michael_uppsala_2
IKT

Teknikstrul fortsätter sluka lärarnas lektionstid

Lektionstiden försvinner och tekniken strular ute på skolorna i Östhammars kommun.
Detta trots att lärarna sedan länge har larmat om det kraftiga teknikproblemen.
– Det är tröttsamt att lägga mycket tid på det här, säger läraren Michael Larsson.

I Östhammars kommun, i Uppsala län, har det genomförts en stor IKT-satsning där samtliga elever i högstadiet skulle få tillgång till en egen dator eller en Ipad.

Men tekniksatsningen har inte fungerat så väl som kommunen hade hoppats. Efter flera veckor av teknikstrul fick skolorna ett löfte om att få hjälp. Men problemen kvarstår och skolorna väntar alltjämt på att få support.

– Löftet vi fick var att var att barn- och utbildningschefen tillsammans med IT-chefen skulle komma upp och prata med oss för att bemöta kritiken. Det har gått några veckor nu men först i dag fick vi besked om att de ska komma på besök om några veckor, säger Michael Larsson, musiklärare på Frösåkersskolan och lokalombud för Lärarnas Riksförbund.

Varje dag måste lärarna lägga stor tid på teknikstrul i stället för att undervisa.

– När man börjar en lektion så inleder vi ofta med att få elevernas teknik att fungera. Man hjälper till med inloggningar, uppdatera appar och lösenord. Det brukar ta minst fem–tio minuter av varje lektion, säger Michael Larsson och fortsätter:

Frösåkersskolan.
Frösåkersskolan.

– Men ibland väldigt mycket mer. Jag vet vissa lärare som har varit och hjälpt i ett klassrum så har det tagit 45 minuter för att gå runt och hjälpa till. Det tar nästan hela lektionstiden.

Vad säger lärarkollegorna om teknikstrulet?

– Det känner ju att det är tröttsamt att lägga mycket tid på det här. Eleverna tycker inte att det fungerar bra, vi tycker inte heller det. Jag upplever att det är struligt på de flesta skolorna i kommunen och min upplevelse är att alla har haft stora problem.

I grund och botten tycker Michael Larsson att det är en bra satsning och något som eleverna kommer att ha jättestor nytta av i arbetsliv senare i livet. Men problemen har stulit så mycket lektionstid sedan satsningen började att han nu har ledsnat.

– Ingenting fungerar ju. Man kan inte beskylla IT-kontoret i alla fall, jag tycker de har fått utstå för hård kritik tidigare. De jobbar på och försöker. De som måste ta tag i detta är kommunen, för nu har man bara köpt hårdvara och delat ut det till skolorna. Det kändes lite som att kasta ut Ipads till eleverna och hoppas att det löser sig.

– Man tänker inte till att utbilda elever och lärare i systemen, och framför allt borde man ha en it-tekniker på skolan alla fall i början för att stötta och stödja lärare. Satsningen är bara halvdan nu, säger han.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm