Annons
Christina Englöf lärare på Karlfeldtgymnasiet i Avesta.

Stor oro bland lärare inför skolstart: ”En omöjlig uppgift”

Publicerad 13 augusti 2020

Relaterat

När gymnasieskolorna nu planerar för skolstarten ser åtgärderna olika ut i varje kommun och skola. Gemensam är oron bland många lärare.
”Att bedriva en smittsäker undervisning känns i många lägen som en omöjlig uppgift i en verksamhet som skolan”, säger läraren Christina Englöf – som har en man i riskgrupp.

I Stockholm ska 20 procent av undervisningen ske på distans, i Kristianstad är motsvarande siffra 50 procent för årskurs 2 och 3, medan man i Göteborg väljer att starta varje skoldag senare för att avlasta kollektivtrafiken. Att åtgärderna i kommunerna ser olika ut är tydligt, men ända ner på skolnivå ser det olika ut. I en tråd på Facebook vittnar vissa lärare om stora gemensamma samlingar, medan alla möten sker digitalt eller utomhus på andra skolor. På Stockholms Estetiska Gymnasium utrustas lärare som vill med både munskydd och visir, skriver SvD.

Men om åtgärderna ser olika ut runt om i landet, är oron på många håll gemensam. En av dem som är oroliga inför skolstarten är Christina Englöf som arbetar som lärare på Karlfeldtgymnasiet i Avesta.

– Vi är i ett läge nu där eleverna längtar tillbaks till skolan. Från att vissa har tyckt att skolan är ett nödvändigt ont är det positivt att de nu har förstått att det är bra att vara i skolan. Men att bedriva en smittsäker undervisning känns i många lägen som en omöjlig uppgift i en verksamhet som skolan.

Pia BoiardtLokalombudet Pia Boiardt är inne på samma spår:

– Det finns en jättestor oro och en stor frustration att man öppnar gymnasieskolan. Många undrar om det överhuvudtaget är möjligt att följa rekommendationerna i skolan. Här skulle jag önska utökade garanterade bidrag från regeringen för att kunna minska stora grupper och kunna hålla rekommenderade avstånd och behålla kvalité i undervisningen. Är man utbildningsminister så ska man ha skolans perspektiv och värna om tryggheten i skolan – det är faktiskt liv och död det gäller. Skolan ska inte vara en förvaringsplats för barn och ungdomar, det ska vara en trygg arbetsplats där det bedrivs kvalitativ undervisning.

Mer central styrning hade behövts för att minimera riskerna, menar Pia Boiardt.

– Vi har haft ett helt sommarlov, Skolverket har haft tid på sig att förbereda men ingenting har gjorts under en hel sommar. Jag tycker det är absurt att 290 kommuner och många, många fler privata entreprenörer nu ska sitta och komma på hur man gör för att följa riktlinjerna.

Ingenting har gjorts under en hel sommar

Även Christina Englöf upplever att lite har gjorts sedan den 15 juni när gymnasieskolan formellt öppnades.

– Det kändes bra då, jag tänkte att på två månader måste man komma fram till tydliga direktiv från Skolverket, till huvudmannen och ner till respektive enhet. Men det har inte skett, på presskonferensen med Skolverket sa Peter Fredriksson ”lyssna på lärarna”. Men vi är inte i ett inlyssningsskede nu, vi är i ett skede av pedagogisk planering.

Hon tror att huvudmännen hade en förhoppning om en minskad smittspridning och lättade restriktioner.

– Men till slut upptäcker man att det är samma förhållanden som det var i våras, möjligen något sämre med tanke på att unga börjar strunta i att distansera sig. Då finns det plötsligt ingen plan b och det är bara en vecka kvar.

Mycket hamnar därför på lärarna, menar Christina Englöf.

– Vi ska se över våra scheman och komma med förslag om vi upplever att vi har för stora grupper i underdimensionerade klassrum, detta medför en uppenbar risk för godtycke när den enskilde läraren ska bedöma situationen. Dessutom känner jag att de här första dagarna hade jag velat ägna åt en pedagogisk planering och inte hur jag ska kunna bedriva undervisning på ett smittsäkert sätt. Det åligger tveklöst arbetsgivaren, men hittills den här veckan har jag gått och tänkt på hur jag ska göra med olika grupper på schemat.

Hade hon fått önska hade hon velat ha centrala och tydliga riktlinjer som var lika för alla. Nu kommer hon själv välja att köra på varannan stol-principen i sitt klassrum.

– Är klassrummet dimensionerat för 30 får 15 plats. Det är enkelt och tydligt. Men det blir rörigt för eleverna om lärare gör olika.

Ett annat önskemål är utökad städning.

– Våra lokalvårdare gör ett jättebra jobb, men en ytterligare städning kommer vi inte få för det finns inga pengar till det.

Det var som att man hade strukit fem månader i almanackan.

Ekonomin sätter käppar i hjulet över lag när det kommer till åtgärder, menar Christina Englöf, som upplever att hennes närmaste chefer i stort sett har gjort vad de kan utifrån förutsättningarna. Hon är dock kritisk till att man valde att samla hela personalstyrkan, över 50 personer, till ett gemensamt möte i aulan. Själv höll hon sig hemma eftersom hon var förkyld.

– Det gav mycket oroande signaler om hur man ser på läget. Det var precis som att man har strukit fem månader i almanacken. Tjoff. Nu är allt som vanligt.

Lokalombudet Pia Boiardt tycker att det gemensamma personalmötet var olyckligt:

– Vi har nu fört fram att konferenser och möten behöver vara digitala, samma sak ska gälla stora elevsamlingar.

I övrigt ser Pia Boiardt en risk för ökad arbetsbörda, med undervisning både på plats och på distans eftersom stora grupper kan behöva delas och komma på halva lektionstiden. Dessutom kommer troligtvis elever i riskgrupp eller med nära i riskgrupp att behöva distansundervisning. Det kan bli heltid för läraren plus distansundervisning.

Vi har varit jätteförsiktiga. Nu kastas jag plötsligt in i en helt annan verklighet.

– Här behöver vi se över vad som kan göras. Vi lärare är ambitiösa och duktiga så det blir lätt att man jobbar dubbelt. Där måste vi som fack vara jättenoga med att faktiskt förmedla att det är en speciell situation. Lärare bör inte ha krav på att lyckas lika bra som vanligt när det är en kris och förutsättningarna ser helt annorlunda ut. I en kris får vi göra det bästa vi kan under rådande omständigheter och det är faktiskt bra nog. Det har ledningen hittills visat förståelse för. Överlag upplever jag att de har varit lyhörda för lärares oro och behov av att få till alternativa lösningar.

Samtidigt ökar en eventuell distansundervisning arbetsbördan, menar Christina Englöf.

– Definitivt, eftersom man hela tiden måste vara jättetydlig för att det inte ska uppstå missförstånd. Under våren gick jag upp och satte mig vid datorn halv åtta varje morgon och sedan satt jag till klockan fem, sedan var jag supertrött. Det ger definitivt ökad arbetsbelastning.

Själv planerar Christina Englöf att vara på plats, men med en man i riskgrupp är hon rädd och oroad över hur hösten ska bli.

– Under hela den här perioden har vi varit jätteförsiktiga, vi har veckohandlat och min man har inte varit inne i en affär på fem månader. Nu kastas jag plötsligt in i en helt annan verklighet och vet inte hur jag ska tänka. Ska jag ha distansundervisning för att vi ska känna oss trygga? Fastän jag vet att det inte är bra för eleverna. Eller ska jag gå till jobbet och känna att jag gör en samhällsnytta?

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

”Även åk 8 och 9 bör övergå till distansundervisning”

Corona

Fackförbundet är inne på samma spår, och efterlyser kraftigare åtgärder på högstadiet.

Annons

LR:s krav: Visir och plexiglas till grundskollärare

Corona

"Det skulle öka känslan av att deras oro är att ta på allvar", säger kommunombudet Helena Dübeck.

Coronabeskedet: Gymnasiet stängs igen

Corona

Gymnasieskolan går tillbaka till fjärr- och distansundervisning i en månad.

Annons
Annons
Debatt

”Eget ansvarstagande – ett karaktärsdrag som leder till framgång”

Debatt

”I en svensk skolkontext vore det fruktsamt att åter igen lyfta fram eget ansvarstagande som en nyckelegenskap, ett karaktärsdrag som går att utveckla och som leder till framgång”, skriver läraren Henrik Birkebo.

Kommentera
Annons
Individanpassad undervisning

Forskarna: Testa elever för varaktig kunskap

Forskning

”En effektiv metod som, om den används på rätt sätt, fungerar för i princip alla”.

27 lärartjänster skärs bort i Borås

Besparingar

27 lärartjänster försvinner när Borås fortsätter att spara på gymnasieskolan.
– Det är rent bedrövligt, säger Ann Pihlo, kommunobud för LR.

granskning: hök18

Varannan lärare kan inte ta paus i arbetet

Arbetsmiljö

Att inte kunna gå på rast eller äta lunch ostört är vardag för många lärare i Malmös grundskolor.

Lärarnas larm: Trots avtalet – fortsatt hög arbetsbelastning

Läraravtalet

Beslut når inte lärarna – fastnar på förvaltningsnivå

Debatt

”När jag anger rätt ålder så kallas jag inte till en enda intervju”

Debatt

"Resultatet visar tydligt att det från arbetsgivaren, med fackens acceptans, finns en strukturell åldersdiskriminering", skriver läraren Stefan. 

Kommentera
Coronaviruset

LR om nya riktlinjer: Mindre oro men ökad arbetsbelastning

Corona

”Med fler elever hemma blir det tuffare för lärarna”, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Var fjärde skola följer inte corona-riktlinjer

Covid-19

”Man måste skydda personalen utifrån de riktlinjer som finns.”

27 frågor och svar om corona – det här gäller för dig som lärare

Corona

LR:s ombudsmän Reine Södergren och Erik Ekström reder ut frågetecken.

”Arbetsgivare måste sluta misstänkliggöra lärare”

Corona

För att regeringens beslut om distansundervisning ska få effekt krävs en större tillit, enligt LR. 

FHM vänder: Barn ska stanna hemma från skolan

Corona

Symptomfria elever i grund- och förskola ska hållas hemma om familjemedlemmar är sjuka i covid-19.

Vikariebristen i coronakrisen på väg att knäcka lärarna

Corona

Trots larmen – den rekordstora bristen på vikarier kvarstår. 

Specialpedagogik

Så hanterar specialpedagogen Agneta sina tre roller i skolan

Specialpedagogik

Arbetar som specialpedagog, lärare och fackligt ombud.

Studie: Lågpresterande elever får sämre förutsättningar att lära

Forskning

En ny studie visar att skolor brister i stödet till lågpresterande elever.

Lärarbristen

Skolor söker inte aktivt efter legitimerade lärare: ”Obehöriga är billigare”

Lärarbrist

Många skolor söker inte aktivt efter legitimerade och behöriga lärare till tjänster som innehas av obehöriga, framför allt inte under terminerna.

Arbetsmiljö

Nya siffror: 1 av 3 lärare upplever stress och press

Arbetsmiljö

En tredjedel anställda inom utbildning upplever att de har för höga krav, för liten egen kontroll och att yrket är psykiskt ansträngande enligt ny undersökning.

Friskolor

Fortsatt strid om friskolors skolpeng och kösystem

Skolkö

Några avfärdar utredningens förslag, andra stödjer dem fullständigt.

Forskning

Här tränar studenterna med hjälp av virtuella elever

Forskning

"Alltför många lärarstudenter upplever ett stort glapp mellan vad de har läst på universitetet och vad de sedan får göra ute i verkligheten."

Fackligt

Europeiska facken ska bidra till en starkare lärarkår

Fackligt

”Viktigt att kunna dryfta dessa frågor tillsammans.”

Arbetsmiljö

Så vände skolan den negativa trenden

Likvärdighet

"Innan vi gjorde vår helomvändning var det ganska rörigt i skolan. Det var konflikter och barn som var ledsna."

Offentlighetsprincipen

Nej till offentlighetsprincip för friskolor: ”Ett hån mot lärare”

Sekretess

Vänsterpartiets förslag om att även friskolor ska omfattas av offentlighetsprincipen har nobbats.

LR kritiserar nytt nej till offentlighetsprincip

Insyn

”Jättetråkigt” tycker LR:s Åsa Fahlén om att utbildningsutskottet röstade nej till att införa offentlighetsprincip på alla skolor.

Upprop för vinstbegränsning i skolor växer lavinartat

Lärarupprop

”Nu väntar vi på att politikerna ska börja agera.”

24 av 30 grundsärskolor har brister i arbetet

Granskning

Skolinspektionen granskning av grundsärskolor i landet visar att 24 av 30 skolor har ett eller flera arbetsområden som behöver utvecklas.

 

Debatt

”Förslagen innebär en direkt form av särbehandling”

Debatt

Förslagen för att skapa en mer likvärdig skola bör inte genomföras, skriver sociologen Hrvoje Kap.

Kommentera

Ta inte skärmen från barnen – sitt med och vägled istället

Debatt

Debatt "Svärordet fan har byts ut mot fuck och de busiga påhitten med tejp på kranen har blivit att doppa någon annans tandborste i toaletten och filma det", skriver läraren Elin Bengtsson.

Kommentera

”Viktigt att ge eleverna bevis på vår värme”

Debatt

”Lärare som förmår visa känslor, reagera, agera – en sådan lärare kan eleven arbeta hårt för”, skriver läraren Johanna Söderberg.

Kommentera

”En kamp att få bli en del av Sverige”

Debatt

”Många beslut om avslag på ansökan om uppehållstillstånd är steg bakåt i utvecklingen”

Kommentera

Här får alla grundskollärare lokalt lönelyft

Lärarlöner

Grundskollärare i Luleå lovas extra löneförhöjning – på en procent.

Modellen minskade mobbning i skolorna med 40 procent

Forskning

Gävle kommuns skolor minskar mobbning kraftigt genom att arbeta med forskningsbaserade Gävlemodellen. 

Lärarbristen

Nytt nätverk vill bota lärarbristen: ”Behovet är akut”

Forskning

"Vi måste arbeta på bred front för att komma framåt".

Debatt

”Gymnasieskolan ska inte vara lika för alla”

Debatt

”Friare utformning av program bör uppmuntras, och gymnasieexamen genom ett frivilligt examensprov bör införas”

Kommentera

Elevassistenter kan leda till sämre elevresultat

Forskning

Ny forskningsöversikt väcker frågor om elevassistenternas roll i skolan.

Arbetsmiljö

Föräldrar använder status som påtryckningsmedel

Arbetsmiljö

Poängterar titlar och tar med juridiska ombud på betygssamtal – påstridiga föräldrar problem för skolor i välbärgade områden. 

”Förtal av lärare tas inte på allvar av rektorer och huvudman”

Debatt 

"Relationen mellan elev och lärare blir skev om läraren trippar runt och är rädd", skriver gymnasieläraren Gunilla Margareta Zuleta.

Kommentera

”SFI-elever riskerar stora kunskapstapp med distansundervisning”

Debatt

”Det är av yttersta vikt att eleverna inom vuxenutbildningen kan upprätthålla sin undervisning”, skriver Maria Nilsson (L) och Anna Manell (LK).

Kommentera

Skolverkets GD hyllar LR-kritik i läckt e-post

Kritik

”Osmakligt”, ”skamligt” och ”feberdrömskt”. Det är några lärarreaktioner på Skolverkets generaldirektör Peter Fredrikssons e-post, skickat till Ulla Hamilton, vd på Friskolornas riksförbund.

Arbetsmiljö

Facket larmar: Hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärare på Anders-Olofskolan i Ragunda kommun larmar om en ohållbar arbetsmiljö. Detta har fått facket att kräva åtgärder.

Ny fortbildning i läs- och skrivsvårigheter från SPSM

Resurser

Nytt studiepaket ska träna arbetslag i att upptäcka, förstå och hantera läs- och skrivsvårigheter.

Debatt

”Inför offentlighetsprincipen för samtliga skolor”

Debatt

"Vi måste kunna känna oss trygga med att alla huvudmän tar uppdraget på allra största allvar", skriver Daniel Riazat (V).

Kommentera
Likvärdighetsdebatten

Det betyder Academedias ”slopning” av skolkön – egentligen

Skolkö

Academedia-VD:n Marcus Strömbergs rapporterade vilja att slopa skolkön visar sig kraftigt överdriven.

Kornhall: Argumentation med köpt forskning

Likvärdighet

”Ett av de mest försåtliga sätten är att klä sin argumentation i lånta forskarkläder”, skriver Per Kornhall.

Debatt

”Mer läromedel i skolans undervisning”

Debatt

”För att målet om mer läromedel i skolans undervisning ska nås krävs att befintliga hinder rivs eller nedmonteras”

Kommentera

Panelen: så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Lärare svarar på tre aktuella frågor.

Debatt

”Stärk skyddet mot politisk diskriminering i skolan”

Debatt

"Vi har mängder av exempel på politiskt aktiva som mer eller mindre öppet nekats anställning inom grund- och gymnasieskolan", skriver Mikael Strandman (SD) och Michael Rubbestad (SD).

Kommentera

Analys av lärarlegitimationen: ”Facken var framgångsrika”

Utbildningspolitik

”Facken hade genomslag i sin opinionsbildning.”

Debatt

”Utöka idrott och hälsa med 100 timmar i grundskolan”

Debatt

”Vi vill utöka ämnet idrott och hälsa från nuvarande 600 timmar till 700 under grundskoletiden”, skriver Gudrun Brunegård (KD).

Kommentera

Kommunen betalar facken skadestånd efter tvist

Fackligt

"Det har varit väldigt tydligt för oss att vi hade rätt."

Debatt

”MUF och SSU måste skilja på förslag och beslut”

Replik

”Det är felaktigt av företrädare för M och S att hävda att KD vill avskaffa modersmålsundervisningen” skriver Kasper Avenbrand (KD).

Kommentera

”KDU berättar inte hela sanningen om förslaget”

Slutreplik

”Det var partistyrelsen som lade fram förslaget om att avskaffa modersmålsundervisning inför Kristdemokraternas partifullmäktige”

Kommentera

Historielärare: ökat fokus på bedömning

Forskning

Mätbara resultat har blivit viktigare för historielärare och tidspress gör att de prioriterar att undervisa i modern historia, visar ny studie. 

Coronaviruset

Läraroro efter ökade sjuktal: ”Läget har förvärrats”

Corona

Mer än var tionde lärare sjukskriven – kollegor tvingas sköta undervisningen i flera klasser samtidigt. 

Ny HD-dom: Brist på stöd är diskriminering

Stöd

HD: Elever med stödbehov har rätt till skadestånd om insatserna dröjer.
– Jättebra att det här kommer, säger NPF-experten Kenth Hedevåg.

Fortsatta kopplingar till extremism – friskola måste stänga

Nedstängning

Eleverna riskerar att utsättas för radikalisering, enligt Skolinspektionens beslut som skolan nu planerar att överklaga. 

”Barn som flytt hit måste få kosta pengar”

Debatt

”Vi pratar om en likvärdig skola. Det kommer vi inte i närheten av så länge vi inte lyfter skolor i våra så kallade särskilt utsatta områden”

Kommentera
BETYG OCH BEDÖMNING

Efter kritiken – ämnesbetyg ersätter kursbetyg

Betyg

Kursbetygen ska slopas och ersättas av ämnesbetyg.

Läromedel

Hela listan: Kommunerna som lägger mest – och minst – på läromedel

Rapport

Elever som bor i olika kommuner får inte samma förutsättningar att klara skolan.

Debatt

”Vill vi vara professionella lärare eller servicepersonal?”

Debatt

”Landets lärare bör resa sig i gemensamt motstånd mot skolkoncernernas expansion”, skriver Marcus Larsson.

Kommentera
Coronaviruset

Folkhälsomyndigheten undersöker covid i skolan

Corona

En pilotstudie ska undersöka immunitet för covid-19 hos elever och lärare.

LR om FHM:s pilotstudie: ”Viktigt att det undersöks”

Corona

”Det är viktigt att detta undersöks”, säger Ragnar Sjölander, ordförande för LR i Stockholm.

”Det är dags för nationella riktlinjer för skolans hantering av covid-19”

Debatt

”Som lärare väntar jag otåligt på nationella rekommendationer från Skolverket”, skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

Grundskolor stänger efter smittspridning

Coronavirus

Två grundskolor i Huddinge går över till distansutbildning.

Debatt

”Personalbristen krockar med måluppfyllelse och elevers behov”

Debatt

”Vi jobbar för att det handlar om liv och död, men det är nog inte så länge till vi orkar”, skriver specialpedagogen Cecilia Rosenlund.

Kommentera

Regeringen ser över svenskämnena – ska bli mer rättvist

Språk

Alltför många elever får inte den svenskundervisning som de behöver – "Behöver vända och vrida på alla stenar för att hitta samtliga problem."

Debatt

Läraren: ”Ta bort utvecklingssamtalen”

Debatt

”Jag ser utvecklingssamtalen som tidskrävande bromsklossar”, skriver läraren Simon Sandström.

Kommentera
Lärarutbildningen

Grönt ljus för lämplighetsprov på lärarutbildningar

Beslut

Regeringen inför möjlighet till höjda antagningskrav på förskollärar- och lärarutbildningar.

Liberalerna: Därför vill vi ha obligatoriska test

Replik

”Fler ska inte bara vilja söka sig till lärarutbildningen, lika viktigt är det att fler slutför och tar lärarexamen.”, skriver Roger Haddad (L).

Kommentera

Debatt: Återinför USK:en och öka läraryrkets attraktivitet

Debatt 

”Vi måste slå ett slag för vikten av en rimlig arbetsbelastning”, skriver läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Arbetsmiljö

Skolan flaggar om dålig arbetsmiljö: ”Kan bli livsfarligt”

Arbetsmiljö

”Vi blev lovade en ombyggnation, men den rann ut i sanden”, säger skyddsombudet Andreas Ludvigsson.

Hörselpedagogens tips för lugnare klassrum

Arbetsmiljö

Läraren och hörselpedagogen Anita ger tips för mindre buller.

Betyg från åk 4 blir verklighet nästa läsår

Betyg

Rektor ska kunna besluta om att införa betyg från årskurs 4 från och med höstterminen 2021 meddelar regeringen. ”Oseriöst”, menar Lärarnas Riksförbund.

Arbetsmiljö

Alexander Skytte: 5 förslag för att göra läraryrket hållbart

Blogg

”Detta är mina fem förslag för att göra läraryrket till ett hållbart och attraktivt yrke som lockar rätt människor.”

Distansundervisning

Språklärare stöttar varandra i distansundervisningen

Språk

Utmaning att hålla elevers motivation uppe – över 100 lärare möttes online för att utbyta råd och erfarenheter. 

engelskspråkiga skolor

Kraftig ökning av engelskspråkiga skolor i Sverige

Internationella skolor

Skolverkets generaldirektör: ”Problematiskt”.

Anna Ekström: ”Svenska ska vara huvudspråket i svenska klassrum”

Internationella skolor

”Vi drar i nödbromsen om det behövs”.

IES: ”Vi är en del av lösningen för att motverka segregation”

Replik

"Tillståndet att delvis undervisa på engelska är inte villkorslöst", skriver Robin Kirk Johansson, skolchef för Internationella Engelska Skolan.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons