enkat_toppbild_3
Enkät

Del 3: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Del 3 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till Skolinspektionens generaldirektör, en minister, en yrkeslärare och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Jonas Nilsson, förstelärare på Stordammens skola i Uppsala

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag anser att den fördjupade debatten om lärares arbetstid och belastning varit viktigast under året. Önskan om mindre administration inom yrket har i vissa kommuner lett till förenklad dokumentation och prat om effektivare arbetssätt. Syftet torde vara att lärare som upplever stress ska ges större marginaler och därmed hinna utföra en mer kvalitativ undervisning för att höja elevresultaten inom skolan. Det är nu viktigt att inte undervisningstiden utökas istället, för då tillkommer per automatik mångt fler andra arbetstimmar än de byråkratiska som skalas bort; planering, feedback och bedömning trollas inte fram ur intet, utan den ”lättade” bördan riskerar i så fall att blir en minusaffär för oss lärare. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?     
– I nästan alla mina artiklar återkommer jag till det jag saknar mest inom skolans värld; kompetensöverföring mellan kollegor. Under 2018 vill jag därför att skickliga lärare på allvar tar steget fram och visar upp goda metoder för ledarskap, undervisning och bedömning så att andra kan anamma dem. Allt för många lärare behåller sina styrkor för sig själva, vilket knappast gynnar eleverna i grannklassrummet. Så till alla skolchefer och rektorer runt om i landet: se till att lärare, som år efter år får sina klasser att blomstra, ges utrymme och mandat att dela med sig av sina kunskaper. Det är självklart inom andra organisationer och borde vara självklart även här.

 

Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag tycker att #metoo-rörelsen har varit något av det viktigaste som hänt under 2018. Det är viktigt att fortsätta att prata om ämnet och att vi alla tar signaler i skolan på största allvar. Alla elever har rätt till en trygg skolgång utan kränkningar och trakasserier.
Det är också mycket glädjande att flera internationella kunskapsmätningar nu visar på att svenska elevers kunskapsresultat tycks vända i positiv riktning. Under 2017 kom resultaten från PIRLS och ICCS. Och under 2016 kom PISA och TIMSS Advanced – även de med positiva tendenser.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar att vi lyckas hejda lärarbristen och att vi får se en vändning i sökmönstret till lärarutbildningen. Vi vet att lärare är oerhört betydelsefulla. Av undervisningsrelaterade faktorer är läraren den enskilt viktigaste faktorn för elevers studieresultat. Jag önskar att alla elever får en utbildning av god kvalitet. Att fler elever får möta utbildade lärare och få chansen att utvecklas och lära så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

 

Uwe Müller, yrkeslärare, fordonsteknik

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– När jag började på Särgymnasiet 2016 var det en ny värld för mig. Nu ser jag hur viktigt det är att vi har en skola som kan ta hand om elever som har utvecklingsstörningar på olika nivåer. Att kunna se hur dessa elever utvecklas när man arbetar med dem. Det är en mycket resurskrävande verksamhet, men det är mycket viktigt att den finns kvar. Vi gör en mycket viktig insats när vi försöker att anpassa särgymnasieelever till vårt samhällssystem. Jag är stolt och glad att kunna jobba inom särgymnasiet och hoppas att man från politikerhåll inser hur viktig den delen av skolsystemet är för vårt samhälle.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar mig att våra politiker börjar förstå att vi har en stor lärarbrist i vårt land. Att det är mycket viktigt att läraryrket får en rejäl uppvärdering och att politikerna arbetar med att skapa förutsättningar för att alla lärare skall bli behöriga och skall ha legitimation. Vi behöver ett skolsystem som är av hög kvalitet och inte så söndersplittrad med olika system som man vill starta.

 

John Steinberg, fil dr i pedagogik och författare

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Den svenska skolan är, i motsats till så gott som samtliga skolsystem i världen, mer relationsstyrd än regelstyrd. Relationer är centrala i frågan hur väl skolan fungerar som arbetsplats. Metoo-rörelsen är något som tog fart under hösten 2017 och kanske det som kan, på sikt, påverka värdegrundsarbete, relationer och bemötande allra mest. Det är en av de viktigaste händelserna under 2017. Det som kan påverka relationer mot större respekt, givande och tagande och samförstånd är det som har störst potential för att främja en skolmiljö som underlättar äkta möten, öppen dialog och nyfikenhet att söka kunskaper och förståelse. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Under 2018 må skolpolitiker och lärare förstå att lojaliteten ska ligga hos eleverna mer än hos läroplanen och styrdokumenten. Visst ska läroplanen ge riktlinjer, men viktigast är mötet mellan pedagog och barn/ungdom. Där hittar man rätt nivå, magin och äkthet. Med hopp och tilltro (och lämpliga studiestrategier) klarar man också kursen. Flummigt? Nej, det är det som de bästa pedagoger alltid har gjort. Må skolpolitiker lita på och underlätta för lärare att ha äkta möten med sina elever. Det är ”mötet” som ska vara i centrum, snarare än hundratals detaljrika mål.

 

Anne-Marie Körling, lärare och tidigare läsambassadör

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Läslyftet! Ingen fråga är så viktig som att elever får lära sig att läsa och att de kan fortsätta att läsa. Genom läslyftet har jag kommit i kontakt med engagerade lärare som vill och kan utveckla läsundervisningen så att den blir tillgänglig för alla elever i klassrummet. Hand i hand med Läslyftet är skolbiblioteket i fokus. Textsamtal och medvetenhet om hur vi kan tänka, lära och uppleva text betyder också att skolan har ett rikt och nyanserat utbud att utforska. Det handlar om att ge varje elev möjlighet att läsa för att tänka, kommunicera och för att lära. Glädjande nog visar PIRLS att vi tillsammans vänder utvecklingen vilket betyder att vi kan fortsätta att göra skillnad genom arbetet i skolan.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att skolan vågar och tar möjligheten att berätta om skolans inre arbete. Vi behöver stärka lärares och elevers röster om vad som sker av lärande i skolan. Det är så lätt att fångas i brist och ur den förklara allt det som inte hanns med. Det bidrar till stress. Undervisningen och elevernas lärande är uppdragets kärna. Lärare behöver tid för planering av undervisningen och tid för efterarbete och analys av det arbete som ägt rum. Det möjliggör utveckling av undervisningen. 
Och jag önskar mer tid för varje elev att läsa i skolan. Gärna en hel timme! Att de får läsa det de vill och att de får läsa för att de är intresserade samt medveten högläsning som ger eleverna litteratur de ännu inte kan läsa på egen hand.  

 

Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag tror det viktigaste som har hänt svensk skola är de samtal som uppstått efter #Metoo-rörelsen. Det har förändrat hur vi samtalar och ser på sexuella trakasserier i samhället och det ger såklart efterdyningar i skolans värld och jag tror vi ännu inte sett slutet på #Metoo. Sen är jag glad att läskunskaperna ökade så mycket i senaste PIRLS, det är en stor seger för alla lärare som har kämpat hårt och eleverna som har ansträngt sig. Det viktigaste på mitt område är att vi äntligen ser ett trendbrott när det kommer till läraryrket. Allt fler lärare väljer också att stanna kvar i skolan och allt fler vill utbilda sig till lärare och lärarlönerna ökar kraftigt för första gången på flera år. Det är viktigt för att stärka läraryrkets attraktivitet på arbetsmarknaden,  

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Först och främst att skolan och våra lärare får arbetsro samt att eleverna får en trygg och bra skolgång. Eftersom det är ett valår 2018 så hoppas jag också på att alla vi som är politiker klarar av att föra ett vuxet samtal om skolan och inte gör skolan till en arena för partipolitisk strid. Sen hoppas jag såklart att så många som möjligt väljer att utbilda sig till lärare.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 1del 2, del 4del 5 och del 6 av årsenkäten.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm