gustavstok

Lärare ska bli bättre ledare för att stoppa stöket i klassrummet.

Studiero

Stöket ska stoppas med ledarutbildning för lärare

Bristande studiero ska motarbetas med ett nytt ordningslyft för skolan. Det omfattar bland annat bättre utbildning i ledarskap för lärare.
– Jag är trött på att allt ska vara ett lyft, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Det svenska Pisa-resultatet har vänt, men samtidigt påpekar OECD att svensk skola brister i likvärdighet. Det vill regeringen råda bot på genom större ordning i svenska klassrum. Vägen dit består bland annat i att lärare ska bli bättre ledare.

Regeringen kommer att sjösätta ett ordningslyft, där ledarskap också ska bli föremål för kollegialt lärande. Hittills har lärarutbildningarna brustit när det gäller att utbilda för ledarskap i klassrummet, menar regeringen. Samtidigt ska ordningsreglerna i skolorna bli tydligare.

Det framkom i samband med årets första partiledardebatt i riksdagen.

Utbildningsministern slår också fast att det är ansträngningar i skolan som ska avgöra elevers framtid, inte hur många böcker mamma och pappa har hemma i bokhyllan.

– Ojämlikheten i Pisa är ett kvitto för vem som fick betala den ekonomiska krisen, säger Gustav Fridolin.

Skolan återkommer i flera av partiledarnas debattinlägg, även om försvaret är den hetaste potatisen.

– Om skolan lyckas kommer Sverige att lyckas, om skolan misslyckas kommer Sverige att misslyckas, säger Jan Björklund, partiledare för liberalerna, som också menade att Alliansens förslag om sänkt betygsålder kommer att innebära en fortsatt ökning av svenska Pisa-resultat.

Jan Björklund vill också se ordningsbetyg, katederundervisning och en förstatligad skola.

– Vi ska satsa på lärare och deras utbildning, säger han.

Lärarnas Riksförbund ställer sig frågande till satsningen.

­– Jag tycker att det är bra att prata om ordningen i skolan, men även om Gustav Fridolin säger att stöket inte är lärarnas fel så är det lärarna som ska utbildas, säger Åsa Fahlén.

Hon menar att förslaget missar flera andra aspekter på klassrumsstöket.

Det krävs resurser till annan personal i skolan som kan bistå lärarna med stökiga elever, det krävs stöd från hem, skolledare och beslutsfattare, menar hon.

– Det spelar ingen roll hur mycket utbildning lärare får om deras yrkesroll blir ifrågasatt hela tiden, säger hon.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm