En av fyra gymnasieelever hoppar av skolan eller går ut utan fullständiga betyg.
En av fyra gymnasieelever hoppar av skolan eller går ut utan fullständiga betyg. Skolverket summerar nu ett tvåårigt projekt där man stöttat gymnasieskolor i arbetet mot att förebygga avhopp, och resultaten är goda.
– Rapporten kan fungera som en handbok för skolorna, säger Hans-Eric Wikström, undervisningsråd på Skolverket.
47 stycken gymnasieskolor har de senaste två åren fått extra hjälp av Skolverket i sitt förebyggande arbete mot avhopp. Experter från skolverket har besökt skolorna och tillsammans med rektorer tagit fram åtgärder. Enligt den rapport som myndigheten släpper på fredagen har arbetet varit framgångsrikt. Där säger deltagande rektorer att goda relationer med eleverna – även när de inte är på plats i skolan, tydliga rutiner snabbt insatta åtgärder varit viktigaste för att förebygga avhopp.
– Det vi har använt ute på skolorna är erfarenheter som är hämtade ur den tidigare satsningen ”Plug in” (läs mer om det här). Och vi märker att det här sättet att vara ute på skolorna och jobba är ett bra sätt att bedriva skolutveckling, säger Hans-Eric Wikström.
I projektet har man utgått från fem stycken framgångsfaktorer:
Med hjälp av de faktorerna minskar risken att man missar signaler på att en elev närmar sig riskzonen för att hoppa av, och man stärker möjligheten att vinna tillbaks de som lämnat. För Skolverkets del är projektet avslutas, men Hans-Eric Wikström menar att i princip vilken skola som helst kan genomföra samma sak på egen hand.
– I rapporten har vi samlat det som vi har jobbat med. Den kan fungera som en handbok för den som vill. Både den och ett annat stödmaterial finns på Skolverkets webbplats, säger han.