syv-podden

Petra Parmvi och Sigrid Nordström är rösterna bakom ”SYV-podden”.

| Foto: Andreas Hillergren
SYV

Snacka om SYV – de vägleder med sin podd

Studie- och yrkesvägledar-duon Petra Parmvi och Sigrid Nordström tog saken i egna händer när de märkte att många grundskoleelever verkade sakna vägledning inför gymnasievalet.
I höstas var det premiär för deras podcast ”SYV-podden”.

Syvarna och podden

Petra Parmvi och Sigrid Nordström

  • Duon bakom ”SYV-podden” studerade till studie- och yrkesvägledare tillsammans
  • i Malmö, och började jobba direkt efter examen 2015. 
  • Sedan 2016 är de båda anställda på kommunala Ystad gymnasium.

SYV-podden”

  • Podcast riktad till elever i grund- och gymnasieskolan. I skrivande stund finns sju avsnitt ute. 
  • Planen är att släppa ungefär tio avsnitt per år. Du hittar den här – eller i din app för poddar.

Att säga att ”SYV-podden” är en podcast om studie- och yrkesvägledning vore fel. Den är studie- och yrkesvägledning.

– Vi vill krossa fördomar, rykten och felinformation som leder till felval. Podden ska vara ett medium för eleverna, där vi ger information och för samtal kring sådant som underbyggda val och självkännedom, säger Sigrid Nordström.

Det var hennes kollega Petra Parmvis idé att starta en podcast om studie- och yrkesvägledning. Tillsammans har de båda hittills producerat sex avsnitt, parallellt med det dagliga arbetet som vägledare på Ystad gymnasium. 

Petra Parmvi berättar att en stor del av de elever som kommer nya till gymnasiet varje höst är osäkra på sitt val av gymnasieprogram, och inte riktigt vet vad de bör förvänta sig. Hon anar att det kan vara ett resultat av bristfällig tillgång till vägledning för många elever i grundskolan.

– På grundskolorna är det stor ojämlikhet i vägledningen. Många grundskolor är underbemannade, och vissa hyr bara in någon för att göra gymnasievalen. Det tycker vi är ett problem för eleverna. Så vi ville göra vägledningen så tillgänglig och likvärdigt som möjligt, och nå så många vi kan, säger hon.

Petra Parmvi och Sigrid Nordström planerar att släppa ungefär tio avsnitt per år av ”SYV-podden”.
Petra Parmvi och Sigrid Nordström planerar att släppa ungefär tio avsnitt per år av ”SYV-podden”. | Foto: Andreas Hillergren

Målgruppen för ”SYV-podden” är inte begränsad till elever i grundskolan, utan riktar sig i lika hög utsträckning till eleverna på gymnasiet.

– Valen slutar ju inte för att man har börjat på gymnasiet. Det handlar om att skapa valkompetens och bygga på den verktygs-låda som behövs för att hantera olika brytpunkter och valsituationer genom livet. Dessutom ville vi göra någonting för eleverna som vi möter här på Ystad gymnasium, säger Petra Parmvi.

Avsnitten har titlar som ”Motivation”, ”Självkännedom”, och ”Att börja gymnasiet”. Planen är att släppa fem eller sex avsnitt per termin. 

Utgångspunkten är den dagliga verksamheten och alla de teman som ingår i studie- och yrkesvägledning, från insikter om sig själv till hur arbetsmarknaden fungerar och vilken studieväg som kan leda till vilket yrke.

– Det handlar om att få igång en dialog kring viktiga teman som vi uppfattar att eleverna på gymnasiet och på väg till gymnasiet inte nödvändigtvis samtalar om på egen hand, säger Sigrid Nordström.

Att lärare lyssnar på podden bidrar till att de får en större förståelse för vägledning.

De har fått kommentarer från en del elever som lyssnar på ”SYV-podden”, inte minst från de grund-skoleelever som besökte Ystad gymnasium under öppet hus inför gymnasievalet.

– De tycker att den är bra, och framför allt rolig. Så det blev en bra förberedelse för dem. Föräldrarna hade också lyssnat, säger Petra Parmvi.

Även lärare och andra studie- och yrkesvägledare lyssnar. En syv-kollega berättade att hon brukar spela upp den i kafeterian på skolan där hon arbetar.

– Att lärare lyssnar på podden bidrar till att de får en större förståelse för vägledning och blir inspirerade, säger Sigrid Nordström.

– Vi har fått respons från många lärare och jag har blivit inbjuden till klassrummet, kopplat till podden. Jag har visserligen redan ett gott samarbete med mina lärare, men det här bidrar till att göra studie- och yrkesvägledning mer synligt. Det hjälper oss också att prata om studie- och yrkesvägledning som begrepp, där alla på skolan har en roll att fylla. När det finns en person som har den yrkestiteln jag och Sigrid har är det lätt för andra att tänka att det är bara den personen som jobbar med vägledning. Men så är det ju inte, säger Petra Parmvi.

Ni säger att ni vill krossa fördomar, rykten och felinformation. Vad är det för rykten det handlar om?

– Mycket av det vi tar upp är myter om gymnasiet, som att man inte kan plugga vidare om man går ett yrkesprogram eller att man måste gå ett så kallat ”brett program” för att få plugga flera olika ämnen. Vi vill att våra ungdomar ska få med sig lite tankar om normer också, och få syn på vad som styr ens val och beteenden. Normkritik är något vi tycker är intressant och det kan sprida sig genom alla avsnitt.

– Det är viktigt. Vi pratar mycket i Sverige om att vi är ett jämställt land, men tittar man på 2018 ser man att kön är den största avgörande faktorn i människors val av karriär. Kön, klass och föräldrarnas utbildningsbakgrund spelar också roll, säger Sigrid Nordström.

Hur påverkar podden ert traditionella syv-arbete? Var tar ni tiden ifrån?

– Det är lite svårt att bedöma vad som har med ens dagliga arbete att göra, och vad som har med podden att göra. Vi gör ”SYV-podden” som en del av arbetet på gymnasiet. Vi har väldigt kompetenta elever och lärare på det estetiska programmet som hjälper oss med en del, och vi gör en del själva. Och även skolans marknadsstrateg hjälper till, säger Sigrid Nordström.

– Ofta sitter vi och spelar in på eftermiddagar och kvällar, och klipper på loven.

Fick ni kämpa för att få skolledningens välsignelse att lägga arbetstid på podden?

– Vi hade inte kunnat göra det här utan rektorer och ledning som stöttar oss och ser nyttan. De ser inte minst att det här kan ha spridning till närområdet, att grundskoleelever som kommer till oss sedan gör mer underbyggda val. Ledningen vill på alla sätt undvika den stress det innebär när en elev känner att den valt fel program, säger Petra Parmvi.

Efter en första termin av poddmakande är det dags att pröva lite nya grepp, tycker de båda kollegorna.

– Just nu sitter vi och klipper mikroavsnitt, korta avsnitt där vi ger information om olika utbildningsvägar. Ett avsnitt om yrkeshögskola, ett om folkhögskola, ett om komvux och ett om universitet och högskola, säger Petra Parmvi.

Tanken med de extra korta avsnitten är att det ska passa i vårt digitala samhälle där människor oftare konsumerar medier i korta snuttar. 

– Vi ska testa hur det formatet tas emot, och sedan kan man fylla på med de lite djupare avsnitten där vi går in på självkännedom och hur man ser på sin karriärväg på sikt, säger Petra Parmvi. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm