Ny utredning

”Tidiga betyg synliggör behov av stöd”

Hjärnforskaren Martin Ingvar ska utreda frågan om betyg från årskurs fyra. 
– Tidiga betyg gynnar elever från studieovana hem, sa han vid en presskonferens på måndagen.

Regeringen vi införa betyg från årskurs fyra och ett nytt läskunnighetsmål i årskurs ett. Den som ska utreda frågan är hjärnforskare Martin Ingvar, professor vid Karolinska institutet. 

– Betyg bidrar till att öppna dörren till klassrummet, som rektor kan man snabbt se var resurser behöver sättas in. Det är lättare se det utifrån ett formaliserat bedömningssystem än i långa omdömestexter, sa Martin Ingvar när utbildningsminister Jan Björklund presenterade honom som utredare.
 
På en fråga om varför just Martin Ingvar valts som utredare svarade Jan Björklund att även hjärnforskningen har mycket att tillföra utbildningsvetenskapen. 

Martin Ingvar själv poängterade att tidiga betyg gynnar barn från studieovana hem.

– Det tidigare betygssystemet kom in för sent och drabbade dem som inte fått koderna till vad betyg är hemifrån. Tidiga betyg är ett sätt att socialisera in eleverna i att skolan faktiskt är intresserad av vad man lyckas prestera, säger Martin Ingvar till Skolvärlden. 

– Jag ser också det här som ett verktyg eller möjlighet till att fler lärare ska kunna lyckas med sina pedagogiska insatser.
 
Finns det inte en risk att man tidigt sätter en stämpel på eleven? 
– Att inte veta var man ligger är också en väldigt stor stressfaktor för många. Det finns också forskningsrapporter som visar att det inte finns någon som helst skillnad mellan betyg och utvärderingssamtal när det gäller social stigmatisering. Så där är det ingen skillnad. Det viktiga är att det system vi har idag inte levererar. 

Att införa betyg redan i årskurs fyra har flera syften. Dels att synliggöra elevernas behov av stöd, dels att stimulerar eleverna att nå så långt som möjligt.
 
– Jag tror att det finns en risk, när man bara fokuserar på en ”uppnår målen”-nivå, att man nöjer sig med att eleverna når upp till den målnivån. När det finns betyg i fem steg vill elever höja sig till nästa nivå och då lägger man manken till. Erfarenheten visar att när man har en enda målnivå gör det att det blir fokus på att nå just denna nivå, inte mer, säger Jan Björklund till Skolvärlden. 

Enligt förslaget behövs tidiga betyg för att synliggöra elevernas behov av stöd. Ser inte lärarna hur eleverna ligger till även utan betygsverktyg? 
– Jo, det gör de men det är inte läraren som sitter på beslut om mera stöd. Genom betyg synliggörs detta också för föräldrar och skolledning. Varför har vi nu en debatt om att vissa kommuner inte fördelar sina resurser på ett bra sätt? Jo, för att vi har statiskt som visar hur många underkända det finns på varje skola. Då kan man börja allokera resurser dit. Betygen synliggör behoven utåt. 

Utredningen ska vara klar under senare delen av sommaren.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm