violence2017
Arbetsmiljö

Våldet fortsätter att öka i skolan

Antalet våldshandlingar i skolan fortsatte att öka under 2016.
– Ingen ska i sitt arbete behöva utsättas för våld eller hot, säger Anders Jansson på Arbetsmiljöverket.

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om fysiskt våld i skolan har ökat stadigt de senaste åren, och trenden fortsatte under 2016.

Skolvärlden har tidigare skrivit om till exempel lärare som vill stänga av en våldsam elev som hotar både elever och vuxna, och frågan är alltjämt: var går gränsen för vad en lärare ska stå ut med på sin arbetsplats?

– Jag kan tycka att skolans toleransnivå kan vara för hög. Det finns ingen gräns för arbetsgivarens ansvar egentligen. Jag har stött på fall där jag tycker att det här ska ni inte behöva stå ut med. Ingen ska i sitt arbete behöva utsättas för våld eller hot. Det kan ligga en allvarlig utveckling i det där, säger Anders Jansson, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Han har bland annat styrt myndighetens tillsynsprojekt som granskat arbetsmiljön på skolor i 260 kommuner och 30 stora friskoleorganisationer.

Värnhemsskolan i Malmö är exempel på en skola som har tampats med trygghetsproblem som våld, hot, droghandel och obehöriga personer inne på skolan. Nu patrullerar väktare i korridorerna och de kodlåsförsedda grindarna in på skolans område har kompletterats med taggtråd högst upp.

– Det känns som en anstalt med grindarna och vakterna. Det ger inget trevligt intryck för utomstående men eleverna upplever en viss trygghet, säger Ola Schönström, LR-ombud på Värnhemsskolan.

Hur är tryggheten för lärarna?

– Helt ärligt är det ett av våra största problem. Personalen har kommenderats till mer vaktfunktion vid konflikter i matsal och korridorer. Det blir en form av tillsynspliktansvar. Och vi anmäler kränkningar och hot varje dag men vi upplever inte att vi får någon återkoppling. Ledningen säger att de jobbar mot hot och våld men vi märker inget. Det finns gränser för vad som är acceptabelt, säger han.

Ola Schönström beskriver en situation på skolan som i grunden handlar om ett stort glapp mellan behov och resurser.

– Man känner att många elever har så otroligt mycket problem med sig hemifrån. Lärarna får ta rollen som mentorer, SYV, skolsköterska och så vidare. Det skapar en känsla av otrygghet för man vet inte hur man ska hantera det.

Rent krasst: Varför säger ni inte upp er och tar jobb på en annan skola?

– Det är ju tyvärr så att väldigt många lärare väljer att sluta. Och det är nästan alltid lärare som har en ganska lång erfarenhet och hög arbetsmoral. Sen är det många lärare som tycker att det är givande att jobba med den här elevgruppen. Och processen som är igångsatt där kommunen går igenom alla gymnasier och alla program ger visst hopp. Men i dagsläget ser det mörkt ut. Det är trist att jobba på en skola där alla sitter och söker andra jobb, säger Ola Schönström.

På Arbetsmiljöverket vill man inte kommentera om det är rimligt att lärare jobbar i en miljö som känns mer som en anstalt än en skola. Men Anders Jansson är tydlig med att anmälningar av kränkningar och hot som inte får konsekvenser inte rimmar med arbetsmiljölagen.

– Det är allvarligt. Sådant måste arbetsgivaren undersöka och agera på direkt, säger han.

Flera lärare som Skolvärlden talar med berättar om situationer dör skollagen och arbetsmiljölagen ibland krockar, som när det gäller möjligheten att stänga av våldsamma elever.

Vad gäller i de fall där en elevs rätt till utbildning står i motsats till övriga elevers och personals säkerhet?

– Ingen lag står över den andra. Men ur vårt perspektiv så gäller att situationen måste lösas utan att personal och andra elever utsätts för risker. Som arbetsgivare kan man inte gömma sig bakom elevens rätt till undervisning, säger Anders Jansson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm