Annons
Lärarstudenterna Julius Tyrling, Edvin Jensen och Julia Lundström ska snart kliva in i läraryrket. Foto: Julia Sjöberg

Studenterna: Sluta smutskasta läraryrket

Publicerad 15 augusti 2018

Fakta

Därför pluggar de till lärare

Edvin Jensen, 24, studerar till gymnasielärare i ämnena matematik och fysik vid Linköpings universitet. Har även en post som ledamot i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.

  • ”Jag insåg det när jag jobbade på en korvfabrik i Norge. Jag tjänade jättebra med det var ett så himla tråkigt jobb. Jag hade varit fotbollstränare innan så jag kände att någon typ av ledarroll vore skitkul och sedan brinner jag för matematiken som ämne, säger han.”

Julius Tyrling, 31, studerar till ämneslärare i historia och svenska på gymnasienivå på Campus Helsingborg. Har även en post som FS-adjungerad (sitter med i vuxen-LR:s förbundsstyrelse som studentrepresentant) och ledamot i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.

  • ”Jag halkade in på ett bananskal. Jag var truckförare från början i kombination med att jag hoppade in som vikarie som elevassistent på en träningsskola. Då kände jag att det var kul och att det kändes bra, säger han.”

Julia Lundström, 26, har just nu ett uppehåll i sina studier då hon är föräldraledig. Har tidigare läst ämneslärarprogrammet med inriktning historia och samhällskunskap vid Linköpings universitet. Planerar att läsa klart sina studier vid Göteborgs universitet. Har även en post som vice ordförande i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.

  • ”Jag har alltid vetat att jag vill arbeta med barn och undervisning. Innan jobbade jag som danslärare i flera år och tyckte redan då att det var jättekul med undervisningsbiten och att jobba med ungdomar. Sedan är jag väldigt intresserad av mina ämnen historia och samhällskunskap. Det var självklart att bli lärare då, säger hon.”

Relaterat

Hur ska läraryrket återfå sin forna status och vad är lösningen till en bättre lärarutbildning?
Skolvärlden träffade lärarstudenterna Julius Tyrling, Edvin Jensen och Julia Lundström för att få veta hur de ser på utbildningen och framtiden som yrkesverksamma pedagoger. 

Vad har varit det bästa med lärarutbildningen hittills? 

Julia: Jag har verkligen fått jättebra ämneskunskaper från min tid på Linköpings universitet, det är jag väldigt nöjd med. Bra föreläsningar och bra professorer. 

Edvin: Jag håller med, ämnesstudierna har varit jättebra. Men även min senaste VFU (verksamhetsförlagd utbildning) har varit alldeles strålande. Jag hade en bra handledare och fick vara på en bra skola och lärde känna bra lärare där. Den VFU:n var grym. 

Julius: Jag är bredd att hålla med de andra, ämnesstudierna har varit top notch än så länge!

Julia: Sedan är det ju också väldigt kul att ha träffat så många andra lärarstudenter under utbildningen. Man får verkligen träffa olika personer, för det finns ingen typisk lärarstudent. En härlig blandning. 

Edvin: Det är verkligen en väldigt trevlig stämning mellan oss lärarstudenter. Vi har kul tillsammans och hjälper varandra. 

Ämnesstudierna har varit top notch än så länge!

Vad tycker ni måste bli bättre med utbildningen generellt?

Julia: Den lärarledda tiden. Det skiljer sig extremt mycket runt om i landet. 

Julius: Det gick ju sådär med VFU:n i Skåne där jag läser (Campus Helsingborg). Det var många elever som inte fick VFU-platser. 

Edvin: Det skulle behövas mycket mer VFU för lärarstudenter, men också tydligare riktlinjer kring vad en VFU går ut på, och där det står tydligt vad en handledare faktiskt ska ge oss. Vi måste också få våra placeringar i god tid, ofta får man reda på det bara några dagar innan man ska ut på praktik. 

Julius: Då vill ju även gärna läraren vara förberedd på att ta emot lärarstudenten så att inte hela planeringen redan är klar och bestämd. Då blir det svårt att peta in tid till handledning. 

Att ha en bra VFU är det som gör att du antingen vill arbeta som lärare eller inte. Så viktigt är det.

Vad är nästa steg tror ni mot en bättre VFU? 

Julia: Vi tror på att det behövs tydligare riktlinjer, det är superviktigt. Det måste finnas förhållningsregler för hur det ska fungera, och kan man inte ge det får man inte ge någon VFU över huvud taget. Att ha en bra VFU är det som gör att du antingen vill arbeta som lärare eller inte. Så viktigt är det.

Edvin: Det är ju trots allt vår enda kontakt med yrket, faktiskt.

Vad tror ni behövs för att höja statusen för yrket, och att få fler att vilja utbilda sig till lärare? 

Julius: Jag tror väldigt mycket har att göra med att det har skrivits mycket de senaste 15 åren att lärarna bränner ut sig. Det lockar inte, det är ingen svår uträkning. Det går att lösa genom att reglera arbetstiden så att du har utrymme att vara lärare. Du ska inte lägga mycket av din tid på administration. 

Julia: Låt lärare vara lärare. Vi utbildar oss för att undervisa, då är det undervisning vi ska göra. 

Edvin: Bland annat behövs det ordentliga elevhälsoteam på skolorna. Väldigt mycket sådant hamnar på lärare och det tar väldigt mycket tid. Personligen tror jag väldigt mycket på tvålärarsystem som en lösning, framförallt på grundskolan. Det är en helt annan situation att tillsammans kunna se och hjälpa alla elever. Men lärarassistenter är inte en lösning på allt. 

Julius, Edvin och Julia diskuterar hur de förbereder sig inför framtiden som lärare.

Julia: Det behövs ju fler lärare så att man kan ha färre undervisningstimmar. Så att du inte har så många klasser att undervisa. Jag förstår inte hur vissa lärare hinner med allt i dag. 

Edvin: Jag träffar många ingenjörer som funderat på att bli lärare, men som tycker att det är för dålig status och för dålig lön. Men då försöker jag kontra med att säga att det är ett himla roligt jobb ändå.

Julia: Jag tror en annan stor anledning är hur man pratar om yrket. Jag vet inte hur många personer jag har träffat som sagt ”åh fy fan, vad jobbigt, hur ska du orka det?” när jag berättat att jag pluggar till lärare. Då blir man själv lite osäker. Smutskastandet av yrket måste sluta innan fler hoppar av lärarutbildningen. Sedan snackas det ju mycket skit i dag om lärarstudenter, om att ”vi inte kommer in på några andra utbildningar” med mera, det känns jättetråkigt. 

Vad blir det viktigaste när du söker ditt första lärarjobb?

Julia: För mig är det nog att jag får en bra övergripande känsla under anställningsintervjun. Det vill säga att man får en bra känsla för rektorn, skolan och lärarkollegor. Men arbetstid är det jag är rädd för när jag tänker på det, det är jag mest nervös över. Absolut inte lönen. 

Edvin: Jag håller med. Arbetstid och arbetsmiljö är det som är mest viktigt men också att se till att man har bra kollegor i lärarlaget. 

Julius: Jag tycker kollegorna är viktigast. Det har jag känt av när jag arbetat som assistent och under min VFU. Det är kollegorna som gör att man fortsätter. Att ta kontakt med fackliga ombud är ett utmärkt sätt att få en uppfattning om hur det fungerar på skolan man funderar att arbeta på. 

Edvin: Jag har suttit i personalrum där det har varit så himla dålig stämning, där vill man inte hamna. 

Julia: Ja, jag har också varit på skolor där de andra lärarna inte hälsar på en. Då blir man ju ledsen. Medan på andra skolor kan lärare vara så himla välkomnande och man känner direkt att de har ett schysst gäng – där vill jag jobba. 

Jag kan önska att lärarutbildningen mer var som en yrkesutbildning, där man vågar prata om hantverket lärare. 

Det är inte många terminer kvar till att ni undervisar i klassrummet. Känner ni er redo för arbetslivet?

Julia: Klart att man tvekar på sig själv ibland. Men man kommer väl aldrig känna sig redo förrän man faktiskt får börja jobba. Vissa saker får man ju inte testa, så sådana saker är ju svåra att vara redo för. Jag har aldrig fått lära mig hur man gör en årsplanering till exempel.

Edvin: Eller sätta betyg. Vi har knappt rättat några prov. Det är synd.

Julius: Jag och mina studiekompisar har haft en jättebra studiehandledare som har kunnat lugna oss när vi har känt yrkesångest. Man ska inte vara orolig, det är okej att inte känna sig helt redo. Det finns lärare som jobbat i över tio år och inte känner sig helt redo. Det kommer under resans gång. 

Edvin: Jag kan önska att lärarutbildningen mer var som en yrkesutbildning, där man vågar prata om hantverket lärare. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kommunen erbjöd politiker coronaskydd – men lärare nekades

Corona

"Jag blir både förbannad och fundersam", säger LR:s Niclas Wahlgren.

Annons

Bildlärarens brev till Skolverket: "Efter oron kommer ilskan"

Öppet brev

"Dessa förändringar innebär en katastrof för bildlärarkåren", skriver bildläraren Ann-Sofi Viklund.

Kommentera
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons