Annons

Del 3: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 28 december 2017

Relaterat

Del 3 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till Skolinspektionens generaldirektör, en minister, en yrkeslärare och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Jonas Nilsson, förstelärare på Stordammens skola i Uppsala

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag anser att den fördjupade debatten om lärares arbetstid och belastning varit viktigast under året. Önskan om mindre administration inom yrket har i vissa kommuner lett till förenklad dokumentation och prat om effektivare arbetssätt. Syftet torde vara att lärare som upplever stress ska ges större marginaler och därmed hinna utföra en mer kvalitativ undervisning för att höja elevresultaten inom skolan. Det är nu viktigt att inte undervisningstiden utökas istället, för då tillkommer per automatik mångt fler andra arbetstimmar än de byråkratiska som skalas bort; planering, feedback och bedömning trollas inte fram ur intet, utan den ”lättade” bördan riskerar i så fall att blir en minusaffär för oss lärare. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?     
– I nästan alla mina artiklar återkommer jag till det jag saknar mest inom skolans värld; kompetensöverföring mellan kollegor. Under 2018 vill jag därför att skickliga lärare på allvar tar steget fram och visar upp goda metoder för ledarskap, undervisning och bedömning så att andra kan anamma dem. Allt för många lärare behåller sina styrkor för sig själva, vilket knappast gynnar eleverna i grannklassrummet. Så till alla skolchefer och rektorer runt om i landet: se till att lärare, som år efter år får sina klasser att blomstra, ges utrymme och mandat att dela med sig av sina kunskaper. Det är självklart inom andra organisationer och borde vara självklart även här.

 

Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag tycker att #metoo-rörelsen har varit något av det viktigaste som hänt under 2018. Det är viktigt att fortsätta att prata om ämnet och att vi alla tar signaler i skolan på största allvar. Alla elever har rätt till en trygg skolgång utan kränkningar och trakasserier.
Det är också mycket glädjande att flera internationella kunskapsmätningar nu visar på att svenska elevers kunskapsresultat tycks vända i positiv riktning. Under 2017 kom resultaten från PIRLS och ICCS. Och under 2016 kom PISA och TIMSS Advanced – även de med positiva tendenser.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar att vi lyckas hejda lärarbristen och att vi får se en vändning i sökmönstret till lärarutbildningen. Vi vet att lärare är oerhört betydelsefulla. Av undervisningsrelaterade faktorer är läraren den enskilt viktigaste faktorn för elevers studieresultat. Jag önskar att alla elever får en utbildning av god kvalitet. Att fler elever får möta utbildade lärare och få chansen att utvecklas och lära så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

 

Uwe Müller, yrkeslärare, fordonsteknik

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– När jag började på Särgymnasiet 2016 var det en ny värld för mig. Nu ser jag hur viktigt det är att vi har en skola som kan ta hand om elever som har utvecklingsstörningar på olika nivåer. Att kunna se hur dessa elever utvecklas när man arbetar med dem. Det är en mycket resurskrävande verksamhet, men det är mycket viktigt att den finns kvar. Vi gör en mycket viktig insats när vi försöker att anpassa särgymnasieelever till vårt samhällssystem. Jag är stolt och glad att kunna jobba inom särgymnasiet och hoppas att man från politikerhåll inser hur viktig den delen av skolsystemet är för vårt samhälle.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar mig att våra politiker börjar förstå att vi har en stor lärarbrist i vårt land. Att det är mycket viktigt att läraryrket får en rejäl uppvärdering och att politikerna arbetar med att skapa förutsättningar för att alla lärare skall bli behöriga och skall ha legitimation. Vi behöver ett skolsystem som är av hög kvalitet och inte så söndersplittrad med olika system som man vill starta.

 

John Steinberg, fil dr i pedagogik och författare

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Den svenska skolan är, i motsats till så gott som samtliga skolsystem i världen, mer relationsstyrd än regelstyrd. Relationer är centrala i frågan hur väl skolan fungerar som arbetsplats. Metoo-rörelsen är något som tog fart under hösten 2017 och kanske det som kan, på sikt, påverka värdegrundsarbete, relationer och bemötande allra mest. Det är en av de viktigaste händelserna under 2017. Det som kan påverka relationer mot större respekt, givande och tagande och samförstånd är det som har störst potential för att främja en skolmiljö som underlättar äkta möten, öppen dialog och nyfikenhet att söka kunskaper och förståelse. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Under 2018 må skolpolitiker och lärare förstå att lojaliteten ska ligga hos eleverna mer än hos läroplanen och styrdokumenten. Visst ska läroplanen ge riktlinjer, men viktigast är mötet mellan pedagog och barn/ungdom. Där hittar man rätt nivå, magin och äkthet. Med hopp och tilltro (och lämpliga studiestrategier) klarar man också kursen. Flummigt? Nej, det är det som de bästa pedagoger alltid har gjort. Må skolpolitiker lita på och underlätta för lärare att ha äkta möten med sina elever. Det är ”mötet” som ska vara i centrum, snarare än hundratals detaljrika mål.

 

Anne-Marie Körling, lärare och tidigare läsambassadör

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Läslyftet! Ingen fråga är så viktig som att elever får lära sig att läsa och att de kan fortsätta att läsa. Genom läslyftet har jag kommit i kontakt med engagerade lärare som vill och kan utveckla läsundervisningen så att den blir tillgänglig för alla elever i klassrummet. Hand i hand med Läslyftet är skolbiblioteket i fokus. Textsamtal och medvetenhet om hur vi kan tänka, lära och uppleva text betyder också att skolan har ett rikt och nyanserat utbud att utforska. Det handlar om att ge varje elev möjlighet att läsa för att tänka, kommunicera och för att lära. Glädjande nog visar PIRLS att vi tillsammans vänder utvecklingen vilket betyder att vi kan fortsätta att göra skillnad genom arbetet i skolan.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att skolan vågar och tar möjligheten att berätta om skolans inre arbete. Vi behöver stärka lärares och elevers röster om vad som sker av lärande i skolan. Det är så lätt att fångas i brist och ur den förklara allt det som inte hanns med. Det bidrar till stress. Undervisningen och elevernas lärande är uppdragets kärna. Lärare behöver tid för planering av undervisningen och tid för efterarbete och analys av det arbete som ägt rum. Det möjliggör utveckling av undervisningen. 
Och jag önskar mer tid för varje elev att läsa i skolan. Gärna en hel timme! Att de får läsa det de vill och att de får läsa för att de är intresserade samt medveten högläsning som ger eleverna litteratur de ännu inte kan läsa på egen hand.  

 

Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag tror det viktigaste som har hänt svensk skola är de samtal som uppstått efter #Metoo-rörelsen. Det har förändrat hur vi samtalar och ser på sexuella trakasserier i samhället och det ger såklart efterdyningar i skolans värld och jag tror vi ännu inte sett slutet på #Metoo. Sen är jag glad att läskunskaperna ökade så mycket i senaste PIRLS, det är en stor seger för alla lärare som har kämpat hårt och eleverna som har ansträngt sig. Det viktigaste på mitt område är att vi äntligen ser ett trendbrott när det kommer till läraryrket. Allt fler lärare väljer också att stanna kvar i skolan och allt fler vill utbilda sig till lärare och lärarlönerna ökar kraftigt för första gången på flera år. Det är viktigt för att stärka läraryrkets attraktivitet på arbetsmarknaden,  

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Först och främst att skolan och våra lärare får arbetsro samt att eleverna får en trygg och bra skolgång. Eftersom det är ett valår 2018 så hoppas jag också på att alla vi som är politiker klarar av att föra ett vuxet samtal om skolan och inte gör skolan till en arena för partipolitisk strid. Sen hoppas jag såklart att så många som möjligt väljer att utbilda sig till lärare.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 1del 2, del 4del 5 och del 6 av årsenkäten.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Skolmarschen

Här möter Anna Ekström personerna bakom Skolmarschen: ”Jag är bekymrad”

Nedskärningar

Här möts Skolmarschens initiativtagare och utbildningsminister Anna Ekström för att diskutera nedskärningarna i skolan.

Annons
Annons
Ny i yrket

Mentorsnätverk stöttar nyexade lärare

Ny i yrket

Lärarna Anette Malby och Eva Rosell har på egen hand startat upp ett mentorsnätverk som ska hjälpa nyutbildade lärare. 

Annons
Arbetsmiljö

Fuktskadad skola fick stänga igen: ”Halva personalen mår dåligt”

Arbetsmiljö

Andningssvårigheter, torra ögon och eksem. Den dåliga luften på särskolan i Lysekil har fått skyddsombudet att stänga verksamheten. 

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Andria Zafirakou fick många erbjudanden efter Global Teacher Prize men har valt att jobba kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

Efter kritiken: ”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons