Ny som lärare

Tips till nyexade lärare: Tänk som en forskare

Emma Frans klassrum

”Att förhålla sig till studierna som en forskare till experiment innebär att man lär sig saker även om resultatet inte leder till Nobelpris” säger Emma Frans.

| Foto: Stefan Tell och Jonas Arneson

I boken ”Tänk som en forskare” ger Emma Frans fem handfasta tips på hur man når ut med vetenskap.
Samma teknik kan användas av en nyexaminerad lärare som vill få gehör för sina kunskaper bland kollegor – och elever.

Emma Frans, doktor i epidemiologi, forskare vid Karolinska Institutet och vetenskapsskribent i Svenska Dagbladet, beskriver forskning som en skallgångskedja. Även om det bara är en person i kedjan som hittar den försvunne, har inte alla andras insats varit betydelselös.

– Att förhålla sig till studierna som en forskare till experiment innebär att man lär sig saker även om resultatet inte leder till Nobelpris.

Emma Frans har utsetts till demokratiambassadör av regeringen, ett uppdrag som syftar till att arbeta för att ”främja, förankra och försvara” demokratin i Sverige. Att tänka kritiskt och att ifrågasätta är viktiga ingredienser, men sänker det stressen? Runt om i världen vänder sig mängder av människor till starka ledare med enkla lösningar.

– Jag tror att man måste lära människor att stå ut med viss ovisshet, att lyssna på den evidensbaserade forskningen. Det finns nog tvivel även i kören, säger Emma Frans.

Fem tips på hur man når ut med forskning

1) Visa respekt.

2) Ta reda på om du har något gemensamt med den du vill nå fram till:

  • Sport eller hundar eller mat… Forskningen visar att vi oftare lyssnar på personer som vi känner samhörighet med.

3) Ändra beteendet.

  • Vi tror ofta att vi först bestämmer vad vi ska göra och sedan utför handlingen, men inte sällan är det tvärtom. Vi gör något och rationaliserar det efteråt. Kan man ändra folks beteende kan man alltså ändra deras uppfattning.

4) Erbjud en sann historia.

  • Det är betydligt enklare att släppa taget om en felaktig tanke om det finns en sanning som kan ersätta den.

5) Bygg förtroende.

  • Vi lyssnar på dem vi har förtroende för.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm