Annons
Isak Skogstad är lärare, skoldebattör och författare.

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Publicerad 17 oktober 2019

Relaterat

Debatt. ”Svensk lärarkår presterar över det internationella genomsnittet i rigorösa kunskapsmätningar, men framställs återkommande som inkompetent av skolmyndigheterna”, skriver läraren Isak Skogstad.

Föreställ dig att Volvos vd kliver upp på podiet under företagets årsstämma. Aktieägarna är samlade och förväntar sig ett svar på varför företaget inte levererar tillräckligt goda resultat. Direktören tar ton och konstaterar: ”Det beror på att våra ingenjörer måste bli bättre på sina jobb”. Det behöver inte påtalas att det är ett påhittat exempel av det enkla skälet att det låter för absurt för att vara sant. Man skyller helt enkelt inte undermåliga resultat på de underställda som jobbar nere på golvet.

Så ser det däremot inte ut i skolans värld. Visst är vi lärare vana vid att utomstående eller självutnämnda experter inte drar sig för att berätta vad man gör för fel i skolan, vilket inte är konstigt med tanke på att alla har erfarenhet av skolsystemet – antingen direkt genom egen erfarenhet eller indirekt genom vittnesmål från nära och kära. Det vänjer man sig fort vid, och det är bara att acceptera att det sannolikt alltid kommer att vara så. Vad som däremot har börjat ske allt oftare under senare år är att de högsta företrädarna för våra samlade skolmyndigheter gång på gång väljer att beskylla lärarkåren för bristfälliga resultat. Det riskerar att få stora konsekvenser och måste omedelbart upphöra.

Det är systemet som brister, inte lärarna.

I Sverige har vi tre skolmyndigheter: Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Även om uppdragen skiljer sig något åt dem emellan, så är det ingen av dem som har i uppdrag att bidra till att svärta ner läraryrkets status. Det är dock vad de gör, antagligen högst omedvetet, när de hänfaller till den destruktiva idén att förklara skolsystemets brister med att lärarnas kompetens eller förmåga att bedriva undervisning är undermålig. Det finns ett otaligt antal exempel på detta, varav ett axplock presenteras här:

  • Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson hävdade i en intervju om skolans digitalisering att uteblivna positiva resultat av satsningar på teknik i klassrummet som många förväntat sig i flera fall kan förklaras av att lärare varken är ”tillräckligt goda ledare” eller har ”tillräckliga ämneskunskaper”. Fredriksson går så långt som att påstå att vissa lärare helt enkelt inte är ”pedagogiskt kompetenta”.
  • Skolinspektionens generaldirektör Helene Ängmo menar i en intervju som handlar om ordningsproblem i socialt utsatta skolor att en viktig förklaring är att dessa skolor inte lyckas rekrytera tillräckligt bra lärare. Som om inte det vore illa nog hävdar hon i samma intervju att lärare inte klarar av att ”anpassa undervisningen” efter de nyanlända elevernas kunskapsnivåer tillräckligt väl.
  • Specialpedagogiska Skolmyndighetens generaldirektör Fredrik Malmberg lät i en artikel meddela att han gärna ser att lärarutbildningarna får ett större fokus på elever med funktionsnedsättning så att lärare blir bättre på att ”möta och undervisa” dem.

För en utomstående betraktare kan det upplevas som självklart att brister i skolan huvudsakligen beror på att lärare inte kan hantera vissa pedagogiska metoder eller ett särskilt underlag med elever. Jag menar dock att det sätt att angripa i princip alla problem i skolan är såväl destruktivt som dömt att misslyckas på förhand. En individs humankapital kan nämligen aldrig kompensera för ett systems bristande strukturkapital. Om man menar allvar med att åtgärda problem i skolan måste man rikta insatser mot en högre nivå i stället för att fokusera på lärarnas kompetens – eller brist på densamma för den sakens skull.

Intuitivt må det låta såväl önskvärt som förståeligt att lärare borde bli bättre på att möta elever med funktionsnedsättningar i undervisningen. Att elever med särskilda behov ofta inte lyckas väl i skolan beror dock inte främst på att lärarnas kompetens brister – det är ett resultat av att förutsättningarna för att bedriva god undervisning för dessa barn har urholkats under lång tid. Exempelvis har den pedagogiska idén om inkludering i helklass samt allt färre speciallärare i kombination med besparingar på särskilda undervisningsgrupper drabbat dem hårt. Det är systemet som brister, inte lärarna.

Att det inte beaktas i ett land som lider av västvärldens djupaste lärarbrist är oförståeligt.

Detsamma gäller digitaliseringen och studieron. Det saknas helt enkelt evidens som visar att digitaliserade klassrum gynnar kunskapsresultaten. Det kan beror på att ökade inslag av digital teknik tenderar att ge upphov till mer ineffektiv elevcentrerad pedagogik i kombination med att skärmar distraherar eleverna. Det är således inte en fråga om lärarnas kompetens. Gällande studiero saknar många skolor gemensamma ordningsregler som upprätthålls med inarbetade system för konsekvenser. Att Skolinspektionens Barn- och Elevombud ständigt kräver vitesbelopp av skolor som agerat resolut mot ordningsstörande elever gör inte situationen bättre. Det håller helt enkelt inte att peka ut enskilda lärare som förklaring till att studieron är bristfällig i det svenska skolsystemet.

Att makthavare inom skolans värld återkommande hänfaller till att peka ut lärare som inkompetenta är anmärkningsvärt, inte minst med tanke på att studier de facto har funnit att svenska lärare presterar påtagligt över genomsnittet i internationella kunskapsmätningar. Att lösa skolans problem exempelvis genom fler kurser i lärarutbildningen, oavsett om det gäller digitalisering eller specialpedagogik, kommer aldrig lösa de problem som de försöker adressera. Det inser antagligen generaldirektörerna, men de verkar dessvärre sakna sakna det mod och den integritet som krävs för att stå upp emot dem som pekar på lärarnas kompetens som orsaken till problemen.

Låt mig vara tydlig med att påpeka att jag självfallet är medveten om att det finns undermåliga lärare. Oroväckande nog kommer den gruppen med största sannolikhet att växa kraftigt framgent, då data visar att allt sämre rustade studenter söker sig till läraryrket. Jag menar dock att myndigheternas agerande riskerar att förvärra situationen ännu mer på sikt, då utpekandet av lärarkåren ytterligare bidrar till en försämring av yrkets attraktivitet. Att det inte beaktas i ett land som lider av västvärldens djupaste lärarbrist är oförståeligt.

I en stor yrkeskår kommer kompetensnivån alltid att variera, särskilt i tider där många obehöriga måste tillsättas för att möta lärarbristen. Skolmyndigheterna kan möta detta på två sätt. Antingen fortsätter de den utstakade vägen i vilken problem antas bli lösta genom att brister i lärarkompetens påtalas och möts med krav på fortbildning eller förändrad lärarutbildning. Det andra alternativet, som jag menar är långt mer pragmatiskt, är att stanna upp och i stället vända blickarna inåt. Skolmyndigheterna borde helt enkelt fråga sig vad de i egenskap av betydelsefulla aktörer kan göra för att bidra till att den svenska skolan blir bättre på systemnivå – och agera därefter.

Isak Skogstad, lärare och skribent. Aktuell med boken ”Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Efter övervakningskritiken – skolans kameror plockas ner

Bevakning

Men många frågor kvarstår, enligt facket. 

Annons
Annons

Lärarstudenter: Bristande corona-anpassning kan kosta oss vår examen

VFU

Hårda närvaroregler under VFU-perioden ligger fast trots restriktioner som tvingar studenter att stanna hemma.
– Det är befängt, säger LR:s studerandeordförande Rebecca Roth.

Annons
Arbetsmiljö

LR:s krav: Lärare måste få ett stärkt rättsskydd

Arbetsmiljö

LR vill att lärare ska omfattas av ett starkare rättsskydd.

”Digitala verktyg kan vara en naturlig del av klassrummet”

Litteratur

Det finns många fördelar med digitala verktyg enligt matematiklärarna Camilla Askebäck Diaz och Helena Kvarnsell.

Annons
Annons

Elev begär ut gamla prov – lärare beordras leta fram dem

Sekretesslagstiftning

Åtta lärare i Göteborg har beordrats lämna ut alla prov de använt de senaste fem åren.

Annons
Anställningstrygghet

LR: Därför säger vi nej till las-förslaget

Las

Båda lärarfacken gör som LO och säger nej till las-förslaget.

”Försämra inte vår trygghet – det är nu vi behöver den som mest”

Replik

”Om vi lärare vill ha arbetsplatser där man vågar höja rösten måste vi göra allt vi kan för att försvara och stärka anställningstryggheten”, Robert Armblad, lärare i Växjö.

Kommentera

Debatt: ”Förnyad LAS inget hot mot legitimerade lärare”

Debatt

"Är det någonting vi lärare behöver så är det en rörligare arbetsmarknad", skriver debattören. 

Kommentera

”Vilket värde har vår värdegrund?”

Debatt

”Att undervisa i enlighet med den värdegrund som gäller enligt svensk läroplan har blivit problematiskt.”

Kommentera
Vuxenutbildning

LR kräver bättre arbetsvillkor för vuxenlärare

Komvux

"Sverige är beroende av en befolkning med höga kunskaper."

Blogg

Skytte: ”Skickliga lärare ska inte till förorterna – de är redan där”

Blogg

”En skicklig lärare i innerstan blir inte skicklig per automatik i orten.”

Hot och våld mot lärare

Facket om ökade skolvåldet: ”Behövs mer stöd”

Våld mot lärare

Ombuden är överens – krävs ytterligare resurser. 

Debatt

”Satsning på lärlingsutbildning kan minska gängkriminaliteten”

Debatt

”Med hjälp av yrkesutbildning kan vi pressa ner ungdomsarbetslösheten och underlätta integrationen”, skriver Susanne Christenson och Paula Hammerskog på AcadeMedia.

Kommentera

Skyddsombudens dag: ”Är det nästan varje dag”

Skyddsombudens dag

Örebros huvudskyddsombud Carin Arnesson upplever att skyddsombuden varit extra uppskattade just nu.

Studie: ”Vad får lärare och elever ut av ämnesintegrering?”

Forskning

”Vinsterna är många med ämnesintegrering.”

Lärarstudent

Allvarlig trend på Gotland – bara två lärarstudenter går kvar

Student

Lärarstudenterna på Gotland blir färre och färre. 

Läraren: ”Det går inte alls att hålla avstånd”

Corona

”Rekommendationerna efterlevs definitivt inte.”

 

Lärarmordet i Frankrike

Efter lärarmordet i Frankrike: Kommer förena kåren

Utrikes

I fredags mördades läraren Samuel Paty.

Svensk skola dålig på att kompensera för socioekonomisk bakgrund

Likvärdighet

Elevers socioekonomiska bakgrund påverkar skolresultaten mer i Sverige än EU-genomsnittet, visar ny rapport.

skolverkets lägesbedömning

Skolverkets varning i bedömning av skolan

Arbetsmiljö

"Äntligen har man förstått att det kommunala självstyret har gått alldeles för långt."

Anna Ekström: ”Viktigt att bryta negativ utveckling”

Arbetsmiljö

Utbildningsministern välkomnar Skolverkets förslag om ökad statlig närvaro.

Därför är jag besviken på Skolverkets lägesbedömning

Blogg

Så här skulle Per Kornhall vilja att Skolverket skrev i stället.

coronaviruset

Forskare: Hälften hade undvikit smitta om högstadiet stängt

Corona

Hälften så många högstadielärare skulle ha smittats och blivit allvarligt sjuka om även högstadiet hade stängt i våras, enligt en ny studie.

Debatt

”Skolkoncerner får för stor skolpeng”

Debatt

”Vi vill att alla elever ska få utvecklas och lyckas oavsett förutsättningar, men privata vinstdrivande företag kommer alltid ha som främsta mål att öka sin vinst”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Öka kunskapen om språkstörning i skolan”

Debatt

Språkstörningen påverkar inlärning och förståelse i alla skolämnen och kan även ge negativa effekter på socialt samspel, skriver debattörerna. 

Kommentera
Hot och våld mot lärare

Förälder tog stryptag på lärare – döms för våld mot tjänsteman

Våld mot lärare

Tidigiare friad pappa döms efter betygsdispyt: ”Allt annat hade varit en katastrof.”

Lärarna: Personalbrist grunden till våldsdåden på våra skolor

Hot och våld

Efter flera våldsamma händelser på högstadieskolor i Östersund pekar lärarna ut nedskärningar i personal som grundproblemet.

Läraren: ”Metoden är underordnad vår roll”

Undervisningsmetod

Hur man som lärare hanterar en undervisningsmetod är betydligt viktigare än valet av metod enligt läraren Svante Holmberg.

”Varför får inte de äldre barnen del av regeringens läsmiljoner?”

Debatt

Regeringens årliga satsning på läsning är bra men lämnar också en del frågetecken. Och varför sitter inga lärare med i läsrådet? Det skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera

Överskott på 27 miljoner – men skolan förlorar 40 lärartjänster

Nedskärningar

Sparåtgärderna i Lund grundskolor har gått så långt att det nu finns ett överskott på 27 miljoner kronor. Samtidigt har lärarna, lärar- och elevassistenterna blivit färre, och eleverna fler.

Kartläggning ska ge fler behöriga lärare

Legitimation 

En av tre grundskollärare i Norrköping saknar behörighet: ”Det är katastrof. Gör man inget radikalt kommer det att bli sämre”

Ny studie: Talängsliga elever skuldbelägger sig själva

Forskning

”Många elever tycker det känns läskigt och motigt att delta muntligt i engelskundervisningen”

Läraren om talängslan: ”Okej att vara rädd”

Talrädsla

”Det är många elever som är talängsliga och i all den här ängslan så är det främmande språket värst”, säger läraren Daniel Sandin

dokumentation

Lärarprotest mot övernitiska dokumentationskrav i Malmö

Arbetsmiljö

Digitala matriser leder till dubbelarbete och krockar med Skolverkets allmänna råd, enligt LR Malmö.
– Det rör sig om tusentals klick, säger biträdande kommunombud Andreas Lindahl.

Debatt

”Det är inte det fria skolvalet som leder unga in i kriminalitet”

Replik

”Vi måste vara beredda att införa många åtgärder för att alla elever ska lyckas”, skriver företrädare för Moderaterna i en replik.

Kommentera

”Ett segregerat skolsystem kan leda till att unga mister sina liv”

Debatt

"Det är dags att göra upp med ett skolsystem som möjliggör segregation och förstärker ojämlikheten", skriver Gunilla Svantorp (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S).

Kommentera
friskolekoncernernas ekonomi

De största friskolornas överskott motsvarar årslön för 8000 lärare

Friskolekoncerner

Sammanlagt rörelseresultat: Över fem miljarder kronor de senaste fem åren.

Debatt

”KD:s förslag är inget annat än ett självmål”

Debatt

”Att fler behärskar sina modersmål stärker Sverige”, skriver företrädare för Liberalerna med anledning av KD:s förslag att skrota modersmålsundervisningen i alla skolor.

Kommentera

”KD sätter politiskt spel före elevernas lärande”

Debatt

”Förslag som rymmer den här typen av kunskapsförakt handlar snarare om politiskt spel”, skriver riksdagsledamoten Linus Sköld (S) om KD:s utspel att avskaffa modersmålsundervisningen.

Kommentera
Studie- och yrkesvägledning

Över 1000 vägledare saknas: ”Man känner sig otillräcklig”

Syv

Bristen på vägledare leder till enorma kostnader, enligt LR.

Skolverket hemligstämplar uppgifter

Skolstatistiken tillgänglig igen – men bara gamla uppgifter

Sekretess 

Äldre statistik om såväl fristående som kommunala skolor blir åter tillgänglig via Skolverkets webb, efter nytt rättsligt ställningstagande.

BETYG OCH BEDÖMNING

”Särskilt beakta” – en lagstiftning som inte fungerar

Bedömning

”Detta PM har aldrig publicerats av Skolverket men innehåller mycket som förtjänar att komma fram i ljuset”, skriver Nicklas Mörk.

Lärare beordras till mer undervisningstid: ”Väldigt olyckligt”

Arbetsmiljö

Skolledning och lärarfack oeniga om arbetstiden. 

Utsatta områden

Ny studie: Det här saknar lärare i utsatta områden

Rapport

"Varken lärarstudenter eller lärare känner att de har beredskap att möta den verklighet som är". 

Lärarlöner

Svenska lärarlöner långt efter grannländerna

Lönestatistik

Svenska lärare tjänar långt mindre än kollegor i många europeiska länder, visar en ny EU-rapport.

Saco: Två av tre lärarutbildningar lönar sig inte

Löner

SACO:s nya rapport om livslöner visar att två av tre lärarutbildningar innebär en ekonomisk förlust.

Kommuncheferna: ”Vårt förtroende för kommundirektören är förbrukat”

Arbetsmiljö

Kommunchefer i Hörby anklagar högsta ledningen för att skapa rädsla och en tystnadskultur.

Internationella lärardagen

Turkiska lärare kämpar för demokrati och barns rätt till utbildning

Fackligt

Engelskläraren Özgur Bozdogan berättar om sin fackliga kamp i Turkiet för demokratiska rättigheter och barns rätt till utbildning.

Derya förlorade allt men vägrar ge upp kampen

Internationellt

Derya Yulcu hade jobbat 20 år som lärare i lågstadiet när hon plötsligt blev uppsagd utan att få veta varför. 

I Argentina är lärarna krisens hjältar

Skolvärlden i Argentina

Skolvärlden åkte till Buenos Aires för att ta reda på vad som driver lärarna.

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

Friades för strypgrepp på lärare – nu tas fallet upp i hovrätten

Hot och våld

Enligt vittnen misshandlade pappan sonens lärare för att han inte satt ett A i betyg.

Debatt

”Lagstadga resursskolan som den sista skolformen”

Debatt

”Den här målgruppen är inte osynlig för att den inte finns. Utan för att begreppet omfattande behov är tvetydigt”, skriver grundskolechefen Aiman Jihar.

Kommentera

Alexander Skytte: ”Läraren ska inte sära på vänner”

Blogg

”Jag som lärare ska inte sära på vänner. För vänskap är något fint.”

”Att återkoppla är viktigt i ett demokratiskt samhälle”

Feedback

För att väcka tankar som leder till kunnande ska man enligt författaren och specialpedagogen Helena Wallberg ställa frågor, vara specifik och undvika påståenden. 

 

”Tillsynsansvaret – visst kan jag strunta i det?”

Blogg

”Hur ofta pratas det om det här på våra arbetsplatser?”

Coronaviruset

FHM: Familjeisolering gäller inte elever i grundskolan

Corona

Lärarnas Riksförbund: "Viktigt att lärarnas som känner oro tas på allvar."

Dyster rapport: Så kan pandemin slå mot lärarnas pension

Pension

Pandemin riskerar att minska lärarnas pension kraftigt.    

LR efter kraschade förhandlingar: Dra tillbaka las-förslaget

Arbetsrätt

LR:s ordförande Åsa Falhén befarar drastiska konsekvenser för lärarna om las-utredningen drivs igenom.

Pisa 2018

OECD godkänner Sveriges Pisa-resultat

Pisa

Men det finns reservationer.

Kornhall: Vi behöver en analys av vad som händer med Pisa-testerna

Pisa

”Pisa-undersökningarna är för viktiga för att korrumperas på olika sätt”.

Här har eleverna lunch under lektionstid

Skolmat

”Det är en lugnare matro.”

Skolans klädkod skapar debatt: ”Kan kopplas till kriminalitet"

Klädkod

Inga mjukisbyxor eller magväskor. 

Skolinspektionen kartlägger lovskolan under pandemin

Lovskola

Skolinspektionen har kartlagt skolhuvudmännens arbete då pandemin befarats medföra högre tryck på lovskolan.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons