Skolvärlden är dubbelt nominerad till Fackförbundspressens journalistpriser.
Bästa illustration:
Juryn består av Ola Carlson, Helena Davidsson Neppelberg, Pär Ljung och Carina Länk. Samordnare för jurygruppens arbete är Karin Virgin.
Bästa redigering:
Juryn består av Ola Carlson, Helena Davidsson Neppelberg, Pär Ljung och Carina Länk. Samordnare för jurygruppens arbete är Karin Virgin.
Bästa digitala satsning:
Juryn består av Karin Ekman, SVT Nyheter, Anna Holmquist, Gazzine och John Boman, Breakit. Samordnare för jurygruppens arbete är Helena Rönnberg.
Bästa förklarande text:
Juryn består av Eva Berlin, tidigare chefredaktör för Du & Jobbet, Hans Bolander, reporter på Dagens Industri, Daniel Kjellberg, chefredaktör för Råd & Rön. Samordnare för jurygruppens arbete är Anders Jinneklint.
Bästa berättande text:
Juryn består av Kerstin Almegård, förläggare på bokförlaget Forum, Mia Blomgren, journalist på Sveriges Radio, Ulrika Knutson, författare och skribent. Samordnare för jurygruppens arbete är Alexander Armiento.
Bästa avslöjande:
Juryn består av Joel Dahlberg, journalist på Svenska Dagbladet, Linda Larsson Kakuli, journalist på SVT Uppdrag granskning, AnnaKarin Löwendahl, journalist på Hem & Hyra. Samordnare för jurygruppens arbete är Yonna Waltersson.
Bästa kommenterande text:
Juryn består av Anders Jonsson, frilansjournalist, Susanna Kierkegaard, Aftonbladet, och Alex Voronov, Eskilstuna-Kuriren. Samordnare för jurygruppens arbete är Sara Jonerin.
Bästa fotografi:
Juryn består av Paul Hansen, bildjournalist, Dagens Nyheter, Per Kagrell, pensionär, tidigare bildchef på Expressen, och Lisa Mattisson, bildjournalist, frilans. Samordnare för jurygruppens arbete är Maria Blom.
Två av Skolvärldens paradgrenar – det fördjupande nyhetsarbetet och opinionstexterna i vårt digitala lärarrum – har lett till nomineringar till Fackförbundspressens journalistpriser.
– Det är väldigt roligt att vår journalistik gör avtryck och uppmärksammas, säger chefredaktör Jonas Fond.
Vi börjar med nyhetsarbetet.
Det var den 19 augusti, den första dagen på höstterminen, som Eslöv skakades av att en elev gick till attack beväpnad med knivar och pistolreplikor. En lärare blev livshotande skadad och den maskerade pojken kunde gripas först efter att polisen avlossat flera varningsskott.
– Vi skrev givetvis många artiklar om den här spektakulära nyhetshändelsen. Men den stora frågan dröjde sig kvar. Hur kunde det bli så här? säger Jonas Fond.
Det var när åklagaren väckte åtal och förundersökningsmaterialet blev offentligt som det gick att börja nysta i de frågorna.
– Men det handlade om ett material på mer än 1300 sidor, så visst blev det en utmaning, säger Jonas Fond.
Reportern PeKå Englund berättar om arbetet:
– Det var sida upp och sida ner med polisförhör. Strategin blev att göra en tidslinje och sedan lägga ett pussel med de uppgifter som var relevanta för vad det var för elev som lärarna på Källebergsskolan hade att hantera. I förhören fick vi reda på saker som normalt sett inte kommer ut, säger han.
Vad säger du om slutresultatet av granskningen?
– Det kändes sorgligt att lärarna kämpat så länge för att få polisen och sociala myndigheter att ta tag i pojkens livssituation. När granskningen var klar dröjde sig en känsla av obehag kvar tillsammans med den fråga som aldrig fått svar; Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs? säger PeKå Englund.
Hur ser du på att artikeln nominerats till Bäst förklarande text?
– Det är hedrande. Många dagstidningar har använt den som bakgrundsmaterial i sina ledartexter och den finns med som förslag till fördjupande läsning i Totalförsvarets forskningsanstalts rapport om ensamverkande våldsmän där händelseförloppet beskrivs som ett exempel på så kallat läckage. Men det som verkligen letat sig in i hjärtat är att rektorn på Källebergsskolan berättade att det var först när hon läst vår artikel som hela bilden av det som hänt – hur allt byggts upp i många år innan attacken – blev klar för henne, säger PeKå Englund.
Skolvärlden är också nominerad för Bästa kommenterande text med Lina Axelsson Kihlbloms krönika om hur hon själv manövrerat sig förbi lagar och regler i friskolan.
– Vi har en uttalad ambition att vara ett stort lärar- och personalrum, inte minst digitalt, för alla som är intresserade av skolfrågor. Den här texten är ett exempel på när det fungerar som bäst. Krönikan gav upphov till en kraftig debatt som blev ännu starkare när skribenten i fråga utsågs till skolminister en månad efter publicering, säger Jonas Fond.
Men det var i egenskap av före detta rektor som Lina Axelsson Kihlblom skrev krönikan.
Vad fick dig att skriva krönikan i Skolvärlden?
– Jag ville berätta om vad jag såg under min tid som rektor i flera olika skolor. Vinstkrav, orättvisa skolval och brist på öppenhet och offentlighet gjorde mycket av verksamheten till en gråzon och jag ställde mig frågan ”Vem är egentligen skolan till för?”. Ett moraliskt dilemma i marknadsskolan som jag undrar om dagens unga kommer kunna förlåta oss för i framtiden, säger hon.
Skolvärlden fick mycket reaktioner på krönikan. Vilka reaktioner fick du på texten?
– Det jag skrev om i min text var och är känt för oss rektorer och lärare i skolans värld, men det blev tydligt att vad som utspelar sig bakom kulisserna i marknadsskolan också är okänt för många utanför, inte minst föräldrar och elever men också hos politiker. Jag fick många positiva reaktioner efter att texten publicerats och de flesta undrade hur det kan få fortsätta så här, säger Lina Axelsson Kihlblom.
Hur ser du på att vara nominerad för bästa kommenterande text?
– Väldigt roligt – och jag är glad att frågan som jag lyfte då får ännu mer uppmärksamhet. Utan att nomineringarna tar ställning kring rätt eller fel i sak påminner det mig om att vi måste göra upp med marknadsskolan, få en skola med ett fokus och det ska vara på eleverna, inte marknadsandelar eller vinster.
– Och det stora engagemang texten gav i form av kommentarer och fortsatt debatt har också gett mig trygghet i att jag har rektorer, lärare, elever och föräldrar med mig när jag vill göra upp med marknadsskolan.