musikskype1
Undervisningsmetod

Skypeundervisning nyckel till omvärlden

Förra året införde Sari Jylhä, engelsklärare på Bergskolan i Luleå, Skype i engelskundervisningen. Nu har klassen regelbunden kontakt med elever i andra länder. 

Saris tips för Skype i undervisningen
  • Använd Skype In the Classroom i olika typer av ämnesundervisning. Passar språk, so, musik med mera.
  • Jobba i mindre grupper för att undvika pinsamma tystnader.
  • Förbered eleverna. Skriv ner frågor tillsammans innan. Så fort de har kommit över den värsta blygheten brukar de börja prata om annat.
  • Testa Mystery Skype: eleverna får ställa ja- och nej-frågor till en annan klass i syfte att ta reda på vilket land de kommer ifrån. 

”Brooklyn and Luleå are Happy”
Se videon där elever från Bergskolan och Brooklyn växelvis dansar till låten Happy.

Skype In the Classroom
Här kan lärare registrera sig och söka upp föreläsare, lektioner eller lärare i andra länder att jobba tillsammans med. Eleverna får möjlighet att interagera via Skype. Skapa en profil och använd sökfunktionerna.

 

 

 

 

 

 

Det började med att Sari Jylhäs engelskaklass i årskurs nio skulle börja jobba med Irland. Eleverna sökte som vanligt fakta om landet, men hon ville få in ett tonårsperspektiv.

– Då tipsade en kollega om Skype In the Classroom. Där kan man som lärare registrera sig och komma i kontakt med lärare i andra länder, säger hon.

Så Sari Jylhä skapade en profil där hon uppgav vilken skola hon tillhör och vad för typ av kontakt hon var ute efter. Det kan gälla ett specifikt språk, ämne eller årskurser.

– Sedan tar man kontakt med en annan lärare, eller blir själv kontaktad. En lärare på en skola i USA hörde av sig till oss och ville köra ”Mystery Skype”, som vi sedan testade med några länder. Men vi har mest kontakt med olika klasser i Irland, genom en och samma lärare.

”Mystery Skype” innebär att eleverna med hjälp av ja- och nej-frågor får gissa sig fram till vilket land den andra klassen kommer ifrån.

Syftet med att använda Skype In the Classroom är enligt Sari Jylhä att eleverna ska få testa att prata engelska i en verklig situation.

– Här blir de tvungna att prata med andra människor i världen på riktigt. När mina elever pratar med varandra bli det inte samma sak.

Dessutom kan de ställa frågor om landet direkt till de som bor där.

– Eleverna blir supermotiverade av det här. De byter mejl, Snapchat och Instagram och fortsätter att hålla kontakt. Många har skaffat nya kompisar och det är ju ett fantastiskt sätt att använda engelskan på.

Men på Bergskolan i Luleå är det inte bara i engelskundervisningen som Skype används.

– Helena Öberg, som är musiklärare, gör utbyte om folkmusik med Irland. De spelar sina folklåtar och vi våra. Dessutom håller spansklärarna nu på att registrera sig, säger Sari Jylhä, och tillägger:

– Man kan också använda det i flera andra ämnen, till exempel SO-ämnen som religion. Eleverna kan ställa frågor om seder och traditioner och hur de firar i de andra länderna.

Tillsammans med en klass i Brooklyn, New York, har Sari Julhäs elever dessutom gjort en video till Pharrell William’s låt ”Happy”.

– Videon växlar mellan att elever i New York och Luleå dansar och på så sätt visar vi kontrasterna mellan platserna.

I eftermiddag har hennes niondeklassare en Skypesession med Florida och på fredag ska de sitta i mindre grupper och prata med Irland igen. Skype i undervisningen är något bergskolan i Luleå kommer att fortsätta med. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm