Annons
Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.

Twitterstorm efter Malmös fortbildningsdag: ”Förakt”

Publicerad 28 september 2017

Relaterat

”Förakt mot bildning och lärare”. Fortbildningsdagen i Malmö under onsdagen skapade en rejäl twitterstorm.
– Många lärare är besvikna och uppgivna, säger läraren Johan Åström.
– Vår egen utvärdering visar att många är positiva, svarar grundskoledirektören Anders Malmquist.

På onsdagen samlades Malmö stads grundskollärare, elevassistenter, fritidspersonal och vaktmästare – totalt 4 300 personer – för en heldags fortbildning. Förhoppningen var säkert att de skulle bli lite klokare – istället blev många väldigt arga.

Twitter kokade på kvällen med mängder av kommentarer:

”Föraktet mot bildning och lärare”.

”Våra barn och lärare är värda så mycket mer”.

”Banansången går iofs min fyraåriga dotter igång på men en liiiiiten smula förnedrande att ha den som nån sorts pepp-sång för lärare”.

”Kunskapsförakt och förakt mot högutbildade kollegor – vilket skämt”.

LR Malmö sammanfattade: ”Lösningar för skolan som uppkommit under dagen: Digitalisera allt. Gör skolan rolig för barnen. Gnäll inte. ”Framtiden somnar aldrig””

– Det var mycket irriterad stämning där, en del valde att lämna tillställningen. Och sen på kvällen blev det en twitterstorm. En lärarstudent med många följare twittrade om att fortbildningen höll låg kvalitet och det kan vi skriva under på, säger Johan Åström, lärare på Pilbäckskolan och LR-ombud.

Dagen innehöll bland annat framtidsspaningar av Kairos Future Institute. Johan Åström är dels kritisk mot att kommunen köper in dyra föreläsningar från ett konsultföretag men framförallt riktar han kritik mot innehållet.

– Det handlade bara om att vi ska välja glädjen, lyssna på våra chefer, digitalisera allt och skapa roliga lektioner. De har en helt annan syn på lärande än vad vi professionella lärare har. Vi som står i klassrummen vet vad eleverna kan och vad vi kan lära dem där. Det blir konstigt när det sitter massor av lärare där och förväntar sig att få något matnyttigt som de kan använda i klassrummet och så får man flummiga omvärldstolkning och vad Kairos Future tror kommer hända i framtiden.

Enligt Johan Åström upplevde många också att de blev ifrågasatta som lärare. 

– Det var en känsla av att vi lärare är dåliga. Varför använder ni inte datorer? Varför gör ni det inte roligare för barnen? Varför envisas ni med att försöka lära dem saker? Och det i kombination med att Malmö stad nästa år drar igång ett jätteprojekt utifrån att vi inte är bra nog, att vi inte förstår Lgr 11, att vi koncentrerar oss för mycket på att lära ut istället för lärandeprocesser och så vidare Det blir en stor krock med lärarkollegiet.

Dagen innehöll också ett pass om hjärnforskning som lärarna hoppades skulle ge konkret tips om hur man kan använda ny forskning för att hjälpa barnen i klassrummet.

– Istället var det helt förvaltningsstyrt om hur vi ska må bättre. Vi för en diskussion nu om arbetsmiljön, som vi haft jätteproblem med, och där vi har förslag om hur man ska jobba. Istället får vi en stå upp-föreläsning om att vi ska stötta varandra och bjuda på choklad och krama varandra och som avslutades med att vi skulle sjunga en banansång, det blev droppen för folk. Det blev en sådan kontrast till vad vi själva skulle vilja göra en sådan här heldag.

Vikten av relevant fortbildning lyfts ju gång på gång. Varför tror du det blir så här?

– Precis, och det är dit jag vill rikta kritiken. Ingen på grundskoleförvaltningen i Malmö bryr sig om vad vi lärare vill. Ingen frågar oss lärare – vad skulle ni behöva använda de här åtta timmarna till? Istället kläcker någon på förvaltningen en idé och så kör man. Det vi önskar är inflytande så vi får något som vi tycker är bra.

Var allt bara dåligt?

– Personligen gav inte dagen mig någonting som jag kan ta med mig tillbaka till mitt jobb. Men flera olika yrkesgrupper var representerade och säkert tyckte även en del lärare att dagen var bra. Som grupp tycker jag vi skall skydda vår profession och tillsammans kräva utbildning som vi vill ha och vi behöver.

Grundskoledirektören i Malmö, Anders Malmquist, har tagit del av kritiken på Twitter men säger att det är svårt att veta hur omfattande kritiken är.

– Vi gör en egen utvärdering som ligger ute nu, av det hundratal som svarat hittills är det i huvudsak positiva utvärderingar som kommit in. Mest uppskattat var inslaget om hjärnforskning.

Det var en väldigt bred grupp som var med igår – kan det vara så att olika grupper tycker olika om innehållet?

– Ja. Vi hade en väldigt stor spännvidd och då måste man anpassa programmet så att det passar alla. Första delen handlade om Kairos Futures rapport ”Skola 2031” och det blev några provocerade av. Men rapporten bygger bland annat på svaren från 300 Malmölärare så mycket av analysen baseras på vad lärare själva tycker.

Kommentarerna på Twitter beskriver innehållet som flummig, inte konkret för klassrummet och en del har känt sig ifrågasatta som lärare.

– Hjärnforskningen var synnerligen konkret. En av talarna är pedagog som har omsatt forskningen i konkret handling och jag tror att det var detta som några blev provocerade av. När vi suttit ett tag fick vi ta en paus för rörelse och då gjorde hon en sång med publiken som några valt att driva med. Men det uppskattades av många som ett lättsamt sätt att röra sig efter ett långt fördrag.

Det finns en allmän kritik mot fortbildning – där man efterfrågar mer ämnesspecifik och relevant fortbildning. Ni valde att samla alla. Kan du se problem med den formen för fortbildning?

– Ja, och det är inte en form vi brukar välja. Vi har varit i gång i fyra år som ny organisation och tyckte att det var dags att göra en sammanfattning och blicka framåt. Därför lyfte vi hjärnforskning och vi lyfte det digitala lärandet. Det är ju nya skrivningar i läroplanerna om digitalisering men det finns alltid de som är motståndare till den digitalisering som sker i skolan.

Vad kostade dagen?

– Vi hade avsatt en miljon, men det kommer inte bli riktigt så mycket. Det innebär några hundralappar per person. Det är en kostnadseffektiv form men det är kanske inte den bästa formen att regelbundet samla 4 000 människor.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Betyg från årskurs fyra skjuts upp

Betyg

Möjligheten för fler skolor att införa betyg från årskurs fyra skjuts upp till nästa läsår.

Annons
Annons
Lärares befogenheter

Högsta domstolen friar i BEO-fallet: Inte kränkande behandling

Dom

Högsta domstolen friar i BEO-fallet.

LR: ”Lärare måste ha vissa befogenheter”

Dom

”Domen pekar på att det finns situationer där fysiskt ingripande är adekvat”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

5 tips: Här är lärarnas favoritappar

Digitalt

Här är fem utvalda appar som lärare använder i sin undervisning.

Annons
Annons

Inget treterminssystem i Malmö

Treterminssystem

Malmö stads försök att testa tre terminer får ett nej från Utbildningsdepartementet.

Annons
Lämplighetstest

Regeringen föreslår lämplighetstest till lärarutbildningen

Lärarutbildning

Blivande lärare kan få göra lämplighetsprov på lärarutbildningen i framtiden. 

Debatt

Debatt: Bättre om lärare fick göra prov i stället för elever

Debatt

”För att säkerställa likvärdighet och rättssäkerhet i svensk skola behövs en annan lösning, något nytt. Varför inte testa Sveriges lärare?”

Kommentera
Skolverket hemligstämplar uppgifter

Uppmaningen till friskolorna: Publicera statistik om betyg

Beslut

Friskolornas Riksförbund rekommenderar friskolor att själva lägga ut betygsstatistik för allmänheten. 

Starka reaktioner på beslut att hemligstämpla uppgifter

Beslut

Beslutet skapar stor debatt i sociala medier.

Skolprofilerna: ”Dödsstöt för en demokratisk och öppen skola”

Beslut

”Det är ett helt förkastligt beslut som leder till en dödsstöt för en öppen demokratisk skola”, skriver Skolvärldens bloggare och profiler Sara Bruun, Michael Bruér och Nicklas Mörk.

Skolverket hemligstämplar uppgifter om alla skolor

Statistik

Från och med i höst kommer Skolverket inte längre att publicera statistik om enskilda skolor.

Anna Ekström kritisk: ”Information som behöver göras tillgänglig”

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är kritisk till att Skolverket från och med i höst inte lämnar ut statistik om enskilda skolor.

Lärarutbildning

Efter coronakrisen – miljardsatsning på fler utbildningsplatser

Lärarutbildning

Fler studenter ska få chansen att plugga till lärare i höst. 

Alisa: Därför är jag lärare

Läraryrket

”Jag älskar klassrummet där olikheter och likheter möts.”

Anni: Därför är jag lärare

Läraryrket

Här berättar Anni varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.

Coronaviruset

Lägre risk att lärare smittas än andra yrkesgrupper

Corona

I en färsk undersökning framgår det att lärare löper lägre risk att smittas av covid-19 än många andra yrkesgrupper. 

Debatt

Skolverket raderar ”guldpartner” till Ung företagsamhet: ”Missvisande”

Replik

Skolverket tar bort formuleringen att man skulle vara ”guldpartner” till Ung företagsamhet.

Kommentera

”Varför är Skolverket ’guldpartner’ till organisationen UF?”

Debatt

Enligt grundlagen måste alla statliga myndigheter "iaktta saklighet och opartiskhet" i sin verksamhet. Hur kan Skolverket få ihop detta med att vara ”guldpartner” till föreningen Ung företagsamhet? undrar debattörerna.

Kommentera
Lärarlegitimation

Fackets varning – undantagsregler för obehöriga riskerar slå fel

Legitimation

”Det finns en uppenbar risk att arbetsgivare använder de här reglerna på ett sätt som faktiskt drar undan mattan för legitimationsreformen”, säger Åsa Fahlén.

”Har inte skolan behövt prioritera tillräckligt?”

Debatt

Coronapandemins fortsatta konsekvenser för landets skolor är något som oroar läraren Tilde Jansson.

Kommentera
Politik

Så vill partierna lösa skolans största problem

Politik

Ny enkät med riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Skolvärlden ökar i räckvidd – nya rekordhöga siffror

Media

Skolvärlden ökar i räckvidd och når rekordmånga läsare. Det visar Kantar Sifos senaste mätning.

Rehabilitering

Carolines väg tillbaka efter stroken: ”Jag kunde varken gå eller prata”

Rehabilitering

Det som började som en vanlig arbetsdag för läraren Caroline Pagmert Nilsson slutade på akuten. Hon hade fått en stroke, och var delvis förlamad. I dag har hon tagit sig tillbaka till sitt gamla liv, men vägen dit var lång. 

Experten svarar: Så kan du få hjälp under rehabiliteringen

Arbetsmiljö

Om du blir sjukskriven eller på annat sätt får nedsatt arbetsförmåga kan du få stöd under din rehabilitering. Ingrid Lindholm på Lärarnas Riksförbund berättar hur det fungerar.

Forskning

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Forskning

Kenny Skagerlund forskar om dyskalkyli och har nyligen tagit emot ett forskningsanslag på 1,7 miljoner kronor.

rektorer väljer bort elever

Forskning visar: Barn med diagnos välkomnas inte av skolor

Jämlikhet

Forskning visar att skolor väljer bort elever med funktionsnedsättning.

Anna Ekström: ”Skolor ska inte välja barn – barn ska välja skola”

Elevurval

Såväl utbildningsminister Anna Ekström som Liberalernas Roger Haddad reagerar kraftigt på Skolvärldens rapportering om rektorer som ”tar referenser” på barn innan de erbjuds plats.

Rektorer ”tar referenser” på barn – elever med behov nekas plats

Urvalsfusk

Skolledare letar fakta om elever som sökt plats på deras skola innan de erbjuder en plats.

Nya lagar och regler

Här är skolans nya lagar och regler

Lagar

Under sommaren träder ett antal nya lagar och regler för skolan i kraft.

Längre grundskoleterminer ger resultat senare i livet

Forskning

Nationalekonomer har analyserat effekterna av utökad undervisningstid.  

Blogg

Alexander Skytte: ”Därför slopar vi omklädning på idrotten i höst”

Blogg

Läraren Alexander Skytte skriver om varför han vill slopa omklädning på idrotten.

Specialpedagogik

Satsning för elever i behov av särskilt stöd

Specialpedagogik

Efter flera turer inför Stockholms stad en ny modell för att säkerställa att elever som är i behov av särskilt stöd får den stöttning de behöver för att klara skolan.

Ny mätning: Så ser förtroendet ut för Lärarnas Riksförbund

Fackligt

LR ökar i ny mätning – men ligger strax under genomsnittet.

Debatt

”I Tyskland är friskolor en självklarhet – utan att vara aktiebolag”

Debatt

”Utifrån ett kontinentalt perspektiv ter sig den svenska friskoledebatten som närmast obegriplig”, skriver Arne Engström, biträdande professor vid Strömstad Akademi.

Kommentera

”Varför laga något som inte är trasigt?”

Debatt

Linköpings kommun har rustat upp grundskolornas bibliotek genom att satsa på modellen med fokusbibliotek, något som har givit frukt. Men nu vill utbildnings- och arbetsmarknadsenheten göra förändringar som debattörerna menar kommer leda till försämringar för Linköpings skolelever. 

Kommentera
Förkortningar

Knepigt hänga med i skolans förkortningsdjungel

Arbetsmiljö

Läraryrket är fullproppat av förkortningar av olika slag.
– Det kan vara omöjligt att koda vad det är frågan om, säger erfarne läraren Karin Boberg.

Testa dig själv: Kan du de här skolförkortningarna?

Test

Skolans värld kryllar av förkortningar. Här listar Skolvärlden 52 stycken – har du koll på dem?

Lovskola

Sommarskola – utan behöriga lärare: ”Dåligt för eleverna”

Lovskola

”Det bör vara behöriga lärare som undervisar på sommarskolan.”

Trygghet i skolan

Flickor otryggare än pojkar i skolan

Undersökning

När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas jämställdhetsperspektiv, enligt Skolinspektionen. "Inte förvånande men tragiskt".

Terminsslut

Pandemisk vårtermin: Du vet att du är lärare när…

Lista

Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Debatt: ”Öka volymerna och sänk priserna på läromedel”

Debatt

Efterfrågan på läromedel bland lärare och elever är stor men medel för inköp minskar – vilket leder till höjda priser från förlagen. En paradox – och en kräftgång som måste brytas, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

SFI-elever påverkas extra negativt av coronakrisen

Corona

76 procent av lärare inom SFI anser att elever med ett annat modersmål än svenska påverkats negativt av coronapandemin, visar en ny undersökning.

Studie- och yrkesvägledning

Den ensamma vägvisaren: ”Vi har för många elever”

Vägledning

Behovet av vägledning i ett komplext skolsystem är stort. Ändå är studie- och yrkesvägledarna sällan prioriterade.

Så drabbas landets syvare under coronakrisen

Corona

Sju av tio studie- och yrkesvägledare menar att distansvägledningen gjort att eleverna fått sämre förutsättningar när det gäller val av framtida studier och jobb. 

Gymnasieutredningen

Kornhall: Vi börjar se konturerna av ett skolsystem värt namnet

Analys

Per Kornhall analyserar utredningen om gymnasieskolan: ”Utredaren ska ha en eloge för detta konkreta förslag”.

Utredning: Staten ska styra gymnasieutbudet

Utredning

Staten ska sätta ramarna för vilka gymnasieutbildningar som ges var i landet, föreslår ny utredning.

Estetlärare

Här kombineras slöjd med kemi och svenska

Undervisningsmetoder

”Jag ser bara fördelar med att jobba på det här sättet”, säger slöjdläraren Karolin Wagner.

Debatt

”Ju mer kommunerna sparar – desto mer tjänar friskolorna”

Debatt

”Min förhoppning är att lärare och rektorer kräver av de partier som vill ha deras röster i nästa val att de ska prioritera elever och anställdas behov före koncernskolornas aktieägares behov”, skriver Marcus Larsson från tankesmedjan Balans.

Kommentera
Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons