Annons

”Våldsspiralen kommer snurra fortare i våra skolor”

Publicerad 10 april 2019

Relaterat

Debatt. Psykologen Annika Laestadius skriver ett förtvivlat öppet brev till Anna Ekström: ”Våldsspiralen kommer snurra allt fortare i våra skolor framöver, och lärarna kommer att utsättas för ännu mer risker gällande hot och våld”.

Brev till utbildningsministern

Jag har tidigare arbetat som psykolog inom SIS (Statens Institutionsstyrelse) slutna ungdomsvård. Min drivkraft att lära känna och påverka skolans värld väcktes under mötena med de allra mest utsatta och illa omtyckta barn vi har i Sverige. Barn med allvarligt anti-socialt beteende och vars skolgång bestått i misslyckanden och disciplinära åtgärder.

Under mötena med dessa barn upphörde jag inte att förundras över vilka diametralt olika bilder jag fick när jag att läste deras dokumentation respektive den dagen jag satt med barnet framför mig. Det jag såg var ledsna, rädda och stressade unga människor med stora svårigheter att förstå de sammanhang de levt i. Jag såg inga ouppfostrade barn trots att deras föräldrar inte haft förmåga att ta hand om dem och trots att de levt i upp till 15 olika familje- och behandlingshem. Det jag genomgående såg var barn som inte haft förmåga att klara av alla de krav och förväntningar samhället ställt dem inför utan att ge dem det stöd de behövt.

Efter ett par år i skolans värld har det blivit allt tydligare att likheterna med SIS är större än jag trott. Framförallt det väldigt speciella förhållandet som skolplikten innebär samtidigt som skolbetygen är en av de viktigaste faktorerna för vilka chanser en ung människa har att lyckas senare i livet.

Anna Ekström, jag undrar hur du tänker att ett barn påverkas av att från det är sex år gammalt vistas i en miljö åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan, där hen ständigt misslyckas? Jag möter de barnen. Jag möter barnen i mellanstadiet som beskrivs som utstuderade, lata, elaka och ouppfostrade och som sedan sin första skoldag levt i ett massivt misslyckande. Och jag möter dem i högstadiet när de slutat gå till vissa lektioner och internaliserat en självbild av att vara värdelösa som elever.

Då kommer lösningen på stöket i skolan, vi tar i lite hårdare.

Hur tror du de barnen mår? Vad tror du de föräldrarna känner? Föräldrar som gång på gång får höra att de inte uppfostrar sina barn, får daglig återkoppling bestående i att deras barn beter sig illa och som ständigt går med en förtvivlan över att det inte verkar finnas någon skola som funkar. Kanske finns det föräldrar som inte gör sitt bästa, som struntar i att barnen slåss och skriker könsord i skolan och som bara tänker på sig själva? I så fall efterfrågar jag lite mer konstruktiva förslag på hur man ska ändra de föräldrarna? För inte ändrar de sig av att få budskapet att de gör ett dåligt jobb med att uppfostra sina barn.

Jag gråter inombords när jag ser ett skolsystem där utrymmet för empati och sympati krympt i takt med att ropen på disciplinära åtgärder skallar allt kraftfullare och fokus på mål och resultat decimerat eleverna till pjäser i ett maskineri. Skolan har blivit en grottekvarn där barnen dagligen får inpräntat – klarar du inte skolan är du körd!

Då kommer lösningen på stöket i skolan, vi tar i lite hårdare. Barnen måste väl förstå att skolan inte är en lekstuga? Lärarna kommer att flockas till lärarutbildningarna om de vet att det ingår i jobbet att lyfta ut stökiga elever ur klassrummen och lättvindigt kunna stänga av dem från skolan. Kanske kunde utbildning i olika polisgrepp också ingå.

Det underliga är dock att när jag frågar lärare om vad de tror skulle höja statusen i deras yrke svarar de oftast; Mer tid till förberedelser. Mer tid till varje elev. Mindre klasser. Men det är så klart mycket enklare och billigare att skärpa skollagens femte kapitel även om det blir väldigt kostsamt i längden. Och att elever som avvisas från klassrum och stängs av från skolan med största sannolikhet inte lär sig mycket annat än att skolan inte är ett ställe för dem. Och det kommer utsätta lärarna för ännu mer risker gällande hot och våld.

Behoven av än mer kraftfulla fysiska interventioner blir snart smärtsamt aktuella. Men det bortser vi från just nu. För Anna, våld föder våld. Eller kanske snarare hot föder rädsla. Rädsla föder våld. Och våldsspiralen kommer snurra allt fortare i våra skolor framöver.

Med vänlig hälsning,
Annika Laestadius, Leg psykolog

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Annons
Annons

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

Annons

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Annons
Annons
Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Annons
Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons