lärare illustration

Det nya skolavtalet HÖK21 har fått mycket kritik sedan det undertecknades.

| Foto: Shutterstock
Debatt

Upprop efter nya skolavtalet: ”Vi har fått nog”

66 personer inom skolans värld har undertecknat uppropet som kritiserar det nya avtalet HÖK21.

I dagarna blev HÖK 21 klubbat när arbetsgivare samt Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund undertecknar ett avtal som inte innebär några konkreta skillnader för alla oss som jobbar i skolans värld. Vi som varje dag jobbar i skolans värld har fått nog.

Vi kämpar med växande elev – och barngrupper, ökad administration och ständigt minskande resurser. Den pågående pandemin gör det inte bättre. Dagligen tvingas vi brottas med ökade krav men med minskade resurser. Marknadsstyrningen av skolan gör oss till försäljare och elever till kunder, snarare än lärare till en profession och elever till unga människor i behov av en likvärdig och god utbildning.

Vi har fått nog. Samtidigt som vi brottas med detta och allt annat som vårt jobb innebär väljer Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund att sitta still i båten och låta utvecklingen fortgå. Det måste bli ett slut på prat eller i bästa fall tomma hot mot arbetsgivare, både inom privat och offentlig sektor. Istället för att underteckna dåliga avtal och prat om förändring borde facken mobilisera sina medlemmar i kamp för vår arbetsmiljö, vår lön och vår möjlighet att faktiskt utöva vår profession som lärare. Det är väl det vi ska ha våra fackförbund till!

Vi som undertecknar detta vill se att Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund:

  • Aktivt arbetar för att marknadsstyrningen av skolan slopas och jobbar aktivt för avskaffandet av systemet med skolpeng. Behov måste få styra.
  • Staten måste ta över ansvaret över svensk skola. Kommunal nedskärningspolitik leder enbart ännu sämre förutsättningar för skolans personal att utföra sitt jobb!
  • Aktivt arbetar för att de avtal som skrivs under innehåller direkt tvingande åtgärder där såväl ett maxantal för elevgrupper, undervisningstimmar och mötestid står fast.
  • Arbetar aktivt för att minska lärares administrativa uppgifter. Låt oss få fokusera på lärande och undervisning!
  • Att våra löner höjs, inte genom påhittade försteläraretjänster eller sifferlösa avtal, utan genom ett generellt lönelyft!
  • Att använda alla verktyg, även stridsåtgärder, istället för att underteckna dåliga avtal. Vi är trötta på den tandlöshet som fackförbunden uppvisar. Dags att agera!

Undertecknat av:
Morgan Pettersson, Örebro, grundskollärare
Alexander Skytte, Järfälla, idrottslärare
Fredrik Lundin, Huddinge, specialpedagog
Bernt Andersson, Götene, musiklärare.
Tommy Svensson, Karlskrona, speciallärare sv,eng
Olof Larsson, gymnasielärare, Göteborg
Maria Ruukel, Gusum, grundskollärare
Jonas Olsson, Åstorp, grundskollärare
Madeleine Hedenbergh speciallärare
Caroline Pansarbjörn, grundskollärare 
Adriana Sturesson,Trelleborg, gymnasielärare
Gabriella Dawidson, Stockholm, gymnasielärare
Marie G Pettersson, Tibro, specialpedagog
Monica Myrestaf Nygren, grundskollärare
Sandra Lundin, Linköping, gymnasielärare
Stefania Ottosson, Järfälla kommun, idrottslärare 
Susanna Klemming, grundskollärare
Leonard Abrahamsson, Göteborg/Alingsås, gymnasielärare 
Pernilla Wallgren, Järfälla, grundskollärare
Carolina Holstensson, lärare
Anneli Allen, grundskollärare
Linda Jansson, lärare 
Maria Nordgren, lärare 4-9
Cecilia Ekdahl Schewenius, Sotenäs, SFI- och gymnasielärare
Marie Nordli Lärare Sundsvall
Annika Englund 7-9 lärare Ljusdal
Nicklas Ivarsson, lärare
Mattias Forsberg, Arvika, gymnasielärare
Malin johansson, 7-9 lärare, Nyköping
Emma Vildstrand 1-7 lärare, Kungsbacka
Maria Knutsson-Torvaldsen, grundskollärare, Ockelbo
Jennifer Malmros, grundskollärare
Jesper Lensing, Nacka, gymnasielärare
Tina Holgersson, 7-9 lärare, Göteborg 
Marie Anneling, lärare, Göteborg
Pia Poulsen, Nacka, 1-7 lärare
Barbro Jansson Hed, Sollentuna,  lärare
Eveliz Elfving, Spånga,  Specialpedagog
Erica Frohlund, Växjö,  grundskollärare
Caroline Englund, Jönköpings kommun, fritidslärare
Sara jönsson, fritidspedagog, Göteborg
Christina Södergren fritidspedagog, Gamleby
Linda Idevall , Sollentuna , Lärare fritidshem
Kirsti Forstén Göteborg, Grundskole – och gymnasielärare
Anna Edlund, Varberg, legitimerad i engelska och tyska för 6-9 och Gymnasiet
Anna Bjerkstig, universitetsadjunkt, Högskolan Väst
Carina Skullman, idrottslärare och fritidshem
Maria Oldberg, Sandviken, legitimerad 4-9 lärare i sv, eng, rel samt sva åk 1- vux
Hans Nilsson, gymnasielärare, Stockholm 
Emma Ferlesjö, Grundskollärare, Kristianstad
Lara Jarrah, Stockholm stad, modersmålslärare
Josefin Gustavsson, lärare 7-9, Göteborg 
RoseMarie Ljung Åsberg, Kumla, grundskollärare 
Marcus Carlstedt, gymnasielärare, Stockholm
Sofia Widholm, idrottslärare/fritidspedagog, Örebro
Edith Wirtanen, Stockholm stad, grundskollärare
Saga Sunniva Bergh, lärare, Ljungby
Stéphane Boulay, Göteborg, legitimerad grundskollärare och gymnasielärare
Anna-Karin Andersson, leg. lärare, Norrköping
Yvonne Hanebring, lärare, Västerås
Carl Degaardt, lärarstudent, Göteborg
Kim Åsbom,  lärare i fritidshem
Marcus Flink, leg lärare åk 7-9 och gymnasiet, Svenska & Samhällskunskap, Växjö
Heidi Kotiranta, speciallärare, Katrineholm
Monica Åsell, Hofors, leg lärare i ty och eng 6-9
Sofia Berlander, Göteborg, Legitimerad grundskollärare

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm