Annons

”Våldsspiralen kommer snurra fortare i våra skolor”

Publicerad 10 april 2019

Relaterat

Debatt. Psykologen Annika Laestadius skriver ett förtvivlat öppet brev till Anna Ekström: ”Våldsspiralen kommer snurra allt fortare i våra skolor framöver, och lärarna kommer att utsättas för ännu mer risker gällande hot och våld”.

Brev till utbildningsministern

Jag har tidigare arbetat som psykolog inom SIS (Statens Institutionsstyrelse) slutna ungdomsvård. Min drivkraft att lära känna och påverka skolans värld väcktes under mötena med de allra mest utsatta och illa omtyckta barn vi har i Sverige. Barn med allvarligt anti-socialt beteende och vars skolgång bestått i misslyckanden och disciplinära åtgärder.

Under mötena med dessa barn upphörde jag inte att förundras över vilka diametralt olika bilder jag fick när jag att läste deras dokumentation respektive den dagen jag satt med barnet framför mig. Det jag såg var ledsna, rädda och stressade unga människor med stora svårigheter att förstå de sammanhang de levt i. Jag såg inga ouppfostrade barn trots att deras föräldrar inte haft förmåga att ta hand om dem och trots att de levt i upp till 15 olika familje- och behandlingshem. Det jag genomgående såg var barn som inte haft förmåga att klara av alla de krav och förväntningar samhället ställt dem inför utan att ge dem det stöd de behövt.

Efter ett par år i skolans värld har det blivit allt tydligare att likheterna med SIS är större än jag trott. Framförallt det väldigt speciella förhållandet som skolplikten innebär samtidigt som skolbetygen är en av de viktigaste faktorerna för vilka chanser en ung människa har att lyckas senare i livet.

Anna Ekström, jag undrar hur du tänker att ett barn påverkas av att från det är sex år gammalt vistas i en miljö åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan, där hen ständigt misslyckas? Jag möter de barnen. Jag möter barnen i mellanstadiet som beskrivs som utstuderade, lata, elaka och ouppfostrade och som sedan sin första skoldag levt i ett massivt misslyckande. Och jag möter dem i högstadiet när de slutat gå till vissa lektioner och internaliserat en självbild av att vara värdelösa som elever.

Då kommer lösningen på stöket i skolan, vi tar i lite hårdare.

Hur tror du de barnen mår? Vad tror du de föräldrarna känner? Föräldrar som gång på gång får höra att de inte uppfostrar sina barn, får daglig återkoppling bestående i att deras barn beter sig illa och som ständigt går med en förtvivlan över att det inte verkar finnas någon skola som funkar. Kanske finns det föräldrar som inte gör sitt bästa, som struntar i att barnen slåss och skriker könsord i skolan och som bara tänker på sig själva? I så fall efterfrågar jag lite mer konstruktiva förslag på hur man ska ändra de föräldrarna? För inte ändrar de sig av att få budskapet att de gör ett dåligt jobb med att uppfostra sina barn.

Jag gråter inombords när jag ser ett skolsystem där utrymmet för empati och sympati krympt i takt med att ropen på disciplinära åtgärder skallar allt kraftfullare och fokus på mål och resultat decimerat eleverna till pjäser i ett maskineri. Skolan har blivit en grottekvarn där barnen dagligen får inpräntat – klarar du inte skolan är du körd!

Då kommer lösningen på stöket i skolan, vi tar i lite hårdare. Barnen måste väl förstå att skolan inte är en lekstuga? Lärarna kommer att flockas till lärarutbildningarna om de vet att det ingår i jobbet att lyfta ut stökiga elever ur klassrummen och lättvindigt kunna stänga av dem från skolan. Kanske kunde utbildning i olika polisgrepp också ingå.

Det underliga är dock att när jag frågar lärare om vad de tror skulle höja statusen i deras yrke svarar de oftast; Mer tid till förberedelser. Mer tid till varje elev. Mindre klasser. Men det är så klart mycket enklare och billigare att skärpa skollagens femte kapitel även om det blir väldigt kostsamt i längden. Och att elever som avvisas från klassrum och stängs av från skolan med största sannolikhet inte lär sig mycket annat än att skolan inte är ett ställe för dem. Och det kommer utsätta lärarna för ännu mer risker gällande hot och våld.

Behoven av än mer kraftfulla fysiska interventioner blir snart smärtsamt aktuella. Men det bortser vi från just nu. För Anna, våld föder våld. Eller kanske snarare hot föder rädsla. Rädsla föder våld. Och våldsspiralen kommer snurra allt fortare i våra skolor framöver.

Med vänlig hälsning,
Annika Laestadius, Leg psykolog

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Annons
Annons

Kommunen erbjöd politiker coronaskydd – men lärare nekades

Corona

"Jag blir både förbannad och fundersam", säger LR:s Niclas Wahlgren.

Annons

Bildlärarens brev till Skolverket: "Efter oron kommer ilskan"

Öppet brev

"Dessa förändringar innebär en katastrof för bildlärarkåren", skriver bildläraren Ann-Sofi Viklund.

Kommentera
Coronaviruset

Studie: Högstadielärare bland de värst drabbade yrkesgrupperna

Corona

”Lärarnas oro har varit befogad.”

Annons
Annons

Åsa Fahlén: ”Jag är förvånad och oroad”

Corona

Beskedet om att gymnasiet ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum är oroväckande, enligt LR. 

Annons

Gymnasieläraren Robin: ”Positivt men tufft”

Corona

Det här efterlyser han för att kunna planera resten av vårterminen.

Nya coronaråd för gymnasiet

Corona

Gymnasieskolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrum.

Så många högstadieskolor undervisar på distans

Corona

Här är resultatet av Skolverkets snabbutredning.

Efter ökade smittspridningen: ”Krävs mer än att vädra lokaler”

Corona

”Hög tid att inse allvaret och utnyttja de digitala verktygen”.

Distansstress för högstadielärare: ”Flera kommer gå in i väggen”

Arbetsmiljö 

Lärare vittnar om en tuff vardag som skapat stress inom kåren. 

Friskolor

Kommunlistan: Tunga koncerner ligger bakom två av tre nya friskolor

Friskolor

”Regelverket styr friskoleväsendet mot koncernerna”.

Debatt

”Barnens bästa måste få gå före affärsintressen”

Debatt

”Moderaterna och Sverigedemokraterna säger nej till i princip alla förslag för att öka likvärdigheten”, skriver Carina Ohlsson och Gunilla Svantorp (S).

Kommentera
Forskning

Forskning: Därför brister elevernas historiekunskaper

Forskning

”Systematiska grundproblem som är orsaken bakom bristerna.”

”Tvålärarskapet kan ta svensk skola ur krisen”

Undervisning

Läraren och författaren Anders Tidström om en metod som lätt viftas bort.

Skolbibliotek

Kraven på bemannade skolbibliotek hyllas: ”En garanti”

Skolbibliotek

Kraven skärps – måste vara bemannade av utbildad personal.

Kornhall: Hatten av för den här kursändringen i svensk skolpolitik

Skolbibliotek

Det är en avsevärd skillnad och blir ett uttryck för en samhällelig ambition att alla elever har rätt till ett bemannat skolbibliotek på sin skola.

skolsegregation

Forskning: Så påverkar kamrateffekt lärares undervisning

Segregation

Elevsammansättningen styr i hög grad undervisningen i ett klassrum och vad en lärare kan göra.

Granskning: dokumentation

IT-snurren: Skolor tvingas betala företag för att ta del av sin egen data

Dokumentation

”Att behöva betala för att få tillgång till sin egen egendom är absurt.”

Forskaren: Så skulle det bästa IT-systemet för skolan se ut

IT

”Svenska skolans IT-infrastruktur är föråldrad.”

Nya timplaner

Hundratals bildlärare i gemensam protest mot Skolverket

Timplan

"För många är måttet rågat", säger bildläraren Mia Ekström.

Bildlärare om förslaget till ny timplan: ”Vi skriker”

Kritik

Skolverket vill flytta bildtimmar från hög- till lågstadiet.
– Ett slag i ansiktet, säger bildläraren Lena Landström.

Lärare rasar över nya timplanen – så påverkas ditt ämne

Timplan

Skolverkets förslag är fortfarande ute på remiss, men åsikterna har inte låtit vänta. 

BETYG OCH BEDÖMNING

Inställt Pisa – oron växer för kunskapstapp

Betyg

Krisen sätter stopp för OECD att kunna genomföra nästa mätning. 

Coronaviruset

”Min skolvardag”: Här är lärarnas berättelser från pandemin

Min skolvardag

Här delar lärarna med sig av hur det kan ser ut i skolvardagen.

Läraren Leila: ”Kom igen Skolsverige – nu visar vi vår vardag”

Min skolvardag

”Jag tänkte att den kunde vara lite rolig och skrattretande.”

NPF

Skytte: ”Det gjorde ont i mig efter att jag slagit en klasskamrat”

NPF

Alexander Skytte om att skapa en flyktväg för barn som har svårt att hantera sitt agerande i affekt.

Debatt

”I väntan på Fridolin – att lyfta skolbiblioteket”

Debatt

”Vi behöver säkerställa ett strategiskt och hållbart nyttjande av våra skolbibliotek.”

Kommentera

Skolverket stäms för diskriminering vid nationella prov

Diskriminering

En elev uppbackad av flera organisationer stämmer Skolverket efter att ha nekats hjälpmedel vid nationella prov.

Forskning

Forskning ska visa hur avgörande lärare är för elevers motivation

Studie

"Kan förhoppningsvis leda till att elevernas motivation för matematik både ökar och utvecklas."

Nya lagar och regler – detta gäller skolan 2021

Skollagar

Det nya året innebär bland annat ändrade ämnesplaner och utökad möjlighet till distansundervisning. 

Debatt

”Reglerad undervisningstid är nyckeln till kvalitet”

Debatt

”Samhället måste ge oss tid och tillit för den uppgift vi har”, skriver läraren Birgitta Hultkrantz-Bremler.

Kommentera

Färre lärare och lägre löner i friskolor: ”Helt oacceptabelt”

Rapport

LR: Det nuvarande skolsystemet behöver justeras.

Coronaviruset

Corona i skolan: Så agerar kommunerna inför skolstart

Corona

Öppna skolor, munskydd till lärare och nätbaserad undervisning i högstadiet.

”Nedstängning av hela grundskolan under några veckor är nödvändig”

Corona

Ge skolorna en chans att upprätta åtgärder som bubbeltänk och munskydd, uppmanar forskaren Åsa Wheelock.

Min guide – så här enkelt kan du undervisa på distans

Corona

Sara Bruun gjorde en instruktionsvideo för att hjälpa den som känner sig orolig och stressad inför skolstarten.

Efter fackets krav: Här avgör riskbedömning skolans undervisning

Corona

Kommunombudet: "Väldigt svårt för både lärare och elever att bedriva undervisning på distans."

LR:s krav: Munskydd och sänkt maxantal i skolan

Corona

Högstadieskolor får bedriva fjärrundervisning, men lärarfackets skärpta krav inför terminsstarten kvarstår. 

Öppnar för högstadium på distans: ”Lärare inte mer smittade än andra”

Skolstart

Huvudmännen får mandat att gå över till distansundervisning på högstadiet när skolan startar nästa vecka.

Tydliga siffror: Grundskolor är vanligaste platsen för coronautbrott

Corona

Mer än dubbelt så många utbrott inom grundskolan som på alla andra arbetsplatser i Sverige.

Mikael Bruér inför terminsstarten: ”Stäng skolorna – bara stäng”

Corona

”Öppna inte grundskolorna när terminen startar, låt eleverna ha distansundervisning”, skriver han.

”God fortsättning”, kära kollega

Debatt

"Att vi lärare skulle få möjlighet att skydda oss kommer med största sannolikhet inte att ske fortsatt heller", skriver läraren Heidi Henftling.

Kommentera

En miljard extra till skolan: ”Inte tillräckligt”

Corona

 LR: Skolan behöver förstärkning också efter pandemin.

"Det går inte längre att bedriva en fungerande skola för alla"

Debatt

Skolan kan inte hålla samma nivå under pandemin – och de mest utsatta barnen drabbas hårdast. Det skriver Jessika Linde Brundin, specialpedagog och barnboksförfattare.

Kommentera

”Ett annorlunda år med hög frånvaro”

Enkät

Så ser LR:s kommunombud på coronaåret 2020.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons