Annons
Skolutvecklaren David Didau har skrivit boken ”Tänk om allt du vet om utbildning är fel”. Foto: Andrew Butler

Tänk om allt du vet om utbildning är fel?

Publicerad 21 mars 2017

Brittiska skolutvecklaren David Didau är avsändaren bakom flera kontroversiella budskap. Bland annat menar han att katederundervisning är den enda som fungerar.
– Men många lärare skäms för den, säger han.

Fakta

David Didau

Gör: Skolutvecklare som bloggar om skolan på learningspy.co.uk.

Tycker: Att pedagogiken inte tar hänsyn till kognitionsforskning, för katederundervisning.

Bakgrund: Har jobbat som lärare i femton år. 

Aktuell: Med boken ”Tänk om allt du vet om utbildning är fel?” (Natur & Kultur).

Ett tips till lärare:  Var inte rädd för att förklara saker för barn.

Relaterat

David Didau är själv lärare och skolutvecklare, och bloggar på Learningspy, en av Englands största skolbloggar. 

Hans bok ”Tänk om allt du vet om utbildning är fel?” är precis översatt till svenska, och innehåller en mix mellan vetenskapsteori och handfasta pedagogiska tips.

– Det som fick mig att skriva den var att mycket av det som jag lärde mig när jag studerade till lärare visade sig vara fel, säger han.

Ett av de största problemen, enligt David Didau, är att pedagogiken nonchalerar den kognitionsforskning om inlärning som pågått sedan 1960-talet. Pedagogiken svarar inte mot de kunskaper vi faktiskt har om hur inlärning sker. Och det största felet, menar han, är just den elevcentrerade pedagogik som ger eleverna ansvaret för sin egen utbildning. De söker själva fakta, när de borde få undervisning. 

– Kognitionsforskningen har visat att nybörjare har lättare att missuppfatta och dra felaktiga slutsatser, vilket leder till frustration. 

Samtidigt känner många lärare samma sak. Men inte bara frustration, utan även skuldkänslor.

– Det som händer är att många lärare som använder mer traditionella metoder känner skuld för den sakens skull. Själva undervisandet blir en pinsam hemlighet. Men en atmosfär där lärare låtsas att de inte undervisar är inte fruktsam, säger David Didau.

Enligt honom bekräftar forskningen att katederundervisning och disciplin fungerar men att trenden med minimal vägledning är så dominant och verkar så naturlig att den inte blir ifrågasatt.

–  Att centrera undervisningen kring eleven verkar trevligt och naturligt och tittar vi på utbildning två hundra år tillbaka så var den strikt och bestämd och det känns kanske inte så bra, men de flesta människor är inte medvetna om att de har de här föreställningarna, säger han.

Vilka delar i din bok kommer att göra läsande lärare mest upprörda?

– Jag hoppas att de flesta lärare inte blir upprörda. Jag pratar med många lärare och de brukar mest uttrycka att de känner sig lättade. Att det inte är fel att undervisa, att disciplin inte är dåligt. De som blir upprörda är i stället de som har investerat mycket i den motsatta åsikten. I de flesta skolor saknas debatt, säger han.

Är du rädd att framstå som konservativ?

– Jag har alltid varit rebellisk, jag var en student som betedde sig illa, och jag var heroinberoende under flera år. Jag har aldrig tänkt på mig själv som konservativ. Jag har arbetat i över 20 år med eleven i centrum, och det verkade inte vara den bästa approachen. Jag har kommit fram till min ståndpunkt genom att läsa forskning och tänker att bara dårar inte ändrar ståndpunkt, säger David Didau.

Lek har ingen plats i hans klassrum.

– Man kan försöka förklara andragradsekvationer med Minecraft, men eleverna kommer att fokusera på Minecraft och inte lära sig om den skönhet och det intressanta som är matematik. Det riskerar att bli en gimmick. Skolan ska vara det som eleverna inte frivilligt gör när de kommer hem.

Det svenska förstelärarsystemet är skrotfärdigt i David Didaus ögon.

– Vi kan säga att en lärare är bättre än en annan, men det finns inga verktyg för att mäta hur mycket och på vilket sätt en lärare är bättre. Bara okunniga människor tror att det går att mäta undervisning.

I stället för att fokusera på Pisa-prov och mätningar bör lärare vara ifrågasättande.

– Vi har en yrkesplikt att vara skeptiker, vara kritiska och ifrågasättande. Och om det är lärarnas ansvar, då är det skolledare och politikers ansvar att ge lärare den nödvändiga ramen för att vara skeptiska, säger han.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Coronaviruset

Corona i skolan: Pressat läge efter stort personalbortfall

Corona

Tio medarbetare på Bredaredskolan har insjuknat, flera i Covid-19. 

Annons
Annons

LR: Även mellanstadiet ska kunna övergå till distans

Corona

Facket öppet för distansundervisning i tidigare årskurser: ”Men det är en väldigt komplicerad fråga”.

Annons

Coronaeffekt: Så slår inställda lektioner mot högstadiet

Rapport

Praktiska ämnen värst drabbade. 

Politik

SD: Lärare och elever ska bara prata svenska i skolan

Politik

”I skolan ska svenska språket vara det talade språket.”

Annons
Annons
Idrott och hälsa

Panelen: Så tycker lärare i tre heta frågor

Panelen

Fyra idrottslärare svarar på tre aktuella frågor.

Annons
Lärarnas arbetsmarknad

Här är läraregenskaperna arbetsgivare rankar högst

Lista

15 mest efterfrågade kompetenserna.

Betyg

Riksdagsbeslut: Skolor får ge betyg i årskurs 4

Betyg

”Det är olyckligt att man behandlar skolan på det sättet.”

Forskaren om tidiga betyg: ”Politikerna har inte lyssnat på oss”

Betyg

”Betyg i årskurs 4 används som en bricka i det politiska spelet.”

YRKESLÄRARE

Granskning: Så ser kvaliteten ut på yrkeslärarutbildningarna

Yrkeslärare

UKÄ har granskat kvaliteten på landets yrkeslärarutbildningar. 

SFI

Otydliga riktlinjer slår hårt mot SFI-elever

SFI

”Som lärare känner jag en samvetsstress över att inte räcka till.”

Fackligt

Vab, vobb eller välgörenhet – detta gäller när lärare är hemma

Expertråd

LR:s ombudsman Fredrik Alm reder ut vem som ansvarar för undervisning och bedömning när du är borta från jobbet

Forskning

Forskare: Musiklyssning till läxorna skadar studierna

Forskning

"Musiken gör det svårare att förstå innebörden i en text".

Coronaviruset

Nya munskyddsråd får facklig kritik: ”Frustrationen stiger”

Corona

”Det finns ingen logisk förklaring till varför försiktighetsprincipen inte ska gälla även i klassrummen.”

Lärarpris

Frigjord från räkneboken – lärare prisas för kreativ undervisning

Prisad

”I matematik glöms det ofta bort att alla inte har samma utgångsläge.”

Nationella prov

Skolverkets besked: Digitala nationella prov försenas

Nationella prov

EU-dom försenar införandet av digitala nationella prov. 

Fackligt

Kravet på brottsmisstänkt lärare slopas efter fackliga protester

Fackligt

"Det känns bra eftersom kravet saknar laglig grund"

Lärare tvingas berätta om brottsmisstankar

Fackligt

"Det strider mot grundlagen."

Särskilt stöd

Nytt lagförslag: Krav på specialpedagog eller speciallärare i elevhälsan

Utredning klar

Bristen på utbildade lärare, speciallärare och -pedagoger försvårar lagförslag i ny utredning.
– Det är huvudmännens ansvar, säger utbildningsminister Anna Ekström.

2 av 3 lärare: Elever får inte särskilt stöd

Särskilt stöd

Samtidigt har lärarnas dokumentation ökat – trots att den skulle minska.

Saknas: 5 000 speciallärare för att täcka behovet

Speciallärare

Kravet: Att staten tar ansvar för finansieringen av skolan.

”Lärarna har väldigt svårt att möta behovet”

Speciallärare

Tidsbrist vanligaste orsaken till att alla elever inte kan få stöd.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons