmat

”Det är en lugnare matro.”

Skolans klädkod skapar debatt: ”Kan kopplas till kriminalitet"

Klädkod

Inga mjukisbyxor eller magväskor. 

Skolinspektionen kartlägger lovskolan under pandemin

Lovskola

Skolinspektionen har kartlagt skolhuvudmännens arbete då pandemin befarats medföra högre tryck på lovskolan.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons