Annons
Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.

Twitterstorm efter Malmös fortbildningsdag: ”Förakt”

Publicerad 28 september 2017

Relaterat

”Förakt mot bildning och lärare”. Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.
– Många lärare är besvikna och uppgivna, säger läraren Johan Åström.
– Vår egen utvärdering visar att många är positiva, svarar grundskoledirektören Anders Malmquist.

På onsdagen samlades Malmö stads grundskollärare, elevassistenter, fritidspersonal och vaktmästare – totalt 4 300 personer – för en heldags fortbildning. Förhoppningen var säkert att de skulle bli lite klokare – istället blev många väldigt arga.

Twitter kokade på kvällen med mängder av kommentarer:

”Föraktet mot bildning och lärare”.

”Våra barn och lärare är värda så mycket mer”.

”Banansången går iofs min fyraåriga dotter igång på men en liiiiiten smula förnedrande att ha den som nån sorts pepp-sång för lärare”.

”Kunskapsförakt och förakt mot högutbildade kollegor – vilket skämt”.

LR Malmö sammanfattade: ”Lösningar för skolan som uppkommit under dagen: Digitalisera allt. Gör skolan rolig för barnen. Gnäll inte. ”Framtiden somnar aldrig””

– Det var mycket irriterad stämning där, en del valde att lämna tillställningen. Och sen på kvällen blev det en twitterstorm. En lärarstudent med många följare twittrade om att fortbildningen höll låg kvalitet och det kan vi skriva under på, säger Johan Åström, lärare på Pilbäckskolan och LR-ombud.

Dagen innehöll bland annat framtidsspaningar av Kairos Future Institute. Johan Åström är dels kritisk mot att kommunen köper in dyra föreläsningar från ett konsultföretag men framförallt riktar han kritik mot innehållet.

– Det handlade bara om att vi ska välja glädjen, lyssna på våra chefer, digitalisera allt och skapa roliga lektioner. De har en helt annan syn på lärande än vad vi professionella lärare har. Vi som står i klassrummen vet vad eleverna kan och vad vi kan lära dem där. Det blir konstigt när det sitter massor av lärare där och förväntar sig att få något matnyttigt som de kan använda i klassrummet och så får man flummiga omvärldstolkning och vad Kairos Future tror kommer hända i framtiden.

Enligt Johan Åström upplevde många också att de blev ifrågasatta som lärare. 

– Det var en känsla av att vi lärare är dåliga. Varför använder ni inte datorer? Varför gör ni det inte roligare för barnen? Varför envisas ni med att försöka lära dem saker? Och det i kombination med att Malmö stad nästa år drar igång ett jätteprojekt utifrån att vi inte är bra nog, att vi inte förstår Lgr 11, att vi koncentrerar oss för mycket på att lära ut istället för lärandeprocesser och så vidare Det blir en stor krock med lärarkollegiet.

Dagen innehöll också ett pass om hjärnforskning som lärarna hoppades skulle ge konkret tips om hur man kan använda ny forskning för att hjälpa barnen i klassrummet.

– Istället var det helt förvaltningsstyrt om hur vi ska må bättre. Vi för en diskussion nu om arbetsmiljön, som vi haft jätteproblem med, och där vi har förslag om hur man ska jobba. Istället får vi en stå upp-föreläsning om att vi ska stötta varandra och bjuda på choklad och krama varandra och som avslutades med att vi skulle sjunga en banansång, det blev droppen för folk. Det blev en sådan kontrast till vad vi själva skulle vilja göra en sådan här heldag.

Vikten av relevant fortbildning lyfts ju gång på gång. Varför tror du det blir så här?

– Precis, och det är dit jag vill rikta kritiken. Ingen på grundskoleförvaltningen i Malmö bryr sig om vad vi lärare vill. Ingen frågar oss lärare – vad skulle ni behöva använda de här åtta timmarna till? Istället kläcker någon på förvaltningen en idé och så kör man. Det vi önskar är inflytande så vi får något som vi tycker är bra.

Var allt bara dåligt?

– Personligen gav inte dagen mig någonting som jag kan ta med mig tillbaka till mitt jobb. Men flera olika yrkesgrupper var representerade och säkert tyckte även en del lärare att dagen var bra. Som grupp tycker jag vi skall skydda vår profession och tillsammans kräva utbildning som vi vill ha och vi behöver.

Grundskoledirektören i Malmö, Anders Malmquist, har tagit del av kritiken på Twitter men säger att det är svårt att veta hur omfattande kritiken är.

– Vi gör en egen utvärdering som ligger ute nu, av det hundratal som svarat hittills är det i huvudsak positiva utvärderingar som kommit in. Mest uppskattat var inslaget om hjärnforskning.

Det var en väldigt bred grupp som var med igår – kan det vara så att olika grupper tycker olika om innehållet?

– Ja. Vi hade en väldigt stor spännvidd och då måste man anpassa programmet så att det passar alla. Första delen handlade om Kairos Futures rapport ”Skola 2031” och det blev några provocerade av. Men rapporten bygger bland annat på svaren från 300 Malmölärare så mycket av analysen baseras på vad lärare själva tycker.

Kommentarerna på Twitter beskriver innehållet som flummig, inte konkret för klassrummet och en del har känt sig ifrågasatta som lärare.

– Hjärnforskningen var synnerligen konkret. En av talarna är pedagog som har omsatt forskningen i konkret handling och jag tror att det var detta som några blev provocerade av. När vi suttit ett tag fick vi ta en paus för rörelse och då gjorde hon en sång med publiken som några valt att driva med. Men det uppskattades av många som ett lättsamt sätt att röra sig efter ett långt fördrag.

Det finns en allmän kritik mot fortbildning – där man efterfrågar mer ämnesspecifik och relevant fortbildning. Ni valde att samla alla. Kan du se problem med den formen för fortbildning?

– Ja, och det är inte en form vi brukar välja. Vi har varit i gång i fyra år som ny organisation och tyckte att det var dags att göra en sammanfattning och blicka framåt. Därför lyfte vi hjärnforskning och vi lyfte det digitala lärandet. Det är ju nya skrivningar i läroplanerna om digitalisering men det finns alltid de som är motståndare till den digitalisering som sker i skolan.

Vad kostade dagen?

– Vi hade avsatt en miljon, men det kommer inte bli riktigt så mycket. Det innebär några hundralappar per person. Det är en kostnadseffektiv form men det är kanske inte den bästa formen att regelbundet samla 4 000 människor.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

Annons
skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Annons
Annons
Annons
Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Efter inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons