Annons
Läraren Johanna Svahn har deltagit i utvecklingsprojektet om elevcoachning på Sjöstadsskolan i Stockholm. Foto: Privat

Skolans elevcoachning ökade elevernas hälsa och närvaro

Publicerad 8 januari 2020

Nyligen avslutades ett utvecklingsprojekt om elevcoachning på en kommunal skola i Stockholm. 
Resultatet visar att de elever som blev coachade under två terminer generellt ökade både sin hälsa, närvaro och måluppfyllelse.

Under vårterminen 2018 inledde läraren Johanna Svahn ett utvecklingsprojekt om elevcoachning på den kommunala skolan Sjöstadsskolan i Stockholm, med hjälp av bidrag från Specialpedagogiska skolmyndigheten.  

Elevcoachning kan kortfattat beskrivas som en metod för att utveckla elevens potential. Coachens roll, i det här fallet Johanna Svahn, är att lyssna aktivt, ställa de rätta frågorna, uppmana till handling, ge feedback, inspirera och motivera den coachade till att ta ansvar för sin egen situation och utveckling.

Eleverna som ingick i projektet har varit grundskoleelever som uppvisade något eller flera symptom på att de befann sig i en så kallad ”gråzon” och på sikt riskerade att bli hemmasittare. Det handlade om elever som hade frånvaro, dalande eller låg måluppfyllelse eller som personal upplevde som stressade. Målet har varit att bromsa in en negativ trend och vända det uppåt.

Inom loppet av ett år har Johanna Svahn arbetet halvtid på skolan med fokus på att coacha eleverna systematiskt och mäta vad det kunde få för effekt.

I slutet av 2019 avslutades projektet och nu presenteras resultatet i en ny rapport, som Johanna Svahn själv har skrivit. 

Resultatet visar att de elever som blev coachade under två terminer generellt ökade både sin hälsa, närvaro och måluppfyllelse. De elever som blev coachade enbart en termin ökade generellt också sin hälsa, medan närvaron var oförändrad och måluppfyllelsen gick ner något.

– Det är intressanta resultat som verkligen åskådliggör hur viktigt det är att arbeta systematiskt med detta. Hade eleverna fått möjligheten att bli coachade ytterligare någon termin är det möjligt att även närvaron och måluppfyllelsen hunnit vända uppåt för de som bara fick coachning under en termin, säger Johanna Svahn. 

För den som inte känner till vad rollen innebär, vad mer definierar en elevcoach?

– Det handlar om att hjälpa eleven att förändra sin skolsituation till bästa möjliga. Det är en person som lyssnar in var eleven befinner sig och vad eleven verkligen vill förändra. Skillnaden mellan en elevcoach, mentor och lärare är att elevcoachen inte säger till eleven vad hen ska göra eller på vilket sätt – utan det är elevens utgångspunkt som är i fokus. Det verkar vara ett arbetssätt som eleverna uppskattar och gör att de blir mer motiverade, säger hon.

Johanna Svahn menar att alla lärare skulle gynnas av att arbeta mer med ett coachande förhållningssätt. 

– Det kan vara att man ställer mycket öppna frågor och hjälper eleverna att hitta sina egna strategier för att lära. Det kan leda till en bättre inlärning i längden. I mentorsrollen passar det utmärkt.

I projektet har det visat sig att mentorerna och eleverna på skolan tycker att det är givande med ytterligare en person som inte har rollen som betygssättande – vilket gör att eleverna kan öppna upp sig.

– De förstår att jag är där för deras skull och supportar. Det blir en annan roll som är viktig. Införandet av en elevcoach gör samtidigt att lärarna kan fokusera mer på undervisningen, säger hon.

Både elever, vårdnadshavare, mentorer och skolans elevhälsoteam såg positiva effekter av coachningen och flertalet uttryckte en önskan om att insatsen skulle fortsätta erbjudas på skolan.

– De flesta hade även en god uppfattning om vad coachning som metod betydde. För både mentorerna och kuratorn hade elevcoachningen varit en avlastning medan det för speciallärarna hade inneburit viss stress i att försöka hantera nya framkomna behov. Den framtagna ärendegången verkade fungera väl.

Enligt rapporten försvårades dock samarbetet med personalen på grund av tidsbrist och en otydlighet kring elevcoachens roll och dess uppdragsbeskrivning. Det fanns bland annat en osäkerhet kring hur elevernas egna uppkomna behov och förslag skulle bemötas.

– Att få in elevcoachningen i skolans struktur och processer för elevhälsoteamet var önskvärt, frågan var hur detta skulle kunna lösas på bästa sätt.

Vad är viktigt att tänka på när man implementerar elevcoachen på en skola och stötte du på några hinder under projektets gång?

– Det behöver verkligen vara supertydligt ifrån skolledningen vad det är man tänker kring elevcoachens roll. För att samarbetet ska fungera bra med lärarna och berörda i elevhälsoteamet är det oerhört viktigt att det är tydligt vad uppdraget är, vad det består i och nogsamt beskriver hur det ska se ut, säger Johanna Svahn.

Arbetet med elevcoacherna kommer dock inte att fortsätta på Sjöstadskolan i nuläget, då det inte finns budget till satsningen, berättar Johanna Svahn.

– Som det ser ut nu så finns det inte möjlighet till att satsa vidare tyvärr. Det är skolledningen, eleverna och mentorer väldigt ledsna för. Men jag är tacksam för att skolledningen i flera år har satsat på individuell elevcoachning, både före projektet och under tiden som medfinansiärer till SPSM.

Hur kommer du att arbeta för att elevcoachningen ska bli implementerat framöver?

– Nu har jag inlett ett samarbete med Skolcoacherna som på uppdrag av kommuner, skolor och Skolverket coachar och utbildar skolpersonal i det här. Skolcoacherna ligger även bakom boken ”Coachning: ett verktyg för skolan”. Mallar för elevcoachning som man har tagit fram och presenterar i boken har jag använt i projektet, säger hon och tillägger:  

– Jag brinner för att få in elevcoachning och utbildade elevcoacher på landets skolor. Så nu hoppas jag få berätta mer om projektet för fler skolor, förhoppningsvis vill fler skolor testa och implementera det här. Drömmen är att varenda skola ska ha en eller fler utbildade elevcoacher i sitt elevhälsoteam.  

Läs rapporten ”Ökad närvaro och måluppfyllelse med professionell elevcoachning” på SPSM:s webbplats här.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Åsa Fahlén: ”Var är höstplanen för lärarna?”

Terminsstart

Lärare som återvänder till jobbet vittnar om arbetsgivare utan plan för att skydda personal och elever från smitta och överbelastning. Lärarnas Riksförbund är kraftigt kritiska.

Annons
Annons

Facket räknar med besvärlig skolstart

Corona

Pandemin och ett lapptäcke av åtgärder runt om i landet bäddar för en orolig skolstart.

Annons

Därför ska lärare använda normkritik

Stockholm Pride

Normkritik i klassrummet är en konsekvens av skolans styrdokument och kan dessutom öka ämnesförståelsen, menar läraren Annika Sjödahl.

Lund vill ha kameraövervakning på alla skolor

Bevakning

Efter ett stort antal skolbränder planerar Lunds kommun för kamerabevakning på samtliga skolor och förskolor.

Annons
Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons