skola_pojke
Skolresultat

Debatt: Tydliga mål ger bättre skolresultat

En diskussion om behovet av en skola med tydligare kunskapsfokus mynnade ut i enighet i Moderaternas tält i Almedalen.
– Det var en konstruktiv debatt utan pajkastning. Våra argument börjar verkligen sjunka in hos de politiska partierna, kommenterade Svante Tideman, LR:s vice ordförande som deltog i panelen.

Paneldiskussionen hölls bara någon timme innan partiledaren Anna Kinberg Batra talade på lördagskvällen under politikerveckan.

Även om det finns förklaringar till varför skolans kunskapsresultat sjunker gav inte debatten någon riktig klarhet om hur utvecklingen ska vändas. Panelens deltagare fick först i uppgift att ta fram tre reformförslag för att stärka kunskapsresultaten. Svante Tidemans förslag var mer lärartid för varje elev med garanterad undervisningstid samt att tim- och ämnesplaner följs upp.

Svante Tideman
Svante Tideman

– Men lärarnas villkor är också jätteviktiga. Det handlar om fortbildning genom den statliga satsningen på karriärtjänster för att göra yrket attraktivt igen. Om många vill sluta och det dessutom är svårt att få in nya lärare ligger vi illa till, lade han till och fick medhåll av Elisabet Mossberg, ledamot i Lärarförbundets styrelse:

– Fortsatt uppvärdering av yrket med satsningar på lönerna, men för att behålla lärarna behöver arbetsbelastningen komma ner och utvecklingsmöjligheterna förbättras. Där kommer Skolkommissionens förslag om kompetensutveckling in.

Elisabet Mossberg
Elisabet Mossberg

Betydelsen av ledarskap och organisation betonades för bättre kunskapsresultat, men inte heller här är vägen framåt enkel.

– Skillnader mellan skolor förklaras inte enbart av elevernas socioekonomiska bakgrund. Skolans organisation har betydelse, konstaterade Maria Jarl, universitetslektor vid Pedagogiska institutionen på Göteborgs Universitet.

Maria Jarl berättade om resultat från en undersökning hon varit med om att genomföra:

Maria Jarl
Maria Jarl

– Framgångsrika skolor kännetecknas av samförstånd och tydliga mål där alla sluter upp och har samma bild om vad det innebär att vara lärare. Det finns inte på samma sätt i de icke framgångsrika skolorna.

Moderaternas skol- och utbildningspolitiska talesperson, Camilla Waltersson Grönvall, tog upp Kryddgårdsskolan i Rosengård i Malmö där en ny rektor sedan några år lyckats göra skillnad.

– Skolan har gått från katastrof till att 86 procent av niorna är behöriga för gymnasiet. Det visar att man på kort tid kan vända en skola.

Camilla Waltersson Grönvall
Camilla Waltersson Grönvall

Oundvikligen gled debatten snart in på problemen med lärarutbildningen.

– Vi har 28 utbildningsanstalter för lärare, men vad vi behöver är en mer enhetlig lärarutbildning och det behövs mer lärarhandledd tid under utbildningen. Vi vill ha en minst 50 procentig ökning, sa Camilla Waltersson Grönvall.

Panelen höll med Maria Jarl om att styrning och ledning av skolan behöver förbättras för att kunna vända utvecklingen.  

– Det gäller att hitta strukturer för att utveckla läraryrket. Lärarutbildningen kan inte ta hand om allt, menade hon.  

Camilla Waltersson Grönvall berättade om partiets skolinitiativ för att möta utvecklingen med fallande resultat i den svenska skolan.

– Tillsammans med professionen, som har mycket kunskap om skolan grundat på empiri, och med forskningen hoppas vi med Skolinitiativet kunna gå vidare med förslag för att kunna möta skolans utmaningar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm