peter_fredriksson_klassrum2b
Foto: Magnus Glans / Shutterstock
Distansundervisning

Skolverket: Det finns inte teknisk kapacitet

Det kommer att bli en teknisk utmaning att distansundervisa på landets gymnasieskolor.
– Det finns inte teknisk kapacitet, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson till TT.

Direkt efter regeringsbeskedet att landets gymnasieskolor ska hålla stängt och övergå till distansundervisning rapporterar nyhetsbyrån TT om den tekniska utmaningen som väntar på många av Sveriges skolor.

På frågan om det finns teknisk kapacitet på landets alla gymnasieskolor för att bedriva fjärr- eller distansundervisning svarar Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson:

– Nej, det finns det inte. Det är därför man måste organisera undervisningen efter den kapacitet man har. Det ser väldigt olika ut. Därför måste man laga efter läge, säger Peter Fredriksson till TT.

LÄS MER – GYMNASIELÄRAREN: VI VET INTE HUR DET SKA GENOMFÖRAS

Men enligt Mats Gerdau (M), ordförande i utbildningsberedningen hos Sveriges kommuner och regioner (SKR), så är SKR förberett.

– Men sedan blir det också svårigheter, det kan ingen sticka under stol med. Men vi ska göra vad vi kan för att upprätthålla undervisningen, säger Mats Gerdau till TT.

TT: Vilka är svårigheterna?

– Om man inte använt det (distansundervisning) tidigare måste man komma på nya metoder, hur man ger eleverna meningsfulla uppgifter.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén säger att facket inte ifrågasätter rekommendationen, men påpekar att förutsättningarna för att bedriva bra distansundervisning ser olika ut.

– Gör man bedömningen att det här kan begränsa smittspridningen är det den absolut viktigaste anledningen till att göra det. Och man tänker väl att gymnasiet och uppåt har större möjligheter att använda sig av distansundervisning. Det är en riktig bedömning, men det kommer ändå att innebära svårigheter, säger hon.

Skolvärlden har tidigare även belyst det nylanserade stödverktyget skolahemma.se, som innehåller forskningsbaserat stödmaterial och information för skolor som navigerar den ovanliga vårterminen 2020.

Skolahemma.se är ett stöd för skolor att hantera konsekvenser av Coronapandemin. Sidan upprätthålls av av Rise på uppdrag av Skolverket och i samverkan med SKR, Swedish Edtech Industries, och Utbildningsradion (UR).

– Just nu går de flesta elever i skolan, men det finns skolor där många elever är hemma, och ett fåtal har stängt. Vi vill understödja skolor i alla faser och hjälpa dem förbereda sig inför nästa fas, säger Carl Heath på Research Institutes of Sweden, till Skolvärlden

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm