Annons

Steinberg: ”Så skapar vi bättre villkor för lärarna”

Publicerad 6 november 2017

Fakta

Mer om John Steinberg:

John Steinberg är lärarfortbildare, fil dr i pedagogik och författare. Han har ett gett ut ett femtiotal böcker, bland annat ”Lektionen är helig”, ”Hitta lärarnas guldstunder” och ”Fyrtio minuter, hundratals beslut”.

Han har varit rektor några år i Örebro, samt lärare och fortbildare i drygt 40 år.

I Skolvärldens webbtv-intervju med John Steinberg så ger han tips och handfasta råd hur du som lärare lyckas med det i klassrummet.

Relaterat

Lärarna måste få bättre förutsättningar att utöva sitt artisteri – och bli mer som internet.
Det menar skolforskaren John Steinberg som i sin nya bok diskuterar hur man ska befria lärarna från dagens ohållbara situation.
– Lärarna håller på att förvandlas till byråkrater, säger han.

I den nya boken ”Befria lärarna – en debattbok om pedagogik och politik” sätter John Steinberg – lärarfortbildare, skolforskare och författare – den svenska skolan och landets lärare i centrum.

För att skolan ska lyckas bättre med att utbilda landets elever måste lärarna få den professionella friheten att utforma en undervisning som främjar det.

– Läraryrket är ett artistyrke. Men lärarna håller på att förvandlas till byråkrater, säger John Steinberg till Skolvärlden.

Han menar att situationen i dag är ganska illa. Men i grund och botten handlar det om två saker som måste hända med skolan för att vi ska kunna se någon vändning.

– Det första är en övergång från extern motivation – att alla andra bestämmer vad man lär sig, hur man lär sig, och av vem – till intern motivation. Systemet bygger till stor grad på att man styr elevernas lärande, och därmed lärarnas innehåll och tillvägagångssätt. Den andra stora saken som det handlar om är att hålla en bättre balans mellan det rationella och det emotionella. Som vår nya Nobelpristagare i ekonomi, Richard Thaler, menar – alla beslut är inte rationella, utan vi styrs oftare än vi tror av det emotionella. Vi måste engagera hjärtat inte bara hjärna.

Varför måste lärarnas få en mer professionell frihet i att utforma undervisningen?

– Läroplanen är uppbyggd med hierarkisk ordning, men hjärnan är uppbyggd associativ med att den ena tanken leder till nästa tanke. Det finns en övertro i dag att mål, rationella argument, information, och fakta räcker. Men det gör det inte, varken för elever eller lärare. Det är artisteriet, att knyta an till känslor, knyta an till barnens värld med väldigt mycket improvisation och spontanitet som lärarkåren behöver vara beredd till och få tillåtelse till, säger han.

John Steinbergs tes är att man håller på att förminska lärarnas möjlighet till att vara spontana. De rationella målen, kursplanerna, och bedömningskriterierna har tagit över.

– Det har gått så långt i mitt gamla hemland, USA, där man i vissa delstater till och med har skripta lektioner. Där man talar om för lärarnas vad de ska säga. Så långt har det inte gått här, men jag är orolig, säger han.

– En av orsakerna till varför det är svårt att rekrytera folk som vill bli lärare är för att man begränsar det professionella utrymmet. Det finns många fler yrken där folk har större frihet att utforma sitt innehåll och tillvägagångssätt. Det är synd att det går åt motsatt håll för lärare. 

Vägen till att befria lärarna är genom mer tillit.

Politikernas uppgift är att sätta ramarna och skapa förutsättningarna för uppdraget, tycker John Steinberg.

– En del politiska beslut begränsar lärarnas möjligheter att vara artister.

Vad kan politikerna göra för att underlätta utvecklingen?

– Alla i systemet måste förstå sina roller. Riksdag och myndigheter tar hand om lagar och styrdokument. Lokala nämnder tar hand om infrastrukturen. Förvaltningen tar hand om sina rektorer. Rektorer måste vara på plats och stanna kvar flera år för att ta hand om sina skolor. Lärare behöver prioritera sina elever – och elever, och lärare, behöver måste äga mera av sin egen agenda.

John Steinbergs nya bok ”Befria lärarna”.

Utveckla gärna mer hur man ska gå tillväg för att befria lärarna? 

– Vägen till att befria lärarna är genom mer tillit. Lärarna måste känna att folk litar på ens förmåga att nå fram till eleverna och att man känner att man har en viss grad av självständighet. Förr hade lärarna mer av det, nu är det betydligt mindre. Kontroll behövs ibland, men också tillit, säger han och fortsätter:

– Hur ofta frågar vi eleverna vad de vill lära sig?  Nu säger man bara till eleverna vad målen är och vad man ska gå igenom. Man är begränsad till en förbestämd studieplan och det gör att man till slut inte äger sin egen lärprocess och det är precis det som händer för lärarna. Man äger inte sitt yrke längre, utan det är andra som säger till en vad man ska göra och inte göra.

Detta går emot trenderna, menar han. Med internet, som ett exempel, som går i motsatt riktning och som inte är hierarkiskt utan associativt – och det tillåter utflykter och flexibilitet.

– De här världarna krockar med varandra. Ungdomar är uppväxta med nätet och vana med den friheten. Men i skolan kommer de till ett system med begränsningar och med liten sökmöjlighet. Det fungerar för de som är plikttrogna och sitter still och vill ha bra betyg, men allt sämre för dem som är mer lustbaserade och har problem med sin motivation till det som andra tycker de ska göra, säger John Steinberg.

Så läraryrket behöver bli som internet, alltså? 

– Ja, de behöver bli mer associativa, improviserat och mer benägna att knyta an till aktualiteter och elevens värld. Det här är någonting som är en världstrend, det är inte bara vi. Den svenska skolan är en av få i världen som är styrd av relationer. Det betyder allt här. I de flesta andra länder är det regelstyrning. De här två världarna krockar också i vårt land. Vi måste bli bättre på att ta tillvara på relationen mellan elever och lärare – att man tillsammans ställer frågor, utforskar och undersöker. Struktur, tydlighet och kontroller behövs men dialogen och improvisation är också viktiga.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Arbetsmiljö

Kraven sänks – nu minskar dokumentationen för lärare

Arbetsmiljö

Lärarna i Lund får till hösten sänkta krav på dokumentation. Kommunen och lärarfack har nått en överenskommelse som innebär att det blir mycket färre saker som grundskolelärare måste fylla i kring sina elever.

 

Annons
Annons

Skarapolitiker vill satsa på professionell frihet – skolchef avgår

Professionell frihet

En satsning på lärares professionella frihet eller detaljstyrning av rektorer? I Skaras nya budget skriver politikerna att skolorna inte ska behandla reglerad arbetstid som arbetsplatsförlagd tid. Det fick skolchefen att säga upp sig.

Annons

Så hittade Fredrik tillbaka till läraryrket: ”Jag var nära att krascha”

Läraryrket

Fredrik Andersson lämnade läraryrket för tillverkningsindustrin – en paus som gav nytändning att jobba i skolan.

Statsbidrag

Fler huvudmän kan bli återbetalningsskyldiga

Granskning

Skolhuvudmän som tar emot statsbidrag med ena handen och skär i personalkostnader med den andra kan tvingas betala tillbaka pengarna. Nästa vecka faller de första domarna.

Annons
Annons
TALIS

Ekström om Talis: Vi måste fortsätta stärka läraryrket

Talis

Utbildningsminister Anna Ekström är nöjd med resultaten i Talis-undersökningen, men ser trenden där lärare och rektorer byter arbetsplats som oroande.

Så ser svenska lärare på sitt arbete

Talis

Hur är det att vara lärare i Sverige idag? Under onsdagen presenteras resultaten från världens största internationella lärarenkät – Talis.

Annons

”Jag orkar inte vara lärare längre”

Debatt

"Nedskärningar, dokumentation, kundtänk och täckande för kollegor har dragit all lust ur mig, det går inte längre. Efter fem år har jag nu firat min sista skolavslutning" skriver före detta läraren Douglas Rinaldo.

Kommentera

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Forskning

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons