Annons
Läraren Johanna Svahn har deltagit i utvecklingsprojektet om elevcoachning på Sjöstadsskolan i Stockholm. Foto: Privat

Skolans elevcoachning ökade elevernas hälsa och närvaro

Publicerad 8 januari 2020

Nyligen avslutades ett utvecklingsprojekt om elevcoachning på en kommunal skola i Stockholm. 
Resultatet visar att de elever som blev coachade under två terminer generellt ökade både sin hälsa, närvaro och måluppfyllelse.

Under vårterminen 2018 inledde läraren Johanna Svahn ett utvecklingsprojekt om elevcoachning på den kommunala skolan Sjöstadsskolan i Stockholm, med hjälp av bidrag från Specialpedagogiska skolmyndigheten.  

Elevcoachning kan kortfattat beskrivas som en metod för att utveckla elevens potential. Coachens roll, i det här fallet Johanna Svahn, är att lyssna aktivt, ställa de rätta frågorna, uppmana till handling, ge feedback, inspirera och motivera den coachade till att ta ansvar för sin egen situation och utveckling.

Eleverna som ingick i projektet har varit grundskoleelever som uppvisade något eller flera symptom på att de befann sig i en så kallad ”gråzon” och på sikt riskerade att bli hemmasittare. Det handlade om elever som hade frånvaro, dalande eller låg måluppfyllelse eller som personal upplevde som stressade. Målet har varit att bromsa in en negativ trend och vända det uppåt.

Inom loppet av ett år har Johanna Svahn arbetet halvtid på skolan med fokus på att coacha eleverna systematiskt och mäta vad det kunde få för effekt.

I slutet av 2019 avslutades projektet och nu presenteras resultatet i en ny rapport, som Johanna Svahn själv har skrivit. 

Resultatet visar att de elever som blev coachade under två terminer generellt ökade både sin hälsa, närvaro och måluppfyllelse. De elever som blev coachade enbart en termin ökade generellt också sin hälsa, medan närvaron var oförändrad och måluppfyllelsen gick ner något.

– Det är intressanta resultat som verkligen åskådliggör hur viktigt det är att arbeta systematiskt med detta. Hade eleverna fått möjligheten att bli coachade ytterligare någon termin är det möjligt att även närvaron och måluppfyllelsen hunnit vända uppåt för de som bara fick coachning under en termin, säger Johanna Svahn. 

För den som inte känner till vad rollen innebär, vad mer definierar en elevcoach?

– Det handlar om att hjälpa eleven att förändra sin skolsituation till bästa möjliga. Det är en person som lyssnar in var eleven befinner sig och vad eleven verkligen vill förändra. Skillnaden mellan en elevcoach, mentor och lärare är att elevcoachen inte säger till eleven vad hen ska göra eller på vilket sätt – utan det är elevens utgångspunkt som är i fokus. Det verkar vara ett arbetssätt som eleverna uppskattar och gör att de blir mer motiverade, säger hon.

Johanna Svahn menar att alla lärare skulle gynnas av att arbeta mer med ett coachande förhållningssätt. 

– Det kan vara att man ställer mycket öppna frågor och hjälper eleverna att hitta sina egna strategier för att lära. Det kan leda till en bättre inlärning i längden. I mentorsrollen passar det utmärkt.

I projektet har det visat sig att mentorerna och eleverna på skolan tycker att det är givande med ytterligare en person som inte har rollen som betygssättande – vilket gör att eleverna kan öppna upp sig.

– De förstår att jag är där för deras skull och supportar. Det blir en annan roll som är viktig. Införandet av en elevcoach gör samtidigt att lärarna kan fokusera mer på undervisningen, säger hon.

Både elever, vårdnadshavare, mentorer och skolans elevhälsoteam såg positiva effekter av coachningen och flertalet uttryckte en önskan om att insatsen skulle fortsätta erbjudas på skolan.

– De flesta hade även en god uppfattning om vad coachning som metod betydde. För både mentorerna och kuratorn hade elevcoachningen varit en avlastning medan det för speciallärarna hade inneburit viss stress i att försöka hantera nya framkomna behov. Den framtagna ärendegången verkade fungera väl.

Enligt rapporten försvårades dock samarbetet med personalen på grund av tidsbrist och en otydlighet kring elevcoachens roll och dess uppdragsbeskrivning. Det fanns bland annat en osäkerhet kring hur elevernas egna uppkomna behov och förslag skulle bemötas.

– Att få in elevcoachningen i skolans struktur och processer för elevhälsoteamet var önskvärt, frågan var hur detta skulle kunna lösas på bästa sätt.

Vad är viktigt att tänka på när man implementerar elevcoachen på en skola och stötte du på några hinder under projektets gång?

– Det behöver verkligen vara supertydligt ifrån skolledningen vad det är man tänker kring elevcoachens roll. För att samarbetet ska fungera bra med lärarna och berörda i elevhälsoteamet är det oerhört viktigt att det är tydligt vad uppdraget är, vad det består i och nogsamt beskriver hur det ska se ut, säger Johanna Svahn.

Arbetet med elevcoacherna kommer dock inte att fortsätta på Sjöstadskolan i nuläget, då det inte finns budget till satsningen, berättar Johanna Svahn.

– Som det ser ut nu så finns det inte möjlighet till att satsa vidare tyvärr. Det är skolledningen, eleverna och mentorer väldigt ledsna för. Men jag är tacksam för att skolledningen i flera år har satsat på individuell elevcoachning, både före projektet och under tiden som medfinansiärer till SPSM.

Hur kommer du att arbeta för att elevcoachningen ska bli implementerat framöver?

– Nu har jag inlett ett samarbete med Skolcoacherna som på uppdrag av kommuner, skolor och Skolverket coachar och utbildar skolpersonal i det här. Skolcoacherna ligger även bakom boken ”Coachning: ett verktyg för skolan”. Mallar för elevcoachning som man har tagit fram och presenterar i boken har jag använt i projektet, säger hon och tillägger:  

– Jag brinner för att få in elevcoachning och utbildade elevcoacher på landets skolor. Så nu hoppas jag få berätta mer om projektet för fler skolor, förhoppningsvis vill fler skolor testa och implementera det här. Drömmen är att varenda skola ska ha en eller fler utbildade elevcoacher i sitt elevhälsoteam.  

Läs rapporten ”Ökad närvaro och måluppfyllelse med professionell elevcoachning” på SPSM:s webbplats här.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Annons
Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Annons

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons